Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Spørsmål vedr. anskaffelse av ny Think City

Startet av JoeErgen, torsdag 08. april 2010, klokken 11:07

« forrige - neste »

JoeErgen

Hei, ny på forumet. 20 år, fra Trodheim. Automatikerlærling i Nordsjøen.
Ferdig på nyåret 2011 og begynner etter planen på forkurs og videre på ingeniørhøyskolen.

Går med planer om å kjøpe elbil til sommern.
Tanken er å kjøpe en bil til +/- 100 000 med relativt ny batteripakke som jeg skal ha i studietiden.

Det jeg lurer på er:
Får jeg en bil til 100k som har batterier som holder i 5 år/ 40 000 km ?
Hva koster eventuelle batteriservicer, og hvor tett kommer servicene?
Hvem gjør dette i Trondheim?
Mekanisk vedlikehold er det vel lite av? (lager og bremser osv tar jeg vel selv)

Er bliene rimelig og forsikre?
Funker de om vinteren i 20 minus og i slapps og snø?

Fordelene er jo mange, men ryktene sier jo at fordeler som lav årsavgift, gratis bomring, parkering osv snart er en saga blått. Er dette en realitet innen 2015?

Til slutt. Dette blir vel spekulasjoner fra deres side, men hvor stort blir verditapet på disse 5 årene?

Håper på positive svar, jeg syns hvertfall jeg har en bra plan;)

El rayo

#1
Hvor langt skal du kjøre mellom hver lading?

Brukte Th!nk 2000 - 2002 modeller ligger for tiden på 80 - 100 000. Prisen har gått litt opp igjen det siste året. Vedlikehold av  batteriet i Th!nk består i å fylle vann ca hver 3000 km og dette trenger man spesiellt utstyr til.  Jeg kan ikke garantere at nikkel-kadmium batteriet i Th!nk vil holde i 5 år framover. Batteriet er dyrt og det tar lang tid å finne ut hvilke av de 19 batteri-blokkene som kan brukes videre og hvilke som må byttes. For kjøring i -20 grader trenger du en Th!nk med Webasto varmer som brenner parafin.

Tror en brukt Buddy vil gi mer forutsigbare vedlikeholdsutgifter, men du må regne med å bytte blybatteriet én gang på 5 år.

Tør ikke å spå noe om prisen på brukte elbiler i fremtiden. Flere store bilprodusenter sier de kommer med elbiler i 2011 - 2013. Nå er etterspørselen større enn tilbudet og det fører til høye bruktbilpriser.

Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

hma

#2
Hei,

- Om du velger en Think City (PIV4) med NiCa-batterier tviler jeg på at du kan kjøre i 5 år/40'000km uten å pådra deg utgifter til (batteri)reparasjoner.

- Vannservice på merkeverksted koster rundt 1100-1300kr og utføres av Kverneland (Ford)

- Mekanisk vedlikehold er det samme som for andre småbiler, dvs bremser, oppheng, (bakaksel trenger litt ekstra stell), etc. Standard deler til Ciroen/Peugeot brukes.

- Forskikring: ca kr 4-5000 / år

- NiCa-batterier har (på papiret) ingen kapasitetsreduksjon ned til ca minus 20 (hvert av de 19 batteriene skal ha 100Ahr kapasitet - her kan sikker noen andre kommentere eksakt i forhold til dokumentasjon), men man opplever økt effektforbruk pga, økt luftmotstand, økt rullemotstand, økt friksjon i drivverk, etc. Det medfører i praksis en redusert kjørelengde på noen mil sammenlignet med optimale forhold.

- Hvor lenge "el-bilgodene" vil vare tror jeg i stor grad avhenger av hvor mange elbiler som kommer til å rulle langs veiene. Flere elbiler betyr mindre goder - dessverre.

- Innenfor sitt segment av elbiler har Think City vist seg å holde sin verdi meget godt (dvs lavt verditap). Tilsvarende (små) elbiler som kommer på markedet iløpet av perioden 2011-2015,  vil trolig ha en nypris på 250-300'000 kr. Think City vil ikke være en dirrekte konkurrent til disse, men snarere et alternativ, således tror jeg man kan forvente et lavt verditap (sammenlignet med alternativene).

Velger du en Reva/Buddy må du medregne en fast (og vesentlig) utgift for nye batterier igjennom hele bilholdet. Tror en blypakke holder ca 20'000km og koster kr 20'000 i innkløp (arrester meg om jeg tar feil). Vær også klar over at Reva/Buddy ikke er typegodkjent som bil, men er registrert som 4-hjuls motorsykkel.

Den store fordelen ved å velge Think City med NiCa-batterier er at det finnes et stort og kompetent entusiastmiljø (på dette forumet) som deler på kompetanse og erfaringer. NiCa-batteriene fra SAFT begynner å bli gamle, men de viser seg å være utrolig robuste og sterke tross det. Bilen er meget enkel å skru på, og du vil være i stand til å gjøre det meste selv.

Jeg (og Lynet på forumet) bor i Trondheim og har utstyr for vannfylling, rekondisjonering ("oppfrisking") og kapasitetstesting av batterier, og kan supportere ved behov.

Kjøper du en Think, så BØR du også kjøpe et Nikometer (EV-monitor SW som kjører på en gammel palm) og bruke denne fra første dag! Den gir deg oversikt over strømtrekk og pakkespenning, samt en hel rekke andre viktige parametre (gudene må vite hvorfor denne informasjonen ikke er tilgjengelig for føreren originalt). Du bør også bygge inn batteriovervåking, slik at du vet når/om et batteri er i ferd med å ta kvelden. Gjør det før du begynner å ta i bruk bilen, og du vil spare deg mye tid og penger.
Sjekk også ut den glimrende elbilwikien www.elbilwiki.no

Lykke til!
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

JoeErgen

Buddy Citi-Jet 6 Buddy 2010, kr. 144.900, -

Fra carpoint:

10 års batterigaranti!

Den nye Buddy lanseres i januar 2010 med Buddy Advanced Energy System (BAES). BAES teknologi bygger på robuste Nickel-Metal Hydrid (NiMH) batterier kombinert med et unikt elektronisk styringssystem som gir nye Buddy en kjørelengde på inntil 12 mil og en batterigaranti på hele 10 år eller 100.000 kilometer. Gjennom den nye og revolusjonerende BAES teknologien er også kuldeegenskapene vesentlig forbedret, selv for tøffe nordiske vinterforhold"

Dette virker jo svært lovende. Med en pris på 144 000 sprekker budsjettet en del, men ikke værre enn at det går. Spørsmålet er bare hva vil det koste meg i vedlikehold?
Har jeg grunn til å frykte blodpris på deler?

Verditapet er ikke så viktig hær, for jeg ser for meg å beholde bilen når jeg er ferdigutdannet.

Trond Arve

Sitat fra: JoeErgen på mandag 22. februar 2010, klokken 16:36
Buddy Citi-Jet 6 Buddy 2010, kr. 144.900, -

Fra carpoint:

10 års batterigaranti!

Den nye Buddy lanseres i januar 2010 med Buddy Advanced Energy System (BAES). BAES teknologi bygger på robuste Nickel-Metal Hydrid (NiMH) batterier kombinert med et unikt elektronisk styringssystem som gir nye Buddy en kjørelengde på inntil 12 mil og en batterigaranti på hele 10 år eller 100.000 kilometer. Gjennom den nye og revolusjonerende BAES teknologien er også kuldeegenskapene vesentlig forbedret, selv for tøffe nordiske vinterforhold"

Dette virker jo svært lovende. Med en pris på 144 000 sprekker budsjettet en del, men ikke værre enn at det går. Spørsmålet er bare hva vil det koste meg i vedlikehold?
Har jeg grunn til å frykte blodpris på deler?

Verditapet er ikke så viktig hær, for jeg ser for meg å beholde bilen når jeg er ferdigutdannet.


Hmm. Tror prisen er 199.900.- dersom du skal ha batteripakken med 10 års garanti?
Pendler Son - Oslo med Leaf. Kjørt P106 siden 2009, solgt etter 4 år og 70.000 km.

JoeErgen



[/quote]

Hmm. Tror prisen er 199.900.- dersom du skal ha batteripakken med 10 års garanti?
[/quote]

Det stemmer sikkert. virket litt for godt til å være sant.

Etter litt research er elbil opptimsmen ikke fult så stor lenger.
Slik jeg ser det nå er fordelene små sammenliknet med en scooter.


hma

#6
Billig er ofte dyrt heter det, og kan raskt bli realiteten om man skal spare for mye i utgangspunktet. På den andre siden er det relativt dyrt med helt ny bil, da verditap er vesentlig fra det øyeblikket du har fått skilt på doningen.

Tross dette vil jeg anbefale deg en gammel-Think dersom du ikke er redd for å ta i et multimeter eller en skrutrekker. Som nevnt, tar du forhåndsregler fra første km, vil du i stor grad være selvhjulpen. Men du må være klar over at det er en "kalkulert risiko". Ryker ett batteri kan du skaffe nytt for ca 3000/stk. Ryker laderen må du trolig vente til du kan få transplantasjon fra en donor-bil :) I begge tilfellene blir du uten kjøretøy i en del uker.

En forurensende bråkete scooter vs. miljøvennlig stillegående elbil, blir som å sammenligne epler med pærer; det blir vidt forskjellig bruksområde. Det eneste likhetstrekket jeg kan komme på er felles tilgang til kollektivfeltet.
Om det er tema, så tror jeg helt sikkert du drar flere damer med elbil  ;) Men naturligvis må du jo selv definere og sette rammene for ditt eget transportbehov en økonomi.
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

JoeErgen

Dette er bilen som fikk meg inn i elbilmodus.

http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=20980440

"Selger en pent brukt Think. Batteri pakken ble byttet i 2008. Bilen er i god stand og er tatt godt vare på. Alle servicer er fulgt hos merkeverksted"

Med en km stand på 26 000 skal jo ikke slitedeler bortsett fra klosser være et tema på mange år.

2 år gamle batterier burde jo også holde i mange år.
Skulle man hvertfall tro!

Men jeg forstår at det blir litt rissikosport å handle elbil. Uforutsette og i værste fall hyppige utgifter på 3000,- er ikke ønskelig som "fattig" student.

Litt synd at det er sånn, for jeg er av den oppfatning (som elektronerd) at elmotor på akslingen med batterier er den logiske, fornuftige og egentlig selvfølgelige måten å drive en bil.

Boogie

Sitat fra: JoeErgen på tirsdag 23. februar 2010, klokken 01:57
Med en km stand på 26 000 skal jo ikke slitedeler bortsett fra klosser være et tema på mange år.

Litt artig at du tok tak i klossene. Siden elbilene stort sett bremser med regen/elmotoren brukes bremsene så lite at skivene ruster, og klossene kan holde hele bilens levetid (men bør pusses lett siden de blir polert).
Tønsberg:
Nissan Leaf 2012 EU
Nissan Leaf 2017 30 kW Norsk
Venter på Tesla M3...

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt ca 500 000 km.

hkaspenberg

#9
Sitat fra: JoeErgen på tirsdag 23. februar 2010, klokken 01:57
Dette er bilen som fikk meg inn i elbilmodus.

http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=20980440

"Selger en pent brukt Think. Batteri pakken ble byttet i 2008. Bilen er i god stand og er tatt godt vare på. Alle servicer er fulgt hos merkeverksted"


Hvis denne er så god som annonsen sier bør dette være et brukbart kjøp. En batteripakke bør holde mer enn i to år - men det kommer an på hvordan bilen kjøres. Derfor er det fornuftig å montere et overvåkingssystem, f.eks. Nikometer, som er basert på en Palm og ikke krever noe inngrep i bilen, eller enda bedre et Robometer som sier ifra om ubalanse i batteripakka. Dog krever dette at pakka må ut.

Ingen kan si deg hvilke uforutsette utgifter du kan få på en gitt bil - det er vel derfor noen utgifter kan karakteriseres som uforutsette?  ;D

;-D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

Siffen

Jeg var i din situasjon for vel tre år siden og er nå snart ferdig med min studentperiode. Jeg tenkte akkurat slik du gjør og undersøkte en hel masse blandt annet her på forumet. Konklusjonen ble at det var en viss risiko med elbil, men jeg tok sjansen. Jeg har ikke angret!
Jeg kjørte safe og kjøpte bil hos Enviro, en P106 som var gått ca 23.000 km og stort sett "nye" batterier. Prisen var da 129.000. Jeg hadde noen småting i begynnelsen som de ordnet opp i uten diskusjon. Etter en stund fikk jeg litt fusking i motoren og det ble skiftet børster hos Åsane Auto, selvfølgelig garanti. Fuskingen gav seg ikke og da byttet de motoren  (antagelig nesten ny).
Siden har bilen gått upåklagelig helt til for en tid siden da jeg fikk batterieksplosjon. Dette dekket forsikringen og jeg kjøpte noen brukte blokker som jeg monterte selv (annen tråd på forumet). Jeg har hele tiden tatt vannservice og annet vedlikehold selv, men jeg ser at det er veldig lurt å ha batteriovervåking for å forebygge batteriskade (før batterieksplosjonen hadde jeg registrert spenningsforskjell på den aktuelle kassen, men tok det ikke alvårlig nok). Min erfaring er også som det framkommer her på forumet at det er ytterst skjelden at hele batteripakken ryker. Det vil som regel la seg gjøre å skifte noen blokker, men det er da viktig å følge opp med hypig/ kontinuerlig kontroll av spenningen på kassenen/ blokkene.
Jeg vil ønske deg lykke til som elbileier, men undersøk nøye hvordan batteri tilstanden er. Få en kyndig til å måle spenningene over blokkene slik at du har et godt utgangspunkt. Da får du sannsynligvis et problemfritt bilhold.
Bergen:
Har hatt P106, men er desverre ikke elbileier lenger.

JoeErgen

#11
Takk for alle svar, har nokk blitt litt klokere.

Kjøper jeg bil blir det en Th!ink, p106 eller saxo.
Bilen skal ha detaljert tilstandsrapport på batteripakken, og gjærne garanti fra selger.
1 - 3 vannservicer i året er minimum vedlikehold. (ca 1500,-)
Jeg bør montere batteriovervåking. (5-7000,-)
Bremseskiver må sannsynligvis byttes noen ganger. en grei jobb å ta selv.

Konklusjonen blir at jeg skal følge med i markedet, men det kan bli vannskelig å finne en bil jeg tørr kjøpe.

El rayo

Sitat fra: JoeErgen på tirsdag 23. februar 2010, klokken 18:33
Bremseskiver må sannsynligvis byttes noen ganger. en grei jobb å ta selv.
Det var vel å ta litt hardt i for 5 år; min Th!nk gikk 8 år med de originale bremseskivene. Jeg syntes ikke det var nødvendig å bytte, men på EU-kontrollen insisterte de på at det var mer enn 25% rust på innsiden av ene skiva. Byttet skiver og klosser.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Boogie

Er bilen i jevlig bruk, så er dette et veldig lite problem.
Problemet kommer når man lar den stå eller kjører for lite.
En grei grense er ca 1000 km i måneden.
Tønsberg:
Nissan Leaf 2012 EU
Nissan Leaf 2017 30 kW Norsk
Venter på Tesla M3...

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt ca 500 000 km.

elektrolux

#14
Sitat fra: JoeErgen på tirsdag 23. februar 2010, klokken 18:33
Takk for alle svar, har nokk blitt litt klokere.

Kjøper jeg bil blir det en Th!ink, p106 eller saxo.
Bilen skal ha detaljert tilstandsrapport på batteripakken, og gjærne garanti fra selger.
1 - 3 vannservicer i året er minimum vedlikehold. (ca 1500,-)
Jeg bør montere batteriovervåking. (5-7000,-)
Bremseskiver må sannsynligvis byttes noen ganger. en grei jobb å ta selv.

Konklusjonen blir at jeg skal følge med i markedet, men det kan bli vannskelig å finne en bil jeg tørr kjøpe.

Har i löpet av kort tid en av hver av de bilene du skisserer til salgs og som tilfredstiller dine krav til bäde Batteritilstandsrapport, batterioverväkning ( Robometer ) og garanti.

Desverre koster slikt, og vi snakker om 105-150 000 kr alt etter hvilket ärstall batterier og bil du vil ha. Eks: Think med 2001 blokker for 105K og Saxo med 2009 blokker for 150K. P 106 med 5 dörer fra 120-140K. Alle med Robometer og 50% batterigaranti i 6 mnd. Er du interresert mail meg pä Robortk(at)Hotmail.com

Ellers vil jeg som vanlig tipse om Mopedbilers fortreffelighet. Billig i bäde innkjöp og drift, men bräkete o trege, og desverre kastet ut av kollektivfeltene.

Og til slutt, men ikke minst. Hva med en splitter ny Vectrix Elscooter. Har en til salgs for 60000 Kr vistnok med fabrikkgaranti.  Fabrikken skal vist nok starte opp igjen. Dette er et unikt tilbud, paa et fantastisk kjoretoy.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA