Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Originale hjulbolter / muttere til Leaf

Startet av trondeaa, fredag 06. november 2015, klokken 12:43

« forrige - neste »

pudderjagar

Er da nokon som har prøvd eller veit om Zoe kan lade med mindre enn 10A 230v og 13A 400v?
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

zbk

Trodde 6A var minimum, i alle fall på enfase. Trodde det var det samme for trefase, men kanskje det gjelder andre grenser der?
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

jkirkebo

Sitat fra: zbk på tirsdag 24. november 2015, klokken 18:19
Trodde 6A var minimum, i alle fall på enfase. Trodde det var det samme for trefase, men kanskje det gjelder andre grenser der?

6A er minimum som kan signaliseres av pilotsignalet, og gjelder derfor både for 1-fase og 3-fase. En Tesla kan lade med ned til 5A, men da må man justere på skjermen i bilen. Det kan også godt være slik at enkelte biler ikke kan lade på f.eks 6A men krever en større signalisert strømstyrke. Jeg kjenner dog ikke til noen slike tilfeller, men om det gjelder en bil er oddsene høye for at det i så fall er en Zoe.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

bjaolsen

I følge spec. som Rav4_EV la ut i en annen tråd er det min 6,6A en-fas og 12,6A tre-fas...
bjaolsen

2015 Zoe 43kW
Jeg jobber i ABB, men er ikke direkte involvert med hurtigladere

pudderjagar

Dette kan nok stemma ganske nøyaktig med kva eg får til når eg justerer styrken.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

morten69

Det går fint å lade r240 motor med 6a. Gjør det selv på campingen i Sverige.  :)
Zoe 2017 R400 Intense Grå Titanium
Zoe 2015 R240 Intense Brun, solgt
Ion 2014 solgt

trondeaa

Sitat fra: aronesen på tirsdag 24. november 2015, klokken 08:26
Er det mulig å tyne 13A ut av victronen ved lading i minusgrader? Kjøling burde jo da ikke være noe stort problem hvis den står utendørs (med beskyttelse).
Hei,
Det er absolutt verdt et forsøk. Det vil ikke skje noe annet enn at den kutter dersom den blir for varm.
Selv opplevde jeg å kjøre den en stund med 16A fordi kladden min hadde dette som standardverdi. Det gikk da under en halv time før den kuttet. Det er også verdt å merke seg at Victron har gjort noen endringer på Isolasjonstransformatoren i det siste. Jeg har ikke fått anledning til å gjøre noen tester på den siste varianten ennå.

Jeg vet positivt at ZOE (min 22kW versjon) regulerer ned ladestrømmen under 10 A ettersom den oppgir svært ulike gjenstående ladetider for hver ampere jeg skrur ned. Mener at den i hvert fall går helt ned til 6A.
Kjørte trilling 100000km
Renault ZOE 2015, kan lade hvorsomhelst

boxer72

Ser det er kommet opp en kommentarer under kunders tilbakemelding her http://www.ladefabrikken.no/ZOE_lading_overalt_i_Norge/p3060772_14670560.aspx
Noen kommentarer til denne kommentaren?
Er det renault selv, zaptec eller noen som ikke liker initiativet som er tatt?
Tesla model x, hvit og Renault zoe, hvit perlemor

aronesen

Ladefabrikken bør sjekke opp IP adressen. Jeg tviler sterkt på at dette er Renault Norge sin offisielle mening. Innlegget er ikke sporbart for andre enn ladefabrikken, og det inneholder ingen navn eller telefonnummer. Innlegget finnes heller ikke på Renault sine egne sider og er skrevet på dårlig norsk.
Renault Zoe Intens 43kW, Grå Neptune

trondeaa

Sitat fra: boxer72 på søndag 13. desember 2015, klokken 22:07
Ser det er kommet opp en kommentarer under kunders tilbakemelding her http://www.ladefabrikken.no/ZOE_lading_overalt_i_Norge/p3060772_14670560.aspx
Noen kommentarer til denne kommentaren?
Er det renault selv, zaptec eller noen som ikke liker initiativet som er tatt?
Det som det står i innlegget på ladefabrikkens hjemmeside er det ikke belegg for å påstå.
Der blir det påstått at det ikke er sikker jordforbindelse mellom bil og jord.

Riktignok kan transformatoren kobles opp på en slik måte at jord ikke føres gjennom, men det er den koplingen som er ment for båter i sjøen (for å unngå galvanisk korrosjon).

For båt på land, og selvfølgelig også når den benyttes til ZOE, skal sikkerhetsjord kobles forbi det galvaniske skillet. Dette er det lagt opp til, og det er slik transformatoren er koblet når den leveres av ladefabrikken og nofuel. Dette er antagelig et framstøt for å hindre at Zaptec mister kunder
Kjørte trilling 100000km
Renault ZOE 2015, kan lade hvorsomhelst

aronesen

Sitat fra: trondeaa på onsdag 25. november 2015, klokken 00:06
Sitat fra: aronesen på tirsdag 24. november 2015, klokken 08:26
Er det mulig å tyne 13A ut av victronen ved lading i minusgrader? Kjøling burde jo da ikke være noe stort problem hvis den står utendørs (med beskyttelse).
Hei,
Det er absolutt verdt et forsøk. Det vil ikke skje noe annet enn at den kutter dersom den blir for varm.
Selv opplevde jeg å kjøre den en stund med 16A fordi kladden min hadde dette som standardverdi. Det gikk da under en halv time før den kuttet. Det er også verdt å merke seg at Victron har gjort noen endringer på Isolasjonstransformatoren i det siste. Jeg har ikke fått anledning til å gjøre noen tester på den siste varianten ennå.

Jeg vet positivt at ZOE (min 22kW versjon) regulerer ned ladestrømmen under 10 A ettersom den oppgir svært ulike gjenstående ladetider for hver ampere jeg skrur ned. Mener at den i hvert fall går helt ned til 6A.

Da kan jeg komme med litt info om Victronen for de som er interessert. Jeg har kjøpt en slik, ettersom jeg allerede er i besittelse av en ladekladd som kan regulere ladestrømmen mellom 8-10-13-16-32 Ampere. Og ville ha en fleksibel løsning som også kan brukes som en ren skilletrafo. F.eks i en båt. Den vill bli brukt til lading bare noen få ganger i løpet av året. (og bli tatt med som reserveløsning på langturer)

Før jeg tok i bruk trafoen røsket jeg ut den billige vifta og erstattet denne med en kraftigere fra samme produsent. Den medfølgende vifta (rød) har kapasitet til å flytte 41m³/h med luft mens den nye (grønn) flytter 2,5 ganger mer på maks effekt. (102m³/h).

Victronen regulerer hastigheten etter temperaturen og ved belasting på 10A er det nesten ikke mulig å høre at vifta går.
Etter å ha skrudd opp effekten til 13A, hører jeg etter et par timer at vifta jobber betydelig raskere, men ikke for full guff. Temperaturen på selve kabinettet er ubetydelig. Under 40 grader hele tiden. Etter at jeg kobler fra belastningen går vifta i et par minutter der den trinnvis reduserer turtallet.

Ut fra dette er jeg svært fornøyd med produktet. Det er sikkert mulig å belaste den med 16A men ved 13A er man allerede 50% over ratingen til produktet.. :)



Renault Zoe Intens 43kW, Grå Neptune

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA