Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Pris på ny Leaf?

Startet av JSK, tirsdag 10. november 2015, klokken 09:38

« forrige - neste »

JSK

Den nye laderen i Aksdal ute av drift.

Sist uke ble Chademo-laderen i Aksdal byttet ut med en ny, trippel lader fra ABB på grunn av en feil internt i laderen. Vi valgte å bytte ut den eksisterende laderen fordi løsningen med å bestille en ny del fra Nederland tok lengre tid og fordi vi vet at mange er avhengig av å lade i Aksdal, men nå viser det seg at denne nye laderen har en lignende feil, kun 7 dager etter oppstart.

Situasjonen er den at en datamaskin i laderen ikke lenger fungerer, noe som tilsier at laderen ikke startes opp. På samme måte som når en data ikke vil starte, så har laderen ingen funksjon.

Feilen ble oppdaget i går ettermiddag og ny del ble satt i bestilling med en gang, men ifølge leverandøren av laderen er det tvilsomt at denne kommer frem i dag. Grønn Kontakt, som våre kunder, synes at dette både er trist og pinlig. Vi har derfor fått sporingsnummer til den nye delen og vi ha fult fokus på å forskynde forsendelsen.

Vi vil oppdatere situasjonen så fort vi har noe nytt å melde.
Beklager situasjonen som har oppstått.
-   Grønn Kontakt

vartli

Dette viser litt av sårbarheten med å kjøre utover nærområdet sitt med elbil. Kun en lader på hver plass gjør at en er veldig avhengig av at alt virker. Tesla er mer robuste på dette området.

Vurderer å ta en tur Jæren - Kristiansand i helga med Leafen og prøve hurtiglader for første gang, men om det er slik at en ikke kan stole på at en lader virker må jeg jo alltid lade som om neste lader ikke virker. Det gir flere ladestopp og jeg må fylle batteriet fullere hver gang. Da tar det også mer tid å lade.  Er jeg for uerfaren og pessimistisk nå?
Leaf 40 kWh 2020
Leaf 2011 - solgt

PokerFjes

Sitat fra: vartli på fredag 09. oktober 2015, klokken 09:08
Dette viser litt av sårbarheten med å kjøre utover nærområdet sitt med elbil. Kun en lader på hver plass gjør at en er veldig avhengig av at alt virker. Tesla er mer robuste på dette området.

Vurderer å ta en tur Jæren - Kristiansand i helga med Leafen og prøve hurtiglader for første gang, men om det er slik at en ikke kan stole på at en lader virker må jeg jo alltid lade som om neste lader ikke virker. Det gir flere ladestopp og jeg må fylle batteriet fullere hver gang. Da tar det også mer tid å lade.  Er jeg for uerfaren og pessimistisk nå?
Hei vartli, og velkommen til forumet :). Du er nok ikke for pessimistisk. Jeg lader nesten alltid opp på første mulighet, men det er stort sett noen mil mellom hurtigladerne der jeg ferdes. Dette må vi nok leve med et år eller to til tror jeg.
2016 VW e-Golf; VP, Limestone Grey - http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,23094.0.html
2000 VW Caravelle 2.5 TDI Syncro
1994 Toyota Landcruiser VX 4.2TD

fredag

Sitat fra: JorgenSK på fredag 09. oktober 2015, klokken 08:53
Den nye laderen i Aksdal ute av drift.

Det er bra at Grønn Kontakt sier tydelig fra her på forumet om problemet, og at de også har markert tydelig på ladekartet sitt at denne hurtigladeren er ute av drift.

Det er viktig med driftsmeldinger. Kanskje vurdere tydelig driftsmelding i app til alle brukere i den delen av landet?

Men dette viser jo også at alle viktige hurtigladere langs veikorridorer som folk er avhengige av for å komme fra A til B bør ha to hurtigladere. Til vanlig gir det mindre sjanse for kø, og i slike situasjoner som dette gir det redundans.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Electrix

Sitat fra: vartli på fredag 09. oktober 2015, klokken 09:08
Dette viser litt av sårbarheten med å kjøre utover nærområdet sitt med elbil. Kun en lader på hver plass gjør at en er veldig avhengig av at alt virker. Tesla er mer robuste på dette området.

Vurderer å ta en tur Jæren - Kristiansand i helga med Leafen og prøve hurtiglader for første gang, men om det er slik at en ikke kan stole på at en lader virker må jeg jo alltid lade som om neste lader ikke virker. Det gir flere ladestopp og jeg må fylle batteriet fullere hver gang. Da tar det også mer tid å lade.  Er jeg for uerfaren og pessimistisk nå?
Jeg ville valgt elbil på den turen, men jeg anbefaler alle å teste hurtiglading, eller i det minste sette seg inn i hvordan dette fungerer på forhånd før man legger ut på tur. Den turen er greit dekket av Grønn Kontakts hurtigladere så jeg anbefaler absolutt å registrere deg som kunde hos GK på forhånd. Registrer elbilforeningens brikke så har du den billigste og mest enkle og driftssikre betalingsmetoden. Eventuelt bruk deres app.

Alle laderne deres på denne strekningen har også type2 stolpe, så hvis du har med type2-type1 kabel så vil du fremdeles kunne lade med 3,3 kW dersom en lader skulle være defekt. Jeg har med dette pluss den vanlige stikkontaktkabelen så da vil det si at i verste fall får jeg en time eller to ekstra ventetid om en lader skulle være defekt. På mine langturer kjører jeg ofte slik at jeg ankommer med ganske lite igjen på batteriet, selv med familien på tur, men da vet vi at det er en kalkulert risiko, at den er veldig lav og at det ikke er verdens undergang. Lengste tur jeg har kjørt med min 2012 Leaf var Kristiansand-Halden, da ble det over en time venting i Horten pga ferjekø, noe som også alle eksosbilene opplevde uten at de ga opp langtur med dieselbilene av den grunn :-)

Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

JSK

Hei,

En liten oppdatering er at vi har fått tak i en ny del og tekniker er på vei til Aksdal fra Bergen.
Forhåpentligvis går reparasjonen bra, men bekrefter så fort jeg vet.

JSK

Aksdal er tilbake i normal drift!

I går kveld var ABB på stedet og skiftet delen som var defekt. Ny software er lastet inn of alt fungerer som det skal.

Beklager ventetiden.

Einride


© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA