Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Prosjekt 2EL "en 2cv som skal bli elektrisk"

Startet av JCBX, mandag 12. april 2010, klokken 11:53

« forrige - neste »

JCBX

Hej

SAXO ...........!

spændingen under ladning , ved vi hvad den er ? og hvornår

det siges jo at den kan lade med 190V som det højeste , men hvornår gør den det ?

originale oplysninger fortæller kun noget om strømmen men ikke spændingen som jeg læser det !

er der nogen der kan afklare dette ??

Mvh
JCBX


Rav4_EV

Den er strømregulert!

En spenningsdeteksjon bestemmer når den gå i fase 2 (Overlading), evt. etter pilotmeter(Ah-teller).

Hva har du i tankene? Lade Lithium-ion?

AM
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

JCBX

ja i sammenhæng med lithium

de kan jo hurtigt ødelægges ved overspænding


Rav4_EV

Da er ladealgoritmen til nikkel-kadmium helt feil om du vil benytte lithium ion.

Du trenger en batteriovervåking som registrerer spenning på hver celle, og styrer laderen etter dette.
Uten dette, får cellene et kort liv.

AM
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

JCBX

findes jo også lithium med kemisk bms og ikke kun dem til elektrisk bms

derfor var det rart at vide hvor meget spænding den smider ud og hvornår

SAFT kan jo tage 9V hver og det er jo så 180V , men kan laderen levere dette ?

Rav4_EV

Den kan fint levere 250 volt dersom strømmen er lav nok.

Hva slags kjemisk balansering er det du kikker på?

AM
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

JCBX

TS batterier skriver de har kemisk ballancering i deres LP serie  og LFP skal have elektronisk bms

Boogie

Jeg ser at P106/Saxo kan ha litt problemer med å nå høy nok spenning ved bruk av Li-Ion batterier.
Bruker nå 42 celler, og spenningen på topp skal da være 3,65Vx42=153,3V
Bilens lader burde kunne klare 9V*20=180V, men det kan være at indremotstanden også kommer inn, og da vil ikke laderen gi mer.
For å få dette til brukes en motstand istedenfor tempsensoren slik at laderen tror det er kaldere enn det er (under 0C), og da øker spenningen nok.
Tønsberg:
Nissan Leaf 2012 EU
Nissan Leaf 2017 30 kW Norsk
Venter på Tesla M3...

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt ca 500 000 km.

JCBX

jeg har en lader som kan figureres til snart hvad som helst ...

den er IP65 til og med

kunne denne opsætning isf bruges ?

- Phase 1: charge "CC" with constant maximum current (voltage maximum 155V

- Phase 2: charge "CV" with constant maximum voltage as long as the current is larger than 5A

- Phase 3: charge termination, switch of battery connection if current drops below 5A and go to "sleep mode"

Rav4_EV

Så begynner det å danne seg et bilde om hvor du vil hen!

Du ønsker å bruke Thunder-Sky LP 12 volt batterier i seriekobling på PSA.

Disse batteriene er laget for å erstatte startbatterier i vanlige biler.

Disse batteriene vil skape like store problemer med balansering som om du benytter "løse" LFP.

4 celler i serie skaper sjelden store balanseproblemer.

Fordelen med disse 12 volt blokkene er at du slipper å "se" at en eller flere celler går utover sitt "arbeidsområde" med hensyn til spenningen.

Faren for at en celle overlades uten overvåking øker eksponensielt med antall celler.

Uansett om du bruker 40 LFP celler eller 10 LP moduler vil dine problemer være akkurat de samme.

Det er fullt mulig å bruker Lithium Ion batterier uten overvåking. De vil bare få en kort levetid.

AM
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

JCBX

jeg har en som vil prøve med 11 LP batterier

så må man da kunne sætte et 17V BMS system på ?

prismæssigt et LP det samme som LFP


Rav4_EV

Om du vil eksprementere er det bare å montere 11 LP batterier.

106/Saxo går fra fase I til fase II rundt 165 volt. Deretter gir den overlading på ~10%.

Ved bruk av 11 LP batterier gir det 44 celler.

165volt/44 celler = 3,75 volt per celle, som forteller at dette bør gå bra. (Her er det rom 10% overlading).


AM

Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

JCBX

det var vel egenligt nemt at lave egen 17V lader og lade dem parrallelt

jeg har en del store dioder og så var det nemt gjort !

så er der da BMS i sig selv på den måde !

men vil bilens instrumenter kunne aflæse den nye kapasitet ud fra spændingen ??


Rav4_EV

Nei, kapasitetsmåleren er en amperetimeteller. Så bilen må "se" strømmen inn i batteriet.

AM
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

JCBX

okay så må der et 12V BMS system til for at løse det og så evt. toppe af med en lille lithiumlader

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA