Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Tesla i norske medier

Startet av lfc4ever, onsdag 11. november 2015, klokken 14:32

« forrige - neste »

Panduck

Sitat fra: Mazzbot på fredag 18. desember 2015, klokken 23:59
Zoe likte jeg ikke pga mye piping når man tikker , liten , mye plastikk , fikk rett og slett ikke bilfølelse. 

Piping når man tikker?

Mazzbot

Når man blinker , syntes det var irriterende lyder .. kan også være at jeg aldri hadde kjørt elbil før og at lydene ble sterkere pga ingen motorlyd .
Tesla model 3 reservert 31/3 .

Harald VI

2014 Renault Zoe (43 kW)

Bjoris

#108
Sitat fra: OlavEmil på lørdag 10. oktober 2015, klokken 23:27
Sitat fra: lfc4ever på lørdag 10. oktober 2015, klokken 21:29
Soul er noe større bil

Faktisk er Leafen større enn Soulen. Men medan Leaf kjennest liten og trang, kjennest Soulen ut som ein stor bil....

Soul er 410 lang, EGolf 425, Leaf 444

Jeg likte Soul på mange måter, men både denne og Egolfen blir for liten en famile på 4. Leafen er akkurat innenfor, vesentlig større enn Soul og Golf. Det sier seg selv når en ser på lengden.

Du sitter høyere i Soul som kanske kan gi følelsen av en større bil, men når jeg leverte inn test Soulen og satte meg i Leafen vår så var opplevelsen eksakt motsatt, Leafen virket mye større og mye mer oversiktlig pga mye større vindusflater.

Vi valgte Leaf igjen fordi den er den eneste som er stor nok, selv om den er veldig liten ifht Teslaen vi hadde. Mulig det er større plass i baksetene på Soul, men det kan ikke være mye. Uansett har de fleste av oss barn bak og trenger bagasjeplass, så jeg vil si at for de fleste er dette en mer fornuftig prioritering!

Jeg har ikke noen behov for å snakke opp Leafen, den har sine svakheter og det er litt synd at vi ikke fant noe annet tilfredsstillende, det er første og forhåpentligvis siste gang jeg kjøper samme bil to ganger. En blir jo lei av en  bil så derfor er det dumt å kjøpe lik bil:) Når jeg tenker meg om så blir det vår andre Tesla, hehe, men det telles liksom ikke siden det ikke finnes alternativer;)

Men rekkevidde og pris blir veldig viktig på elbilnr 2, med bondeavtale er Leafen litt rimeligere enn Soul, selv i Tekna utgave, uten 6.6 kw lader.

Rekkevidden skal jeg ta en skikkelig test på når vi får bilen, jeg kjørte Soulen 159 km og samme løype skal Leafen få kjørt seg i når det dukker opp like forhold.

Ett vesentlig poeng med Leaf vs Soul og rekkevidde er appen, forvarming og topping av batteriet rett før kjøring er veldig viktig for rekkevidde på vinteren og det er jo da rekkevidden gir utfordringe...

Nå er alle disse bilene bra, Leafen er mest til års kommen av disse så en gjør absolutt ikke feil med Soul elle EGolf, men poenget var at en ikke bør velge Soul fordi den er større enn de andre;)

I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

lfc4ever

Bredde: E-golf og Soul 1.8 og Leaf= 1.77
Høyde: E-golf 1.45, Leaf 1.5 og Soul 1.6
Soul har også en lite aerodynamisk design som gjør at denne har størst kupe.
Lite betydning om en er 4 i bilen. Men med 1 barnestol+1 barn og en voksen ble det for trangt i baksete på Leafen. Gikk fint i Soul og ok i Zoe.
Når det gjelder føreplass er det lite som skiller alle 4 bilene. I Soul sitter en høyere enn i de andre bilene og noen vil like dette bedre.
2012: Citroen C-Zero
2016: Citroen C-Zero og Renault Zoe

Elmo

Sitat fra: Harald VI på lørdag 19. desember 2015, klokken 18:08
Elmo: Slo du av ECO?
YES. Prøvekjørte bilen ganske lenge i alle modi og ulike terreng med eieren ved siden av. Dessverre syns jeg den var overraskende lite sprek i forhold til eUp.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

hemi

Som nevnt tidligere, soulen er grusomt sirumpa, og eier nå en golf p.g.a. det (og litt andre ting)

e-upen er ordentlig morsom liten sak.

lfc4ever

Enig i at Soul er den tregeste av elbilene, men fremdeles kjapere en fossilbiler 0-50.
Minusene med Soul: treg, lite aerodynamisk design, mangler appstyring av varme og baggasjerom plass.
Plusser: kvalitetsinntrykk i kupe, høy sittestilling, beste bakseteplass, god rekkevide og pris.
2012: Citroen C-Zero
2016: Citroen C-Zero og Renault Zoe

hemi

Jeg måtte ha krabbet/akt meg forran bilen i garasjen da ladingen er i front, og jeg har en ekstremt kort garasje, samt snuta går under en benk, så rygge inn er ikke option.

Ble også skuffet av stereoen... mulig jeg forventet litt mye, for bilen så fresh ut, og på papiret var det bilen jeg SKULLE ha ;)

Bjoris

Sitat fra: hemi på søndag 20. desember 2015, klokken 19:02
Jeg måtte ha krabbet/akt meg forran bilen i garasjen da ladingen er i front, og jeg har en ekstremt kort garasje, samt snuta går under en benk, så rygge inn er ikke option.

Ble også skuffet av stereoen... mulig jeg forventet litt mye, for bilen så fresh ut, og på papiret var det bilen jeg SKULLE ha ;)

Enig, steroen var ikke noe å skryte av. Er veldig spent på Bose i Leaf, noen syns det er helt fantastisk og andre syns den er helt elendig, hehe...
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

moby666

Bose i "gammel" Leaf er ihvertfall ikke noe å skryte av.
Hadde bare levert Infinity anlegget i Soul EV som de leverer i fossil Soul så hadde det vært bra.
2018 Kona - på venteliste - nr 12. 
2017 TMX 75d ap2.5  7 seter
2015 egolf alt utstyr
2017 Ampera-a - på venteliste - KANSELERT
2016 IONIQ - Hvit Teknikk Skinn (solgt :()
2016 Outlander PHEV (solgt)
2014 Nissan Leaf Hvit (solgt)
2015 Kia Soul EV sort/rød (solgt)
2014 Citroen C-Zero sort (solgt)

hemi

Jeg gikk jo for en "golf med alt" og har dynaudio, er ikke helt WOW det heller må sies, men det går under OK.

ref bensinbil 0-50, de aller fleste fossilbiler jeg har hatt, har gått fortere enn soul EV, med ganske god margin.

På golfen på vintern nå sies at jeg sliter med litt motsatt problem, er så mye power at jeg må moderere meg for å spare dekk :o

lfc4ever

Lyden i Zoe skal være bra, men den mangler litt andre ting....
2012: Citroen C-Zero
2016: Citroen C-Zero og Renault Zoe

ZOE

Sitat fra: Panduck på lørdag 19. desember 2015, klokken 09:28
Sitat fra: Mazzbot på fredag 18. desember 2015, klokken 23:59
Zoe likte jeg ikke pga mye piping når man tikker , liten , mye plastikk , fikk rett og slett ikke bilfølelse. 

Piping når man tikker?

Lyden kan endres til en mindre irriterende med å trykke på knappen til høyre for speedometer ..

65lars

Hei!
Som en fullstendig "newbie" her - some leser og lærer og leser mer, dette emnet her har fått meg til å tilbakestille litt - når det kommer til hvilken bil å velge.

Utrolig mye nyttig informasjon (minus litt krangling og spammere osv.) men jeg takker alle!

Alle potensielle kjøpere av el-bil - ah - de bør lese her!

Onsdag har jeg fri, og skal se om jeg kan få prøvekjørt litt hos lokale forhandlere.   Første gang. :)

Har minst 9 "medarbeidere"  som har el-bil, for det meste Leaf, men også en BMV, en VW Golf, og 2 VW Ups.  Skal snakke med dem denne uka.  Snakket med en i dag, hun har en 2011 Leaf, betalte 280K for den i 2011, drar ofte fra Fredrikstad til Halden, men må lade opp der.

Takk igjen - til dette forumet!
Trilling, bestilt KIA

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA