Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: HomeLink

Startet av Midley, lørdag 07. november 2015, klokken 20:37

« forrige - neste »

THE

Vestlendandskulde for meg, men samme erfaringer med Q210. Totalt 99 km uten lademuligheter i løpet av dagen. -11 ved start på morgenen og -9 ved retur hjem. Hadde da 20% rest på batteriet, og en helt grei tur.

I dag er det kaldere, -12, og batteriet i bilen rapporterte 97% da jeg startet. Bilen vil ikke lade mer. Etter ca 11 km kjøring til ferga har jeg brukt 1,8 kWh, og bilen rapporterer 84% SOC. CanZE sier at jeg har 18,4KWh tilgjengelig nå.  Det betyr at bilen var ladet til ca 91-92% i morges, og ikke 97 slik den selv rapporterte. Nå i kulda er det virkelig behov for 100% SOC, så kjipt med Zaptec som mangler.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

ZOE

Er det noen som har snakket med MF i det siste og spurt etter leveringsdato?

Siste svar jeg fikk var månedsskifte Jan/feb

THE

Da kom jeg meg på jobb. SOC i følge bilen er 50%. Totalt forbruk fra start i morges på 7,4kWh i følge forbruksmåleren i bilen. Dessverre hadde CanZE en crash, og jeg fikk ikke koblet meg opp igjen da jeg parkerte for å sjekke hva den rapporterte.

Med 20,2 kWh ved start (92% SOC) og forbruk på 7,4kWh til jobb, så skal jeg ha igjen 12,8kWh på batteriet. 12,8kWh tilsvarer en SOC på 58%, og jeg regner med at bilen også viser 58% når jeg skal kjøre hjem i ettermiddag.

Hvis disse tallene stemmer har jeg hatt et forbruk til jobb på 7,4kWh/49km=1,51kWh/100km. Teoretisk bør jeg da klare ca 145 km kjøring ved 100% SOC og -10 - -12 grader. Med utgangspunkt i ca 90% SOC etter fullading ved så kaldt vær bør jeg klare ei rekkevidde på ca 130 km. For å slippe alt for mye rekkeviddeangst i ettermiddag har jeg kjørt økonomisk med ECO og 18 grader på klima, det ble ikke komfortabel temperatur i bilen, så stillongs, ulltrøye og hansker er nok å anbefale for kjøreturer på 100km+ i vinterkulda. Slo av varme (bortsett fra varme i setet) når jeg nærmet meg jobb for å spare ennå litt mer strøm. Skal forsøke samme kjørestil på returen i ettermiddag og se om tallene stemmer når jeg kommer hjem.

Så til Zaptec:
Fikk en hyggelig telefon direkte fra Zaptec på ettermiddag/kveld den 20 desember der de forklarte litt av problemene de har og har hatt med utvikling og testing av Zapcharger portable. De hadde regnet med at alt skulle være klart for produksjon av den første serien før jul, men hadde en feil igjen som de måtte utbedre før produksjon starter. Den første serien som produseres blir begrenset, og skal leveres til noen av de første kundene som bestilte Zapchager portable. Denne første serien blir en del av den endelige testen før oppstart av ordinær produksjon. Jeg skal tydeligvis få en av de aller første Zapchargerne som blir levert, og det var nok derfor Zaptec tok direkte kontakt. I følge personen hos Zaptec hadde de jobbet helt til kvelden fredag før jul med å løse den ene lille problemet de fremdeles hadde, og regnet med at alt var løst veldig snart. Han sa at de første ladekablene skal leveres ut i løpet av uke 3, og kanskje de klarer det tidligere. Det ser i alle fall ut til å nærme seg levering av Zapcharger, bare så synd at det ikke var klart før vinteren.

Mine egne betraktninger om ordinær levering, og som ikke er basert på informasjon fra Zaptec:
Hvis den første serien skal være en del av testperioden, så må Zaptec nødvendigvis få en del erfaringer og tilbakemeldinger fra pilotkundene, og det betyr vel at det tar en del uker før ordinær produksjon starter. Ser at enkelte på forumet har fått oppgitt april som leveringsdato for Zapcharger portable, og det kan virke som et reelt leveringstidspunkt.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

ladov

Hva er prisen igjen for zaptec-laderen? Savner av og til mulighet for å lade på IT-nett og vurderer om jeg skal kjøpe zaptec-laderen eller ordne noe selv med en ordinær schuko til type2 kabel og skilletrafo for båt(ref annen tråd her).
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

THE

Prisen på Zaptec da jeg bestilte bilen i februar var 15920,- i følge kontrakt. Denne prisen er da eksl. mva.

Vet ikke om det er samme pris for de som bestiller nå, men om du skal etterbestille må du betale moms, og da blir det vel ca 20000,-. Man får veldig mye hurtiglading for 20000,-, så Zaptec blir nok for spesielt interesserte om ikke prisen går ned etter hvert. Zapcharger portable står heller ikke i prislisten for Zoe, så det er vanskelig å si om prisen er endret.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Elektrisifisert

Til THE:
Veldig godt å høre at din Zaptech-kabel er nært forestående  :) :)
Fikk fornyet håp jeg også nå  8)

Rekkevidde:
Ser også ut til at du kjører litt lenger med din Q210 enn jeg gjør med min R240,  og ifølge reklamen skulle det ha vært motsatt,,,,,   har egentlig hele tiden hatt en liten følelse av at bilen min egentlig skulle ha gått litt lenger enn den gjør.
Jeg kjører også i ECO-modus med varmeapp på 18 grader og auto,  selv når det er 10 minus,  litt kaldt er det jo ::)
Står du også ute i kulda om natta ?,  eller parkerer du et sted med litt varme ?


Og ja,  Zaptech-kabelen er grisedyr :'(.     Ikke sikker på at jeg hadde valgt Zoe og Zaptech hvis jeg ikke hadde vært så heldig å få ladekabelen med på kjøpet av en særdeles grei forhandler  ;D.
Zoe Intense R240 Sep-2016
3,6KW hjemmelader, og bestilt Zaptech

THE

Da kan jeg ta med en kort rapport fra turen hjem fra jobb i går ettermiddag også.

Startet fra jobb med SOC 58% (som jeg tippet at den ville vise). Etter en dag parkert ute i -10 grader gikk det en del mer strøm til oppvarming, og forbruk hjem ble 8,1 kWh. Totalt har jeg da brukt 7,4 + 8,1 = 15,5 kWh. Med 20,2 kWh tilgjengelig ved start i går morges burde jeg teoretisk ha 4,7 kWh igjen da jeg parkerte hjemme. CanZE sier at det var 3,9kWh igjen på batteriet. Forbruk for hele dagen blir 16,3kWh fordelt på 98 km (1,66kWh/100km), noe jeg må si meg godt fornøyd med i temperaturer på -10 - -12 grader og nedkjøing av bil og batteri på dagen.

Etter en kort kjøretur på 4-5 km og 1,5 time lading var bilen klar til en lengre tur på ca 65 km igjen på ettermiddagen. Veldig praktisk med 11kW lading hjemme.

Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

THE

@Elektrifisert

Jeg begynner å bli godt kjent med min Q210, og kjører også på veier jeg kjenner veldig godt. Det bidrar helt sikkert til økonomisk kjøring. Jeg vil nok ikke være komfortabel med å legge ut på en tur over 100 km på ukjent veg med så kaldt vær som det er nå.

Jeg har bevisst valgt 15" vinterhjul (Goodyear utragrip ice2) for å minimalisere rullemotstand. Kunne valgt Hakka R2 som har lavere rullemotstand, men har veldig dårlig erfaring med Hakka piggfri dekk på våt veg slik som det som oftest er her på Vestlandet om vinteren. Bilen står parkert ute i friluft, men skulle gjerne hatt en garasje med litt lunk når det er så kaldt.

Når bilen er ladet til 100% sier CanZE at jeg har 22,5 kWh tilgjengelig, det er mulig at tilgjengelig kapasitet varierer litt fra bil til bil, og at det kan bidra til litt forskjell i rekkevidde. Ser at en del kjører på 17" vinterhjul, og det tror jeg vil trekke ganske mye energi sammenlignet med mine 15".
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

pudderjagar

Husk at på denne tiden av åtet så kan du ikkje bruka total batterikapasitet minus forbruk for å finne ut kor mykje du har igjen. Bilen målar berre da han brukar til elektronikken, varmepumpa og motoren. Hvis du brukar 2 kwt så vil du sansynlegvis ha svekka batteriet med 3kw. Dette har med den indre motstanden i batteriet som aukar smat at elektrolytten er meira tjukktflytande. Då taper batteriet seg fortare. Dette klarar ikkje bilen å måla i instrumenta sine.

Eg kjører ofte Ostereidet-Dale-Myrkdalen no når eg skal på ski. Kjem til Dale med 15 % etter 84 km. Ladar til 95 og kjem fram til Myrkdalen med 20 % etter 72 km. Eg bruker rikeleg med varme og er ikkje redd for å halde fartsgrensa. Temperaturen på denne turen var -5 til -10 grader. Har backup i den nye dobbeltladaren på Vinje. (Er forresten gratis å bruke inntill videre!!) Har og laga meg ein nødlader på 9 kg som gjer at eg kan lade med 16A 1fase på alle nettyper og kontakter. Zaptec drog jo for langt ut og kosta 13 000 kr meir enn nødladeren min
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

Fred Østli

Jeg lurer på en ting her. Hvor reell er batteriindikatoren? Og prosentvisningen på batteriet. Gjettometeret på antall kilometer vet jeg kan være pessimistisk, og gjerne blir mere pessimistisk med tiden har jeg hørt (Som ho svigermor ;D) Men er det det samme med batteriindikatoren. Jeg har så langt tenkt at det er den som sier meg mest. Bruker jeg mere enn 50% til jobb antar jeg at jeg ikke kommer meg hjem. Tenkte jeg skulle ta en test på dette å sammenligne med brukt KW. Snittforbruket mitt nå ligger på 19,5 KW pr 100 km. Men anslått rekkevidde ligger på 90 km...nå i kulda

StigH

Jeg tok en reset på kjørecomputeren min. Da spratt batteriprosent opp flere mil på den. Momentant når jeg trykket "reset" Min ble mer og mer pessimist i forveien, mye grunnet stillestående og med fyring på i kulda. Men etter å kjørt en stund går gjettometer nedover igjen. Får nok ta en reset att tenker jeg :)
BMW i3 2015 60Ah Cappariweiss, suite. Kjøpt 19.05.17. Levert 25.05.17
Tidligere biler:
2015 Zoe Intens Easy charge
2013 Skoda Fabia Monte Carlo 1.2TSI
2011 Skoda Fabia 1.6D
2007 Toyota Yaris 1.4D

Fred Østli

Gjelder dette også prosenten den angir på batteriet? både i displayet og i appen? Tenker at gjettometeret gjetter jo utfra tidligere kjøring, men jeg trodde angitt prosent på batteri og batteribaren viste noe mere reelt å forholde seg til?

THE

Batteriprosenten er nok også litt pessimistisk. Jeg har Q210 versjonen av Zoe, så kan kanskje være litt forskjellige på R240.

Kjører 49 km til jobb, og retur uten lading på dagen. Når jeg kommer i bilen på ettermiddagen er som oftest batteriprosenten gått opp mellom 6 og 10% sammenlignet med når jeg parkerte om morgenen. De "ekstra" prosentene forsvinner ikke raskere enn vanlig når jeg begynner å kjøre heller, så det virker som reell SOC på ettermiddagen.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

StigH

Sitat fra: Fred Østli på fredag 08. januar 2016, klokken 10:05
Gjelder dette også prosenten den angir på batteriet? både i displayet og i appen? Tenker at gjettometeret gjetter jo utfra tidligere kjøring, men jeg trodde angitt prosent på batteri og batteribaren viste noe mere reelt å forholde seg til?

På displayet i bilen kan jeg bekrefte det skjer. Jeg så direkte på batterigrafikken når jeg gjorde det og da så jeg det spratt opp på prosenten og batterisøylen. Tenkte ikke å sjekke app etterpå. Men den vet jeg er treg til å oppdatere innimellom så den stoler jeg ikke helt på.
BMW i3 2015 60Ah Cappariweiss, suite. Kjøpt 19.05.17. Levert 25.05.17
Tidligere biler:
2015 Zoe Intens Easy charge
2013 Skoda Fabia Monte Carlo 1.2TSI
2011 Skoda Fabia 1.6D
2007 Toyota Yaris 1.4D

Fred Østli

Kan nesten se ut som batteriindikatoren på en måte følger gjettometeret... Skal begynne å følge mere med på brukt KW. Hvor mange KW tror dere er tilgjengelig i -10 kuldegrader?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA