Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Ladebrikke

Startet av kavorland, fredag 06. november 2015, klokken 14:35

« forrige - neste »

kavorland

Heisann

Eg er nytt medlem av forumet og stolt eigar av ny Leaf Tekna.
Eg har ingen kjennskap til bruk og vedleikehald av elbil, og treng difor råd og veiledning til dette.

Eg er dagpendlar i bergensområdet, og køyrer Sotra - Bergen - Sotra i arbeids samanheng, omlag 70 km. Eg har brukt bilen i omlag ei veke. Då eg henta den ut frå forhandlar stod det 198 km på rekkevidde indikatoren. Første to ladingar heime gav lading te 148 km på 100%.
Etter det eg har forstått, bør ein ikkje lade meir enn 80%, og justerte dette ned ved tredje lading. Då viste det 132 km. Neste dag 124 og idag 112 !
Eg kjem meg fint til og frå jobb, men undrar litt på kvifor det viser så ulik rekkevidde.

Bilen vert lada med ESVE kabelen i ein standard utekontakt på 16 amp. Indikatoren viser at den er fult opplada.
Burde eg ha montert ein 3.3 kw til mode 3 kabel ?

Er det andre innstillingar som burde vore gjort på bilen for å betre kapasiteten.

Takkar på førehand om tips.
Nissan Leaf Tekna 2015 svart
Toyota Avensis 2005 D4D ( 152 " Km)
Chrysler Grand Voyager 1997 7 seter (368 " km)
http://vid763.photobucket.com/albums/xx273/kavorland1968/Griffon/DSCF3284.mp4

ThomasEL

Først og fremst:
Ikke bry deg noe som helst om at rekkeviddeindikatoren har gått ned. Den baserer sin gjetning av gjenværende rekkevidde på strømforbruket de siste 2-3 km du har kjørt. Altså: Hvis du har kjørt veldig rolig og gjerne nedoverbakke før du parkerer og lader, så vil den vise lang rekkevidde når du starter opp igjen. og motsatt, hvis du har kjørt litt hardt eller oppoverbakke før du parkerer og lader, så vil den vise lite.. Den REELLE rekkevidden påvirkes IKKE av dette.
Audi e-tron 50 (levert uke 18 2020)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

ThomasEL

En "ladestasjon" kan være en god investering. Men du får IKKE bedre rekkevidde av det. Men du kan lade bilen litt raskere (16A kontra ca 9,5A med medfølgende kabel), det er tryggere, og du kan ha den medfølgende kabelen liggende i bilen hele tiden i tilfelle uforutsett behov for lading.
   Når det er sagt, så går det helt greit å lade fra vanlig stikkontakt med medfølgende kabel også. Men vær nøye med at kontakten er i god stand og at ikke "kladden" på kabelen blir hengende med all tyngde på kontakten.
Audi e-tron 50 (levert uke 18 2020)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

OlavEmil

Du får heller ikkje lengre rekkjevidde ved å lade til 80% 2 av 3 gongar. Nokon meiner at dette gir betre levetid på batteriet, men ingen har noko handfast dei kan vise til som stadfestar dette.

Mine foreldre har ein 2012 Leaf som har gått langt over 50 000, og som har vore lada til 100% to gongar i døgnet (heime og på jobb). Går akkurat like langt no som då han var ny.
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

Sele

Lader alltid til 100% og lader når jeg kan ikke når jeg må.

ThomasEL

Mange er dog enige om at det ikke er lurt å la bilen stå stille mange dager med under 20% eller tett opp under 100% på batteriet...
Audi e-tron 50 (levert uke 18 2020)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

Olee

Bruker du bilen hver dag er det nok ikke noe problem å lade til 100% nei. Kjører ca samme avstand som deg, og klarer meg fint med å lade til 80%. Synes også det er mer behagelig med full regen første delen av turen, noe jeg ikke får med lading til 100%.

muggost

Jeg har en 2013 Accenta som jeg lader til 100% ca 3 ganger i uka (på jobb). Resten av tida blir bilen stående med den ladinga den har fra jeg kom hjem fra jobb. Vanligvis mellom 70 og 80%, deretter bruker jeg bilen til småkjøring lokalt før jeg drar på jobb igjen og lader den helt opp. Jeg hurtiglader veldig sjeldent, men da er det oftest opp til 90% fordi jeg trenger å kjøre langt. Etter 48.000 km med denne praksisen har jeg ikke merket noe forskjell i batterikapasitet.

Jeg har vært så fornøyd med kjøpet at jeg ikke vil tilbake til bil med forbrenningsmotor i det hele tatt. Derfor tok jeg meg bryet med å legge opp ny kurs til ladestasjon med 22kw effekt. Siden jeg måtte ha en ny kurs ut til garasjen så ble det ikke store forskjellen i pris fra 16Amp til 3-fas 32Amp. Leafen tar selvfølgelig ikke mer enn 3,6kw men det er merkbart hvor mye dette betyr (i forhold til 2,2kw / 10amp) i ladehastighet når jeg først trenger det.

Regner med at mitt neste elbilkjøp blir med mye kraftigere lader, da det oftest er det ladehastigheten det står på hos oss.

Gliderman

Etter 119 hurtigladinger og normal lading (6,6kW og 3,6kW) til 100% 2 ganger om dagen i ukedagene merker heller ikke jeg noe til redusert rekkevidde.Leaf spy sier at jeg har 62,21Ahr, 20,9kW og 270gids igjen, så noe svinn er det men ikke som jeg merker i daglig bruk.

Mvh
Svein Erik
Endelig eksosfri!
Opel Ampera-e 2017
Hyundai ioniq Electric 2017
Har hatt Think Classic

kavorland

Takk for alle svar.

Har fått oppfølgingssamtale frå selgar igår.
Han stadfestar at lading til 100% er trygt, og at ein ikkje skal bry seg om 80% lading på vanleg drift.

Freista igår å ta siste strekket heim, veldig rolig og energiøkonomisk. Satte lading til 100% og fekk 156 km på rekkevidde i dag tidleg på ferdig lading.

Har no køyrt 560 km på 7 dagar, noko som hadde kosta meg omlag 860 .- med fossilbilen  8)

Vurderer å få lagt opp ein ladestasjon til mode3 kabelen, men fekk eit prisestimat frå selger at dette ville koste omlag 10 000.- Nokon som har erfaring med montør i Bergensområdet ?

Ellers blir det å få laga eit avlastingsfeste til ESVE-kabelen, og smøre seg med tålmodighet og eventuelt dra den gamle fossile rånekjerra ut på ein tur om Leafén er tom.
Nissan Leaf Tekna 2015 svart
Toyota Avensis 2005 D4D ( 152 " Km)
Chrysler Grand Voyager 1997 7 seter (368 " km)
http://vid763.photobucket.com/albums/xx273/kavorland1968/Griffon/DSCF3284.mp4

Einride

Eg fekk Pod Point-ladestasjon installert når eg kjøpte Zoe, det var det Sønnico som gjorde. Veldig nøgd med jobben dei gjorde, i alle fall. Pris (som sikkert vil vere avgjerande) kan eg derimot ikkje seie så mykje om, sidan dette var oppdrag betalt av Renault/Motorforum som ein del av bilkjøpet. Så då er anbefalinga kanskje ikkje så mykje hjelp i allikevel  ;) Men med tanke på at sjølve ladestasjonen sikkert kostar 6-8000 kr, er vel ikkje 10 000 kr heilt på jordet.

Tenker at du klarar deg nok fint med EVSE med mindre du er veldig avhengig av høgare ladeeffekt.

muggost

Jeg betalte ca 11500,- for ny 400V 32Amp kurs (rødt industristikk) med jordfeilvern type B. I tillegg kom selve ladestasjonen på rundt 6000, men med denne løsningen kan jeg bytte ladestasjon i fremtida uten å involvere elektriker. Teslaer kan vel lade rett fra rødt industristikk (hvis ikke jeg har misforstått noe), så det er jo også en mulighet jeg kan vurdere senere :)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA