Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hvis framtiden er elbil, hva er konsekvensen for dagens bilprodusenter.

Startet av aareb, lørdag 07. november 2015, klokken 20:31

« forrige - neste »

leafnor

Sitat fra: rolfh på fredag 20. november 2015, klokken 08:56
Jeg har kjørt 2016 mod. min i en mnd nå, både på motorvei og i by, med Eco av og på og AC av og på og har greid å variere energiforbruket fra 16.4 til 16.8 kWh/100 km. Jeg vet forskjellen på D og B og har doktorgrad i fysikk, så det må være andre grunner (f.ex. feil i software?) som gjør at energiforbruket er uavhengig av kjørestil. Har andre opplevd det samme?
Og lufttrykket i dekkene er?
Leaf 2012/Aug 160.000 km

rolfh

Og lufttrykket i dekkene er?
[/quote]
240 kPa. Fylt av forhandler og sjekket på bensinstasjon med ukalibrert trykkmåler.
Jeg har etterhvert kommet til at KIA selv antagelig ikke vet hva de måler og viser. I håndboka for Car Multimedia System (side 2-5) står det at 'eco levels of ECO driving mode increase by economic (...) driving. Bildet fra History skjermen viser stjerne for høyeste ECO level på turen med høyest forbruk. Det hadde kanskje vært greiest å angi effektforbruk i displayet i dashbordet og så la CMS regne ut forbruk pr km? Effekten må jo alltid integreres opp over en tidsperiode for å gi energiforbruk. Er det noen som vet hvilken integrasjonstid de bruker?

Mastermannen

Av og til så viser det 0kwh/100km. Har noen andre opplevd dette?
Ellers ligger forbruket på 14.1kwh/100km.

jim_smyth

Tror jeg skulle lånt bort bilen min til noen superbrukere her på forumet og fått testa forbruket. Synes det er urovekkende høyt til tider... Har ikke tatt meg tid til en skikkelig test ennå men tester litt på vei til der jeg skal.

Ser noen skriver at man må slå av ECO og bruke D fremfor B, og trille med sporadisk regenerering i nedoverbakker. Har dere mulighet til å samle alle tips i en tråd?
Gjerne med en estimert besparelse selv om det ikke alltid lar seg beregne...

OlavEmil

Om du bur i Bergen(sområdet) kan vi godt treffast og samanlikne forbruk (køyre eit teststrekk med eigne bilar, så bytte bilar på returen).

ECO, D og B flyttar berre nullpunktet på gasspedalen. Du får ikkje meir effektiv trilling med ECO av og D framfor B, du må berre halde gasspedalen lengre inne for å få same trillinga.

ECO strupar òg effekten av varmeapparatet til ein viss grad, så den kan vere gunstig på forbruket. Å slå av ECO vil iallefall aldri i seg sjølv gje betre forbruk, det er det eventuelt sjåføren sin personlege køyrestil som gjer, ved at den passar betre overeins med å flytte nullpunktet på pedalen høgare opp.
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

goev

Jeg ønsker ikke "kuppe" denne tråden, men tenkte jeg kunne informere litt. I siste versjon av OVMS, har jeg lagt til en mulighet til å hente ut litt mer info om hvor mye energi som er benyttet og hvor mye som er regenerert på siste tur.
SMS-en ser slik ut:

TRIP
55.0km
15.63kWh/100km
6.39km/kWh
Dis 8.6kWh
Rec 1.7kWh
Sum 10.3kWh

ODO
22718.5km
21.70kWh/100km
4.61km/kWh
Dis 4929.6kWh

Dis = Discharged. Energi hentet fra batteriet
Rec = Recuparated. Energi som er regenerert.

Med dette kan man enkelt lage litt statistikk og kanskje konkludere med hva som er best av D eller B, ECO eller ikke :-)

Merk at tallene under ODO inneholder ALL energi som er forbrukt. Det er ikke tatt ikke hensyn til den regenerte energien. Dvs. at dette er forbrukstallene om man ikke hadde hatt regenerering men likevel benyttet motorbrems :-D
Tesla Model 3 SR+ Sort HF 27/8-2019
Kia Soul EV Classic - Blå/hvit 20/12-2014
Kia e-Niro - Svart 7/2-2019 - Solgt
Venteliste på Kia e-Niro med APP
Utviklet støtte for Kia Soul EV og e-Niro på OVMS.

rolfh

Mitt foreløpige beste resultat (nullstilt før start) er 12.1 kWh/100km. Dette fikk jeg i natt på vei hjem fra Værnes. 31.5 km, temp 1 grad, mesteparten av turen i 90+ og AC og setevarme på fullt kjør. Mao: Jeg tror ikke på tallene...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA