Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Useriøs selger fra Brumendal

Startet av Statoil Norge, fredag 06. november 2015, klokken 19:57

« forrige - neste »

Statoil Norge

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 08. oktober 2015, klokken 10:50
Sitat fra: Statoil Norge på torsdag 08. oktober 2015, klokken 10:21
Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 08. oktober 2015, klokken 10:13
Sier litt om betalingsløsninger når Statoil må forklare på et forum hvordan man kan betale for lading  ;D

Når skal operatørene lære?

Tja, det er jo oppslag på laderne om at man kan betale med SMS og app, så strengt tatt trenger vi ikke å forklare betalingsløsningen på forumet. Men det er jo greit at de som ikke vet at man kan betale med app/SMS fordi de kanskje ikke engang har besøkt laderne våre, får vite at denne muligheten finnes  ;)

Statoil har jo alt bensinkort med etterskuddsvis fakturering, hva med også å støtte Elbilforeningens ladebrikke? Faktureringssystemene finnes jo allerede.

Betalings- og faktureringsløsningene våre har blitt utviklet over tiår til å ta betalt for og fakturere for flytende produkter som måles i antall liter som leveres ut fra en bensinpumpe. Systemene er ikke satt opp for å telle minutter eller kwh. Det vil kreve enormt med penger å endre systemene. Foreløpig er ikke etterspørselen etter lading så stor at dette kan forsvares. For i det hele tatt å kunne tilby lading har vi derfor valgt å selge lading som stykkgods på lik linje som alle andre varer man betaler per enhet. Hadde vi ikke gjort det på denne måten hadde det heller ikke vært mulig for oss å ta betalt for lading. Da hadde det selvsagt ikke vært noen hurtigladere på Statoil heller. Så i valget mellom ingen hurtigladere og hurtigladere med en "dårlig" betalingsløsning, har vi valgt det siste. Vi håper og tror at de fleste elbilister setter pris på dette.

På bakgrunn av ovennevnte har vi heller ikke mulighet til å ta i bruk RFID på våre ladere - rett og slett fordi backoffice-sytemene ikke støtter dette.

/Anders

eivhelle

Sitat fra: Statoil Norge på torsdag 08. oktober 2015, klokken 11:00

Betalings- og faktureringsløsningene våre har blitt utviklet over tiår til å ta betalt for og fakturere for flytende produkter som måles i antall liter som leveres ut fra en bensinpumpe. Systemene er ikke satt opp for å telle minutter eller kwh.

/Anders

Her snakker vi om å telle antall minutter og gange med en minuttpris for å beregne prisen. Hva skiller dette så radikalt fra en bensinpumpe som teller antall liter og ganger med en literpris?

Jeg ville tro dette var relativt enkelt å implementere i det allerede eksterende systemet. Men siden systemet deres er utviklet over 10 år, kan det selvsagt også bety at programvaren som benyttes er tilsvarende gammel og laget i et system som ingen tørr å ta i så lenge det fortsatt fungerer. I så fall har dere uansett en jobb å gjøre.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

Statoil Norge

Sitat fra: eivhelle på torsdag 08. oktober 2015, klokken 11:25

Her snakker vi om å telle antall minutter og gange med en minuttpris for å beregne prisen. Hva skiller dette så radikalt fra en bensinpumpe som teller antall liter og ganger med en literpris?


Personlig kan ikke jeg heller skjønne at det skal være så vanskelig, men så jobber jeg da heller ikke med IT. Når de som som eier IT-systemene forteller at det ikke lar seg gjøre uten omfattende ressursbruk, må vi nesten stole på at det stemmer.

/Anders

cra

Jeg jobber innen IT, og kan fortelle at det ofte er en omvendt sammenheng mellom hvor komplekst en kunde tror noe er og hvor komplekst det faktisk er.  ;D
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

eivhelle

Sitat fra: Statoil Norge på torsdag 08. oktober 2015, klokken 11:31
Sitat fra: eivhelle på torsdag 08. oktober 2015, klokken 11:25

Her snakker vi om å telle antall minutter og gange med en minuttpris for å beregne prisen. Hva skiller dette så radikalt fra en bensinpumpe som teller antall liter og ganger med en literpris?


Personlig kan ikke jeg heller skjønne at det skal være så vanskelig, men så jobber jeg da heller ikke med IT. Når de som som eier IT-systemene forteller at det ikke lar seg gjøre uten omfattende ressursbruk, må vi nesten stole på at det stemmer.

/Anders
Når de som vedlikeholder IT systemene sier at noe krever omfattende ressursbruk, betyr det som oftest at de ikke har lyst til å gjøre den nødvendig endringen. Jeg jobber selv med utvikling og ser at en del datasystemer lett har en tendens til å bli flikket på så lenge at man ikke lenger tør å gjøre endringer, fordi man til slutt utvikler på en systemplatform som for lengst er utdatert.

En måte å omgå problemestillingen på, ville vært at laderen rapporterte antall minutter med lading, som liter. I så fall ville man bare fått en ekstra variant av "bensin" å forholde seg til.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

hsa77

Sitat fra: Statoil Norge på torsdag 08. oktober 2015, klokken 08:53
Hei

Det virker som at det er litt misforståelse rundt dette med betalingsløsningen for hurtiglading på Statoil. På alle de nye hurtigladerne er det fullt mulig å betale per minutt dersom man bruker GoCharge-appen eller SMS. Bruksanvisning for dette skal være montert på alle laderne.

Det er kun dersom man betaler inne i butikken man må velge mellom 15 og 30 minutter lading. Betaler man med app eller SMS så betaler man kun for de minuttene man velger å lade. Da slipper man også å stå i "pølsekøen".

/Anders
Sms er uaktuelt for de av oss som har telefon gjennom jobben.
I appen er det ikke mulig å starte fleksilading - kun hurtiglading. Hurtiglading koster 4kr/min i de første 15 min, dvs kr 60 for et kvarter i motsetning til kr 44 i butikken - i tillegg til at man ikke får hver 6. gratis. Da blir det ganske dyrt å hoppe over pølsekøen gitt...
Mon tro om bensin/dieselkunder hadde funnet seg i å måtte betale en mye høyere pris for betaling med kort ved pumpene? Dette er for dårlig Statoil, jeg styrer unna inntil dere får på plass en bedre løsning.
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

Statoil Norge

Man kan starte Type2-kontakten (flexilading) på hurtigladeren fra app'en.
Årsaken tiil høyere pris for app/SMS enn betaling inne i butikken er transaskjonskostnadene som leverandør av GoCharge-app'en skal ha. Vi tjener ikke mer penger på app/SMS-betaling enn vi gjør på betaling som foregår inne i butikken.

/Anders

hsa77

Sitat fra: Statoil Norge på torsdag 08. oktober 2015, klokken 16:00
Man kan starte Type2-kontakten (flexilading) på hurtigladeren fra app'en.
Og betale 4kr/min istedenfor 22kr for 15min - supert tilbud!
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

hsa77

Sitat fra: Statoil Norge på torsdag 08. oktober 2015, klokken 16:00
Årsaken tiil høyere pris for app/SMS enn betaling inne i butikken er transaskjonskostnadene som leverandør av GoCharge-app'en skal ha. Vi tjener ikke mer penger på app/SMS-betaling enn vi gjør på betaling som foregår inne i butikken.

/Anders
Hvem som får pengene er ganske uinteressant for meg som kunde. Jeg må enten velge en klønete betalingsløsning  (stå i pølsekø) eller betale en svært høy pris for å bruke app. Da velger jeg heller å lade hos enten Fortum eller Grønn kontakt. Da starter jeg enkelt lading med rfid, og prisen er også langt lavere!
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

Hansi

Jeg syns dere er litt harde mot Statoil nå.
Jeg syns tilbudet om hver 6. hurtiglading gratis er et godt tilbud, takk for det :)
De er videre eneste bensinstasjonskjede i Norge meg bekjent som har begynt å  satse på hurtiglading, det syns jeg de skal ha ros for (det er vel 1 YX-stasjon også og kanskje noen andre enkelstasjoner).

Stå på Anders, håper vi får se flere hurtigladere på Statoil fremover :)
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2013 Nissan Leaf Tekna (Norsk)     2011 Mitsubishi i-MiEV

bjaolsen

#25
Har også "tanket" på Statoil Grelland et par-tre ganger, kan ikke starte med min jobbmobil, ene gangen var kona med og det ordnet seg, andre gangen var dattera med. Tredje gangen kjøpte jeg i kassen og tok en kaffe i Statoilkoppen jeg "fikk" pga. over 1000 liter i 2014 ( sliter med den i år ). Hadde vært fint med en ringeklokke...
Hva med en kaffekopp når vi har ladet ... ganger også ?
bjaolsen

2015 Zoe 43kW
Jeg jobber i ABB, men er ikke direkte involvert med hurtigladere

OlavEmil

Einig med Hansi. Supert at Statoil har byrja med hurtigladarar på bensinstasjonar. Eg er einig i at det burde la seg gjere å be om å få opna ladinga frå "pumpa", som på lastebilpumpa hos ein del stasjonar (varsel i kassen når nokon løftar pistolen, slik at kassedama kan opne pumpa). Men prismodellen er nokonlunde akseptabel, det er jo ikkje snakk om 240,- for ei lading heller...
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

muggost

@Statoil: Ikke at jeg regner med at dere svarer på denne her på forumet, men hva med å inngå kontrakt med Grønn Kontakt / Fortum for deres ladere i stedet? Vi har virkelig behov for en smidigere løsning...

Joda, det er supert at dere tilbyr hurtiglading, men jeg er en av de som velger bort statoil pga forhold nevnt i tråden over. Det tar lang tid å få aktivert lading, det er dyrere enn konkurrentene og sms/gocharge løsningen virker ikke alltid. Særlig irriterende er det når kundeservice ikke kan fjernstarte en lader fordi de ikke har åpent i helgene (eller var det bare søndag?)! Det er jo da jeg er på langtur og har behov for hurtiglading...

Jeg synes for øvrig det er litt trist å høre den spydige/sarkastiske tonen til enkelte her på forumet. Det er bra at Statoil deltar aktivt her på forumet, det burde ikke belønnes med spydigheter over en løsning som vedkommende sannsynligvis ikke kan gjøre noe med. Hvis IT ikke vil / kan / gidder / har ressurser til å gjøre noe med problemet, så kan vi trekke den konklusjonen at "organisasjonens samlede endringsvilje" er for liten. Alt som skal til er at leder XYZ "bestiller" en slik endring hos IT, så da blir spørsmålet hva som skal til for at leder XYZ tar denne beslutningen...

Dette forumet er vårt beste middel til å påvirke Statoil. Bruk det fornuftig! Hvis Statoils mellomledere får nok tilbakemeldinger på at elbilister kjører rett forbi deres ladere pga forhold sånn-og-sånn, så vil det etter hvert presse seg frem et behov for en ny og bedre løsning!

Enn så lenge bruker jeg kun Statoil til nødlading (if all other options fails), men jeg er veldig glad for at Statoil har hatt hurtiglader de få gangene jeg virkelig har hatt behov for det!

Takk for oppmerksomheten :-)

PokerFjes

#28
Sitat fra: Statoil Norge på torsdag 08. oktober 2015, klokken 08:53
Hei

Det virker som at det er litt misforståelse rundt dette med betalingsløsningen for hurtiglading på Statoil. På alle de nye hurtigladerne er det fullt mulig å betale per minutt dersom man bruker GoCharge-appen eller SMS. Bruksanvisning for dette skal være montert på alle laderne.

Det er kun dersom man betaler inne i butikken man må velge mellom 15 og 30 minutter lading. Betaler man med app eller SMS så betaler man kun for de minuttene man velger å lade. Da slipper man også å stå i "pølsekøen".

/Anders
Jeg synes det er veldig positivt at Statoil er på banen med hurtigladere. Prisene deres er litt høyere enn de rimeligste, men langt unna de verste. Dette setter vi stor pris på.

MEN.... jeg har forsøkt tre ganger, på tre forskjellige stasjoner, på samme dag - å lade med GoCharge eller SMS - og det feilet alle gangene. Etter å ha stått i tre pølsekøer - på Minnesund strakk den seg fra kassa til utgangsdøra - ga jeg opp. Jeg har ikke hurtigladet på Statoil siden, og jeg velger dere stadig bort der jeg kan.

Jeg er bare en enkel forbruker, som til alt overmål ikke legger igjen mye penger hos dere. Men elbillister idag er betatestere av morgendagens løsninger og jeg tror våre erfaringer og tilbakemeldinger har noe å si for hvordan elbillismen utvikler seg.
Derfor skryter vi uhemmet av de som faktisk lytter til oss småforbrukere, samtidig mens vi er veldig høylytte i vår kritikk av de som tenker på seg selv.

Dere er så store at dere kan gjøre det dere vil, men leverandørene som gjør hverdagen lettest for oss brukere vinner vår støtte og på sikt kanskje de store markedsandelene.
Statoil har musklene til å være en markedsleder. Det forundrer meg litt at dere ikke utnytter dette. Akkurat nå virker hurtiglading på Statoil som et nødvendig onde for norges største oljeselskap.
2016 VW e-Golf; VP, Limestone Grey - http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,23094.0.html
2000 VW Caravelle 2.5 TDI Syncro
1994 Toyota Landcruiser VX 4.2TD

Panduck

Sitat fra: nime01 på fredag 09. oktober 2015, klokken 09:49
.. er dette virkelig et kjempeproblem?

Nei. Statoil er jo faktisk en av de stedene man kan betale med kredittkort og vanlige penger.  Statoil kan gjøre ting mer optimalt, men det fungerer helt greit.

Den eneste sikkelige klagen jeg kan rette mot Statoil, er å sette en lader på en bensinsasjon på en lokasjon som kun er nåbar fra en retning på motorvei, uten DIGER omvei. Den er litt sær.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA