Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Useriøs selger fra Brumendal

Startet av Klaus_M, fredag 06. november 2015, klokken 15:55

« forrige - neste »

Klaus_M

Jeg har kjøpt meg hytte hvor det er 3-fas 400V TN.

Det er en 16A kurs som ikke er i bruk, som jeg tenkte å benytte til lading av min Tesla. Ser at noen nevner blått stikk som et bedre alternativ til schuko.

Kan noen linke meg til hvilket stikk jeg må kjøpe for montering på hytteveggen?
Tesla Model S -70D

GOS

Sitat fra: Klaus_M på tirsdag 06. oktober 2015, klokken 12:22
Jeg har kjøpt meg hytte hvor det er 3-fas 400V TN.

Det er en 16A kurs som ikke er i bruk, som jeg tenkte å benytte til lading av min Tesla. Ser at noen nevner blått stikk som et bedre alternativ til schuko.

Kan noen linke meg til hvilket stikk jeg må kjøpe for montering på hytteveggen?

Har du trefas 400 v så skal du ha rødt industristikk. (Blått stikk for Teslaen er for 230 V enfase). Kjøp da rødt adapter hos Tesla og gi referansen til elektrikeren og få han til å sette opp ett slikt rødt veggpunkt. Da får du ladehastighet på ca 50 km/t. (Jeg får 52.8 ved på mitt rødstikk)
Model 3, LR AWD, MCR, svart/svart levert februar 2019
Model 3, 2 stykk reservert 09:20 31.03.2016, reservasjons ID 365692 og 365695
S85 blå, levert juni -14, solgt jan 2019

Klaus_M

Takk for svar. Er det denne du  mener:
http://www.elektroimportoren.no/stikkontakt-utvendig-skraa-16a-3pol-n-j-400v-6h-ip44/1578117/Product.html?Event=pathlist

Sitat fra: GOS på tirsdag 06. oktober 2015, klokken 12:30
Sitat fra: Klaus_M på tirsdag 06. oktober 2015, klokken 12:22
Jeg har kjøpt meg hytte hvor det er 3-fas 400V TN.

Det er en 16A kurs som ikke er i bruk, som jeg tenkte å benytte til lading av min Tesla. Ser at noen nevner blått stikk som et bedre alternativ til schuko.

Kan noen linke meg til hvilket stikk jeg må kjøpe for montering på hytteveggen?

Har du trefas 400 v så skal du ha rødt industristikk. (Blått stikk for Teslaen er for 230 V enfase). Kjøp da rødt adapter hos Tesla og gi referansen til elektrikeren og få han til å sette opp ett slikt rødt veggpunkt. Da får du ladehastighet på ca 50 km/t. (Jeg får 52.8 ved på mitt rødstikk)
Tesla Model S -70D

jkirkebo

Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.


Klaus_M

#5
Sitat fra: Klaus_M på tirsdag 06. oktober 2015, klokken 13:53
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 06. oktober 2015, klokken 13:47
Sitat fra: Klaus_M på tirsdag 06. oktober 2015, klokken 13:30
Takk for svar. Er det denne du  mener:
http://www.elektroimportoren.no/stikkontakt-utvendig-skraa-16a-3pol-n-j-400v-6h-ip44/1578117/Product.html?Event=pathlist

Det det er korrekt stikk ja.

Takk enda en gang, Kirkebø!

Tanken er å benytte eksisterende kurs nr. 4 (se bilde av tavla) som ikke er i bruk i dag, til lading. dette er en 16A kurs.
Min svigerfar er pensjonert installatør, og han mener at såfremt jeg skal gjøre dette, må jeg bytte sikringsautomat til 3 FAS + N + j.
Tesla Model S -70D

jkirkebo

Sitat fra: Klaus_M på tirsdag 06. oktober 2015, klokken 14:52
Sitat fra: Klaus_M på tirsdag 06. oktober 2015, klokken 13:53
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 06. oktober 2015, klokken 13:47
Sitat fra: Klaus_M på tirsdag 06. oktober 2015, klokken 13:30
Takk for svar. Er det denne du  mener:
http://www.elektroimportoren.no/stikkontakt-utvendig-skraa-16a-3pol-n-j-400v-6h-ip44/1578117/Product.html?Event=pathlist

Det det er korrekt stikk ja.

Takk enda en gang, Kirkebø!

Tanken er å benytte eksisterende kurs nr. 4 (se bilde av tavla) som ikke er i bruk i dag, til lading. dette er en 16A kurs.
Min svigerfar er pensjonert installatør, og han mener at såfremt jeg skal gjøre dette, må jeg bytte sikringsautomat til 3 FAS + N + j.

Det må du, men det er da god plass på raden så det bør være uproblematisk.

Alternativt kan du montere det røde stikket på en 1-fase kurs og tydelig merke det med "kun 1-fase" eller lignende. Man lar da L2 og L3 være ikke tilkoblet. Da får du 16A (3.7kW) ladehastighet, du kan bruke det røde adapteret direkte og bilen stiller seg automatisk på 16A. Jeg er dog usikker på om det er i henhold til forskriften å installere et 3-fase stikk på en 1-fase kurs. Jeg synes alikevel det er en bedre løsning enn de to alternativene:

16A blått 1-fase stikk: Du må bruke adapter
32A blått 1-fase stikk: Du må stille ned ladehastighet i bilen manuelt

Jeg hadde nok gått for å legge opp en 3-fase kurs.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Klaus_M

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 06. oktober 2015, klokken 16:21
Sitat fra: Klaus_M på tirsdag 06. oktober 2015, klokken 14:52
Sitat fra: Klaus_M på tirsdag 06. oktober 2015, klokken 13:53
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 06. oktober 2015, klokken 13:47
Sitat fra: Klaus_M på tirsdag 06. oktober 2015, klokken 13:30
Takk for svar. Er det denne du  mener:
http://www.elektroimportoren.no/stikkontakt-utvendig-skraa-16a-3pol-n-j-400v-6h-ip44/1578117/Product.html?Event=pathlist

Det det er korrekt stikk ja.

Takk enda en gang, Kirkebø!

Tanken er å benytte eksisterende kurs nr. 4 (se bilde av tavla) som ikke er i bruk i dag, til lading. dette er en 16A kurs.
Min svigerfar er pensjonert installatør, og han mener at såfremt jeg skal gjøre dette, må jeg bytte sikringsautomat til 3 FAS + N + j.

Det må du, men det er da god plass på raden så det bør være uproblematisk.

Alternativt kan du montere det røde stikket på en 1-fase kurs og tydelig merke det med "kun 1-fase" eller lignende. Man lar da L2 og L3 være ikke tilkoblet. Da får du 16A (3.7kW) ladehastighet, du kan bruke det røde adapteret direkte og bilen stiller seg automatisk på 16A. Jeg er dog usikker på om det er i henhold til forskriften å installere et 3-fase stikk på en 1-fase kurs. Jeg synes alikevel det er en bedre løsning enn de to alternativene:

16A blått 1-fase stikk: Du må bruke adapter
32A blått 1-fase stikk: Du må stille ned ladehastighet i bilen manuelt

Jeg hadde nok gått for å legge opp en 3-fase kurs.

Ok, takk.
Det lette alternativ vil da bli å kople en blå 2-polet +J til en eksisterende utekontakt?
Tesla Model S -70D

jkirkebo

Sitat fra: Klaus_M på tirsdag 06. oktober 2015, klokken 16:28
Ok, takk.
Det lette alternativ vil da bli å kople en blå 2-polet +J til en eksisterende utekontakt?

Ja, og fortrinnsvis en 32A kontakt så du slipper å bruke adapter.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Eip

Sitat fra: Klaus_M på tirsdag 06. oktober 2015, klokken 13:30
Takk for svar. Er det denne du  mener:
http://www.elektroimportoren.no/stikkontakt-utvendig-skraa-16a-3pol-n-j-400v-6h-ip44/1578117/Product.html?Event=pathlist

Sitat fra: GOS på tirsdag 06. oktober 2015, klokken 12:30
Sitat fra: Klaus_M på tirsdag 06. oktober 2015, klokken 12:22
Jeg har kjøpt meg hytte hvor det er 3-fas 400V TN.

Det er en 16A kurs som ikke er i bruk, som jeg tenkte å benytte til lading av min Tesla. Ser at noen nevner blått stikk som et bedre alternativ til schuko.

Kan noen linke meg til hvilket stikk jeg må kjøpe for montering på hytteveggen?

Har du trefas 400 v så skal du ha rødt industristikk. (Blått stikk for Teslaen er for 230 V enfase). Kjøp da rødt adapter hos Tesla og gi referansen til elektrikeren og få han til å sette opp ett slikt rødt veggpunkt. Da får du ladehastighet på ca 50 km/t. (Jeg får 52.8 ved på mitt rødstikk)

Jeg bruker denne i garage. http://www.elektroimportoren.no/stikkontakt-kombi-16a-3pol-n-j-400v-6h-ip44/1578199/Product.html?Event=pathlist
Kanskje en fordel  da du kan koble til annet skrot som man har liggende.
VIN: 509XX PD

Sandvika

Skal ikke legge meg opp i personlige preferanser og behov, men om du som meg er på hytta minst et døgn når du ført har reist opp så holder det lenge med 16A 230v

Klaus_M

Er for så vidt enig med deg, Sandvika. Men fikk nå pris av en lokal elektriker på 3 fas sikringsautomat og rødt uttak, ferdig  montert for 4.000,-.
Syns det er en liten pris å betale for 50 km/t.

I tillegg er det fint med litt ekstra guffe når bilen skal varmes opp i 20 kuldegrader, om morgenen
Tesla Model S -70D

sims

Det er et godt poeng med ekstra ladekapasitet på hytte. Jeg har IT nett og har montert 32A kurs / blått stikk - og det er greit å ha gjennom vinteren når utetempen har vært -25C gjennom natten. Da trekker Teslaen fort opp mot 10kW i oppvarmingsfasen.

Muffinman

For en slik "nice price" er det virkelig intet å tenke på. Greit å ikke være låst på hytta i et døgn for å komme seg tilbake også. Kan jo oppstå ting som gjør at man må dra raskt igjen, og da er det greit å slippe å vente i 10 timer før man kan kjøre :)

"Rask" lading trenger de fleste kun til unntakstilfellene. Til vanlig klarer det seg som regel med treg.

petersv

Eneste du "må" ha i tilleg for at det skal være forskriftsmessig er klasse B jordfeilbryter, den er neppe inkl. i den prisen.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA