Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

I Norge betaler bilistene alle veiutgiftene pluss giga summer inn i Statskassa

Startet av overter, søndag 08. november 2015, klokken 20:36

« forrige - neste »

Jævla Hippie

Sitat fra: StigH på fredag 09. oktober 2015, klokken 09:04
Sitat fra: bjaolsen på torsdag 08. oktober 2015, klokken 21:46
Renault anbefaler at bilen alltid er tilkoblet strøm når en har anledning OG at en lar den lade helt opp...for å øke levetiden på batteriet, les under "Råd for lading" på ZE Services.

Denne artikkelen i TU leste jeg for en stund siden. Der står det i tillegg til å holde det i svale temperaturer at det er bedre for batteriet å holde en middels spenning for en lengre levetid. Høy gjennomsnittlig spenning degraderte batteriet raskere.

Men jeg så nederst i artikkelen at mange av bilprodusentene har lagt inn en sperre så det aldri vil bli 100% oppladet for å ha et buffer å slite det på. Men alt i alt fin artikkel for de som er interessert i å lese om dette. De har faktisk brukt Zoe i mange av bildene i reportasjen ser jeg :)

http://www.tu.no/industri/2015/05/25/slik-far-du-batteriet-i-elbilen-til-a-vare

Vel, jeg spurte forhandler/verksted om dette, de sa at batteriet bør lades helt opp og helt ut så ofte som mulig og nei, det var ingen buffer i topp og bunn. Så jeg spurte om dette ikke var motsatt av det som var anbefalt for litium-batterier, og de sa det var dette de hadde lært på kurs hos Renault. Så fåglarna vet.
Renault Zoe 240 Life

TM

#16
Det er definitivt et buffer, iallefall i topp. Jeg snakket med en fra importøren og han sa at batteriet nominelt har en kapasitet på ca 25 kwh. I R210 var netto kapasitet 22 kwh, men de reduserte bufferet litt i R240. Det samme gjorde BMW i sin i3 nylig, men i motsetning til Renault så gjorde de det også med tilbakevirkende kraft (ny software gir inntil 10 % større rekkevidde). Etter hvert som leverandørene har fått mer erfaring med hvor lite batteriet svekkes, så tar de sjansen på å redusere buffeet for å få best mulig rekkevidde. Men "null" buffer er det nok ingen som har. Selv B-klasse har et buffer ved bruk av Range Plus, hvor de tillatter høyere ladenivå ved behov, men de advarer mot daglig bruk da dette vil føre til at batteriet taper seg raskere.
Når det gjelder Renault så har de tydeligvis gjort det slik at bilen lader raskt til 99 %, og så kan det ta veldig lang tid å få den siste %. I praksis kan det tyde på at 99% SOC ikke tilsvarer 99% av max reell rekkvidde. Stopper man på 99 % har man nok derfor et solid buffer.

qwertyasdf

Sitat fra: Fuglemat på fredag 09. oktober 2015, klokken 12:19
d om dette, de sa at batteriet bør lades helt opp og helt ut så ofte som mulig og nei, det var ingen buffer i topp og bunn. Så jeg spurte om dette ikke var motsatt av det som var anbefalt for litium-batterier, og de sa det var dette de hadde lært på kurs hos Renault. Så fåglarna vet.

Det svaret reflekterer total mangel på kunnskap om batteriteknologi. Med mindre batteriet i ZOE er magisk, så er det oppskriften for å slite ut batteriet fortest mulig...

StigH

Det jeg har lært fra før vedr litiumbatterier i småskala (hobby) er at levetiden forbedres betraktelig om en lagrer de kaldt og med ca halvladet kapasitet (storage program på lader) når de ikke er i bruk. Dette for at en forsinker nedbrytningen av kjemien i de.

Jeg vil regne med at dette også kan gjelde storskala batterier da det er visse likheter og for meg virker det logisk når jeg leser meg fram til at fagfolk som driver med batterier og kan kjemien i de nevner at elbilbatteriene lever lengst om de brukes middels oppladet. Rundt 50% pluss, minus.

Det jeg iallfall har gjort selv til nå er å klattlade litt til batteriet er på ca 70-80% så jeg har litt rekkevidde om nødvendig i hverdagen. Har også latt det lade helt opp en tur i helgen. Men jeg har bare hatt bilen i halvannen uke enda. Så om noen mener jeg tar feil med dette så bare si i fra så endrer jeg rutinene mine på elbilen iallfall :)

Men jeg vil også tro det er sunt å lade helt ut til programmet stopper ladingen for fullstendig balansering innimellom. Og rent praktisk så må en fullade batteriet om en skal langt av gårde. Men generelt har jeg skjønt det ikke er sunt å la de stå fulladet eller tomme over tid noe som det også er i småskala litium batterier.
BMW i3 2015 60Ah Cappariweiss, suite. Kjøpt 19.05.17. Levert 25.05.17
Tidligere biler:
2015 Zoe Intens Easy charge
2013 Skoda Fabia Monte Carlo 1.2TSI
2011 Skoda Fabia 1.6D
2007 Toyota Yaris 1.4D

pudderjagar

Spørsmålet er kva prosent Renault garanterer. Trur ikkje eg har sett noko anna svar enn at da oppgav dei ikkje!!!
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

hsa77

Sitat fra: pudderjagar på tirsdag 13. oktober 2015, klokken 16:17
Spørsmålet er kva prosent Renault garanterer. Trur ikkje eg har sett noko anna svar enn at da oppgav dei ikkje!!!
Mener å huske at det er 70%. Tror du skal jobbe hardt med å mishandle batteriet for å klare å svekke det så mye. Dessuten får du ikke et helt nytt batteri dersom det går under 70%, de bytter bare ut celler til batteriet er over 70% - så du har ingenting å tjene på å prøve å ødelegge batteriet!
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

David

Hvis du bruger pre-heat via app/web, og via knap på fjernbetjening, så tænder a/c anlægget og varmer kabinen i kun 5 min. Hvis du bruger komforttimeren i bilen på R-Link, og bilen er sat til strøm, så varmer/køler bilen så kabinen har behagelig temp. Starttiden afhænger af temperaturen udenfor. Den varmer også i ca 5-10 min efter den indstillede tid.. Når du holder og lader, og venter i bilen kan det betale sig at sætte bilens komforttimer til det nærmeste 15 min, så så har du varme i bilen imens du lader.

StigH

Sitat fra: hsa77 på tirsdag 13. oktober 2015, klokken 16:33
Sitat fra: pudderjagar på tirsdag 13. oktober 2015, klokken 16:17
Spørsmålet er kva prosent Renault garanterer. Trur ikkje eg har sett noko anna svar enn at da oppgav dei ikkje!!!
Mener å huske at det er 70%. Tror du skal jobbe hardt med å mishandle batteriet for å klare å svekke det så mye. Dessuten får du ikke et helt nytt batteri dersom det går under 70%, de bytter bare ut celler til batteriet er over 70% - så du har ingenting å tjene på å prøve å ødelegge batteriet!

Jeg mener også å ha lest at ladesyklusene blir logget en stund bakover så det er mulig å lese ut hva brukeren har gjort. Ser verkstedet at det er gjort dårlige rutiner tror jeg det kan holde hardt med garantier. Men dette er noe jeg mener å ha lest en plass uten å bevise det på sparket. Men kan være greit å ha i bakhodet for at det er en viss risk for at de kan lese ut rutinene.
BMW i3 2015 60Ah Cappariweiss, suite. Kjøpt 19.05.17. Levert 25.05.17
Tidligere biler:
2015 Zoe Intens Easy charge
2013 Skoda Fabia Monte Carlo 1.2TSI
2011 Skoda Fabia 1.6D
2007 Toyota Yaris 1.4D

overter

#23
Sitat fra: David på tirsdag 13. oktober 2015, klokken 17:05
Hvis du bruger pre-heat via app/web, og via knap på fjernbetjening, så tænder a/c anlægget og varmer kabinen i kun 5 min. Hvis du bruger komforttimeren i bilen på R-Link, og bilen er sat til strøm, så varmer/køler bilen så kabinen har behagelig temp. Starttiden afhænger af temperaturen udenfor. Den varmer også i ca 5-10 min efter den indstillede tid.. Når du holder og lader, og venter i bilen kan det betale sig at sætte bilens komforttimer til det nærmeste 15 min, så så har du varme i bilen imens du lader.
Stemmer bra med mine erfaringer i det siste. Hvis man vil ha god og varm bil så er det bilens komforttimer det beste. Trodde det skulle være samme med innstilling av timer med app, men det er det ikke hos meg ihvertfall.
2019 Hyundai Kona
2015 Renault ZOE Intense 43Kw - 11KW lader

StigH

Jeg brukte komforttimeren i går mens jeg hurtigladet på farten. Stilt inn på menyen i bilen da jeg ikke har fått fungerende R-link enda. Ble godt og varmt i bilen dog litt viftestøy, men det står jeg over med :)
BMW i3 2015 60Ah Cappariweiss, suite. Kjøpt 19.05.17. Levert 25.05.17
Tidligere biler:
2015 Zoe Intens Easy charge
2013 Skoda Fabia Monte Carlo 1.2TSI
2011 Skoda Fabia 1.6D
2007 Toyota Yaris 1.4D

Speeder

Sitat fra: StigH på torsdag 15. oktober 2015, klokken 08:32
Jeg brukte komforttimeren i går mens jeg hurtigladet på farten. Stilt inn på menyen i bilen da jeg ikke har fått fungerende R-link enda. Ble godt og varmt i bilen dog litt viftestøy, men det står jeg over med :)

Er dette måten for å få varme i bilen når man lader? Forsøkte å skru på tenningen for varme, men da stoppet ladingen...
Zoe 43kW

zbk

Man kan vel bare starte klimaanlegget med å trykke på auto (eller stille inn) mens man lader? Lenge siden jeg har lada i kaldt vær, men mener å huiske det var så enkelt. Noen som kan bekrefte?
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

StigH

Sitat fra: Speeder på torsdag 15. oktober 2015, klokken 11:13
Sitat fra: StigH på torsdag 15. oktober 2015, klokken 08:32
Jeg brukte komforttimeren i går mens jeg hurtigladet på farten. Stilt inn på menyen i bilen da jeg ikke har fått fungerende R-link enda. Ble godt og varmt i bilen dog litt viftestøy, men det står jeg over med :)

Er dette måten for å få varme i bilen når man lader? Forsøkte å skru på tenningen for varme, men da stoppet ladingen...

Det fungerer ikke. Har prøvd dette selv. Virker som en må stille inn timer minst et kvarter i forveien og slå av alt og låse bilen før timeren slår inn før en skal kjøre. Satt og knotet med dette og fikk det ikke til helt til jeg trykket på låseknappen på nøkkelen. Da slo varmen seg på med en gang. En må også ha satt ønsket temperatur på varmeapparatet i forveien sa forhandleren til meg.
BMW i3 2015 60Ah Cappariweiss, suite. Kjøpt 19.05.17. Levert 25.05.17
Tidligere biler:
2015 Zoe Intens Easy charge
2013 Skoda Fabia Monte Carlo 1.2TSI
2011 Skoda Fabia 1.6D
2007 Toyota Yaris 1.4D

bjaolsen

Sjekket hjemme nå, vifta kommer på når jeg trykker Auto. Kan jo hende at det ikke virker når en lader på 43kW...
bjaolsen

2015 Zoe 43kW
Jeg jobber i ABB, men er ikke direkte involvert med hurtigladere

zbk

Har nettopp testet mens jeg ladet på 43kW. Klimaanlegget startet når jeg trykket "Auto".
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA