Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: HomeLink

Startet av Midley, lørdag 07. november 2015, klokken 20:37

« forrige - neste »

matt

Sitat fra: guiderk på onsdag 14. oktober 2015, klokken 17:53
ser ut som zaptec vil kunne lade med max 2 KW (10Amp) = 10 timer for å lade zoe til 100%
http://www.renault.no/dms/dok/pdf/ZE/ZOE/Sider-fra-Zoe_Magasin_56s_3utg_WEB/Sider%20fra%20Zoe_Magasin_56s_4utg_WEB.pdf

ikke til 100% men til 80%
** Teoretisk ca. ladetid til 80%, avhengig av temperatur

Treje

jeg også har bestilt zapteckabel, istedet for hjemmelader slik at jeg kan lade hjemme,på hytta og på jobb.
har sendt forespørsel til forhandler, men får ikke svar på hva som skjer bortsett fra at den er meget forsinket.
har bedt om midlertidig løsning frem til kabel kommer, men får som sagt ikke svar.
er utrolig skuffet over (manglende)tilbakemeldinger fra forhandler. det jeg egentlig krever er kun å få låne en slik bøtte frem til kabelen kommer.da hadde saken vært løst.
virker som det er flere her som ikke er fornøyd med servicen til forhandlerne. mulig dem har tatt seg litt vann over hodet med å bombardere oss med reklame i hele sommer, og ikke klarer å følge opp alle kundene som har "gått fem på".
nå er jeg lei av å handle på kiwi hver gang jeg må ha strøm.
når jeg hentet bilen i juli fikk jeg beskejd at kabelen var forsinket og skulle komme i oktober..  og den måneden er snart over.

hsa77

Sitat fra: Treje på torsdag 22. oktober 2015, klokken 14:46
jeg også har bestilt zapteckabel, istedet for hjemmelader slik at jeg kan lade hjemme,på hytta og på jobb.
har sendt forespørsel til forhandler, men får ikke svar på hva som skjer bortsett fra at den er meget forsinket.
har bedt om midlertidig løsning frem til kabel kommer, men får som sagt ikke svar.
er utrolig skuffet over (manglende)tilbakemeldinger fra forhandler. det jeg egentlig krever er kun å få låne en slik bøtte frem til kabelen kommer.da hadde saken vært løst.
virker som det er flere her som ikke er fornøyd med servicen til forhandlerne. mulig dem har tatt seg litt vann over hodet med å bombardere oss med reklame i hele sommer, og ikke klarer å følge opp alle kundene som har "gått fem på".
nå er jeg lei av å handle på kiwi hver gang jeg må ha strøm.
når jeg hentet bilen i juli fikk jeg beskejd at kabelen var forsinket og skulle komme i oktober..  og den måneden er snart over.
Forhandler skulle ikke ha solgt deg bil som du ikke kan få ladet hjemme, må være utrolig tungvint... Jeg går også å  enter på Zaptec, men jeg har da i det minste lader hjemme, så det er ikke så stort problem. Nå har jeg fått tilbud om å få låne ei "bøtte" inntil Zaptec kommer, har takket ja til det, greit å kunne lade på jobb når vinteren kommer.

Forhandler *må* hjelpe deg med en midlertidig løsning, ellers får du true med å heve kjøpet. Elbil som du ikke får ladet er ikke mye verdt...
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

Fred Østli

Hei. Jeg har bestilt min Zoe, og den skal komme før jul. Jeg ventet litt med å bestemme meg for å få Zaptec eller hjemmelader på kjøpet da det er ulemper og fordeler med begge. Jeg endte opp med hjemmelader, da Zaptec nå er utsatt. Jeg skal bruke bilen til å pendle 4,5 hver vei til jobb (9 mil totalt og ca 60 kmt gj.snitt på småkuppert vei ) og regner med å stort sett klare meg med hjemmelading. Dette er i Nordnorge (Valnesfjord-Bodø) Og jeg er ennå ikke helt trygg på at jeg vil ha rekkevidde nok på de kaldeste dagene. Så her er mine spørsmål:

Den gule "hytteladeren" kan kjøpes for 7000,- sammen med bilen så jeg vurderer å kjøpe dne slik at jeg kan lade på jobb de kaldeste dagene. Zaptec vil koste over 20000 om den skal kjøpes i tillegg til hjemmeladeren. Vil den gule hytteladeren være et greit alternativ til bruk bare av og til?

Vil jeg i det hele tatt få bruk for dette, om jeg kjører litt pent på de kaldeste dagene når det er rundt -20 hjemme (og gjerne litt mildere på veien mot Bodø)

MVH

Fred

THE

Zaptec skriver som svar på en kommentar på Facebooksiden si at de første Zapcharger portable, hvis alt går etter planen, skal leveres ut i desember.

Håper jo de klarer å holde seg til denne planen. Da vil jeg kanskje få zapcharger rundt årsskiftet. Bestilte i slutten av februar, så det er vel ikke så mange bestillinger før meg i kø...
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

THE

@Fred Østli

Jeg pendler totalt ca 100 km hver dag uten lademulighet, ca samme gjennomsnittsfart som du har. Jeg har den gamle versjonen av Zoe med noe kortere rekkevidde, og føler meg ganske sikker på at jeg har nok rekkevidde selv de kaldeste dagene.

Jeg bor i Sogn og Fjordane med noe mildere klima. Blir sjelden under -10. Det jeg har lagt merke til nå i høst er at kuldegrader tærer på rekkevidden, så jeg er litt usikker på hvordan Zoe vil takle ei overnatting i -20. Du må i alle fall bruke forvarming av bilen før avreise. Da vil batteriet lades opp samtidig også om det er tappet litt i løpet av natten på grunn av kulden.

Det finnes alternativer til bøtten som koster ca det samme, men er mye mer elegante og lettere, http://www.ladefabrikken.no/ZOE_lading_overalt_i_Norge/p3060772_14670560.aspx.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Fred Østli

Takk for svaret THE. Siden det finnes alternativer til samme pris, kan jeg jo vente og se det an om jeg trenger annet enn hjemmeladeren. Stemmer det at man må være koblet til strømnett for å forvarme? Da er jeg jo i såfall avhengig av en transformator som zaptec eller mere klumpete billigere varianter for å forvarme bilen på jobb...

THE

Du kan forvarme fra batteriet hvis batteriet er ladet over en viss %, mener det 45%. Forvarming via batteriet går bare i 5 minutter før den stopper. Skal være mulig å starte forvarming på nytt etter den første 5 min perioden. Jeg har aldri prøvd forvarming uten å være tilkoblet strøm, så vet ikke helt hvordan dette fungerer i praksis. Jeg satser på forvarming hjemme om morgenen, men kommer ikke til å forvarme på jobb. Jeg tror at rekkevidden vil reduseres ved forvarming via batteriet, så da får jeg heller skrape is de dagene det er nødvendig, og også sitte i kald bil de første km på tur hjem.

Jeg har ikke lademulighet på jobb, men det er en del utendørs stikkontakter ved parkeringsplassene, så det er mulig jeg prøver å få til en avtale om at jeg kan forvarme, og kanskje lade, fra dem når jeg får Zapcharger en eller annen gang i vinter.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Fred Østli

Tviler på at vi har TN-nett her, og vi skal også bytte kontorsted. Leser noen poster at hytteladeren er hele 30 kg!!! Er det slik at den må ut av bilen for å brukes?

Ellers har jeg testet rekkeviddekalkulatoren på Grønnbil.no http://www.gronnbil.no/rekkevidde/?zr=1&region=0&p=t&mid=17&carid=47&lang=no_NO&flist= Er det noen som vet om de er pessimistiske eller optimistiske på denne testen? Noen som har sammenlignet egne resultater? Ser at under 10 minus blir rekkevidden marginal hvis man vil kjøre 9 mil uten å lade, selv med økonomisk kjøring.  :-\

TM

@Fred Østli, ja den nå nok desverre ut av bilen. Vekten er 27 kg så det burde gå greit. Du trenger ikke bære den så langt.

THE

Det virker som om flere har fått informasjon fra selger/forhandler om at Zaptec er forsinket. Den siste informasjonen jeg har fått fra forhandler er svar på en mail med spørsmål om levering av Zaptec fremdeles er august. I starten av juni bekreftet selger at de ikke hadde noen annen informasjon enn august som leveringsdato.

Siden den gangen har jeg ikke mottatt informasjon fra selger/forhandler. Sendte en mail i slutten av september der jeg lurte på når Zapcharger portable skal leveres. Har fremdeles ikke fått svar. Sendte ny mail nå med spørsmål om leveringsdato, og spurte samtidig om når spesifikasjon vil være tilgjengelig.

Synes hele Zapcharger portable prosjektet begynner å stinke. Det ser ikke ut som hverken Zaptec eller Renault/RBI ser det som noe problem at de ikke kan levere, og at de heller ikke ser noe poeng i å informere kundene sine.

Jeg er godt fornøyd med bilen, men sliter veldig med å anbefale noen andre å kjøpe Zoe så lenge Renault ser ut til å ikke bry seg det aller minste om kundene sine. Er det andre som har samme dårlige erfaring med kundeservice og informasjon fra Renault/selger/forhandler, eller har jeg vært ekstremt uheldig?
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Fred Østli

Opplever vel egentlig at min forhandler har svart på det jeg har spurt om. Samtidig høres det jo ut som problemene med Zaptec-laderen oppsto før jeg bestilte bilen, men det ble fremstilt som et  ferdig produkt jeg kunne bestille. Det samme gjelder jo årsaken til at bilen nå er forsinket, hvor jeg ikke har fått informasjon om at det var snakk om feil som skulle rettes opp. Dette forumet gir jo mye mere info enn forhandleren gjør sånn sett. Så er spørsmålet hvor mye info forhandlerne får fra Renault. Blir dessverre litt usikker på om valget av el-bil var rett, og som dere ser også litt usikker på rekkevidden. Min forhandler var rimelig skråsikker på at jeg aldri ville få behov for å lade ekstra med 9 mil kjøring pr lading hele året, og at jeg dermed ikke har behov for Zaptec-laderen...mens grønnbil.no beregner litt mere pessimistisk enn det.

JUL ZOE 240

#27
Jeg kjører 10,5 mil som jobbvei hver dag og har da 25% igjen på batteriet. Jeg kjører mye av veien i 90 så hvis din vei er kortere og i tillegg i lavere hastighet vil jeg tro at du klarer det uten problemer. Hvis du i tillegg forvarmer på morgenen vil det gå enda bedre. Det kaldeste jeg har kjørt i så langt er rett rundt null grader. Du kan se hvor mye du forbruker på kjørecomputeren, hvis dette er under 25,8 per 100 km vil distansen gå akkurat. selv ligger jeg på et forbruk på 15.7 siste 300 km, noe som tilsvarer en kjørelengde på ca. 15 mil.

EDIT: Testes litt på grønnbil og den virker veldig pessimistisk jeg får en rekkevidde på 107 med 5 grader og snitthastighet på 75. Dette er hva jeg kjører hver dag og jeg har da 25 % igjen på batteriet, dette er uten ecomode. Selv om det er r210 grønnbil bruker i anslagene må disse være veldig pessimistiske. Men vi får se når kulda setter inn... Selv har jeg stor tro på at det vil gå helt fint for deg. :D

Fred Østli

Takk for tilbakemeldingen. Litt beroliget nå :-) Strekningen jeg skal kjøre er litt opp og ned, men bare små høydedrag. delvis 50, 60, 70 og 80 soner. Starter på innlandet hvor det noen dager i året tipper ned på -20, mens jobben er i Bodø hvor det sjeldent er under -10. Det er ingen offesielle hurtgladere for ZOE i Bode, og jeg er spent på hvor fort de kommer. Forhandler har imidlertid en som kan brukes i et nødstillfelle...Jeg mener de burde ha ventet med å lansere Zaptec-løsningen til den var helt klar til salg,,, men men...

hsa77

9mil i ett strekk og 2*45km er to ganske forskjellige ting. Det går med en god del energi til å varme opp en  bil som har stått noen timer i -15 grader. Selv om du er villig til å kle deg godt og kjøre med minimalt med varme må du jo nesten få opp temperaturen så mye at du får aviset rutene. Tror alikevel at 9mil er innafor, selv om du mister et par kwh på å tine bilen.

Skal bli spennende å se hvor effektiv varmepumpen er i sterk kulde, den er jo fransk. Det er stor forskjell på "europeiske" og "nordiske" varmepumper til hus, europeiske varmepumper gir nesten ingen varme under -5, håper det ikke er tilfelle i ZOE....
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA