Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: HomeLink

Startet av Midley, lørdag 07. november 2015, klokken 20:37

« forrige - neste »

Baard

Den distansen dere operere med her, ca. 10 mil på en lading vil aldri være noe problem uansett hvor kaldt det er ute...Vi har en 210, og vår har aldri vært under 12 mil selv midt på vinteren. Det er jo dager som er kalde her i sør også. Vi har hatt bilen siden august i fjor, og vi merket jo selvfølgelig at rekkevidden går ned på vinteren, men 10 mil er 0-problem. Vi har kun 11kw hjemmelader, og har aldri hatt behov for å lade med noe annet. En sjeden gang har vi vært innom en Fortum lader for å fylle opp når vi har vært på langturer, men ellers har vi ikke hatt behovet. Jeg lurer på å kjøpe en trafo herfra: http://www.ladefabrikken.no/ da den fremstår som et greit alternativ til Zaptec kladden.....Og når det gjelder varmeapparet/pumpe. Den fungerer helt ned til -15 så det ut til i fjor for vår del i hvertfall....Dette går helt fint - slapp av :-)

Renault Zoe, 2014

hsa77

Dersom forhandler har en 11kw lader du kan bruke gir det en ekstra trygghet på de kaldeste dagene. Litt gratis strøm får de  nesten finne seg i å gi deg når de ikke klarer å levere Zaptec som avtalt!

Jeg ville gjort følgende på hjemveien. Varm  opp og avis bilen, dersom batteriet etter dette er over 50% med god margin - kjør rett hjem. Er batteriet under 50% etter oppvarming av bilen, kjør innom og lad til du er over 50%.

2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

THE

Jeg fikk bilen (Q210) i april, og har ikke kjørt gjennom en ordentlig vinter ennå, men jeg hadde en tur i vår som viser hva som bor i Zoe.

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,20579.msg363536.html#msg363536

Er som sagt litt usikker på hva kulde har og si for rekkevidde, men det får jeg nok snart vite...
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

boxer72

Tesla model x, hvit og Renault zoe, hvit perlemor

Nenad

Sitat fra: THE på tirsdag 27. oktober 2015, klokken 08:13
Jeg fikk bilen (Q210) i april, og har ikke kjørt gjennom en ordentlig vinter ennå, men jeg hadde en tur i vår som viser hva som bor i Zoe.

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,20579.msg363536.html#msg363536

Er som sagt litt usikker på hva kulde har og si for rekkevidde, men det får jeg nok snart vite...

Hva med Webasto ? Den kan spare på strøm
Renault Zoe fra desember 2015

hsa77

Sitat fra: Nenad på onsdag 04. november 2015, klokken 14:31
Sitat fra: THE på tirsdag 27. oktober 2015, klokken 08:13
Jeg fikk bilen (Q210) i april, og har ikke kjørt gjennom en ordentlig vinter ennå, men jeg hadde en tur i vår som viser hva som bor i Zoe.

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,20579.msg363536.html#msg363536

Er som sagt litt usikker på hva kulde har og si for rekkevidde, men det får jeg nok snart vite...

Hva med Webasto ? Den kan spare på strøm
Det gjør den selvfølgelig, men da må man brenne diesel! Jeg vet at det ikke er store mengder med diesel som går med, men jeg klarer bare ikke å besudle den rene fine elbilen med fossilbrennstoff og eksos!
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

THE

I tillegg er vel feil på Eberspächer og Webasto noen av det mest vanlige feil på dieselbiler. Måtte overhale Eber på min 2007 Saab diesel i vår, og det kostet meg mange tusenlapper. Noe av fordelen med elbil er å slippe alle slike vedlikeholdskrevende innretninger.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

TM

Sitat fra: THE på tirsdag 27. oktober 2015, klokken 08:13
Er som sagt litt usikker på hva kulde har og si for rekkevidde, men det får jeg nok snart vite...
boblejakke burde være standard tilbehør til alle elbiler  ;)

hsa77

Bilen bruker mer strøm om vinteren selv om man vil eller ei. På en times kjøretur i går kveld,  temp ca 2 grader, brukte jeg ca 1kwh på varme selv om vifta stod på minimum og temperatur innstilt på 18 grader. Prøvde å skru av klima, men da dugget frontruta igjen med en gang. Startet turen med iskald bil uten forvarmet.
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

Elektrisifisert

#39
I dag var den kaldeste dagen jeg har opplevd i mitt liv med Zoe R240.
Det var -10 når jeg dro på jobb, og -6 når jeg kom hjem i ettermiddag.

Data fra bilen.
Kjørt distanse: 107,3 km
Snitt forbruk:    18,2 kWh/100km
Totalt forbruk:   19 kWh  (dvs et sted mellom 19 og 20 kWh)
Rest. Km:          10 km
Øko:               87/100
Spart energi:     1 kWh
Koblet til lader.
SOC:             8%         
Koblet fra lader umiddelbart.
Ventet en drøy time.
Koblet til lader.
SOC        14%
Rest km    16 km

Spent på hvordan jeg skal komme meg hjem fra jobb når det blir enda kaldere  :) :( 8) ::)

Noen andre som kjørte Zoe på østlandet i kulda i dag ?
Hva var forbruk/rekkevidde/SOC   ?

PS!  Savner Zaptec for lading på jobben !!!!!
Zoe Intense R240 Sep-2016
3,6KW hjemmelader, og bestilt Zaptech

Jævla Hippie

#40
Sitat fra: Elektrisifisert på fredag 20. november 2015, klokken 21:09
Spent på hvordan jeg skal komme meg hjem fra jobb når det blir enda kaldere  :) :( 8) ::)

Noen andre som kjørte Zoe på østlandet i kulda i dag ?
Hva var forbruk/rekkevidde/SOC   ?

Average consumption: 27.3 kwh/100km
Average speed: 26.2 km/h
Total consumption: 15 kwh
Energy saved: 1 kwh
Øko: 99/100
SOC: 12%
Avstand igjen: 9 km
Total avstand: 56.4 km

Startet med 100% på batteriet en time før avgang, 99% da jeg kjørte (hvordan får den det til når den står tilkoblet). Temp fra -11C til -13C. AC litt av og på, men på 18C og 1 strek. Dette går ikke når det blir -20 på indre Østlandet, gitt :P

Skulle vært 7kwh igjen her, men det skulle tilsvare 32% SOC. Tror jeg har en strømstjelende-nisse i motoren.

Noen dårligere?
Renault Zoe 240 Life

Speeder

Snittforbruk på 27,3kWh olg snittfart på 26,2km\t, hvordan utartet denne kjøreturen seg? :)
Er det noe sted i systemet mann kan se SOC? eller må man koble til ladekabelen?
Zoe 43kW

Jævla Hippie

#42
Sitat fra: Speeder på lørdag 21. november 2015, klokken 07:50
Snittforbruk på 27,3kWh olg snittfart på 26,2km\t, hvordan utartet denne kjøreturen seg? :)
Er det noe sted i systemet mann kan se SOC? eller må man koble til ladekabelen?

Mye bakker i dalstrøka innafor, vettu. Skal sies at etter dette har jeg 8km hjem med mye nedoverbakker, så alt i alt endte jeg opp på 24.noe kwh/100km. Men dette er punktet som må nås før batteriet er tomt.

Du kan se SOC om du bruker CanZE-appen.
Renault Zoe 240 Life

Elhanen

Jeg lader hjemme med 3,6 kwh lader og på jobb med "hytteladeren" , fikk etter hvert den fra forhandler og kan da forvarme bilen på jobb, det er et must når har det blir minusgrader.
Brukte kun 0,6 kwh på å holde bilen på 20 grader hjem over 5,8 mil i går, da det var minus 4 ute, dette gir bedre rekkevidde.
Ser jo at den lader betydelig saktere når batteriet er kaldt.
Vurderer å isolere garasjen etter hvert og sette på noe varme i den, men lurer på om det har noe for seg ?
Uansett vil jeg parkere ute på jobben.
Noen som har erfaring med det ?
Er det normalt at batteriet synker fra fulladet 100 % og til 98 % når det er kaldt ?

Sølvi Nereng

Må være noen som har kjørt elbil i -20 grader som kan si noe om hvor langt dem har kjørt ? Ingen vits med elbil i indreøstland om man knapt kommer seg på nærmeste butikk. Da kjøper jeg heller spark.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA