Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Tesla i norske medier

Startet av lfc4ever, onsdag 11. november 2015, klokken 14:32

« forrige - neste »

Øyvind.h

Sitat fra: TM på onsdag 14. oktober 2015, klokken 07:37
Jeg har hatt flere elbiler, men ingen har hittil kunne erstatte en fossil-bil, med unntak av Tesla. (Synes ikke det er en god løsning hvis alle skulle kjøre biler på langt over 2 tonn !!).
Langt over 2 tonn?
S60 veier rett under 2000kg (1997kg om jeg ikke husker feil). S70 veier vel rundt 2050kg.
S85 veier ca 2100kg. S85D rundt 2200kg.

Behov bør avgjøre bilkjøp. Det er tross alt ikke enorm forskjell på 1500kg som eks Leaf og Soul vs 2000kg for Model S.
En helt ordinær BMW 530 stasjonsvogn har egenvekt på 1940kg. Dvs. ca 60kg lettere enn S60, eller 160kg lettere enn S85. Peanuts.

(Merk at jeg er helt enig i at biler bør veie så lite som mulig. Men jeg konstaterer at familiebiler i dag veier en del og at 2000kg ikke lenger er spesielt tungt. Volvo V60 hybrid veiler vel nesten 1800kg.
Om vekt er viktig er i3 et glimrende valg. Den veier vel bare 1250kg. Dvs ca 750kg mindre enn S60. Da med plass til 4 istedenfor (inntil) 7, litt bagasje istedenfor mye samt 1/3 av batterikapasiteten. Men i3 er mer energieffektiv.)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

AppleKnocker

Sitat fra: nime01 på onsdag 14. oktober 2015, klokken 09:39
Ved 20 blå er det sannsynligvis både vindstille og tørr vei - men som den erfarne elbilisten du er så vet du at det er mange faktorer som spiller inn, som kjørestil, dekkvalg, kupétemp, hastighet osv. VP i Soul er jo ganske så bra, men hvordan den står seg mot VP i Leaf vet jeg ikke.

Varmepumper funker dårlig ved minus 20. På Leaf er forbruk likt på biler med og uten varmepumpe ved denne temperaturen. Antar det også gjelder Soul.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

K S

Du antar, trodde du forholdt deg til fakta fra feks Bilnorge.

http://www.kia.com/no/-/media/no/add-ons/downloads/downloadable-files/presse/bil-4_14-_soul-ev.pdf

Varmepumpen i Soul fungerer utmerket i 20 blå.
I motsetning til diverse andre elbiler.

Luft/luft varmepumpe av god kvalitet i bolig fungerer også utmerket ved 15-20 blå,,dette ut fra egen erfaring.

AppleKnocker

Sitat fra: K S på onsdag 14. oktober 2015, klokken 17:58
Du antar, trodde du forholdt deg til fakta fra feks Bilnorge.

http://www.kia.com/no/-/media/no/add-ons/downloads/downloadable-files/presse/bil-4_14-_soul-ev.pdf

Varmepumpen i Soul fungerer utmerket i 20 blå.
I motsetning til diverse andre elbiler.

Luft/luft varmepumpe av god kvalitet i bolig fungerer også utmerket ved 15-20 blå,,dette ut fra egen erfaring.

Humor! Har du fått dette fra taxisjåføren?

I denne linken står det bare at varmeapparatet i Soul fungerer i minus 20. Varmeapparatet i Soul består (heldigvis) av mer enn en varmepumpe, og det er det elektriske elementet som drar lasset ved 20 minus. Dette er K S fakta på sitt beste! ::)

Luft/luft VP har dårlig COP ved minus 20. Enkelte modeller virker nok, men det er ikke veldig effektivt med L/L VP ved slike temperaturer. Men med en bil som har dobbelt rekkevidde av alle konkurrentene, har du sikkert varmepumpe som er dobbelt så bra også! ;D
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

K S

Sitering må du ha med....

Min Soul går ikke dobbelt så langt som andre, hvor har du det fra?

Du er flink du, i egne øyne.

AppleKnocker

Sitat fra: K S på onsdag 14. oktober 2015, klokken 18:38
Sitering må du ha med....

Min Soul går ikke dobbelt så langt som andre, hvor har du det fra?

Du er flink du, i egne øyne.

Vær flink selv for en gang skyld da; vis oss at du har rett i at "Varmepumpen i Soul fungerer utmerket i 20 blå. I motsetning til diverse andre elbiler."

Kom igjen, gjør ditt beste ;D
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

t4.ravenbird

Artikkelen er fra fra bilnorge.no, den testen var faktisk det som satte Soul på radaren for min del.

Uansett, dette var en test med 3 biler, 1 Zoe + 2 Soul (med og uten varmepumpe)
Bilene hadde overnattet i -22 og de skriver dette;
SitatAlle bilene starter greit. I Kia-en med varmepumpe, varme i rattet og varme i alle setene steg temperaturen raskt. I den andre Kia-en skjedde det samme, men langt saktere.
Hvordan det gikk med oss i den franske sommerbilen skal vi ikke snakke høyt om, men det var godt å komme inn på et varmt verksted etterpå...

Mener du allikevel varmepumpe er uvesentlig i -20?

AppleKnocker

Det står at de kjører inn i solnedgangen med minus 22. Etter å ha snakket med min taxisjåfør som rådgir meg i kompliserte spørsmål, kommer vi frem til at det betyr at det er kveld.

Varmeapparattesten foregår om "formiddagen" og det fremgår ikke hvilken temperatur det er. Man kan nok med en viss trygghet legge til grunn at det er varmere om formiddagen, enn om kvelden.

Varmepumper av typen luft-luft (som sitter i eGolf, Leaf og Soul) fungerer dårligere under en viss temperatur. For Leaf er skjæringspunktet ca minus 15 hvor VP ikke lenger gir en fordel.
fun
Å si at VP i Soul "Varmepumpen i Soul fungerer utmerket i 20 blå. I motsetning til diverse andre elbiler."  er bullshit på nivå med de rekkeviddehistoriene vi kan lese i Kiadelen av forumet.

Jeg vet ikke eksakt hvor skjæringspunktet er for Soul, men den har garantert ikke særlig effekt ved minus 20. Trolig ingen effekt i det hele tatt.

BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

kos

Denne diskusjonen er helt på tryne . soul er ikke en tesla - det er en leaf , Zoe og golf e- up og bmw standard - går like langt og kommer stort sett aldri lengre enn 10 mil om vinteren i 20 minus - og man fryser noe helt forferdelig - men så er den elektrisk da. Men det ble som da jeg overtalte kona om at feit motorsykkel var fint også om vinteren - da kjøre utstyret var helt suveren - frøs noe helt forferdelig men følte meg som mann.

Men hvordan får man samme følelsen i en soul - ser jo ut som en brødboks med hjul. - mannfolk i dag er puddinger - og puddinger liker dame ting , noe som for oss mannfolk virker direkte kleint. Sminker man seg også når man kjører soul  ? Tuller og troller nå - bilen er sikker bra den.

Ingeniøren

Alle som har varmepumpe på husveggen, slik Panasonic'n min, vet at den ikke er mye tess under 15 blå. Hvis Kia skriver noe annet så juger de. Det går bare ikke an å få noe særlig varme ut av 15 blå ute. Sett på et wattmeter på strømkabelen så ser man hvor varempumpa tar varmen fra ved 15 blå ute, hvis du har en slik hjemme...
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Panduck

Sitat fra: Ingeniøren på torsdag 15. oktober 2015, klokken 07:05
Alle som har varmepumpe på husveggen, slik Panasonic'n min, vet at den ikke er mye tess under 15 blå. Hvis Kia skriver noe annet så juger de.

KIA kommer med avansert "bakke til luft" varmepumpe, vet du :)

K S

http://www.miba.no/butikk/aircondition123/kirigamine-hara-63/

Har selv opplevd denne i -15 til -20 grader, det strømmet rikelig med deilig varm luft fra denne. Som det står i linken så er den garantert ned til -25. Ved -15 er den garantert å gi min 3,2 kW.

Men hvordan Panasonic fungerer ved -15 aner jeg ikke. Like lite som alle dere bedrevitere ikke har noen som helst ide hvor mye varme varmepumpen i Kiaen leverer ved -20!
Dere tror åpenbart dere vet bedre enn biltesterne. Men det er åpenbart at det skorter noe på kunnskapen.



moby666

Varmepumpe i feks Soul har den fordelen (i forhold til vanlig VP) at den bruker overskuddsluft fra feks motor og elektronikk som gjør pumpen mer effektiv i kalde temperaturer. Soul går vesentlig lenger enn Leafen i kalde temperaturer.
2018 Kona - på venteliste - nr 12. 
2017 TMX 75d ap2.5  7 seter
2015 egolf alt utstyr
2017 Ampera-a - på venteliste - KANSELERT
2016 IONIQ - Hvit Teknikk Skinn (solgt :()
2016 Outlander PHEV (solgt)
2014 Nissan Leaf Hvit (solgt)
2015 Kia Soul EV sort/rød (solgt)
2014 Citroen C-Zero sort (solgt)

PokerFjes

Moderne varmepumper holder koken godt i -20 og vel så det :)
2016 VW e-Golf; VP, Limestone Grey - http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,23094.0.html
2000 VW Caravelle 2.5 TDI Syncro
1994 Toyota Landcruiser VX 4.2TD

Øyvind.h

Sitat fra: PokerFjes på torsdag 15. oktober 2015, klokken 08:01
Moderne varmepumper holder koken godt i -20 og vel så det :)
Virker ikke som alle vil forholde seg til det i denne tråden gitt.... Virker mer interessant å forsøke å latterliggjøre folk med praktisk erfaring.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA