Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Originale hjulbolter / muttere til Leaf

Startet av trondeaa, fredag 06. november 2015, klokken 12:43

« forrige - neste »

zbk

Vil poengtere at tråden om å modifisere ladebøtta er initiert av ønsket om å oppnå løsningen beskrevet her med et lavest mulig budsjett. Jeg har allerede alle delene oppi den digre klumpen og vil gjenbruke dem på en måte som er hendigere for meg selv.  :)

Stå på og fortsett testinga og post videre i denne tråden også. Jeg er i alle fall interessert.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

erik e

Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

zbk

Mulig jeg misforstår hva du stiller spørsmål om lovligheten til, så bær over på meg om jeg svarer på feil ting.

Hvorfor skulle det ikke være lovlig? Ingen som forbyr deg å koble en transformator på nettet og koble en ladekabel til den. Heller ingen lov om forbyr noen å gjenbruke komponenter fra andre apparater.

Mulig jeg strengt tatt ikke har lov til å skru sammen en ladekabel selv, eller gjelder det bare faste ladestasjoner? Jeg tror uansett at en ivrig amatør som studerer problemstillingen i gjennomsnitt vil gjøre en vel så god jobb som en fagmann, rett og slett fordi man er villig til å bruke mye mer tid på den ene spesifikke problemstillingen.

Man kan vel sikkert få en "lovlig" fagmann til å sjekke koblinger etc. i bakkant og skrive en slags ferdigattest på det om man føler behov for det.

trondeaa gjør en kjempejobb med å teste lettere alternativer til ladebøtta og selv vil jeg gjøre bøtta enklere å bruke. Alt dette er nyttig informasjon for dem som ikke ønsker å bruke så mye penger på en ladekabel som det Zaptec-kabelen vil koste.

Selv bor jeg i et distrikt der det er mer TN-nett en IT-nett, men har et par plasser der jeg innimellom har behov for å lade på IT-nett og der det ikke er hurtigladere i nærheten. Jeg trenger derfor en løsning for de 4-5gangene i året dette trengs. Da føles det bedre med en løsning som ikke koster >15Kkr...
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

aronesen

Enig med deg zbk. Samme problemstilling her. Har bruk for å lade noen få ganger i året på IT-Nett. Og da er det lite interessant å spenne 15 høvdininger pluss mva på zaptec. Alle innspill om alternative løsninger og produkter mottas med interesse og takk. :-)
Renault Zoe Intens 43kW, Grå Neptune

trondeaa

Hei,
når det gjelder lovlighet, så tror jeg kanskje at Victron sin isolasjonstrafo er mer veltestet enn bøtta som ser mer eller mindre hjemmelaget ut inni.
Dette er referansene til spesifikasjoner som er overholdt for Victron trafoen:

European Union:
EMC Directive 2004/108/EC, Safety Directive 2006/95/EC and
Regulation UN/ECE-R10 Rev.4
Standards to which conformity is declared:
- EN60335-1 : 2004 Safety
- EN55014-1 : 2007 EMC- Emission
- EN55014-2 : 1008 EMC- Immunity
- EN61000-3-3 : 2008 Voltage fluctuations and flicker
- IEC 62109-1 : 2010 Safety- PV systems
- ISO 7637-2 : 2011 EMC- Vehicles

Det gjør at de med god samvittighet kan CE-merke den.

Når det gjelder selvbygging er det visstnok helt andre regler som gjelder.
Dette har jeg bare fra noen andre som driver med slikt, uten at jeg kan referere til hvor i lovverket det finnes.
Kjørte trilling 100000km
Renault ZOE 2015, kan lade hvorsomhelst

Rav4_EV

Den komplette hytteladeren er et produkt fra RBI Norge.
Trafoen er derimot fra en ISO 9001 produsent og oppfyller alle de krav som kreves. Produsenten leverer blant annet store volum til Vestas (vindmølleprodusent i Danmark).
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

trondeaa

Hei,
Det var ikke meningen å stille spørsmålstegn om selve transformatoren. Når det gjelder CE-merking er det det komplette produktet som er omfattet av merkingen. I prinsippet skal produsent være sikker på, og kunne dokumentere at produktet overholder alle de krav som stilles i relevante EU-reguleringer før CE- merking kan benyttes. Isolasjonstransformatoren til Victron inneholder ikke elektronikk for EVSE grensesnittet, i motsetning til bøtta, der den synlige elektronikken vist i tråden "Modifisere ladebøtta?" er en "ladekontroller" med tilhørende releer som stammer fra et open source prosjekt kalt open-evse. http://store.openevse.com/collections/frontpage/products/openevse-plus-v4-universal-charging-station-controller

Den elektronikken som befinner seg i Victron isolasjonstransformatoren er antagelig der bare for å gi soft innkopling slik at sikringen ikke går, samt overvåkning av trygg og sikker funksjon med temperaturovervåkning og viftestyring. Vedlegger bilde av innmat, samt en ny temperaturlogg.

Denne loggen er tatt med transformatoren i bagasjerommet mens den lader med 10A.
Hattehyllen var lagt til siden for å fordele overskuddsvarmen til kupeen. Bilen sto inne i oppvarmet garasje med ca 18 grader.
Kjørte trilling 100000km
Renault ZOE 2015, kan lade hvorsomhelst

hsa77

110 grader er vel ikke varmt nok til å starte en brann, men jeg ville alikevel ikke hatt en så varm dings liggende løst i bagasjerommet. Ser for meg at slik varme kan misfarge/skade interiøret? Hadde det vært  mulig å lage en løsning for å montere trafoen slik at den fikk litt luft rundt seg samtidig som man ikke opptar all plassen i bagasjerommet?

Hvor varm blir trafoen før overtemperaturvernet slår inn?  Tenker da på dersom noen sviminger hadde funnet på å sette en bag oppå trafoen? Fint om du tør prøve, men IKKE gjør det med trafoen i bilen!
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

pudderjagar

Eg skulle gjerne hatt tak i ein slek ringkjernetrafo utan elektronikk. Hvis da er nokon som veit om ein brukt eller ein plass da går an å kjøpa ein ny så hadde da vore fint.

110 grader er mykje på ein slek trafo. Da som tek skade er lakken på viklingane og ein får kortsluttning. Då vil spenninga ut av trafoen endra seg. Ein standard trafo har ein Ta verdi på 30 grader og som oftest ein varmeklasse b som betyr at den tåler 130 grader 1 time før den forringes.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

trondeaa

#39
Hei,
Til min hjemmelagde kjøpte jeg trafo hos RS. Der handler du fraktfritt for over 500,-
http://no.rs-online.com/web/c/power-supplies-transformers/transformers/toroidal-transformers/#esid=4294511534&applied-dimensions=4293305071,4294499423

Dette er link til 1000VA og 1200VA versjonene. Man er nesten nødt til å basere seg på forsert kjøling ellers blir vekt og pris i drøyeste laget. Disse trafoene har klasse B isolasjon.
Når det gjelder levetid, så er regelen at de lakken skal tåle 5000 timer ved en temperatur som er 20 grader høyere enn klassifiseringen. (Se vedlagt dokument).

Når det gjelder Victron kan det godt hende at de har valgt en mer robust lakkisolasjon i og med at designet er beregner på hardkjør av transformator (2000W på ca 10 kg trafo). Den anvendelsen den er konstruert for, er i likhet med anvendelse for lading av elbil ikke en kontinuerlig belastning.

Man kan antagelig regne minst 20000 timer gj.snittlig levetid ved isolasjonens spesifiserte temperatur.
Det vil si at man havner ca 3 ganger så høyt som dette igjen ved 115 grader. Det vil tilsvare 60000  timer.
Med en ladeeffekt på >2kW vil dette gi noe i overkant av dette i mil.

Gjennomsnittlig levetid vil i dette tilfelle tilsvare lading av 600 000 km, noe som antagelig vil holde bilens levetid.

Vedlegger et plot av lading med 8A (min egen trafo som er 1000VA fra RS). Her stabiliserer temperaturen seg på ca 80 grader.
Kjørte trilling 100000km
Renault ZOE 2015, kan lade hvorsomhelst

trondeaa

Sitat fra: hsa77 på søndag 15. november 2015, klokken 15:18
110 grader er vel ikke varmt nok til å starte en brann, men jeg ville alikevel ikke hatt en så varm dings liggende løst i bagasjerommet. Ser for meg at slik varme kan misfarge/skade interiøret? Hadde det vært  mulig å lage en løsning for å montere trafoen slik at den fikk litt luft rundt seg samtidig som man ikke opptar all plassen i bagasjerommet?

Hvor varm blir trafoen før overtemperaturvernet slår inn?  Tenker da på dersom noen sviminger hadde funnet på å sette en bag oppå trafoen? Fint om du tør prøve, men IKKE gjør det med trafoen i bilen!
Misforståelsen her er at dette ikke er temperaturen på kabinettet, men temperaturen på transformatoren som befinner seg inni kabinettet. Selve kabinettet har en temperatur på anslagsvis bare 40-45 grader. Det vil nok kunne bli noe varmere dersom noen har blokkert luftveiene, men det vil i hovedsak opptre på toppen når den er plassert på "magen". Den nye modellen til Victron har litt øket avstand mellom trafo og kabinett i front.
Kjørte trilling 100000km
Renault ZOE 2015, kan lade hvorsomhelst

hsa77

Sitat fra: trondeaa på søndag 15. november 2015, klokken 19:19
Sitat fra: hsa77 på søndag 15. november 2015, klokken 15:18
110 grader er vel ikke varmt nok til å starte en brann, men jeg ville alikevel ikke hatt en så varm dings liggende løst i bagasjerommet. Ser for meg at slik varme kan misfarge/skade interiøret? Hadde det vært  mulig å lage en løsning for å montere trafoen slik at den fikk litt luft rundt seg samtidig som man ikke opptar all plassen i bagasjerommet?

Hvor varm blir trafoen før overtemperaturvernet slår inn?  Tenker da på dersom noen sviminger hadde funnet på å sette en bag oppå trafoen? Fint om du tør prøve, men IKKE gjør det med trafoen i bilen!
Misforståelsen her er at dette ikke er temperaturen på kabinettet, men temperaturen på transformatoren som befinner seg inni kabinettet. Selve kabinettet har en temperatur på anslagsvis bare 40-45 grader. Det vil nok kunne bli noe varmere dersom noen har blokkert luftveiene, men det vil i hovedsak opptre på toppen når den er plassert på "magen". Den nye modellen til Victron har litt øket avstand mellom trafo og kabinett i front.
45 grader høres langt mer betryggende ut!☺
Vet du hvor varmt kabinettet kan bli før trafoen kobler ut? Dersom trafoen skal ligge i bilen hadde det vel vært greit å vite... Det tryggeste er vel å ha trafoen utenfor bilen, men kabinettet tåler jo ikke vann så da må man vel bygge et nytt kabinett

Hvilken smarting var det som bestemte at IT-nett er mye bedre enn det TN-greiene resten av verden går for?
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

trondeaa

Hei
Jeg er ikke sikker, men har på følelsen at den kutter dersom viften ikke klarer å holde temperaturen på transformatoren i nærheten av 115 grader. Det vil kanskje si at den kutter ved ca 120 grader på trafoen.
Kjørte trilling 100000km
Renault ZOE 2015, kan lade hvorsomhelst

trondeaa

Sitat fra: pudderjagar på søndag 15. november 2015, klokken 17:26
Eg skulle gjerne hatt tak i ein slek ringkjernetrafo utan elektronikk. Hvis da er nokon som veit om ein brukt eller ein plass da går an å kjøpa ein ny så hadde da vore fint.

110 grader er mykje på ein slek trafo. Da som tek skade er lakken på viklingane og ein får kortsluttning. Då vil spenninga ut av trafoen endra seg. Ein standard trafo har ein Ta verdi på 30 grader og som oftest ein varmeklasse b som betyr at den tåler 130 grader 1 time før den forringes.

Bare for å berolige de som ble bekymret av dette. Gjennomsnittlig levetid for en trafo som er 20 grader varmere enn varmeklassen ( i dette tilfelle 130+20=150 grader) er 5000 timer, som tilsvarer lading for ca 50000 km. Ved temperatur tilsvarende varmeklassen (130 grader) vil gjennomsnittlig levetid bli firedoblet, noe som tilsvarer lading av 200000km. Eksempelet gjelder for 10A lading og et forbruk på i overkant av 2kWh pr 10km.
Kjørte trilling 100000km
Renault ZOE 2015, kan lade hvorsomhelst

aronesen

Er det mulig å tyne 13A ut av victronen ved lading i minusgrader? Kjøling burde jo da ikke være noe stort problem hvis den står utendørs (med beskyttelse).
Renault Zoe Intens 43kW, Grå Neptune

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA