Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Er det egentlig noe poeng med 16A (3,6kW) ladepunkter på f.eks kjøpesenter...

Startet av nofuelno, tirsdag 10. november 2015, klokken 05:25

« forrige - neste »

nofuelno

Tesla informerer om følgende:

"Som du nok er opmærksom på, er der fortsat stor usikkerhed og politisk debat omkring
afgiftsfritagelsen for elbiler. De seneste meldinger i pressen indikerer, at der er
en beslutning på vej, som allerede vil blive annonceret i morgen fredag d. 9.
oktober og træde i kraft med øjeblikkelig virkning. Af gode grunde kender Tesla ikke
til, hvad beslutningen vil indeholde, men alt tyder på, at afgiftsfritagelsen i sin
nuværende form vil blive ændret, og at elbiler vil blive pålagt en form for
registreringsafgift. Tesla ønsker ikke at spekulere i, hvorledes denne afgift kommer
til at blive, og ønsker heller ikke at give vores kunder vildledende vejledning, men
vi prøver efter bedste evne at holde dig orienteret, så du kan planlægge dine
potentielle køb på et velinformeret grundlag."

Noen som vet noe mer ?

Jobber hos innovativ forhandler av elektriske ladeløsninger på Lysaker. www.nofuel.no
Jaguar iPace 2018 - Renault ZOE 2015- iMiev 2011 - Think Classic 2004 - Maranello

Kent

Sarpsborg - Night Blue E-Golf - 30.07.14
Reservert Tesla Model 3 - 01.04.16

evole

Ny aftale om elbiler:
http://www.skm.dk/aktuelt/presse/pressemeddelelser/2015/oktober/ny-aftale-om-elbiler

Litt klipp og lim:
Aftalen betyder, at elbiler vil få en mere lempelig overgang til fuld registreringsafgift og være fuldt omfattet i 2020.

Elbiler, hvor der er underskrevet bindende købsaftale senest den 8. okt. 2015, og som indregistreres senest den 1. juli 2016, vil være fritaget for registreringsafgift efter de hidtidige regler.

For elbilerne påbegyndes indfasningen fra 1. januar 2016. Der er aftalt en indfasning i registreringsafgiften over 5 år med et loft på 0,8 mio. kr.

Der sættes et loft for indfasning. Bilens afgift ved fuldt indfasede regler beregnes, og der sættes et loft på 0,8 mio. kr. Over loftet på 0,8 mio. kr. betales fuld afgift. Under loftet betales en andel af afgiften. Under loftet stiger afgiftsbetalingen over indfasningsperioden: 20 pct. i 2016, 40 pct. i 2017, 65 pct. i 2018, 90 pct. i 2019 og 100 pct. i 2020.

Dermed vil elbilerne være fuldt indfasede i registreringsafgiften i 2020.

For yderligere at understøtte især de små elbiler ydes i 2016 og 2017 et bundfradrag i
registreringsafgiften for elbiler på op til 10.000 kr.

De har også vedlagt eksempler på prisendringer, som forutsetter at prisen på en gennemsnitselbil falder med ca. 4 pct. årligt på grund af teknologisk udvikling.

I dag   2020
BMW i3       282.000   328.900
Tesla S 70D  589.000 1.141.500
Tesla S P85D 875.000 1.807.100
VW e-up      186.300   170.700
VW e-golf    286.500   334.300
Nissan Leaf  274.900   352.300

RIP Tesla Denmark

Rio

e-up blir billigere (!).

e-GOLF er dyrere enn Leaf nå, men blir billigere enn Leaf i 2020...???
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

OlavEmil

Leaf er jo ein ganske stor bil. Utan at eg har måla foran meg, kan eg tenkje meg at Leaf er større enn Golf på nokre mål (lengde, vekt?).
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

elektrolux

Virker veldig fornuftig at små biler favoriseres. Likevel dramatisk for Tesla, men med 4 år på seg er jeg sikker på at de kommer på banen med en "e-Up killer" og går ut av det med gevinst.

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Øyvind.h

Sitat fra: elektrolux på lørdag 10. oktober 2015, klokken 07:49
Virker veldig fornuftig at små biler favoriseres. Likevel dramatisk for Tesla, men med 4 år på seg er jeg sikker på at de kommer på banen med en "e-Up killer" og går ut av det med gevinst.
Ja det kan fremstå som veldig fornuftig å favorisere små biler. Men bare for de som ikke evner å se det store bildet.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

elektrolux

I mitt "store bildet" kjører jeg en e-Tesla på 700 kg og 200 km rekkevidde til togstasjonen og tar tog til neste by der jeg bruker nabobil.no og leier en annen e-Tesla for transporten der. ;)

Mener dette er mer miljøvennlig enn å kjøre Tesla XL på 3T og 1500 km rekkevidde slik at jeg kan kjøre denne også på langturene 3-4 ganger i året.

Det vil selv i Danmark være mulig å kjøpe Tesla XL for de som mener de bare må ha størst og best, men da mot en god del avlat til fellesskapet. ;D

e-Tesla kan gjerne ligne på denne:
Stavanger:

Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Øyvind.h

Sitat fra: elektrolux på lørdag 10. oktober 2015, klokken 08:35
I mitt "store bildet" kjører jeg en e-Tesla på 700 kg og 200 km rekkevidde til togstasjonen og tar tog til neste by der jeg bruker nabobil.no og leier en annen e-Tesla for transporten der. ;)

Mener dette er mer miljøvennlig enn å kjøre Tesla XL på 3T og 1500 km rekkevidde slik at jeg kan kjøre denne også på langturene 3-4 ganger i året.

Det vil selv i Danmark være mulig å kjøpe Tesla XL for de som mener de bare må ha størst og best, men da mot en god del avlat til fellesskapet. ;D
Dette illustrerer mitt poeng. Det handler om å se noe mer enn sitt eget behov og ikke akseptere straff av de som har et annet elbil-behov enn ens eget. I det store bildet er det behov for alt fra bittesmå biler med kort/lang rekkevidde, til store varebiler med kort/lang rekkevidde.
Noen har kun seg selv og kanskje samboer å tenke på. Andre har 3-4 unger og hund. Da blir det smålig av de med begrensede bilbehov å bejuble straff av de med større behov, spesielt å bejuble at det eneste elektriske alternativet gjøres utilgjengelig slik som i Danmark.

En konsekvens av små elbiler med kort rekkevidde er at folk må ha to biler. Og skulle man klart seg med bare 2x Think ville man allerede da være oppe i vekten av en Model S. 2xThink=1 Model S.

Etter mitt syn bør elbiler være fritatt for alle avgifter i overskuelig fremtid, og å straffe de som har behov for 5-7 seter er ikke mer legitimt enn å straffe de som har behov for ett sete.
Mercedes EQC AMG 2020
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

elektrolux

I dag kan 1 stk Tesla S kjøre 500 km og ta med 7 personer for 800 000 kr. Den veier 2 tonn og tar opp mer plass enn camperen vår

2 stk e-Up / Zoe tar til sammenligning 8 / 10 personer 140 / 200 km for halve prisen.

Svært ofte vil en slik løsning være fordelaktig med tanke på at det er svært sjeldent mer enn 4 / 5 personer skal lengre enn 140 / 200 km.

Det er i sosialistisk ånd at alle kan gjøre det meste, men at de med ektraordinære krav må bidra mer til fellesskapet. Det er ingen menneskerett å kjøre en 2 tonns flak på lange turer, men det er tatt for gitt at folk kan komme seg rundt i nærområdene og jobb.

Hva er egentlig problemet med å betale litt ekstra? Det distanserer jo bare bilvalget ditt enda mer fra barmen. Naboen har både Jaguar kabriolet og Range Rover Evogue og klager ikke på at han har med det har gjort det mulig for staten å gi fritak for avgifter på min Think Classic.

Selv har jeg gravt dypt i lommeboken for å kose meg med en flott 1200 BMW MC. Hadde denne vært så billig at alle kunne kjøpt den ville en del av eksklusiviteten med den forsvunnet.
Stavanger:

timingbeltkiller

Sitat fra: elektrolux på lørdag 10. oktober 2015, klokken 07:49
For at M3 skal bli en Leaf/eGolf killer og en enda mindre Tesla en e-Up killer,
må disse 2 allemanns bilene ikke arve S sine mangler innen:
- konstruksjon
- produksjon
- ferdigkontroll
- utleveringskontroll
- service
- .....
- ....

For du må regne med dette kjøperskiktet er mindre overbærende med feil og barnesykdommer.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Rio

Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 10. oktober 2015, klokken 13:00
Edit: Tar bort svarer mitt. Tror det er like greit at ditt innlegg står som det siste. Det illustrerer godt mitt poeng.

Du har ikke tatt bort svaret ditt, Øyvind. Da sletter du det. Du har skrevet et svar hvor du forsøker å heve deg over andre, men faktisk blir avslørt nettopp fordi du ikke slettet svaret.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Øyvind.h

Sitat fra: Rio på lørdag 10. oktober 2015, klokken 13:46
Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 10. oktober 2015, klokken 13:00
Edit: Tar bort svarer mitt. Tror det er like greit at ditt innlegg står som det siste. Det illustrerer godt mitt poeng.

Du har ikke tatt bort svaret ditt, Øyvind. Da sletter du det. Du har skrevet et svar hvor du forsøker å heve deg over andre, men faktisk blir avslørt nettopp fordi du ikke slettet svaret.
Avslørt? Jeg skrev et langt svar før jeg innså at hans innlegg ikke trengte et svar som ramset opp alle logiske brister. De var så åpenbare. Og da slettet jeg teksten. Men om det hjelper så har jeg slettet det helt nå :)
Mercedes EQC AMG 2020
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

timingbeltkiller

Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 10. oktober 2015, klokken 09:00
Etter mitt syn bør elbiler være fritatt for alle avgifter i overskuelig fremtid, og å straffe de som har behov for 5-7 seter er ikke mer legitimt enn å straffe de som har behov for ett sete.
1.
Dersom fossilbilen var det økologiske problemet og elbilen løsningen på det,
ville avgiftsfritak og andre insentiver være fornuftig.

Imidlertid er det bilen uansett drivlinje som er problemet.
For dagens årsproduksjon på 100 millioner og en totalbestand på en milliard
er i seg sjøl langt over det bærekraftige og som sådan et av mange eksempler
på at Limits to Growth er overskredet for lengst.

Hundre millioner elbiler vil være ikke økologisk bærekaftig enda om bilene ble putta
rett på lager og aldri kjørt en eneste km.

2.
Økologisk sett er det all mulig grunn til å straffe progressivt alle som bærer TNT til befolkningsbomben.
For denne bomben ligger i bunnen for patte- og rovdyrarten storhjerna primat sin pågående rovdrift
på planetens ressurser og renseevne med ødeleggelse av de biologiske betingelsene for livsgrunnlaget som sluttresultat.

3.
Uansett gjør de økonomiske ulvetidene vi går inn,
det til bare et statsfinansielt tidspørsmål før N må følge i Danmarks avgifts fotspor.

Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Øyvind.h

Elbiler medfører ca 50% reduksjon i utslipp fra vugge til grav, og grav medfører selvfølgelig gjenvinning.

Presenter gjerne din beregning for antall biler som er bærekraftig globalt.
Mercedes EQC AMG 2020
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA