Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Konseptbilen har 60kWt batteri

Startet av Supermann, tirsdag 10. november 2015, klokken 15:55

« forrige - neste »

Supermann

Hei. Har lest noen steder at man anbefaler å kjøre rolig i motbakker for å spare energi. Er det slik at merforbruket av å kjøre fort opp bakker er høyere enn merforbruket av å kjøre fort på en flat vei?

MEM76

#1
Sitat fra: Supermann på fredag 09. oktober 2015, klokken 13:51
Hei. Har lest noen steder at man anbefaler å kjøre rolig i motbakker for å spare energi. Er det slik at merforbruket av å kjøre fort opp bakker er høyere enn merforbruket av å kjøre fort på en flat vei?

Ja, det er et større forbruk fra batteriet.. Det som skjer at når du tar ut mye strøm (i Amper) fra batteriet så faller spenningen (Volt). Det gjør at du får mindre kraft (i kW).

Både på batteriene som Tesla bruker og de som Trillingen bruker så begynner spenningen å falle markant mellom 1 og 2 C (C= batteriets kapasitet i Amper).

På trillingene så vil det si at du bør unngå å trekke mere enn 1/3 av strømmen på strømmåleren (ikke skap trafikkkork).

Tesla sitt batteri derimot er så stort, at 1C er ca 85kW, kontra ca 14.5kW på en C-zero.

Årsaken at motoren bruker mer kraft i oppoverbakke med samme fart, er at den skal overvinne potensiell energi ("høyde-energi").
C-zero 2015
Batterihelse: 2017-09:  32k km | 44.3Ah (93.5%)
http://folk.uib.no/mme045/elbil/ (Pris-sammenlikninger m.m.)

Meninger:
Maks 6A lading på schuko
Effektsplitting av hurtig-lading (ned til 25kW).

Rog-elbil

Høres greit ut dette. Men er det noen som kan svare på hvor stort merforbruket av engergi blir i % ved å øke hastigheten fra 50 til 80 kmt i en middels bratt motbakke?
Visia, 2015 modell. 3 000 km.

Magster

Slik jeg tolker svaret til MEM76 så vil det være veldig avhengig av hvilken bil det er snakk om. En Tesla og kanskje Bmw i3 vil sikkert kunne holde 80km/t i motbakke med bruk av 1/3 av tilgjengelig kraft, mens en trilling må bruke 2/3 (fiktive tall) i samme bakke og taper da energi. Hvor stort dette energitapet pga spenningsfall er vet jeg ikke.

Men som du sier selv, så er jo selfølgelig ikke vindmotstanden/rullemotstanden høyere i oppoverbakke. :)

tomrh

#4
Det har vært mye diskusjon om dette i tråder rundt om. Forumets fysiker, Griffel, har utledet at jevnest mulig fart er mest energibesparende på ethvert gitt tidsforbruk, gitt at regenereringsgrad er 90% eller mer (som den er på moderne elbiler). Uavhengig av topologi.

Fordi luftmotstand øker kvadratisk med fart, er det toppfarta man må redusere for å spare mest strøm. Igjen uavhengig av topologi.

Det aller laveste energiforbruket får man ved ca. 40 km/t jevn fart. Senkes farta ytterligere vil interne tap øke forbruket.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Ballemann

Det kan nok stemme det du sier tomrh!
Jeg prøvde meg på en "bestemortur" på vei hjem fra Trondheim sent på natta, kjørte ufordragelig sakte og mistet "prikk nr 2" like etter 2 mil var passert :)
Så har du kjempegod tid og ingen sinte audi eller bmw sjåfører bak kan du fint klare 15mil med trilling.
Renault Twizy 2014 (Solgt)
Citroen CZero 2011
Nissan Leaf Tekna 2013
Hjemmelaget EL trøsykkel, 2000w, 20A

MEM76

#6
Ang hastighet og rekkevidde... Fant denne grafen, som noen hadde laget utfra et forsking-paper (som senere er blitt fjernet).

WLTC (punktene) er rekkevidde ved de fire etappene i "Worldwide harmonized Light vehicles Test Procedures".


  • Standard: 23°C
  • Summer: 35°C, CA 1kW til AC
  • Winter: -7°C, CA 4kW til varme

C-zero 2015
Batterihelse: 2017-09:  32k km | 44.3Ah (93.5%)
http://folk.uib.no/mme045/elbil/ (Pris-sammenlikninger m.m.)

Meninger:
Maks 6A lading på schuko
Effektsplitting av hurtig-lading (ned til 25kW).

tomrh

Takk for grafen!

Det stemmer bra med de to ungarerne som holdt 40 km/t på flat vei med i-MiEV i sommerlig temperatur og klarte 219,5 km fra Budapest mot Balatonsjøen. Den svarte kurven viser ca. 230 km rekkevidde ved 40 km/t, kanskje oppnåelig om det bare hadde vært sjåføren i bilen?

Interessant også å se at optimal fart med varme på er ca. 50-60.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Trekkoppbil

#8
Det er litt hummer og kanari i tråden her.

Det var motbakker trådstarter spurte om.

For å holde to fenomener fra hverandre:


  • Høy fart:
    Det gir høy luftmotstand og høyt turtall
  • Høy effekt:
    Det gir svært høye strømmer om du gir på ekstra og trykker pedalen i bånn. Det er indre motstand i batteriet, og ohmsk motstand i kabler. Kjører du en strøm på f.eks 200A, blir det stor varmeutvinning her, og mye energi går tapt til å varme opp batteriet som kan være uheldig om sommeren. Ved store strømmer blir det som MEM76 antyder spenningsfall over den indre motsanden i batteriet, og over kabler, så det blir mindre spenning over motoren. Det fører til lågere utnyttelse ved høye strømmer enn ved låge strømmer.

I motbakker kan antispinn også sløse bort mye energi, om man ikke kjører forsiktig.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA