Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Originale hjulbolter / muttere til Leaf

Startet av trondeaa, fredag 06. november 2015, klokken 12:43

« forrige - neste »

bjaolsen

Hvis en ikke gjør modifikasjoner på den så burde den være godt beskyttet, har temperaturregulering med vifte og shutdown i følge manualen
http://www.victronenergy.com/upload/documents/Manual-Isolation-transformer-2000W-3600W-and-3600W-Auto-EN-NL-FR-DE-ES.pdf

....Det står også at en skal montere en jordfeilbryter på utgangen av enheten, det er jo også logisk siden dette utgjør en ny krets som ikke er beskyttet av jordfeilbryteren på inntaket.
bjaolsen

2015 Zoe 43kW
Jeg jobber i ABB, men er ikke direkte involvert med hurtigladere

trondeaa

Sitat fra: bjaolsen på tirsdag 06. oktober 2015, klokken 21:09
Hvis en ikke gjør modifikasjoner på den så burde den være godt beskyttet, har temperaturregulering med vifte og shutdown i følge manualen
http://www.victronenergy.com/upload/documents/Manual-Isolation-transformer-2000W-3600W-and-3600W-Auto-EN-NL-FR-DE-ES.pdf

....Det står også at en skal montere en jordfeilbryter på utgangen av enheten, det er jo også logisk siden dette utgjør en ny krets som ikke er beskyttet av jordfeilbryteren på inntaket.
Flott, fint at noen hjelper til med å grave fram bakgrunnsinfo. Når det gjelder jordfeilbryter, så tror jeg det er innebygget i den ladekabelen som ladefabrikken har (det er det som er "kladden" på denne ladekabelen). Det er også standard på endel andre ladekabler med Schuko, ettersom de ikke kan forutsette at ladingen skjer fra en kurs med jordfeilbryter.
Kjørte trilling 100000km
Renault ZOE 2015, kan lade hvorsomhelst

trondeaa

Sitat fra: pudderjagar på tirsdag 06. oktober 2015, klokken 17:36
Kva er vekta på transformatoren?
Nå har jeg sjekket vekta med en bagasjevekt.
Den viser 12,4 kg for Victron sin, og 10,5kg for min egen hjemmelagde.
Kjørte trilling 100000km
Renault ZOE 2015, kan lade hvorsomhelst

aronesen

Jeg har justerbar ladeboks og kan klare meg med en skilletrafo. Problemet med 2kW løsningen er at det tar griselang tid å lade opp Zoe med denne. (Jeg har 43kW utgaven).
Hvis man da går for 3.6kW løsningen havner man vel på bøttestørelse når det gjelder dimensjon og vekt. Prisen blir vel også ganske drøy.

En dings for å sjekke om støpselet står riktig vei ved lading på TN-Nett hadde derimot vært kjekt å ha. Kjøper gjerne en slik hvis det dukker opp..  ;)
Renault Zoe Intens 43kW, Grå Neptune

boxer72

Sitat fra: aronesen på onsdag 07. oktober 2015, klokken 18:12
Jeg har justerbar ladeboks og kan klare meg med en skilletrafo. Problemet med 2kW løsningen er at det tar griselang tid å lade opp Zoe med denne. (Jeg har 43kW utgaven).
Hvis man da går for 3.6kW løsningen havner man vel på bøttestørelse når det gjelder dimensjon og vekt. Prisen blir vel også ganske drøy.

En dings for å sjekke om støpselet står riktig vei ved lading på TN-Nett hadde derimot vært kjekt å ha. Kjøper gjerne en slik hvis det dukker opp..  ;)
Lurer på om denne  http://www.jula.no/catalog/el-artikler-og-belysning/el-installasjon/testinstrument/testpenner/stikkontakttester-405058/ kan brukes. Har kjøpt slik og vet vi har TN nett på jobben.   
Men ferie denne uken så får ikke testet denne "kladden"  før mandag
Tesla model x, hvit og Renault zoe, hvit perlemor

hsa77

Sitat fra: aronesen på onsdag 07. oktober 2015, klokken 18:12
Jeg har justerbar ladeboks og kan klare meg med en skilletrafo. Problemet med 2kW løsningen er at det tar griselang tid å lade opp Zoe med denne. (Jeg har 43kW utgaven).
Hvis man da går for 3.6kW løsningen havner man vel på bøttestørelse når det gjelder dimensjon og vekt. Prisen blir vel også ganske drøy.

En dings for å sjekke om støpselet står riktig vei ved lading på TN-Nett hadde derimot vært kjekt å ha. Kjøper gjerne en slik hvis det dukker opp..  ;)
Seatronic selger 3600w for kr  8395. Den er imidlertid dobbelt så stor, og ikke minst dobbelt så tung som 2000w versjonen.
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

trondeaa

Sitat fra: boxer72 på onsdag 07. oktober 2015, klokken 18:42
Sitat fra: aronesen på onsdag 07. oktober 2015, klokken 18:12
Jeg har justerbar ladeboks og kan klare meg med en skilletrafo. Problemet med 2kW løsningen er at det tar griselang tid å lade opp Zoe med denne. (Jeg har 43kW utgaven).
Hvis man da går for 3.6kW løsningen havner man vel på bøttestørelse når det gjelder dimensjon og vekt. Prisen blir vel også ganske drøy.

En dings for å sjekke om støpselet står riktig vei ved lading på TN-Nett hadde derimot vært kjekt å ha. Kjøper gjerne en slik hvis det dukker opp..  ;)
Lurer på om denne  http://www.jula.no/catalog/el-artikler-og-belysning/el-installasjon/testinstrument/testpenner/stikkontakttester-405058/ kan brukes. Har kjøpt slik og vet vi har TN nett på jobben.   
Men ferie denne uken så får ikke testet denne "kladden"  før mandag

Denne Jula testeren ser ut til å kunne gjøre jobben. Litt vanskelig å bruke i en ladestolpe der luken må lukkes, men det kan løses med en kort skjøteledning, eller en superrask åpning av luken.
Kjørte trilling 100000km
Renault ZOE 2015, kan lade hvorsomhelst

elektrolux

Eller trykke inn bryteren som aktiverer ladeuttakene. ::)
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

aronesen

Sitat fra: boxer72 på onsdag 07. oktober 2015, klokken 18:42
Sitat fra: aronesen på onsdag 07. oktober 2015, klokken 18:12
Jeg har justerbar ladeboks og kan klare meg med en skilletrafo. Problemet med 2kW løsningen er at det tar griselang tid å lade opp Zoe med denne. (Jeg har 43kW utgaven).
Hvis man da går for 3.6kW løsningen havner man vel på bøttestørelse når det gjelder dimensjon og vekt. Prisen blir vel også ganske drøy.

En dings for å sjekke om støpselet står riktig vei ved lading på TN-Nett hadde derimot vært kjekt å ha. Kjøper gjerne en slik hvis det dukker opp..  ;)
Lurer på om denne  http://www.jula.no/catalog/el-artikler-og-belysning/el-installasjon/testinstrument/testpenner/stikkontakttester-405058/ kan brukes. Har kjøpt slik og vet vi har TN nett på jobben.   
Men ferie denne uken så får ikke testet denne "kladden"  før mandag

Takk for tipset. Kjøpte denne i går på jula, og kan bekrefte at den fungerer. Greit å slippe å bruke bilen som testinstrument, eller å dille med multimeter..  :)
Renault Zoe Intens 43kW, Grå Neptune

MbenzNo

Sitat fra: aronesen på onsdag 07. oktober 2015, klokken 18:12
Lurer på om denne  http://www.jula.no/catalog/el-artikler-og-belysning/el-installasjon/testinstrument/testpenner/stikkontakttester-405058/ kan brukes. Har kjøpt slik og vet vi har TN nett på jobben.   

Noen som kan forklare hva en kan forvente av indikasjoner på denne i et IT nett?
Hjemme hos meg lyser alle i et jordet stikk, mens kun den i midten lyser i et ikke jordet stikk (Samt i det ene jordede stikket på badet...)

Skal jordfeilbryter slå ut når en holder inne testknappen? Ingen av mine jordfeilautomater slår ut...

St1-R.

trondeaa

Sitat fra: MbenzNo på lørdag 10. oktober 2015, klokken 17:02

Noen som kan forklare hva en kan forvente av indikasjoner på denne i et IT nett?
Hjemme hos meg lyser alle i et jordet stikk, mens kun den i midten lyser i et ikke jordet stikk (Samt i det ene jordede stikket på badet...)

Skal jordfeilbryter slå ut når en holder inne testknappen? Ingen av mine jordfeilautomater slår ut...

St1-R.


Hei,
jeg tror at grunnen til at alle lyser i et jordet stikk er Norges spesielle system der jord har spenning i forhold til begge lederne i en enfas kontakt. Du har tydeligvis ikke TN-nett for da skal bare en av LED'ene på siden lyse.
Dersom det er et TN-nett skal du få enten OK (Nøytralleder på venstre side) eller L/N-reverse (da er Nøytralleder på høyre side i kontakten)
Kjørte trilling 100000km
Renault ZOE 2015, kan lade hvorsomhelst

aronesen

Jeg har testet denne hjemme på IT nett og på jobb med TN nett.
Hjemme er det som du sier lys i alle lampene i et jordet stikk, og bare lys i den midterste i et ujordet stikk.

På jobb har jeg bare testet på jordet stikk, og da lyser det i PE og L lampen (OK) eller i PE og N (L/N reverse) hvis du snur kontakten.

Dvs at den lampen som lyser på høyre eller venstre side angir den strømførende lederen.
Renault Zoe Intens 43kW, Grå Neptune

trondeaa

Hei,
Jeg glemte å forklare hvorfor test av jordfeilbryter feiler.
Ettersom spenningen i forhold til jord bare er ca 130 VAC i Norge, vil tesfunksjonen ikke gi de nødvendige 30mA som skal til for å utløse jordfeilfunksjonen på kursen du er koplet til.
Det ville antagelig fungert dersom du hadde to testkontakter som var koplet samme vei, og at du aktiverte testen på begge samtidig. Som du skjønner, denne pluggen er ikke laget for å ha en fornuftig funksjon i et IT-nett. Har du den derimot koplet inn i et TN-nett vil den fungere etter hensikten.
Kjørte trilling 100000km
Renault ZOE 2015, kan lade hvorsomhelst

Baard

Jeg synes det er helt topp at du deler denne informasjonen her på forumet, og løsningen du har laget selv ser veldig hendig ut, og kan jo ikke sammenlignes med den gule bøtta til Renault.

Jeg og sikkert andre med meg vil helt sikkert sette stor pris på om du legger ut en DIY beskrivelse som gjør oss i stand til å bygge denne selv for de som føler seg komfortable med å gjøre det. Superflott om du kunne fått til noe slikt!

/Baard
Renault Zoe, 2014

trondeaa

Hei,
Jeg ser at det har dukket opp en ny tråd som handler om modifisering av ladebøtta.

Det som foreslås der er konseptuelt omtrent det samme som jeg har beskrevet i denne tråden. Konseptet består av en separat skilletrafo og en programmerbar ladekabel som kan benyttes sammen, eller ladekabel alene avhengig av type nett. Jeg har også bygget den programmerbare ladekabelen ved å kappe en enfase type2-type2 kabel.

Dette gir også mulighet for å kople seg på en type2 ladepunkt som bare har IT-nett. Begrensningen når man benytter trafo er vekt/strømevne til denne. Jeg har valgt å benytte en 1kVA ringkjernetrafo med modifisert kjøling for å utnytte denne maksimalt. Denne veier 8,3kg. Trafoen blir da liten men med den ekstra kjølingen er 10A ikke noe problem. Dersom ladingen har kortere varighet kan man overbelaste enda mer ettersom det er mye varmekapasitet i trafoen. (Den lagrer tapsenergien som økt temperatur). Kostnaden ved å tyne trafoen er dårligere virkningsgrad. Ved å ta ut dobbel effekt vil virkningsgraden synke fra ca 95% til kanskje 92%. Fordi effekten da er det dobbelte vil tapene bli nesten firedoblet. Grunnen til at det ikke helt ganges med fire er at magnetiseringstapet er det samme i begge tilfeller.

Jeg lovte å komme tilbake med litt temperaturmålinger når jeg hadde fått testet litt mer.
Har testet både Victron og min egen hjemmelagde boks med ulike belastninger.

Den programmerbare kabelen baserer seg også på et open source prosjekt.
Jeg har fått tak i kildekode slik at jeg har fått endret oppstartstrøm fra 16 til 10A.
Har også endret maks innstilt strøm fra 80A til 16A.
Dette er gunstig i tilfelle trafoen kutter pga overoppheting.

Her følger en temperaturkurver for Victron med 10A belastning, og den hjemmelagde med 10A belastning.
Victron sin er spec'et til 2000W og benytter seg av samme prinsipp, nemlig å tyne trafoen og bruke kjøling.
Legg merke til at Victron har termostatstyrt vifte og derfor har hurtigere temperaturstigning til ca 115 grader. Den hjemmelagde starter viften umiddelbart og temperaturen flater ut litt oppunder 100 grader. Det lille hakket i begynnelsen kommer av at jeg måtte avbryte testen for å hente en person i husstanden.
Kjørte trilling 100000km
Renault ZOE 2015, kan lade hvorsomhelst

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA