Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hvis framtiden er elbil, hva er konsekvensen for dagens bilprodusenter.

Startet av aareb, lørdag 07. november 2015, klokken 20:31

« forrige - neste »

aareb

Har brukt bilen til bykjøring noen dager nå, og har eksperimentert med å kjøre både veldig økonomisk og ganske aggresivt. Overrasket over hvor lite forskjellen utgjør. Det ligger nesten alltid mellom 15,0 og 15,5 kwh/100 km. Med andre ord: Akkurat nå føles det ikke som om det er noe særlig stort poeng i å trå forsiktig på pedalen / sette i B inn i kryss etc. Noen inputs her?

Svein Evensen

Tror du må nullstille foran hver tur. Da vil du se en større forskjell på kw/100 km.

aareb

Takk. Det gjorde susen :) Hvor ligger folket her i snitt kWh/100 km?

K S

Gjennomsnitt på ca 12 måneder og 12 000 km er ca 15,5 kWt/100km.

Twingo


Ona IX

Ved økonomisk kjøring med motorvei (maks 80) har jeg rundt 12kwh/100km, når jeg ikke bryr meg nevneverdig om hastighet og sparsommelighet treffer jeg 13,5-14,5kwh/100km. hatt bilen i snart 1 år/19'000km
Kia Soul Ev Exclusive, Titanium Silver.
Bestilt uke 23. Levering bekreftet uke 47.
Levert 18.11.2014
Bærum.

birkeland

34.000 km fordelt på 4 biler i Arizona (varmere klima enn her på berget), viser 16,45kWh/100km i gjennomsnitt (se link).

http://avt.inl.gov/pdf/fsev/ar2015KiaSoulBEV.pdf

Soulbolle

Har bilen hatt i 3 uker nå og kjørt ca 2000km. I begynnelsen var utetemp mellom 12 og 15 grader (trengte ikke varmeapparat da). Da var snittforbruk nede i mellom 11 og 12 kw. Nå mellom -2 og +4 med vinterdekk og varmeapparat  på ligger jeg rundt 15 kw.

Svein Evensen


Ona IX

Sitat fra: nime01 på onsdag 07. oktober 2015, klokken 22:59
Helt i tråd med egen erfaring. Men det er visst helt umulig iflg enkelte forumdeltakere :D

Riktig, men de fleste som "klager" over høyt forbruk er også de som har hatt bilen i et par dager, og ikke enda lært seg forskjellen på D og B. De velger å ligge i 120km/t i 100 sonen og forstår seg ikke på fysikken bak. Med en gang jeg forstod litt mer av fysikken i biler, så skjønte jeg at det kanskje er bedre å rulle enn å regenerere, blant annet. Og nå har jeg tross alt hatt bilen i et år snart, så hadde jo tatt seg ut hvis jeg fortsatt ikke klarte å komme under 15kwh/100km!
Kia Soul Ev Exclusive, Titanium Silver.
Bestilt uke 23. Levering bekreftet uke 47.
Levert 18.11.2014
Bærum.

rolfh

Jeg har kjørt 2016 mod. min i en mnd nå, både på motorvei og i by, med Eco av og på og AC av og på og har greid å variere energiforbruket fra 16.4 til 16.8 kWh/100 km. Jeg vet forskjellen på D og B og har doktorgrad i fysikk, så det må være andre grunner (f.ex. feil i software?) som gjør at energiforbruket er uavhengig av kjørestil. Har andre opplevd det samme?

TM

Høres merkelig ut. Du er sikker på at forbruksmåleren resettes før hver tur ? Det høret ut som forbruket ditt er akkumulert over 1 mnd, og da skal det jo mye til å få gjennomsnittet til å endre seg i løpet av en tur. Jeg peier å holde piltasten ned i et par sekunder i starten av turen for å resette manuelt.
Men jeg har noen andre merkelig forbruksmålinger i historisk logg. Noen målinger har dato 1.1.1970, så noe feil i programvaren må det være.

Kiatromsø

Har akkurat samme erfaring. Fikk min 16 mod for 3 uker siden og har så langt ikke klart å fått forbruket under 18,4 kWh. I dag med 0/-1 g og litt snø var forbruket på 19kWh på rolig kjøring! Merker så å si ingen forskjell på forbruket om man kjører rolig eller aggresivt. Har vært i kontakt med selger, han skulle sjekke om det var kommet ny SW, venter enda på svar...

rolfh

Sitat fra: Kiatromsø på lørdag 21. november 2015, klokken 22:36
.... Har vært i kontakt med selger, han skulle sjekke om det var kommet ny SW, venter enda på svar...
Fint om du legger ut svaret du får!

PS:Når jeg nullstiller forbruksmålingen, viser den ofte 25 - 30 kWh i noen minutter på rolig kjøring. Historieloggen viser som alltid mellom 16.4 og 16.8.

Svein Evensen

De som iKke merker særlig forskjell på aggressiv kjøring, og pen rolig kjøring, har nok ikke nullstilt. Selv lå jeg på mellom 11 og 12kw/100 km på sommeren. Nå ca 16-17 kw.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA