Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Software 7.0

Startet av 31604, lørdag 07. november 2015, klokken 12:17

« forrige - neste »

31604

Hei, da har jeg endelig gått over til elbil og det er gøy! Noen praktiske ting må ordnes.
Har en garasjeplass i et lite anlegg med 2 dobbeltgarasjer. Det finnes en hovedmåler og 4 seriemålere.
Har koblet opp en 16A til min plass/seriemåler.
Har lest av hovedmåler og seriemåler før første lading. Ringte Hafslund for å få råd om deling av regningen og de sa at nettleie var fast og kunne deles på 4. Jeg har lest at det er 2 faktorer for nettleie....Noen som har erfaring med regnestykket for deling av nettleie og forbruk?
Evnt om det er enklere å installere en egen måler med egen nettleie.....?

TB

Dette er enkelt så lenge som effekt avgift ikkje er innført. Kjenner ikkje til at Hafslund har innført dette enno.

Dei faste kostnader deles på 4.
Utgifter til strøm består av fleire komponenter  men alle er avhengig av forbruket. Dvs her deles totalt forbruk etter det seriemåler viser.

Avhengig av totalt forbruk vil faste utgifter utgjere ein stor eller liten del av total kostnad. Dvs. for å gjere det enklere kan du dele faktura på antall kWh brukt, og gange med forbruket frå seriemåler. Det er svært enkelt.

Eigen måler frå nett selskap er meir kostbart ved at det må betales installasjon og faste utgifter som vil overstige forbruket.....
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA