Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Når får vi bilene våre ?

Startet av Elektra, tirsdag 10. november 2015, klokken 10:49

« forrige - neste »

Olee

Sikkert greit å få med en liten kommentar også, ikke bare en link?

Elektra

Busted! Eg har ikkje BT abb, så får ikkje lest den sjølv. Men er svært intressert i kva dette er, er det lading via dieselgeneratorer eller batteribanker som lades ved land? Liker ideen. betaler gjerne vanlig billett om eg får strøm tilbake :-)

Olee

Har ikke abb jeg heller, men det er snakk om sambandet Halhjem-Sandvikvåg og da blir det vel fra gass. Hvis de ikke finner på noe fancy da :) Det hadde jo vært kult om Ampere fikk litt større batteripakker, og tilbudt lading til elbiler  8)

Olee

Og hvem vil vel ikke betale litt ekstra for hurtiglading når man uansett må stoppe? :) Da slipper man jo et ekstra stopp, og har ca 30 min til lading på fergen!

cra

Ideen er både gammel og god, men det knytter seg nok noen praktiske utfordringer til dette, bl.a. at man må ha dedikert plass til dette formålet, og det er ikke nødvendigvis så praktisk mtp. hvordan ombordkjøring foregår de fleste steder. Spesielt når det er mange som skal ombord og ferga er full kan det være vanskelig å sikre seg en spesifikk plass. Med halvfull ferge er det enkelt å la elbilen(e) stoppe bakerst for å koble seg til.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

erikf

Legger ved artikkelen.
Utvilsomt noen utfordringer med å gjennomføre noe slikt. Men det er mange som har tenkt tanken, og er helt enig: det er nærliggende å tenke, hvorfor ikke benytte denne dødtiden til noe fornuftig? Burde være fordelaktig for fergebisnissen nå i disse tider når de er i ferd med å bli erstattet med broer.
Bergen - Leaf 2012-2019 - model3 2019-

OlavEmil

Spennande. Det er altså snakk om batteribank, ikkje "fergeprodusert" straum.

Elles må ein jo himle litt med auga av uttalen "kan plutselig kjøre elbil fra Bergen til Stord uten å ta noen unødvendige pauser"...
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

stefse

Gjerne, men prøv også å få til lading på fergekaia. Gjerne egen kø for elbiler, med ett uttak til hver. Men det må bli snakk om forholdsvis rask lading, en 10A kurs er det nesten ikke vits i.

btw. hvis vi uansett må stoppe for å lade, hva skal vi da med fergefri E39?
Tesla Model3
VW eGolf - solgt

K S

Pendler daglig med Norled, med serviceinstllingen til det rederiet er det umulig å få til noe slikt.
Er overbevist om at mottoet deres er: "Kundene er til for Norled"

trykkertor

Jeg hørte i dag at det er "mye" fergemannskap som "hater" elbiler. De gir ikke inntektsgrunnlag til fergen, og enkelte matroser sender EL-bilene på underdekk uansett hva, bare for å gjøre det.

stefse

Fergekaien eies av fylket. Lettere å få til noe der tror jeg, billigere og teknisk gjennomførbart er det også.
Ville lagt fokus der.
Fergematriell er omskiftelig, og inntil det blir krav om ladeplasser på alle ferger så kan man aldri helt stole på å komme med en ferge med lading.
Tesla Model3
VW eGolf - solgt

kos

Og noen fergeselskaper sender alle elbilene på øvre dekk fordi at de ikke vil ha de under dekk - og en matros som driver med den form for lastebehandling får nok en ny ordre av skipsfører om han ser det.

elbil-1

Fylkeskommunene er "innkjøper" og bestemmer vilkårene de skal ha fra fergeselskapene.

Dette handler "bare" om å gjøre vedtaket og så implementere det og hvilke praktiske konsekvenser det får for bygging av kaier, lading på fergen, opplæring av mannskap m.m.

De praktiske hindringene er det letteste å løse - det vanskelige er å få pengene til å starte opp dette.


kos

Det finns en ferge som har elektriske batterier  - over Sognesjøen og den trenger all den strømmen den har. Så har vi fossil ferger med fossilt drivstoff. Hvorfor skal vi lade bilene med fossil strøm - for å spare tid når vi da egentlig bare kan kjøre fossil biler ? Ja - vi vil ikke forurense i byene - men kan vi ikke like gjerne lade bilene på kaien eller ved destinasjon i byene ? Parkeringsplasser er vel rette plassen - nei dette ble litt tullete - hva er da vitsen med elbil i Norge når vi skal bruke fossil drivstoff til å lade bilene våre.

For øvrig er Ampera verdens første batteridrevet ferge og den vil aldri få overskudd av strøm - det ville vært bedre at de andre fergene ble elektrisk - men teknologien er fortsatt litt ny og Ampere har sine utfordringer - så ja dette var ikke et godt forslag.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA