Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Er det egentlig noe poeng med 16A (3,6kW) ladepunkter på f.eks kjøpesenter...

Startet av nofuelno, tirsdag 10. november 2015, klokken 05:25

« forrige - neste »

Electrix

#90
Nå har jeg ikke lest hele denne tråden, men er det noen som vet om Danmark har sjekket disse ovendringene mot ESA? I Norge var man jo nøye på dette og passet på å lage nøytrale regler for alle miljøvennlige nullutslippsbiler, slik ikke noen produsenter skulle bli forfordelt.

Det kan man ikke si om Danmark, her har man strammet inn avgifter for nullutslippsbiler UNTATT bilene fra et lite mindretall produsenter. Når man i tillegg tar med at disse har mye høyere energibruk og store plassproblemer som resulterer i unødvendig store og dyre biler, så begynner dette å lukte litt surt. Det er ingen samfunnsøkonomiske eller miljømessige betraktninger som tilsier at disse skulle favoriseres forfordeles. Det gjør det ikke bedre at "hovedprodusenten" i dette også er verdens største bilprodusent og driver utstrakt lobbyisme.

Hvis dette ikke er sjekket av ESA allerede burde kanksje noen be om en gjennomgang?
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

bno

#91
ESA? Tror du ikke de snur kappen etter vinden?

Det er virkelig disse skjulte lobbyistene jeg selv frykter. Man må være passe naiv om man ikke tro disse jobber innad i Norge også. Det er store økonomiske interesser involvert. Tror det vil være i stor miljøinteresse les egeninteresse også å ta diskusjonen her i forumet på ramme alvor. I denne sammenheng tror jeg jammen også elbil foreningen blir små. Her bør man søke allianser med utgangspunkt i at dette foregår også her.

Det blir et blindspor å gå for Hydrogen som det her er lagt opp til. men det har vel Oslo også lagt opp til så om jeg ha oppfattet det riktig som jeg leste for noen uker siden.
Reservert Prolestar - Kansellert
VW ID.3 ST Reservert - Kansellert
Ventebil Kona sin E-Up 2016

KjellG

Sitat fra: Electrix på mandag 16. november 2015, klokken 09:16
...forfordelt.

Skummelt ord. Den forfordelte arvingen får mest, eller var det minst?  :o

Rio

Sitat fra: KjellG på mandag 16. november 2015, klokken 23:41
Sitat fra: Electrix på mandag 16. november 2015, klokken 09:16
...forfordelt.

Skummelt ord. Den forfordelte arvingen får mest, eller var det minst?  :o

Uansett er det noen av arvingene som blir sure! ;)
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Electrix

Sitat fra: KjellG på mandag 16. november 2015, klokken 23:41
Sitat fra: Electrix på mandag 16. november 2015, klokken 09:16
...forfordelt.

Skummelt ord. Den forfordelte arvingen får mest, eller var det minst?  :o
Det ble visst litt feil ja, har rettet. Men poenget er jo at dette er vel konkurransevridende? Det har vært noe kritikk i Norge rundt fordeler til nullutslippsbiler, men da er det opp til alle å lage mer miljøvennlige biler, i Danmark er det snakk om at man velger ut teknologien til noen spesielle (største) produsenter og gir de ekstra goder.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA