Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

I Norge betaler bilistene alle veiutgiftene pluss giga summer inn i Statskassa

Startet av overter, søndag 08. november 2015, klokken 20:36

« forrige - neste »

hsa77

Sitat fra: bjaolsen på torsdag 15. oktober 2015, klokken 15:24
Sjekket hjemme nå, vifta kommer på når jeg trykker Auto. Kan jo hende at det ikke virker når en lader på 43kW...
Vifta kommer på, men det er dårlig med varme. Har forstått det slik at klimaanlegget er forbeholdt temperering av batteriet mens man lader på høy effekt. Det eneste jeg har fått til å virke under 22kw lading er varmesetet.

Dersom man stiller inn komforttimer vil ikke da lading stoppes mens bilen varmes?
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

StigH

#31
Sitat fra: bjaolsen på torsdag 15. oktober 2015, klokken 15:24
Sjekket hjemme nå, vifta kommer på når jeg trykker Auto. Kan jo hende at det ikke virker når en lader på 43kW...

Som jeg skjønner det med auto vil den regulere automatisk varmt/kaldt etter innstilt temperatur om AC er på.

Edit: Auto overstyrer også AC-av knappen under kjøring. Sjekket nå :) Timer fungerer iallfall på 22kW.

Nesten som en kan gjøre på varmepumpe hjemme i huset om den står på auto noe en ikke bør gjøre om en skal fyre med ved i tillegg for da begynner pumpen å jobbe i mot fyringen og prøve å kjøle ned. Derfor vil jeg tro den vil varme best om den brukes med AC avslått om vinteren for å være sikker på den bare gir varme. Eventuelt bruke litt AC som supplement ved dugging på vinduene for å tørke opp luften.

Jeg mener en også kan bruke omluft med fordel for å få kupe fort varm ved kald bil, for da gjennvinnes den påbegynte oppvarmede luften. Men dette er jo litt væravhengig da det lett kan begynne å dugge med omluft ved kjøring.

Men her også kan en også muligens kombinere med litt AC igjen for å motvirke dugg. Samme gjelder om sommeren om en vil ha rask nedkjøling med AC. Tett kupe med omluft for effektiv nedkjøling for å utnytte den påbegynte nedkjølte luften.
BMW i3 2015 60Ah Cappariweiss, suite. Kjøpt 19.05.17. Levert 25.05.17
Tidligere biler:
2015 Zoe Intens Easy charge
2013 Skoda Fabia Monte Carlo 1.2TSI
2011 Skoda Fabia 1.6D
2007 Toyota Yaris 1.4D

hsa77

Sitat fra: StigH på fredag 16. oktober 2015, klokken 08:03
Sitat fra: bjaolsen på torsdag 15. oktober 2015, klokken 15:24
Sjekket hjemme nå, vifta kommer på når jeg trykker Auto. Kan jo hende at det ikke virker når en lader på 43kW...

Som jeg skjønner det med auto vil den regulere automatisk varmt/kaldt etter innstilt temperatur om AC er på.

For er det for varmt starter den automatisk kjøling med AC. Jeg mener om jeg slo av AC så den røde LED'n lyste så fikk jeg ikke skrudd den på auto. Enten så var det motsatt at AUTO overstyrte avslått AC slik at den tvang seg på, jeg husker dessverre ikke åssen dette var i farten.

Nesten som en kan gjøre på varmepumpe hjemme i huset om den står på auto noe en ikke bør gjøre om en skal fyre med ved i tillegg for da begynner pumpen å jobbe i mot fyringen og prøve å kjøle ned. Derfor vil jeg tro den vil varme best om den brukes med AC avslått om vinteren for å være sikker på den bare gir varme. Eventuelt bruke litt AC som supplement ved dugging på vinduene for å tørke opp luften.

Jeg mener en også kan bruke omluft med fordel for å få kupe fort varm ved kald bil, for da gjennvinnes den påbegynte oppvarmede luften. Men dette er jo litt væravhengig da det lett kan begynne å dugge med omluft ved kjøring.

Men her også kan en også muligens kombinere med litt AC igjen for å motvirke dugg. Samme gjelder om sommeren om en vil ha rask nedkjøling med AC. Tett kupe med omluft for effektiv nedkjøling for å utnytte den påbegynte nedkjølte luften.
Det er slik "auto" fungerer under kjøring. Jeg mener at det ikke fungerer slik under lading, får da dom sagt kun kald luft fra vifta...
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

StigH

#33
Auto-knappen er nok kun til bruk under kjøring. Om du starter varmeapparat manuelt mens du lader starter ikke varmepumpa. Eneste måten å fyre på når du sitter i bilen mens den lader er å bruke timerfunksjonen. Dørene må forsåvidt også være låst fant jeg ut på min for varmeapparatet slo ikke inn hos meg før jeg trykte på dørlåsknappen.

Husk å sette en angitt temperatur på varmeapparat før du slår det av for timer. Ellers risikerer du at det ikke kommer varme. Mistenker at de som ikke får ut varme på timeroppvarming ikke har gjort dette. Det sa iallfall selger til meg. Den fyrer opp kun til den temperaturen du har stilt inn når du slår av bilen.

Still inn avreisetiden på touchpanelet. Fyringen startet hos meg mellom 10-15 min før den angitte tiden på klokken.

Nå vet ikke jeg om dette er fasiten men det er verd et forsøk. Jeg fikk iallfall bilen varm når jeg gjorde dette tipset her :)
BMW i3 2015 60Ah Cappariweiss, suite. Kjøpt 19.05.17. Levert 25.05.17
Tidligere biler:
2015 Zoe Intens Easy charge
2013 Skoda Fabia Monte Carlo 1.2TSI
2011 Skoda Fabia 1.6D
2007 Toyota Yaris 1.4D

AppleKnocker

Er dette riktig forstått knyttet til forvarming av Zoe:

1) Batteri under 40% og ikke tilkoblet strøm = ingen forvarming uansett
2) Batteri over 40%, men ikke tilkoblet strøm = maks 5 minutter forvarming uansett hvordan man starter den (web, app, timer)
3) Tilkoblet strøm (uavhengig av batteri %, eller må det være over 40% her også?)
a) 5 minutter om man starter fra web/app.
b) så mange minutter som trengs for å nå ønsket temperatur om man bruker timer

Er det en fast temperatur man forvarmer/kjøler til, eller kan den endres?
Er det slik at den velger sist innstilte temperatur på bilens klimaanlegg?
Går klimaanlegget automatisk i resirkulering ved forvarming, slik som Leaf?
Går det an å sette bilen i "dog comfort mode", parkeringsbrems+Nøytral+klima på+cool jazz+låse den utenfra?
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA