Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Software 7.0

Startet av Rapidspeed, fredag 06. november 2015, klokken 21:50

« forrige - neste »

Rapidspeed

Hvorfor har så mange panikkangst for å lade opp batteriene til 100%?? Ser flere tråder nedover at enkelte bekymrer seg over at bilene deres er blitt toppladet og stående med 100% på batteriet... Skjønner ikke problemet..
Noen som har en forklaring?
-16 e-golf pacific blue
-05 Passat 4motion Tdi
-87 caravelle Syncro GL Tdi
-88 caravelle GL 112i automat

Carl Anton Stenling

Litiumbatterier med karbonelektroder eldes mest når de er fulladet. Derfor forsøker mange å bruke batteriene i området 40 - 80 % for å gi maksimal levetid.

Nå er norsk klima heldigvis fordelaktig for litium-kjemien. Sannsynligvis vil det gå greit selv om man lader til 100 % jevnlig.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Rapidspeed

-16 e-golf pacific blue
-05 Passat 4motion Tdi
-87 caravelle Syncro GL Tdi
-88 caravelle GL 112i automat

HelectriC

du kan ikke lade en eGolf til 100% uansett hva du gjør. Når det står 100% så er det kun 90% (?). Jeg vil huske at det kun er Tesla og MB B-klass (med range pakke) som kan lades til 100%.
Med eGolf er det bare å lade i vei:-)
Model S 75D -2017
eGolf 300 -2019
Hyundai Kona Electric -2019 (solgt)
Model S 85 -2015 (solgt)
eGolf 190 -2015 (solgt)
Jaguar I-Pace -2019 (solgt)

.Andre

Det er jo derfor man ikke kan lade til 100%. Man får bare bruke 21 av 24kWh.
Hvorfor kan man ikke lade til 100% når 100% i displayet er 90%?

Carl Anton Stenling

De fleste elbilene har satt av en margin i topp og bunn av batteriet slik at 0 % og 100 % ikke samsvarer med den maksimale kapasiteten. Imidlertid har Nissan og Tesla likevel nevnt at det er smart å ikke lade helt til 100 %.

Når man bestiller litiumbatterier som har vært ladet hos fabrikken så har de ofte ladestatus 20-50 %. Dette er nok pga. at da er kapasitetsreduksjonen pga. kalendertid minst.

Hvor stor fordel det er å lade til 80 % er usikkert. Imidlertid forsøker jeg å holde meg til maks. 80 % på hverdagene siden dette går greit med mitt bruksmønster.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

HelectriC

Sitat fra: .Andre på torsdag 08. oktober 2015, klokken 17:05
Det er jo derfor man ikke kan lade til 100%. Man får bare bruke 21 av 24kWh.
Hvorfor kan man ikke lade til 100% når 100% i displayet er 90%?

For å skåne batteriet fra skader. Tesla og MB gir dette ansvar til eieren av bilen og samtidlig muligheten for å velge selv. VW gjør dette valget for deg, sikkert for å unngå garantikrav mtp batterireduksjon.
Lit som at noen bilprodusenter gir deg garanti uavhengig om du har hatt bilen på merkeverksted eller ikke samtidlig som noen nekter en del garantikrav dersom bilen ikke er blitt 100% tatt vare på av merkeverksted.
Model S 75D -2017
eGolf 300 -2019
Hyundai Kona Electric -2019 (solgt)
Model S 85 -2015 (solgt)
eGolf 190 -2015 (solgt)
Jaguar I-Pace -2019 (solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA