Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Når får vi bilene våre ?

Startet av Elektra, tirsdag 10. november 2015, klokken 10:49

« forrige - neste »

Elbil fundamentalist

Sitat fra: kos på torsdag 15. oktober 2015, klokken 01:19
Joda - det ser ut unektelig bra ut men dette er ikke gjennomførbart i praksis - har du litt kjennskap til fartøy og drift av de ?


Bare å få det installert godkjent fra sjøfart ville antagelig tatt år og kostet flesk - men fortsatt vil det kun være drevet av diesel og virkningsgraden for dette prosjektet er helt borti hamp og staur. Hvor skal du plassere dynamoen ? hovedmotoren - har du litt forståelse hva en hjelpemotor er ?  - har du litt anelse om hvordan strøm produseres om bord i en båt - tror du at man har mannskap til å koble disse ledningene som skal til for å lade batterier om bord og til bilene - hvor mange biler skal du lade om bord 1, 2 - 10 ?.   Nei - du har ingen peiling på drift av en ferge. Dette er en båt - og det er ingen flytende ladestasjon som står klar for smarte ideer.

Bare tanken på å lade bilene på fossil drivstoff med svært lav virkningsgrad og så inn på batterier til en bil virker for meg helt tullete og om det skal bli framtiden kan vi like godt bytte tilbake til en diesel bil.
Du har ikke noen gode motargumenter, bare hersketeknikk. I lenken som jeg la ved var det 5 eksempler på ombygginger, så hybridløsninger på dette er helt klart tilgjengelig i markedet med så lite som 2 års tilbakebetalingstid.
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

kos

Av alle ting på denne jord så er jeg innehaver av høyeste sertifikat på drift av fartøy - beklager om det virker som hersketeknikk - men dette er noe som med dagens drift av ferger faktisk ikke er mulig. Med mindre det starter å regne penger. - og ikke så rent lite heller - Neste gang du kjører en ferge så står det oppslått på en tavle om bord bemanning av fartøyet og i prinsippet så ønsker du deg også en "bensinstasjon" om bord også.

Tror du at det er økonomisk gjennomførbart - for det er det ikke.

Amoss

Sitat fra: kos på onsdag 14. oktober 2015, klokken 22:08
Jeg bor på Vestlandet og kjører ferger - samtidig så er det slik at man får litt kunnskap om ferger drift.

Jeg skal på ingen måte påstå at jeg er noen ekspert på ferger, for det er jeg ikke. Så meget mulig du har helt rett i at dette ikke er gjennomførbart...

Men, så nå for meg noe enklere enn dette du snakker om. Så altså ikke for meg at man måtte bytte ut alle ferger i drift i Norge for å kunne gjennomføre dette. Det lille jeg vet - eller i det minste tror jeg vet - om ferger er bla. at alle normale bilferger i drift i Norge i dag har ett elektrisk anlegg, og at dette drives av en generator på dieselmotoren (Ampera er ikke en "normal ferge" :p ). Hvor mye "ekstra kapasitet" disse har vet jeg ingen ting om, men har hørt om noen unntaksvise eksempler på at man har tillatt elbiler å koble seg til ledige kontakter på fergen og lade på den måten. Det er bla. det som skjedde ved den famøse brannen ombord på danskefergen som medførte at de la ned veto mot å *fortsette* praksisen med å tilby elbiler lademuligheter.

Så det jeg så for meg, og som var tanken bak det vi har snakker om her, er altså noe så enkelt som å sette opp ett par/tre dedikerte kontakter - eller type2 ladestasjon - på bildekket for bruk til sakte-lading av elbil ved bruk av det eksisterende el-anlegget. Ikke å bytte ut hele fergen eller bygge den om for millionbeløp. Om dette skulle bli en suksess, kunne man vurdert å utvide antall ladeplasser - der det viser seg å være ett behov.

Dersom du hevder at det ikke normalt ikke er tilstrekkelig kapasitet til å gjøre dette på de fleste fergene - eller at det vil ta så lang tid å få disse enkle kontaktene/ladepunktene godkjent - så skal jeg så klart bøye meg for dette. Men at i det minste enkelte ferger har ekstra kapasitet til å lade EN elbil, og en kontakt tilgjengelig nær nok bildekket, har vi altså eksempler på.

Større prosjekter, som har vært nevnt her, med installering av egne batteribanker til dette bruket har jeg ikke sett for meg som realistisk for eksisterende ferger. Men etter som fergene naturlig skal skiftes ut kunne dette gjerne være en del av kravspesifikasjonene. Dette da ikke bare for lading av elbiler - ikke en gang først og fremst av den grunn - men for å spare drivstoff/utslipp fra fergen ved å bruke fornybar "landstrøm" for å dekke (deler av?) forbruket på fergen. Om dette er realistisk eller økonomisk forsvarlig har jeg ingen formening om.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

eivhelle

Hvor mange fergeruter er det egentlig som har en kjørtid lang nok til at det har noe for seg å lade på turen? For jeg regner med at det mest sannsynlig er snakk om AC lading her, som i praksis vil si alt fra 3.6-22KW avhengig av hvilken bil du har.

Og rent praktisk. Hvordan skal man ordne det slik at de som vil lade får tilgang til laderen? Skal det være tilgjengelig uttak over alt? Hvis ikke, hvordan skal fergemannskapet som stresser med å lesse biler fortest mulig av og på klare å få plassert en tilfeldig elbil på riktig sted uten at det blir komplett kaos?
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

kos

Dette forslaget er godt ment men om de fleste tenker igjennom hva man egentlig foreslår så er det ikke forenelig med filosofien rundt elbil - her er miljøet viktig og en vesentlig del er å bytte ut fossil brensel, og så skal man lade bilen via en diesel generator alla en ferge. Og om man får masse batterier om bord så skal man ikke bruke det til fremdrift ? men lade biler på fergen istedenfor å drive fergen ?

Gevinsten i dette er kun makelige hensyn for elbelistene og er fullstendig umulig å administrere i forhold til hvem som står hvor i en ferge kø  - dette er ikke mulig å gjennomføre på en billig måte - kun et millionsluk uten noen gevinst.


stefse

Fergen er et tidbesparende sted å lade, men det er selvsagt håpløst i miljøsammenheng å kreve lading på fossildrevne ferger. Å kreve lading på batteriferger er også litt tynt i.o.m. at det må brukes et ekstra energibuffer som medfører tap, i tillegg til at fergen må frakte rundt på dette, vedlikeholde det osv. Dessuten er det en del praktiske utfordringer, som vil kunne sette grå hår på den jevne fergematros, eller elbilsjåførene som skal bruke ladingen.

Jeg ville nok rettet skytset mot fergekaien, som eies av det offentlige. Hvis det blir elektrifisering av fergedriften, må det nødvendigvis være effekt tilgjengelig på kaien til lading av fergen. Å samtidig få satt opp både hurtig og sakteladere her bør egentlig være en smal sak.

Jeg foreslår følgende:
En egen kø for elbiler som har ladeplasser til f. eks de 20-30 første bilene. (De som kommer senere rekker uansett ikke å lade så mye) Disse bilene får gratis lading og forkjørsrett på fergen, noe som sukrer pillen litt når de sikkert må betale full takst i fremtiden.
Så får dere diskutere hvilken type lading, ladefart osv. det skal være, men det bør helst kunne gå an å fylle opp bilen på tiden man normalt venter på fergen, så da det er vel gjerne hurtiglading vi snakker om.
Tesla Model3
VW eGolf - solgt

Sølve

Forslaget i Bergens Tidende gikk ut på at bilene skulle lades fra batteripakker.  Ikke gass-generator (fergen det er snakk om her går ikke på diesel)
Bergen

kos

Fossil drivstoff for å lade elbiler er bare tull - da kan vi vel bare kjøre bilene på gass- noe som fortsatt ikke har noe for seg sett fra miljøet - eller økonomi eller hva man kaller det.

kos

Og det med batteri pakker - er enda mer tullete - kan vel heller kjøre hele fergen på batteri - eksempel gass - elektrisk med batteri - da har man ikke mye bruk for å lade om bord - for strømmen vil garantert bli brukt av fergen som billigste drivstoff.

Electrix

Sitat fra: stefse på torsdag 15. oktober 2015, klokken 20:43Jeg foreslår følgende:
En egen kø for elbiler som har ladeplasser til f. eks de 20-30 første bilene. (De som kommer senere rekker uansett ikke å lade så mye) Disse bilene får gratis lading og forkjørsrett på fergen, noe som sukrer pillen litt når de sikkert må betale full takst i fremtiden.
Så får dere diskutere hvilken type lading, ladefart osv. det skal være, men det bør helst kunne gå an å fylle opp bilen på tiden man normalt venter på fergen, så da det er vel gjerne hurtiglading vi snakker om.
Jeg mener også at det enkleste og beste er å ha hurtigladere på kaia. Da kan man lade med ren strøm mens man venter på ferja. Man må bare organisere det slik at elblene får reservert plass på ferja selv om de ikke står direkte i køen. Man kan gjerne holde av de bakerste plassene på ferja til dette, hvis man har behov for å lade vil man gjerne fylle på mest mulig før man kjører ombord, hvis det viktigste er å komme først ombord kan man heller stå i den vanlige køen.

Men jeg synes ikke man skal ha gratis lading, da vil bare disse bli okkupert av noen som bare vil ha litt gratis påfyll, og de som virkelig trenger lading for å rekke fram vil ofte oppleve at disse ikke er tilgjengelige. La heller GK og Fortum konkurrere om å drifte disse, enklest og billigst, både for kommunen, fergeselskapet og kundene.

I tillegg passer det jo perfekt med elektrifisering av ferger. Bilene lader mens ferga kjører og når ferga ankommer og kobler til lading kobles elbilladerne ut hvis det ikke er mer ledig effekt. Det gjør jo heller ikke noe siden de uansett skal kjøre ombord.

Dersom man ikke rekker å lade nok burde det også være mulig å lade litt ekstra på laderne på kaia på den andre sida.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

KjellG

Nå har vel MF Ampera hatt litt problemer med å rekke å lade nok?
Etter ideene fra Smartgrid (elbilbatterier leverer tilbake energi til nettet) så kunne en vurdere om elbiler ombord kunne brukes til ferjas fremdrift i krisesituasjoner? Her kune elbilene lade på kaia og ta med ekstra energi ombord.

kos

Et glimrende ide med lade og stå i kø på kaien . En rekke med elbiler som står å lader samtidig beholder plassen i fergekøen - bra ide, den trenger ikke koste mer enn ladepunktene og blir ferga elektrisk vil det her være lagt opp strøm i massevis - men tror ikke det er en god ide å lade bilene også fra fergen med mindre man får store batterier som ikke har sett dagens lys, og det siste er nok sannheten - det blir grisedyrt - ja så dyrt at jeg tror det eneste forsvarlige er lading i kø på kaien og la fergen være ferge enten den går på diesel eller elektrisk.

stefse

Dere får døpe om tråden til "Lading i Fergekø" ;)

Når det gjelder organisering av type ladere og betaling må man nok ha et system. De store fergesambandene har autopass for å kjøre inn på oppstillingsplassen. Men noen greier sikkert å snike seg inn "bakveien" så det er heller ikke helt vanntett.
For avvikling av fergekøen og for å bevare husfreden på fergekaien, bør kun elbilene som har ladet kjøre først om bord. Om det er lite biler kan man selvsagt avstå fra forkjørsretten og vente med å kjøre om bord til ferga skal gå, men å kreve at fergematrosen holder av plasser på ferga til biler som står og lader bør man ikke regne med. Det bør også være slik at kun de som har ladet får kjøre først. Kommer noen halsende i siste liten gjennom elbilfila og presser en fossil ut av fergekøa slik at denne må stå igjen, kan det bli "ampert". Altså, enten er du der når elbilene slipper om bord, ellers må du stille deg i den vanlige køen.
Tesla Model3
VW eGolf - solgt

ladov

Lading på kaia er nok en mye bedre ide enn ombord ja.  :)

For å unngå 'køsniking' kan man kanskje innføre 'kølapper'? Det kan være så enkelt som et kamera ved inngangen til fergeleiet som automatisk registrerer bilnummer og lister opp ombordkjøringsrekkefølge på ei tavle? Spranget er ikke langt til at systemet også hjelper mannskapet med å stable bilene riktig..
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

stefse

ei fil med bommer i hver ende hadde gjort jobben. Biler slipper bare inn i elbilfeltet så lenge det ikke er noen ferge der. Når fergen kommer åpnes bommen for innkjøring på ferga, mens bommen for innkjøring til elbilfeltet blir stengt. mannskapet trenger da bare å påse at det kun er elbiler som kommer fra elbilfeltet.
Tesla Model3
VW eGolf - solgt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA