Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: HomeLink

Startet av Midley, lørdag 07. november 2015, klokken 20:37

« forrige - neste »

hsa77

Sitat fra: Fred Østli på tirsdag 12. januar 2016, klokken 14:09
Kan nesten se ut som batteriindikatoren på en måte følger gjettometeret... Skal begynne å følge mere med på brukt KW. Hvor mange KW tror dere er tilgjengelig i -10 kuldegrader?
Utetemperaturen er uinteressant, det er batteritemperaturen som er avgjørende. Dersom bilen står uten tilkoblet ladekabel vil jo utetemperatur og batteritemperatur til skutt bli lik, men I de fleste andre tilfeller er den ikke det. Har selv lære mye om bilen etter at jeg kjøpte meg elm-dongle og canze appen.
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

Speeder

Sitat fra: hsa77 på tirsdag 12. januar 2016, klokken 15:23
Sitat fra: Fred Østli på tirsdag 12. januar 2016, klokken 14:09
Kan nesten se ut som batteriindikatoren på en måte følger gjettometeret... Skal begynne å følge mere med på brukt KW. Hvor mange KW tror dere er tilgjengelig i -10 kuldegrader?
Utetemperaturen er uinteressant, det er batteritemperaturen som er avgjørende. Dersom bilen står uten tilkoblet ladekabel vil jo utetemperatur og batteritemperatur til skutt bli lik, men I de fleste andre tilfeller er den ikke det. Har selv lære mye om bilen etter at jeg kjøpte meg elm-dongle og canze appen.

Hvis man kobler bilen til lading når man kommer hjem om ettermiddagen har vel batteripakken tilnærmet lik temperatur om omgivelsene morgenen etter? Utetemperaturen har helt klart noe å si.

Fred: Min bil indikerer 90-94% om morgenen i slike temperaturer. Hvis dette kan stoles på skulle det jo gi rett over 20kWh. Jeg har til info ikke testet dette  ved å kjøre den helt tom å lese av forbrukt energi.
Zoe 43kW

Jævla Hippie

Jeg har kjørt bilen på grensa til tom noen ganger nå, og begynner å få litt oversikt.
I -20C har jeg ca 16 kwh tilgjengelig (før hvile). Dette bedrer seg gradvis opp mot 18 kwh ved -12C. Ca.
Du kan spare mye ved å slå av varmen, spesielt om du kjører lenge. Du har ikke levd før du har kjørt i tre timer i -22C uten varmeapparat noen dager.

Gjettometer, batteriindikator og CanZE sier egentlig det samme, det er bare at CanZE har desimaler.
Renault Zoe 240 Life

Speeder

Hvilke prosent viser batteriindikatoren når du starter i -20 og -12?

Har bilen tilgjengelig det som vises når man kjører, eller er det som vises etter hvile faktisk tilgjengelig hvis man hadde fortsatt å kjøre...
Zoe 43kW

Jævla Hippie

-20C er rundt 91-94%
-12C er rundt 96-98%

Bilen har til enhver tid tilgjengelig det som vises på batterimåleren, ser det ut til. Det som vises etter hvile får du ikke med mindre hun hviler i omtrent et kvarter med låst dør først, tror jeg, men det lengste jeg har pushet henne var i går, da jeg kjørte 6 km etter anslått rekkevidde gikk fra 6 km til "--". Så jeg vet ikke, men tipper nei.
Renault Zoe 240 Life

Fred Østli

Mitt inntrykk er at den viser 100% også når det er kaldt, så jeg har tolket det slik at 100% på batteriindikatoren i -20 er færre KWh tilgjengelig enn 100% når det er 0 grader. Stemmer ikke det? (Må også sies at når det er under -20, ser det ut til at batteriprosenten går fra 100% og ned 2-4 % etter et døgn om bilen bare står i ro) Har en kompis med BMWi3 som opplever det samme.

Speeder

89% viste min i dag tidlig i ca -20. Sto til lading og avlest etter forvarming var fullført.
Zoe 43kW

THE

Forvarming i -20 trekker vel mer effekt enn bilen får levert fra 16A 1 fas ladestasjon (3,6kW), så da bruker bilen i tillegg strøm fra batteriet til forvarming. Med 11kW ladestasjon lader bilen samtidig som forvarming utføres. I dag tidlig hadde jeg 100% etter forvarming, men da var det bare -6 grader. Under -10 har jeg ikke 100% etter forvarming selv om bilen er ladet 100% på kvelden før, og lading starter opp automatisk ca 1 time før avreise. Når det begynner å komme ned mot -15 ser det ut til at man ikke kan forvente å ha mer enn ca 90% av batterikapasiteten tilgjengelig selv med 11kW lading og programmert forvarming.

Tror nok Renault sin forventede vinterrekkevidde på 100km (Q210) og 110km (R240) er oppnåelig ved hastigheter opp til 80 km/t, forvarmet bil og temperaturer ned til -10 til -15 grader, men det krever at man er villig til å ha det litt kjølig i kupeen. Ved lavere temperaturer og/eller høyere hastighet er nok 100/110 km vel optimistisk.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

pudderjagar

Er da mulig å programera inn at bilen skal lade fast frå eit bestemt klokkeslett men den skal og starte lading til 100% når kabelen settes inn uansett kor tid på døgnet?
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

aronesen

Sitat fra: pudderjagar på fredag 15. januar 2016, klokken 19:32
Er da mulig å programera inn at bilen skal lade fast frå eit bestemt klokkeslett men den skal og starte lading til 100% når kabelen settes inn uansett kor tid på døgnet?
Nei. Du må nok veksle mellom lade alltid og ladekalenderen eller innstilt klokkeslett. Hvis det ikke er noe ladesymbol i instrumentpanelet, lader den alltid med en gang du plugger i kabelen.
Renault Zoe Intens 43kW, Grå Neptune

hsa77

Nå på vinteren er det ikke lurt å vente med å starte ladingen, da blir batteriet kaldt og du har ikke mulighet til å få ladet til 100%
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

elektrolux

#86
Hiver meg på her siden temaet er rett etter at det byttet over til vinteregenskaper.

Kanskje Moderator kan flytte de siste innleggene over i en ny tråd om vinteregenskaper / rekkevidde?

Kjører denne helgen Hockey jenter til Bergen og hjem til Stavanger igjen med Zoe 210 og må si meg mektig imponert. Startet hjemmefra med 60 km indikert rekkevidde og nådde Aksdal uten problem. Kjørte vel inn nesten 20 km med aktiv bruk av manuell seiling. Blitt så vant med å vippe girstangen i fri så snart jeg ser en helning nedover at jeg nesten ikke savner Autoseilingen til e-Up. Og fant ut en fin funksjon som jeg vurderer å legge inn en bryter for: Sett bilen i cruise på en ca 10 km/t lavere hastighet enn fartsgrensen og vær ørlite borti fartspedalen. Da vi hastigheten alltid holde seg over Cruise innstillingen uten at bilen regenererer så snart der er en hellning nedover.

Videre til turen: 20 min med 37 kW lading og så videre til Leirvik for 30 min med 20,55 kW lading fra 22 kW punktet der. Selv dette er raskere enn det en kamerat med Leaf får, og som han observerte heller ikke e-Golf klarer mer i disse kalde tidene. Fikk på den måten inn 23,45 kWt på 50 min og til en kost på kr 81,63 i følge Grønn kontakt sin meget gode app. Det blir igjen kr 3,48 / kWt som er helt kurrant prising. Med gode rabattavtaler avhengig av forbruk kommer en lett under 3 kr/kWt og utkonkurrerer de fleste eksosbiler i drivstoffkostnad selv på langtur.

Elbil har i motsetning til eksosbiler økte drivstoffkostnader på langkjøring grunnet dyrere strøm når den kommer fra en hurtiglader, mens eksosbiler mangler mulighet til å tanke rimelig hjemmefra og har på den måten alltid dyrt drivstoff. Samtidig synker forbruket på en eksosbil når den kjører langt da den har store faste tap enten står og stanger i kø, eller cruiser bortover landeveien i 70-80 km/t

Altså. Å starte fra Stavanger til Bergen med litt over halvfullt batteri fra  i -5 til -10 C krever kun 50 min mellomlading. Jeg er imponert! :D

Forbruket ligger i følge bilen selv, og egne beregninger på under 2 kWt/mil.

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

cbjornerud

Jeg er en av de heldige (tror jeg  ::)) som har fått prototypen av Zaptec Portable til test. Vedlagte bilder burde svare på det meste. Prototypen mangler CEE (220v 16A) plugg, det vil den endelige utgaven få. Den er derfor begrenset til 10A nå. Jeg har satt bilen på lading med Zaptecen nå, det tar lenger tid enn med PodPoint (som forventet med bare 10A) men den lader i alle fall fra IT nettet i garasjen. Den lille boksen inneholder den ekstra beskyttelsen de ble pålagt å lage for å få kabelen godkjent. Den er åpenbart aktiv, da jeg skrudde på lyset i garasjen (4x2 lysrør) stoppet ladingen, men startet igjen av seg selv etter noen sekunder. Så langt ser det bra ut, og den er mye lettere å håndtere enn den gule bøtta :). Motorforum antydet volumproduksjon av Zaptec portable før sommeren, så det er håp for alle som venter.
2015 Zoe R240

Måkemannen

Sitat fra: cbjornerud på søndag 31. januar 2016, klokken 15:17
Motorforum antydet volumproduksjon av Zaptec portable før sommeren, så det er håp for alle som venter.
:)

Volumproduksjon = lavere pris får vi håpe på? 15K er mange skjorter..

cbjornerud

Den kan fint ligge på bakken i regnvær uten ytterligere beskyttelse, den vil faktisk kunne være et problem om du dekker den til, da kjøleviftene må ha luft. Alt er merket IP54, hvilket betyr at utstyret fint tåler en dusj. Jeg skal teste grundig og la laderen ligge ute på bakken i vanlig bergensvær  ;D
2015 Zoe R240

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA