Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: HomeLink

Startet av Midley, lørdag 07. november 2015, klokken 20:37

« forrige - neste »

Elhanen

Det er veldig dårlig at Zaptec ikke er på plass før vinteren kommer. Jeg sa klart ifra til forhandler om at det ikke var mulig for meg å bruke bilen i vinterhalvåret med mye minusgrader, hvis jeg ikke kunne få "hytteladeren".
Hadde ikke den kommet på plass, så måtte jeg  kjørt dieselbilen min og det ville jo være nedtur for både miljø og økonomi.
Etter 9500 km i Zoe, ønsker jeg ikke å bruke oljebrenneren mye nei....men den kan også få problemer ved minus 20 grader !
Så får vi håpe vi slipper å bruke spark når kulda setter seg ! ;)


Sølvi Nereng

Jeg skal kjøre minimum 6 mil hver dag. Når det er -20 grader eller mer tror jeg zaptec kabelen blir et must, så jeg kan lade på jobb. Spørs om forhandler bør skaffe meg den " bøttelader ". Er lovet bilen nå til uka. Att zaptec laderen kommer i februar må vi ta med en klype salt. Den er allerede utsatt flere ganger.

Elektrisifisert

#47
Fant en graf på nettet som kan tyde på at El-bil funker dårlig i minus 20,  ihvertfall uten forvarming  :o :o :o

http://cms.cdnrg.com/images/uploads/downloads/files/Temperature_Effects.pdf

Noen som har kjørt Zoe med eller uten forvarming i så kaldt vær  ?

Hvis forvarmeren fungerer selv om det er veldig kaldt,  så kanskje det kan gå bra allikevel,  men det blir uansett vanskelig å forvarme på jobben uten Zaptec   :'(

Se vedlagte PDF nedenfor.


Zoe Intense R240 Sep-2016
3,6KW hjemmelader, og bestilt Zaptech

StigH

Jeg fikk iallfall testet i 12-13 minus under kjøring i helga. Var på besøk hos en kamerat og bilen ble stående ute i 12 minus uten lading med rundt halvt batteri i ca 5 timer. Den fungerte iallfall veldig greit enda da. Startet bare 5-minutter forvarmeren før jeg skulle hjem for å lunke den opp. Den var litt tælet enda så lot den stå ytterligere 5-6 minutter med tenning og varmeapparatet på for å få iset av frontrute skikkelig og få den god og varm innvendig.

Hadde ca 4 mil hjemvei med ca 5-6 mil igjen på batteri. Var fremdeles 2 mil på tanken ved ankomst hjemme.
BMW i3 2015 60Ah Cappariweiss, suite. Kjøpt 19.05.17. Levert 25.05.17
Tidligere biler:
2015 Zoe Intens Easy charge
2013 Skoda Fabia Monte Carlo 1.2TSI
2011 Skoda Fabia 1.6D
2007 Toyota Yaris 1.4D

THE

Første kuldeperiode med elbil for meg også i helga. Ca 8-10 minusgrader og mye småkjøring. Det jeg merker er at det går veldig mye strøm på småkjøring sammenlignet med noen varmegrader. Forvarming er veldig effektivt, så det er komfortabelt å komme ut i bilen, spesielt hvis bilen står tilkoblet lader og forvarming er programmert i bilen.

Koblet bilen til lader med kaldt batteri og -10 grader i går kveld. Skulle lade fra ca 80%, og bilen rapporterte om 3 t 40 min for å lade opp, på 11kW!! Med kaldt batteri går det utrolig tregt å lade. Absolutt en stor fordel å sette bilen på lading rett etter kjøring når det er lunk i batteriet.

En ting jeg la merke til i dag tidlig med ca -5 på tur til jobb er at regenerering er nesten fraværende med minusgrader. Har en bakke ned til ei fergekai, og har kjørt samme strekning hver dag siden i vår. I sommer med 20-25 grader brukte jeg kun regenerering for å bremse farten, hadde ikke beinet på bremsepedalen før jeg stoppet på ferga, regenererte da med opp til ca 15kW. Jeg har ca 90% batteri nedover bakken, og med -5 grader var det ingen regenerering, inn på fergekaia var hastigheten over 80km/t, og all nedbremsing var mekanisk. Bare denne reduksjonen i regenerering i kulde øker forbruket mye. Likevel merket jeg på veg til jobb i dag at forbruket er lavere enn før helga da jeg kjørte på sommerdekk og ca 5-10 grader varmere, men våt veg og regn. Det virker som en del minusgrader og tørr vei ikke er noe verre en +2-3 grader og regn i alle fall, selv om det går mer energi til oppvarming.

Når det er sagt hadde det vært veldig greit å kunne koble til Zaptec for å få forvarmet før jeg skal hjem fra jobb.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

pudderjagar

Dette med regenerering fekk eg også merka i helga så eg kjørte frå Bergen til Myrkdalen. Men eg har ikkjeheilt klart å finna ut kva som styre nivået på genereringen. Da er ialfall ikkje utetemperaturen.

Den teorien som eg no jobbar med å verifisere er at da er batteritemperaturen.

Nokon som har sjekka batteritemperaturen når dei har brukt forvarmar eller ikkje? Eg trudde da skulle vera forvarming på batteriet også.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

bjaolsen

Forvarmet her om dagen og tror at batteriet lå på ca. 12-13 grader når jeg kom ut.

Endte på 8-10 grader etter 30 km kjøring. (20 km 100+ og 10 km 40-50)
bjaolsen

2015 Zoe 43kW
Jeg jobber i ABB, men er ikke direkte involvert med hurtigladere

StigH

Sitat fra: bjaolsen på tirsdag 24. november 2015, klokken 18:43
Forvarmet her om dagen og tror at batteriet lå på ca. 12-13 grader når jeg kom ut.

Endte på 8-10 grader etter 30 km kjøring. (20 km 100+ og 10 km 40-50)

Hvor ser du batteritemperatur?
BMW i3 2015 60Ah Cappariweiss, suite. Kjøpt 19.05.17. Levert 25.05.17
Tidligere biler:
2015 Zoe Intens Easy charge
2013 Skoda Fabia Monte Carlo 1.2TSI
2011 Skoda Fabia 1.6D
2007 Toyota Yaris 1.4D

bjaolsen

Bruker OBDII dongle og CanZE app'en på Android
bjaolsen

2015 Zoe 43kW
Jeg jobber i ABB, men er ikke direkte involvert med hurtigladere

StigH

#54
Sitat fra: THE på mandag 23. november 2015, klokken 08:39
En ting jeg la merke til i dag tidlig med ca -5 på tur til jobb er at regenerering er nesten fraværende med minusgrader. Har en bakke ned til ei fergekai, og har kjørt samme strekning hver dag siden i vår. I sommer med 20-25 grader brukte jeg kun regenerering for å bremse farten, hadde ikke beinet på bremsepedalen før jeg stoppet på ferga, regenererte da med opp til ca 15kW. Jeg har ca 90% batteri nedover bakken, og med -5 grader var det ingen regenerering, inn på fergekaia var hastigheten over 80km/t, og all nedbremsing var mekanisk. Bare denne reduksjonen i regenerering i kulde øker forbruket mye. Likevel merket jeg på veg til jobb i dag at forbruket er lavere enn før helga da jeg kjørte på sommerdekk og ca 5-10 grader varmere, men våt veg og regn. Det virker som en del minusgrader og tørr vei ikke er noe verre en +2-3 grader og regn i alle fall, selv om det går mer energi til forvarming.

Jeg kan også rapportere dårlig regenering i kulda. I varmere vær kan en bare slippe gassen så bremser bilen opp selv ganske fort. Nå om dagen er det nesten ikke trillemotstand når bilen er kald.

edit: Av det jeg har lest meg fram så blir dette regulert av hvor mye batteri klarer å ta til seg av strøm. Er det fulladet eller kaldt eller begge deler vil ikke regenerering nesten virke.

Merket dette godt selv forleden. Da batteriet kom under et visst nivå (husker ikke akkurat hvor mye) så merket jeg at regenereringen begynte å dra på mye mer.

BMW i3 2015 60Ah Cappariweiss, suite. Kjøpt 19.05.17. Levert 25.05.17
Tidligere biler:
2015 Zoe Intens Easy charge
2013 Skoda Fabia Monte Carlo 1.2TSI
2011 Skoda Fabia 1.6D
2007 Toyota Yaris 1.4D

TorC

Fortsatt ingen bekreftelse på leveringsdato? Vi nærmer vel oss nesten 12 mnd forsinkelse, uten noen forklaring.

Jeg synes det er litt snodig at ikke Renault er mer aktiv her siden Zoe faktisk begynner å bli noen år, Nissan har lansert 30 kwt versjon, og Zoe ikke lenger er like gunstig i sammenlikning med andre.
2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

ZOE

Tja, jeg kjøpte bil i November 2014, og da var vel første beskjed "i løpet av første kvartal" . det ble så august, så september, så november og sist var svaret januar/februar.

Da mener jeg at selger skrev at det skulle komme 150 stk , så x antall hver uke fremover. Disse skulle leveres ut etter når de var blitt kjøpt.

Jeg gjorde en avtale da jeg kjøpte bilen om at jeg skulle bytte bøtta kostnadsfritt i Zaptech, og nå begynner jeg faktisk å få behov for den (bøtta er brukt en gang), så jeg håper de ikke lyver denne gangen. Da tror jeg faktisk jeg krever å levere tilbake bilen. Jeg skal iallefall lage ett helsikes ståhei.

Det er lusent gjort å selge ett produkt du ikke kan levere, og jeg synes oppriktig synd på dem som har kjøpt bilen uten hjemmelader og bare med zaptec.

Hvis de ikke har gjort det allerede så burde de kreve at Renault monterer hjemmelader gratis som komensasjon for manglende levering.




ladov

Det står en lengre artikkel om Zaptec i Teknisk Ukeblad nr1515 i forbindelse med at laderen ble kåret til årets teknologibragd.. Det står en del interessante ting om den nye laderen, blant annet at den har vært benyttet i feltforsøk i siden mai og at de startet et større feltforsøk tidlig i oktober(både i Norge og Frankrike!). Grunnen til forsinkelsen oppgis å være bilbransjens krav til sertifisering, testing, samt opplegg for masseproduksjon..

Det kan nesten virke som de sikter høyere enn bare det norske markedet? Kanskje Renault har problemer med lading også i land med TN-nett? Da er det plutselig ikke så rart lenger at ting tar tid?
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

OleBno

Godt nytt år til alle.

Ja det er jo i god Renault/RBI stil dette og veldig typisk for den gjengen der.!!!
Dette er jo en importør som ikke vet eller evner å se sitt ansvar for de produktene de drar med seg inn i landet, da de ikke helt "skjønner" eller forstår, at produkter som skal leveres til markedet i Norge, faktisk må være tilpasset forholdene i Norge.!!  Det er jo rimelig tragisk at de markedfører så agressivt ett produkt som dette, som er en elektrisk bil som IKKE er kompatibel med strømnettet i største delen av landet.  Da har de ikke gjort hjemmeleksen sin, det er jo helt tydelig.  Og ja det hjelper ikke det spor at de utviser en slik arrogant holding overfor kundene som de faktisk gjør. 

Vi kan jo bare håpe at denne Zaptech saken dukker opp før eller siden, selv om rimelig mange har sluttet og tro på julenissen..... :-)

2015 Renault Zoe Intense 29/06/2015
3,6 Kw hjemmelader.
Kjørt 10.000km pr 1. November 2015
Våler i Østfold.

Elektrisifisert

I dag var det -10/-11 på vei til jobb (52km) og -10/-15 på hjemturen (52km),  og da fant jeg nesten ut hva rekkeviddegrensen var  ::)
Når jeg parkerte hjemme etter 104km var det 0 km gjenværende rekkevidde og varsellampene hadde lyst en stund,  tipper jeg bare kunne ha kjørt ytterligere 2-5 km.
For min R240 virker det altså som maksimal rekkevidde er ca 108 km ved ca -12 grader,  så hvis det er 15 minus i morgen tidlig blir det nok dieselbilen til jobben.

Med Zaptech og lading på jobben hadde minus 15 gått helt fint,  irriterende å ikke ha fått den  >:(

Forbruket i dag var forøvrig ikke alarmerende høyt, snitt på 17,1 Kwh/100km.
Dvs: Jeg brukte under 18 KWh på hele turen, og skulle egentlig hatt igjen minst 5 KWh på "tanken".
Tenker at det er kulda som gjør at batteriet ikke blir helt fullt selv om det er ladet til 100%. ?

Andre som var ute i østlandskulda med Zoe i dag,  og som har noen erfaringer å dele ?


Zoe Intense R240 Sep-2016
3,6KW hjemmelader, og bestilt Zaptech

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA