Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: High milage Teslaer?

Startet av frost, mandag 09. november 2015, klokken 18:11

« forrige - neste »

K S

Kopierer meg selv fra annen Tråd:
"Dagens tur med forvarmet bil:
15-1600 høydemetre klatring, høyeste punkt 600 moh.
125 km med 44 km restrekkevidde og 31% igjen på batteri.
Synes det er bra med tett på 170 km, hadde jeg tømt batteriet helt på flat vei  er jeg overbevist om at jeg hadde nådd nær 180 km eller mer.
Soul innfrir til de grader!"
Forbruket på denne turen var 13,9 kWt/100km

Hadde bilen hatt 20 km kortere rekkevidde hadde det fort blitt rekkeviddeangst.
Når I3 har mye mindre batteri enn Soul, under 19 kWt for I3 mot drøyt 30 kWt for Soul Ref link tidligere i tråden http://avt.inl.gov/fsev.shtml så vil jeg anta rekkevidden for I3 blir mer enn 20 km kortere for I3, eller klarer I3 med mindre enn 10 kWt/100 km ved svært krevende topografi?

TM

#16
Sitat fra: K S på mandag 12. oktober 2015, klokken 19:15
Når I3 har mye mindre batteri enn Soul, under 19 kWt for I3 mot drøyt 30 kWt for Soul Ref link tidligere i tråden http://avt.inl.gov/fsev.shtml så vil jeg anta rekkevidden for I3 blir mer enn 20 km kortere for I3, ôeller klarer I3 med mindre enn 10 kWt/100 km ved svært krevende topografi?
Her blander du brutto og netto kapasitet. i3 har 22 kw brutt kapasitet og utnytter nå 19,7 kwh etter siste sw- oppdateringer. I følge BOS (opplysninger jeg fikk i dag) har Soul brutto 28 kwh batteri / ca 26 effektivt. At den skulle ha større batterikapasitet enn nye Leaf virker ikke troverdig med 93 miles EPA range for Soul mot 107 miles for nye Leaf.
Soul leder på rekkevidde i dag, men må nok regne med å bli slått av nye Leaf fra desember.

madsskon

Sitat fra: TM på mandag 12. oktober 2015, klokken 17:49
Sitat fra: Soulbolle på søndag 11. oktober 2015, klokken 18:52
Og i tillegg er I3 ikke i nærheten av rekkeviden til Kia'n pga mindre batterie. Hadde en tur i dag med 160km t/r og fuktig vei /temp mellom ca 4 - 8 grader. Med moderat bruk av klima/varmeapparat hadde jeg 16% batteriekapasitet igjen. Dvs ca 190 km rekkevide.  :) ;D
Det er ikke tvil om at Sould har lenger rekkevidde enn i3. Forskjellen i rekkevidde fra EPA (som er en realistisk test i motsetning til NEDC) er 93 mot 81 miles. Det tilsvarer 20 km. For de fleste som benytter elbil til daglige bruk i nærområdet, så er ikke denne forskjellen vesentlig. Noen langtur bil (spesielt om vinteren) er ingen av elbilene unntatt Tesla. Langtur med "kortrekkevidde" elbil er for spesielt interesserte.  ;)

Spørs jo hva du mener med langtur? En tur om sommeren på 30 mil er jo null stress med en Soul. Hurtiglade 30 min så er du fremme.

Men 30 mil på vinteren er nok litt mer krevenede, men likevel ikke noe problem slik jeg ser det:-)

Tesla er en bil som er uaktuell pga prisen. En bil skal koste max 450.000. Helst under 270 - derfor Soul ;)
TMX 100D 2017 og Kia Soul EV 2015.
Tidligere TMS 75D 2016 og Peugeot iOn 2015.

Kun elektrisk siden 2015.

K S

TM har du lest linken hvordan de har testet batterikapasiteten?
Eller er ikke den teste uavhengig nok???

Jeg vet utmerket hva Kia oppgir, både av rekkevidde og batterikapasitet, men testene viser noe annet, jeg vet ikke hvorfor.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA