Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Skjema for logging av vannfylling

Startet av nicolh, søndag 11. april 2010, klokken 18:21

« forrige - neste »

nicolh

Hei,
jeg er en student som i samarbeid med Zero gjennomfører et prosjekt om innfasing av hurtigladere for elbil på det norske markedet. For at vi skal vite mest mulig om alt fra holdninger, preferanser, plassering osv, har jeg laget et spørreskjema. Det hadde vært fint om dere tok dere tid til å svare på dette.

http://freeonlinesurveys.com/rendersurvey.asp?sid=oeq6qwmvxltkd2b713830

Baltor

Det var litt vanskelig å svare på dette. (for eksempel sannsynligheten for å kjøpe elbil når man allerede har...).

Jeg vil tro de fleste som har elbil og mye småkjøring opplever at elbilen raskt blir bil nummer en. Har de en fossilbil i tillegg blir den nr 2.
Det er kjørelengden som er den store ulempen med elbiler, men dette KAN kompenseres noe med hurtiglademuligheter.

Det er veldig billig og enkelt å lage til hurtigladeplasser, dermed kommer dette til å bli noe kafeer, butikker og veikroer satser på for å lokke kunder som de kan loppe for penger. Endel av dem bør selvfølgelig ligge ved hovedveiene, men de trenger ikke være på de vanlige bensinstasjonene, det er ingen god grunn til at vi må stå der i trafikkstøy og eksos og tygge seige baconpølser mens vi venter. Bensinstasjonene er laget for touch and go, elbilister vil ha tid til en god stol, god mat, internettforbindelse, massasje, shopping, håklipp etc.

Lykke til med undersøkelsen ;)

Stavanger
Peugeot Partner, 4 stk Think Classic og en Rosa Kewet 5 i familien. 
Var med og startet Rogaland Elbilforening. Kan utføre vannservice på både Think og PSA

El rayo

#2
Sitat fra: Baltor på mandag 01. mars 2010, klokken 20:47
elbilister vil ha tid til en god stol, god mat, internettforbindelse, massasje, shopping, hårklipp etc.
Det har du helt rett i, Baltor, jeg trenger særlig det siste. God stol med massasje/varme har jeg hatt i bilen i flere år.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

elektrolux

Spørsmål 13) Hvor mye er du villig til å betale for hurtigopplading av batteriene?

Snakker vi i forhold til energimengden en fyller?

I så fall har jeg ingen betenkeligheter med å betale mer enn 13-14 kr for 10 kWt.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

nicolh


Sammenligningen opp mot bensin diesel blir ikke direkte energimengden, men energimengdene nyttegjort av motoren (ikke alle motorer som er så effektive som elmotoren... :) ).
I praksis kan en si at kostnaden til en bensin /diesel bil er f.eks. rundt 8 kr pr mil? Spørsmålet blir da om du er villig til å betale rundt 8 kr for hver ekstra mil du får på batteriene.

elektrolux

Mistenkte noe slikt ja.

Med andre ord om jeg er villig til å betale rundt 4 kr / kwt.

I så fall blir svaret kun i ytterste nød. Dette er jo opptil 4 ganger normal pris.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

cra

Enig med Electrolux her. 4-dobbelt pris er rimelig uaktuelt, med mindre det er krise. På samme måte som jeg kanskje kunne ha betalt et par hundrelapper for en 5-liters kanne med diesel dersom jeg stod fast midt på fjellet. Noe mer enn det strømmen koster pluss kanskje et lite påslag for drift av stasjonen er lite aktuelt. Da planlegger jeg heller kjøringa bedre.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

nicolh

#7
Interessant at du skriver at "da planlegger jeg heller kjøringa bedre". Det vil i så fall bety at rekkevidden på elbil i dag ikke er noe problem? Ville du kunne ha brukt bilen mer hvis du hadde hurtiglader tilgjengelig?

I utgangspunktet er jo hurtiglading kun ment for en slags "premium" lading, eller en lading man gjør hvis man trenger de ekstra milene på kort tid. Hurtiglading vil aldri være ment som en erstatning for vanlig lading. Hvis så blir tilfellet må det mest sannsynligvis bety at tjenesten er for billig.

elektrolux

#8
Sitat fra: nicolh på torsdag 04. mars 2010, klokken 17:19
I utgangspunktet er jo hurtiglading kun ment for en slags "premium" lading, eller en lading man gjør hvis man trenger de ekstra milene på kort tid. Hurtiglading vil aldri være ment som en erstatning for vanlig lading. Hvis så blir tilfellet må det mest sannsynligvis bety at tjenesten er for billig.

Der tror jeg du tenker feil. Skal strømmen på hurtiglading koste så mye at den kun unntaksvis blir brukt, vil den bli uøkonomisk for både tilbyder og bruker. Jeg tror det er bedre å satse på priser som inspirerer til aktiv bruk, og dermed inntjeningen til tilbyder.

Er det ikke bedre å tjene 10 kr/mann på 100 mann enn 100 kr/mann på 10 mann?
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Baltor

Det er ingen grunn til at dette blir vesentlig dyrere enn annen strøm. En hurtigladestasjon er nesten gratis i drift, etter at uttakene er innstallert bør det være mulig å drive den med kun et ørlite påslag på strømprisen. Jeg tipper at store kjøpesentre og hamburgerkjeder vil sponse denne strømmen for å få oss inn som kunder.
Dette blir de nye fyllestasjonene, plassene som kan tilby oss noe fornuftig å gjøre mens batteriene fylles opp. Eller vi kan legge setet bakover for å ta en liten lur. ;D
Stavanger
Peugeot Partner, 4 stk Think Classic og en Rosa Kewet 5 i familien. 
Var med og startet Rogaland Elbilforening. Kan utføre vannservice på både Think og PSA

Elmo

Sitat fra: nicolh på torsdag 04. mars 2010, klokken 14:39
I praksis kan en si at kostnaden til en bensin /diesel bil er f.eks. rundt 8 kr pr mil? Spørsmålet blir da om du er villig til å betale rundt 8 kr for hver ekstra mil du får på batteriene.
Fullstendig uaktuellt. Og hvorfor sammenlikne med uøkonomiske fossilbiler?

Sitat fra: nicolh på torsdag 04. mars 2010, klokken 17:19
I utgangspunktet er jo hurtiglading kun ment for en slags "premium" lading, eller en lading man gjør hvis man trenger de ekstra milene på kort tid. Hurtiglading vil aldri være ment som en erstatning for vanlig lading. Hvis så blir tilfellet må det mest sannsynligvis bety at tjenesten er for billig.
Sitat fra: elektrolux på torsdag 04. mars 2010, klokken 17:57
Der tror jeg du tenker feil. Skal strømmen på hurtiglading koste så mye at den kun unntaksvis blir brukt, vil den bli uøkonomisk for både tilbyder og bruker. Jeg tror det er bedre å satse på priser som inspirerer til aktiv bruk, og dermed inntjeningen til tilbyder.
Som om jeg skulle sagt det selv Elektrolux !

Og helt enig med Baltor.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

hens

Det later til at elbilens manglende rekkevidde er et problem, men bare for de som ikke har kjørt elbil.
En fossilbrenner må innom en bensinstasjon hver uke, og helst koble til motorvarmerenn hver dag. Elbilen trenger ikke å besøke bensinstasjonen, og strømforbruket pr natt er omtrent det samme som motorvarmeren.
Kanskje vi skal komme med påstanden om at motorvarmere også bare kan benytte kullkraft fra østeuropa?

Opprettelse av hurtiglademuligheter vil naturligvis øke anvendelesområdet til elbilen, men hvor langt skal det egentlig kjøres?
Basert på egne erfaringer vet jeg at med en 10A stikkontakt kan gi 40- 50 000 kilometer i året, forutsatt at bilen står til ladig når den ikke brukes.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

cra

Sitat fra: nicolh på torsdag 04. mars 2010, klokken 17:19
Interessant at du skriver at "da planlegger jeg heller kjøringa bedre". Det vil i så fall bety at rekkevidden på elbil i dag ikke er noe problem? Ville du kunne ha brukt bilen mer hvis du hadde hurtiglader tilgjengelig?

I mitt daglige bruk er rekkevidden tilstrekkelig, og vel så det. Jeg kjører stort sett kun "i nærområdet", med de lengste turene til kontoret og tilbake (7 mil t/r), og da lader jeg litt mens jeg er på kontoret for å ha litt "å gå på".

Hvis det hadde vært hurttigladere (som var hurtige *nok*) kunne jeg ha brukt bilen også mellom f.eks. Ålesund og Bergen for å besøke slekt og venner der, så også i Oslo. Kanskje til og med en og annen jobb-reise kunne vært gjennomført med el-bil. I alle fall til Bergen; det er nesten like raskt å kjøre til Bergen som å fly fra der jeg bor.

Sitat fra: hens på torsdag 04. mars 2010, klokken 20:25
Det later til at elbilens manglende rekkevidde er et problem, men bare for de som ikke har kjørt elbil.

Ja, der er du virkelig inne på det, Hens. Jeg har i alle fall tilpasset bruken til hva bilen kan klare, og prøver innimellom å strekke grensene litt, ved å gjøre ekstra ærender på de lengste turene der jeg er "på grensa". Og mye av småkjøringa med bare meg selv eller evt. en enkelt pasasjer er nå erstattet med elbil-turer, og det er jo på disse turene fossilbilen ville forurenset mest.

På langturer synes jeg ikke Caravellens 0,65l pr mil er så ille. Da er vi gjerne 6 eller 7 i bilen, pluss bagasje. De fleste "vanlige" biler som kanskje har mindre forbruk enn det (la oss f.eks. si 0,45l/mil?) ville man måttet ha TO av, så miljømessig har jeg ikke dårlig samvittighet for det.  ;)

Sitat fra: hens på torsdag 04. mars 2010, klokken 20:25
Kanskje vi skal komme med påstanden om at motorvarmere også bare kan benytte kullkraft fra østeuropa?

Det er jo et kjent faktum!  ;D  Og strømmen som benyttes til flombelysningen på den lokale bensinstasjonen likeså.

Når jeg tenker meg om (også kjent som "off topic"), så er slike "sameier"/"sambruk" av bil kanskje veien å gå? Men da snakker vi om at det er fossilbilen man sameier! Alle har hver sin elbil til de daglige småturene og alt det der, og så har man en større fossilbil som man eier/leier/leaser/whatever sammen med naboene som man kan bestille for bruk på  lengre turer, når man trenger flere sitteplasser, større lastekapasitet, flytte på tilhenger osv. Eller enda enklere; bare leie seg en langturbil ved behov?
</offtopic>

Sitat fra: Baltor på torsdag 04. mars 2010, klokken 18:22
Jeg tipper at store kjøpesentre og hamburgerkjeder vil sponse denne strømmen for å få oss inn som kunder.
Dette blir de nye fyllestasjonene, plassene som kan tilby oss noe fornuftig å gjøre mens batteriene fylles opp. Eller vi kan legge setet bakover for å ta en liten lur. ;D

Kanskje dukker det opp "mini-kinoer" langs veien, slik at man får ladet i opptil et par timer uten at ungene får fnatt av å kjede seg? :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

nicolh

Sitat fra: Elmo på torsdag 04. mars 2010, klokken 19:40
Fullstendig uaktuellt. Og hvorfor sammenlikne med uøkonomiske fossilbiler?
(får ikke helt til å sitere rikitg...)

Jeg har ikke ment at det skulle bli like dyrt, det var bare et av spørsmålene dere ble stilt i undersøkelsen. Ser ut til at majoriteten er villig til å betale noe mer enn strømkostnaden, og det synes jeg forsåvidt er rimlig.

Det jeg skrev tidligere om at jeg ikke synes at hurtiglading burde erstatte vanlig lading, er nettopp av samme argument som dere snakker om, nemlig argumentet om hvor strømmen kommer fra. Dagtid er det "underskudd" av energi, mens det på nattestid er "overskudd" . Det er nettopp dette som er så genialt med elbil, at en utnytter dette overskuddet av kraft på nattestid til å lade elbilen. Hvis folk slutter å lade elbilen på natten, og lader på dagtid istedet, mener jeg at hurtigladingen er for billig. At hurtiglading skal være like dyrt som bensin diesel blir også feil, det skal være billigere å kjøre elbil!

cra

Sitat fra: nicolh på fredag 05. mars 2010, klokken 10:21
Sitat fra: Elmo på torsdag 04. mars 2010, klokken 19:40
Fullstendig uaktuellt. Og hvorfor sammenlikne med uøkonomiske fossilbiler?
(får ikke helt til å sitere rikitg...)

Ser at teksten du quoter ikke kommer mellom <quote> og </quote> (bytt ut < og > med firkantparenteser)

DEt ser ut til at vi alle er enige, men at vi nærmer oss punktet for felles forståelse fra litt ulike kanter, og dermed ikke ser at "alle" de andre er på vei til samme punktet.  :D
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA