Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Useriøs selger fra Brumendal

Startet av Statoil Norge, fredag 06. november 2015, klokken 19:57

« forrige - neste »

PokerFjes

Sitat fra: Panduck på fredag 09. oktober 2015, klokken 11:24
Sitat fra: nime01 på fredag 09. oktober 2015, klokken 09:49
.. er dette virkelig et kjempeproblem?

Nei. Statoil er jo faktisk en av de stedene man kan betale med kredittkort og vanlige penger.  Statoil kan gjøre ting mer optimalt, men det fungerer helt greit.

Den eneste sikkelige klagen jeg kan rette mot Statoil, er å sette en lader på en bensinsasjon på en lokasjon som kun er nåbar fra en retning på motorvei, uten DIGER omvei. Den er litt sær.
Jeg vil heller bruke RFID-brikken min enn kredittkort og vanlige penger, og min (om enn noe begrensede erfaring) med Statoil er som sagt ikke "helt greit". Nå er ikke 3 forsøk all verdens til forsøk heller, så jeg skal ikke overdrive problemet - men jeg har hørt om andre som også sliter med å få sparket igang laderne på Statoil med SMS eller GoCharge.

For meg så er de praktiske aspektene rundt det med hurtiglading faktisk viktigere enn prisen for ladingen. Mange av de jeg kjenner synes elbil er uoversiktlig med sine ladestandarder, rekkeviddebegrensning og det store antallet betalingsløsninger.
For å fenge massene MÅ disse uoversiktlige områdene adresseres og løses.

Men for å bidra litt til det opprinnelige temaet her - hver 6. hurtiglading gratis. Jeg skulle ønske prismodellen ikke bidro til enda mer elbilvirrvar. Jeg får litt følelsen av at Statoil prøver å gjøre profitt på forvirringen og det er sjelden et bra rykte å få. Selvfølgelig kan det være så enkelt som at forskjellige løsninger har forskjellig kostnad for Statoil - men en så stor aktør burde ha markeds-IQ nok til å utjevne dette til en enkel prismodell.

"Minutt-tanking" med GoCharge eller SMS
Lade inntil 15 minutter (dvs 75% av hurtigladingene mine); 60% dyrere enn GK/Fortum.
Lade inntil 30minutter; 30% dyrere enn GK/Fortum.

Betale i kassa - helt klart det beste med hensyn til pris, spesielt med den nye bonusordningen.
Lade 15 minutter; 2,2% rimeligere enn GK/Fortum.
Lade 30 minutter; 17,8% rimeligere enn GK/Fortum.

Ulempen med fast tid er nevnt tidligere i diskusjonen, og jeg synes det er noe herk med slikt.
2016 VW e-Golf; VP, Limestone Grey - http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,23094.0.html
2000 VW Caravelle 2.5 TDI Syncro
1994 Toyota Landcruiser VX 4.2TD

Panduck

Sitat fra: PokerFjes på fredag 09. oktober 2015, klokken 12:06
Ulempen med fast tid er nevnt tidligere i diskusjonen, og jeg synes det er noe herk med slikt.

Jeg er enig. Men jeg synes det værste er en pris pr lading. Intervall ned til 15 minutter er mer levelig, selv om det overhode ikke er optimal.

Larsj84

Stå på Statoil. Bra dere viser vei for andre bensinkjeder. Håper dere etthvert får ladere på så og si hver eneste stasjon ved veier som normalt brukes til å kjøre lengre strekninger.

Optimale løsninger for betaling har jeg tro på kommer etthvert. Det viktigste er tross alt at det ladere tilgjengelig

Statoil Norge

Takk for alle tilbakemeldinger. Skjønner at det er mye frustrasjon knyttet til betalingsløsningen der man må velge mellom 15 og 30 minutter. Dette var en enkel betalingsløsning som ble valgt i 2011 da vi satte opp den første laderen på Økern. Dette var en av de aller første laderne i Norge, og den første hurtigladeren i landet med betalingsløsning. Vi som jobber med hurtiglading i selskapet (og hvor flere av oss også har elbil), har stor forståelse for at det hverken er optimalt å betale for bolker av tid eller at man må inn i kassa å betale.

Ønskemodellen for oss også er en betalingsløsning der man har en kortautomat ute ved laderen, og betaler per minutt. Det vil si så lik betaling som mulig som for bensin/diesel. Ser at flere av dere mener at dette enkelt kan løses.
Vel, det er ikke å enkelt. Som jeg har skrevet før så er systemene satt opp for å selge liter. De er ikke satt opp for hverken tid eller kwh. Det er noen forskjeller mellom liter og tid/kwh. Liter deles opp i desiliter/centiliter. I en liter er det ti desiliter eller 100 centiliter. I et minutt er det 60 sekunder. Det blir problemer når enhetene for tid deles opp i 60, mens enhetene for liter deles opp i 100. Når det gjelder kwh så er det problemer fordi kwh måles med tre desimaler. Heller ikke dette er systemene utviklet for.

Man kan heller ikke selge minutter som liter slik noen foreslår. En slik løsning blir ikke akseptert av Justervesenet, som har strenge regler for hvordan benevningen etter enhetene skal skrives.

Ser også at enkelte mener at ny betalingsløsning lett kan løses bare man prioriterer riktig. Ja, det er vel å bra å prioritere, men i et system der man selger nesten 2 mrd liter flytende drivstoff årlig så er det nå engang slik at det flytende drivstoffet får høyere prioritet enn noen få tusen ladinger. En IT-utvikling for nytt betalingssystem vil dessuten koste en pen slump penger. For å få penger må man vise at investeringen blir lønnsom. Dessverre så er det fremdeles for få ladinger til at en slik investering blir lønnsom. Det er også verdt å nevne at en kortleser av rett kvalitet heller ikke er gratis.

Foreslår med dette at vi avslutter betalingsløsningsdiskusjonen.

En av dere har også skrevet at hurtiglading er et "nødvendig onde for Norges største oljeselskap". Jeg kan opplyse om at Statoil Fuel & Retail ikke lenger er en del av oljeselskapet Statoil. Vi ble fisjonert ut som eget selskap for flere år siden, og deretter kjøpt av et canadisk selskap som heter Couche Tard. Fra 1. mai neste år skifter selskapet og bensinstasjonene navn til Circle K. Circle K er et av verdens største convenience-selskaper, med mer enn 14.000 utsalgssteder over hele verden.

Avslutningsvis - tusen takk til alle dere som støtter opp om hurtiglading på Statoil. Skal det bli flere ladestasjoner på Statoil, og bedre betalingsløsninger, trenger vi flere som dere. Oppfordrer dere derfor til å bruke Statoilladerne så mye som mulig. Økt bruk av laderne er den beste måten å bidra til flere ladestasjoner, og forhåpentligvis en bedre betalingsløsning!

/Anders

mo73ro

#34
Sitat fra: Statoil Norge på fredag 09. oktober 2015, klokken 14:48
Man kan heller ikke selge minutter som liter slik noen foreslår. En slik løsning blir ikke akseptert av Justervesenet, som har strenge regler for hvordan benevningen etter enhetene skal skrives.

Flott med innside informasjon fra bransjen selv,  men her datt jeg helt av!

Vil det si at fordi ladestasjon står på samme område eller driftes av noen som tilfeldigvis også har noen pumper stående så blir lading underlagt justervesenet!? Kan det ikke selges på minuttbasis som en av de mange varesortene i butikken? Justervesenet sjekker vel ikke om 100 grams burger faktisk veier 100 gram? (de sjekker sannsynligvis vektene hos produsenten, men du skjønner poenget mitt?)

Eller lever Fortum og Grønn Kontakt farlig og på kant med loven og kan vente seg besøk av justervesenet da de faktisk har klart å fikse det sånn at de kan selge lading basert på minuttprising?

Selskaper som Fortum og Grønn Kontakt ser også ut til å ha tro på at det skal være mulig for kommersiell drift av ladestasjoner. I alle fall på lengre sikt.  Dette uten at de selger noe annet enn lading.

Circke K selger en haug med andre varer og etter det du opplyser milliarder med helsefarlig drivstoff og så får dere ikke regnestykket til å gå opp med en hurtiglader?

Om det er så vanskelig å selge lading, hva med å gi det bort gratis for å lokke brukere innom convenience butikkene.  En bil som lader fører til 15 til 30 minutter med dødtid for føreren (det blir det mye pølser av). Eller gi opp hele ladesatsningen.  Det finnes nok av andre operatører som bygger ladeinfrastruktur, ikke noe poeng for dere å tape penger på dette :)

Beklager, men du vant meg ikke over med din avhandling. Tvert om, stopper nok ikke på Circle K for å lade om det finnes en operatør med minuttprising i nærheten, som Fortum ved Birger N. Haug på Økern...
Leaf Acenta Sort 2015

19.09.2015 KM 5300, GIDS 265, SOH 93
14.11.2015 KM 11450 GIDS 275, SOH 97

Rio

Hei Anders,

Setter pris på at du er her!

Er det noen sjanse for en Hurtiglader på Abildsø, på E6 rett sør for Oslo?

Jeg hurtiglader hos dere ofte (vanligvis Minnesund og/eller Gjøvik), men svært ofte er det slik at hurtigladeren har "hengt seg opp" etter forrige kunde, og så må man ut, noen må resette, omstarte, osv.  Et tips til fabrikanten av laderen må være å gjøre en reset 1 minutt etter lading er ferdig. Da bør alt være klart på nytt.

Og igjen, takk for gode svar her.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

OlavEmil

Sitat fra: mo73ro på lørdag 10. oktober 2015, klokken 00:27
Flott med innside informasjon fra bransjen selv,  men her datt jeg helt av!

Vil det si at fordi ladestasjon står på samme område eller driftes av noen som tilfeldigvis også har noen pumper stående så blir lading underlagt justervesenet!? Kan det ikke selges på minuttbasis som en av de mange varesortene i butikken? Justervesenet sjekker vel ikke om 100 grams burger faktisk veier 100 gram? (de sjekker sannsynligvis vektene hos produsenten, men du skjønner poenget mitt?)

Eller lever Fortum og Grønn Kontakt farlig og på kant med loven og kan vente seg besøk av justervesenet da de faktisk har klart å fikse det sånn at de kan selge lading basert på minuttprising?

Du må lese heile setninga du siterer. Statoil Norge skriv at justervesenet ikkje godkjenner at ein overfører betalingssystemet for "liter" direkte til å gjelde "minutter", som er foreslått her i tråden. GK og Fortum sel minuttane som "minutter", og då er det sjølvsagt ingenting i vegen for å selje minuttar.

Og som du sjølv er inne på, justervesenet sjekkar vekta til produsentene som leverer 100g burger, akkurat som dei sjekkar pumpene til bensinstasjonane, og ladestasjonane til Fortum.
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

mo73ro

Sitat fra: OlavEmil på lørdag 10. oktober 2015, klokken 07:01

Du må lese heile setninga du siterer. Statoil Norge skriv at justervesenet ikkje godkjenner at ein overfører betalingssystemet for "liter" direkte til å gjelde "minutter", som er foreslått her i tråden. GK og Fortum sel minuttane som "minutter", og då er det sjølvsagt ingenting i vegen for å selje minuttar.

Og som du sjølv er inne på, justervesenet sjekkar vekta til produsentene som leverer 100g burger, akkurat som dei sjekkar pumpene til bensinstasjonane, og ladestasjonane til Fortum.


Takk for avklaring. Jeg hadde faktisk lest hele setningen. Det er derfor jeg skriver: "Kan det ikke selges på minuttbasis som en av de mange varesortene i butikken?", altså et spørsmål om hvorfor det må selges som liter. (Som jeg også forstår ikke er Circle K sin idé, men et forslag de har fått). Kanskje klønete formulert,  men et oppriktig spørsmål om hvorfor ikke ett minutt lading kan selges uten å måtte håndteres av et system for flytende drivstoff.

Nå er selvfølgelig alle operatører fri til å velge sin egen prispolitikk, så får det bli opp til kundene om de benytter tilbudet. Selv foretrekker jeg minuttbasert og vil altså velge det der det er mulig.

Må se etter oblat fra justervesenet på stasjonene til Fortum neste gang, har ikke lagt merke til det.

Nå var innlegget mitt primært ment som en kommentar til hvor problematisk det er å selge lading på minuttbasis for Circle K, mens andre får det fint til.
Leaf Acenta Sort 2015

19.09.2015 KM 5300, GIDS 265, SOH 93
14.11.2015 KM 11450 GIDS 275, SOH 97

goggo

#38
Sitat fra: Statoil Norge på fredag 09. oktober 2015, klokken 14:48
Avslutningsvis - tusen takk til alle dere som støtter opp om hurtiglading på Statoil. Skal det bli flere ladestasjoner på Statoil, og bedre betalingsløsninger, trenger vi flere som dere. Oppfordrer dere derfor til å bruke Statoilladerne så mye som mulig. Økt bruk av laderne er den beste måten å bidra til flere ladestasjoner, og forhåpentligvis en bedre betalingsløsning!

/Anders

Tusen takk til Anders hos Statoil for detaljert forklaring.

Jeg forstår at den største utfordringen for Statoil faktisk er integrering mot eksisterende IT system.
Etter selv å ha jobbet i mange år i et stort internasjonalt konsern, så vet jeg også at det ikke alltid er lett å få til raske endringer/markedstilpasninger i slike bedrifter :-[

Hva med å inngå et samarbeid med en av de to andre hurtiglade aktørene som vi elbilister er så glade i  ;) nemlig Grønn Kontakt eller Fortum?
Det burde jo være en win-win situasjon for begge parter.   En Cirkle K / Grønn Kontakt kjede av hurtigladere ville jo for eksempel gi en god motvekt til Fortum/Kiwi.

Noen fordeler med et slikt samarbeid ville være:

  • Begge aktørene er blant de absolutt beste i hele verden for det de driver med, og vil med en slik samarbeidsløsning fortsatt spesialisere seg på det de kan best
  • Statoil/Cirkle K har mange gode lokasjoner, sannsynligvis er det nok strøm også på mange av disse.
  • Statoil/Cirkle K får mye mersalg av andre varer.
  • Ladeoperatøren har allerede betalingssystem og backoffice løsninger på plass, ingen integrasjon mot Statoil/Cirkle K backoffice er nødvendig.
  • Og kanskje det viktigste: Ved et slikt samarbeid har man mulighet til å vinne et stort antall anbudsrunder hos Enova framover.

Men de største fordelene vil jo elbilistene få :)

  • Man får hurtigladere på veldig gode lokasjoner i forhold til veinettet.
  • Man får et sted man kan sitte inne og ta seg en kaffe og en matbit, gå på do, snakke med hyggelig betjening, etc.
  • Nye elbilister kan få kjøpt "kontantkort" eller RFID brikker/avtaler for ladeoperatøren, slik man kan i Sverige der Statoil selger Clever sine ladekort på bensinstasjonene hvis jeg har forstått det riktig.


mvh
Hugo

EDIT:    Sorry @muggost, jeg har nå lest gjennom hele tråden og ser at du foreslo dette med samarbeid GK/Fortum allerede i går. Jeg mente absolutt ikke å ta æren for noe du allerede hadde foreslått  :-[ 
Har elbil og elsykkel.
Bor nær Kristiansand

mo73ro

Hugo, bra innlegg. Du fikk godt frem det budskapet jeg rotet bort i mitt eget innlegg :)
Leaf Acenta Sort 2015

19.09.2015 KM 5300, GIDS 265, SOH 93
14.11.2015 KM 11450 GIDS 275, SOH 97

Taffelman

Helt enig med Hugo. Det må til syvende og sist bli bensinstasjonene som blir ladestasjonene. Infrastrukten er allerede på plass, og elbilister er fortsatt bilister med de samme behov.

Har en som driver bensinstasjoner i familien (ikke Statoil), og det henger igjen endel gamle holdninger i forhold til elbiler.

At vi nå må kjøre til McDonalds eller Kiwi for å finne en hurtiglader gjenspeiler at bransjen ikke har hengt med på utviklingen.
X75D
TM3 LR AWD

Sandpusher

Her har du fått et fantastisk innspill fra Hugo/goggo helt gratis Anders!
Regner med dere har et heftig launch program med saftige budsjetter i forbindelse med re-brand neste år, GK ville vært en bra partner, men dere har sikkert muskler til å gjøre dette skikkelig på egen hånd også. Nå som dere ikke har noen bånd til Statoil i navnet en gang, ville dette være en veldig god måte å differensiere dere fra resten. Fremtiden er elektrisk, det fins et "mulighetsvindu" nå!
BMW i3
Scott E20 Sportster el-sykkel
Scott trøsykkel
Apostlenes hester

tutti

Jeg bruker av og til hurtiglader på Økern. På lørdag var den som vanlig vrang og måtte resetes 3 ganger før betjeningen fikk startet den. Det tok litt tid og snart var det lang ladekø bak meg. I følge betjeningen vet Statoil at denne laderen sliter med å lade egolfen.

Kan dette gjøres bedre?

Og, kan man etablere to DC ladere der det er så mye trafikk som på Økern?

Panduck

Sitat fra: tutti på søndag 11. oktober 2015, klokken 18:55
Og, kan man etablere to DC ladere der det er så mye trafikk som på Økern?

Er det ikke to DC ladere på Økern? Hva skjedde med den andre?

m0nkey

KIA Soul EV Classic (2015)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA