Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hva skjedde med Supercharger utbyggingen? Dette er for dårlig!

Startet av pkr, fredag 06. november 2015, klokken 13:02

« forrige - neste »

pkr

Har et 230V 32A 3-fas uttak i garasjen. Har forstått det slik at el-biler bare lader på 1-fas. Er det mulig å gjøre om dette uttaket til 1-fas? Er det sikringen som må byttes da?

akseln

Det enkleste er å kjøpe en 32A 3-fase til 32A 1-fase overgang fra f.eks. her: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,8587.0.html

Jeg har også et 32A 3-fase uttak i garasjen og bruker en slik overgang fra jkirkebo. Bedre å bruke en overgang enn å "ødelegge" uttaket.

pkr


fredag

Sitat fra: pkr på tirsdag 06. oktober 2015, klokken 08:26
Har et 230V 32A 3-fas uttak i garasjen. Har forstått det slik at el-biler bare lader på 1-fas. Er det mulig å gjøre om dette uttaket til 1-fas? Er det sikringen som må byttes da?

Bare få en elektriker til å bytte ut den blå trefaskontakten med en blå 32A enfaskontakt istedet (eller i tillegg).

Ikke bruk overganger på fast biloppstillingsplass. Overganger er for midlertidige situasjoner og nødlading.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Griffel

#4
Sitat fra: akseln på tirsdag 06. oktober 2015, klokken 08:37
Det enkleste er å kjøpe en 32A 3-fase til 32A 1-fase overgang fra f.eks. her: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,8587.0.html

Jeg har også et 32A 3-fase uttak i garasjen og bruker en slik overgang fra jkirkebo. Bedre å bruke en overgang enn å "ødelegge" uttaket.
Sitat fra: fredag på tirsdag 06. oktober 2015, klokken 13:43
Bare få en elektriker til å bytte ut den blå trefaskontakten med en blå 32A enfaskontakt istedet (eller i tillegg).

Ikke bruk overganger på fast biloppstillingsplass. Overganger er for midlertidige situasjoner og nødlading.
Som Fredag skriver om du ikke vil ""ødelegge" uttaket"" sett opp en blå 32A enfaskontakt i tillegg.
Eller enda bedre en ladestasjon.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

jkirkebo

Sitat fra: fredag på tirsdag 06. oktober 2015, klokken 13:43
Sitat fra: pkr på tirsdag 06. oktober 2015, klokken 08:26
Har et 230V 32A 3-fas uttak i garasjen. Har forstått det slik at el-biler bare lader på 1-fas. Er det mulig å gjøre om dette uttaket til 1-fas? Er det sikringen som må byttes da?

Bare få en elektriker til å bytte ut den blå trefaskontakten med en blå 32A enfaskontakt istedet (eller i tillegg).

Ikke bruk overganger på fast biloppstillingsplass. Overganger er for midlertidige situasjoner og nødlading.

Evt. kan man kjøpe en fast 32A ladestasjon med kort tilførselskabel med 4-pins 32A CEE-støpsel, skru den fast i veggen og plugge den i for godt. Det er flere leverandører av slike, jeg selger de f.eks for 4200,-. Elbilhjelpen.no selger også tilsvarende løsninger.

Fordelen er at man slipper å pakke opp og ned UMC hele tiden samt at man fortsatt kan lade hjemme om UMC skulle gå i stykker (en ikke helt ukjent problemstilling).
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

akseln

I stand corrected. Er enig i at fast stasjon eller 1-fasekontakt klart er å foretrekke og at overganger ikke bør brukes til faste installasjoner.

Eip

Sitat fra: pkr på tirsdag 06. oktober 2015, klokken 08:26
Har et 230V 32A 3-fas uttak i garasjen. Har forstått det slik at el-biler bare lader på 1-fas. Er det mulig å gjøre om dette uttaket til 1-fas? Er det sikringen som må byttes da?

Teslaen kan lades på 3 fase , men det må være 400volt
VIN: 509XX PD

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA