Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Originale hjulbolter / muttere til Leaf

Startet av trondeaa, fredag 06. november 2015, klokken 12:43

« forrige - neste »

trondeaa

Hei,
Da jeg skaffet meg ZOE, var jeg heldig som hadde TN-nett både hjemme og på arbeidsplassen.

Bor i kværnerbyen, der borettslaget har installert ladestasjoner med type2 kontakt.

På jobben er det også IT-nett, men bare vanlge kontakter (det som kalles Schuko).
Det første jeg skaffet meg var en ladekabel med Schuko-kontakt. Dette gjorde at jeg kunne lade på jobb, dersom jeg passet på å sette kontakten riktig vei.

For å løse problemet med tilfeldig lading begynte jeg å teste ut transformatorløsninger. Etter litt forskning fram og tilbake endte jeg med å lage en ganske kompakt enhet som kunne klare å lade 10A. Denne var litt mindre enn et A4 ark, ca 10cm høy og veide under 10kg. Med et hendig bærehåndtak var den ganske enkel å håndtere.

Ved å kople denne mellom ladekabelen med Schuko og nettet kunne jeg nå lade alle steder med Schuko-kontakt. (Dette gjelder de fleste ladestolper). Noen ladestolper har dessuten TN-nett som gjør at man kan kople Schuko-ladekabelen rett inn (den må stå rett vei i kontakten).

For å slippe å vente på at bilen skulle sjekke om det er TN-nett, laget jeg en liten testplugg som raskt sjekket om det var TN-nett, og hvilken vei jeg måtte sette inn laderen. Siden har jeg integrert denne funksjonen i Schuko-ladekabelen som jeg har bygget selv.

Ettersom jeg bygde Schuko-ladekabelen ved å kappe en enfas Type2 til Type2 kabel i to deler, hadde jeg også en Type2 kontakt til å kople til ladeplasser der det ikke er tilgang til Schuko. Av denne laget jeg en overgang slik at det er mulig å kople transformatoren imellom dersom det ikke var IT-nett her. Dette har ført til at Zoe'n kan lades overalt der det er tilgang til strøm.

Det finnes også en ferdig EU-godkjent transformatorløsning som er ganske håndterbar med hensyn til størrelse og vekt. Denne er opprinnelig laget for båter som har et liknende problem som ZOE. Denne transformatoren har Ladefabrikken.no fått tilpasset ZOE slik at den kan leveres ferdig oppkoplet for denne konfigurasjonen, med tilkoplinger slik at den er klar til bruk. Isolasjonstransformatoren for båt finnes også i flere andre størrelser, men blir fort litt tung.

Legger vet et dokument som beskriver IT-nett vs TN- nett problematikken, samt noen bilder av løsningen.
Kjørte trilling 100000km
Renault ZOE 2015, kan lade hvorsomhelst

K S

Ser jo ut til at du har løst dette på en mye bedre måte enn Renault sin "bøtte"!
Økonomisk mye bedre enn Zaptec som visstnok skal koste 20.000kr når den kommer en gang.

Men at Renault starter produksjon av en elbil som ikke kan lades i elbilland nummer en er om ikke en skandale, ihvertfall en gedigen blemme...
Valget vårt stod mellom Zoe og Soul. Jeg er glad valget ble Soul....

Elektrisifisert

Imponerende kreativt  8)  :)

og jeg som har gått rundt og trodd at dette var nesten umulig å få til når jeg har lest om Renault og Zaptech

Hva kostet din egenkostruerte versjon å lage ?
Zoe Intense R240 Sep-2016
3,6KW hjemmelader, og bestilt Zaptech

Speeder

Zoe 43kW

trondeaa

Den egenkontruerte hadde en materialkost på totalt ca 6000 inklusive MVA og alle kabler.
Dette var for både transformatorboksen og ladekabelen.
Vedlegger temperaturkurve av transformatoren i den EU-godkjente, liggende i bagasjerommet uten ekstra lufting (hattehylle på plass). Dette er med ladestrøm 8A.
Kommer tilbake med flere målinger av overflatetemperatur på boksen, også ved andre ladestrømmer. Det er også et bilde av hvordan boksen var plassert i denne testen.
Utsiden av boksen var ikke særlig varm selvom transformatoren hadde en temperatur på over 80 Grader.
Det man kan legge merke til er at temperaturen stiger forholdsvis sakte. Dette kommer av at det er mye varmekapasitet i metallet som er i trafoen (både viklinger og kjerne). Det gjør at man kan trekke forholdsvis mye mer i kort tid. Har også gjort tester på 16A. Problemet med å belaste mye ekstra er at tapene øker kvadratisk med belastningen.

En standard transformator har lakkisolasjon som kan tåle 200 Celcius, og holder man seg under 125 vil levetiden ikke degraderes. Med den sporadiske bruken denne ofte vil ha, er levetid dessuten ikke vesentlig. Normalt holder en transformator i mange tiår med kontinuerlig bruk. Vedlegger også et bilde av den hjemmelagde enheten.
Kjørte trilling 100000km
Renault ZOE 2015, kan lade hvorsomhelst

boxer72

Den hjemmelagde enheten ser spennede ut ser ut til å være under halvparten av den andre i størrelse.
en DIY på hvordan en slik ble lagd samt handleliste på deler hadde vært en drømmesituasjon...
Tesla model x, hvit og Renault zoe, hvit perlemor

Rav4_EV

SitatNorge har sammen med Albania et litt spesielt distribusjonsnett for strøm.

Dette kan selvfølgelig dokumenteres?
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

pudderjagar

Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

bjaolsen

Sitat fra: Rav4_EV på tirsdag 06. oktober 2015, klokken 17:24
SitatNorge har sammen med Albania et litt spesielt distribusjonsnett for strøm.

Dette kan selvfølgelig dokumenteres?

Ok, kanskje ikke dokumentert at Albania bruker IT, men det er ikke så veldig mange andre som bruker IT. Overasket over at TT er så vanlig. Se side 9:
http://www.google.no/url?q=http://www.studiecd.dk/cahiers_techniques/System_earthings_worldwide_and_evolutions.pdf&sa=U&ved=0CBYQFjADahUKEwjxooH7nK7IAhULJnIKHdq8A6Q&sig2=ir2zmc-F-WYjw_qAVqnUaQ&usg=AFQjCNGBHxLZMlVVRM2FBysbVLLBTrBShQ
bjaolsen

2015 Zoe 43kW
Jeg jobber i ABB, men er ikke direkte involvert med hurtigladere

trondeaa

Hei,
Må innrømme at jeg ikke har besøkt Albania for å få dette bekreftet, men har hørt det for mange år siden og gjentatte ganger.

Møtte forresten en fra Fortum forrige dagen som sa at Albania var i ferd med å skifte over til TN-nett. I Norge vil det være svært dyrt å endre hele distribusjonsnettet (han fra Fortum, som forøvrig hadde jobbet i elbilforeningen, nevnte et stort tall som jeg ikke husker), men konklusjonen var at i Norge må vi leve med IT-nett i overskuelig framtid.

Mye nytt bygges med TN-nett, så vi er også her på vei mot samme system som i Europa. Det er for øvrig mulig å lade på svært menge kjøpesentere i Norge uten transformator, ettersom disse har TN-nett. Jeg har selv ladet både på Lambertseter og Bryn og Vestby kjøpesentere. Coop på Vestby var det også mulig å lade med Schuko-laderen.
Jeg vet at Norge er relativt alene om å ha et nett der jord er "isolert" fra distribusjonsnettet, der de tre fasene distribueres i en deltakonfigurasjon med 220V mellom lederne og ingen null eller nøytralleder. Dette gjør at det der det er IT-nett uten jordfeil er ca 220V delt på kvadratroten av 3 i forhold til jord på begge lederne (egentlig alle tre i tre-fase deltakoblingen).

De fleste andre land i Europa her et system der det er en nøytral eller null-leder, og en som har hele spenningen i forhold til jord. Det er også det som kreves av ZOE, nemlig at den lederen som betegnes med N (Neutral) skal ha lav spenning (nesten 0) i forhold til beskyttelsesjord. Mens lederen som betegnes med L(live) har nettspenning i forhold til beskyttelsesjord. Man kan lese mer om IT-nett i wikipedia: https://no.wikipedia.org/wiki/IT-nett

Når det gjelder den hjemmelagde versjonen skal jeg vurdere å lage en DIY-guide mens jeg evt. bygger neste eksemplar. Forskjellen i størrelse er nok ikke 1:2 selv om den er mer kompakt. Vekten er heller ikke dramatisk forskjellig. Trafoen i min versjon veier 8.25 kg, mens produsenten av den andre enheten oppgir en vekt på 10kg for hele boksen. Har forøvrig ikke sjekket om det stemmer helt.

Jeg la merke til at bilder vises i browservinduet, mens PDF'er må lastes ned av leseren. Henger derfor på grafen til temperaturkurven for ladingen sist natt som JPEG.
Kjørte trilling 100000km
Renault ZOE 2015, kan lade hvorsomhelst

trondeaa

Sitat fra: pudderjagar på tirsdag 06. oktober 2015, klokken 17:36
Kva er vekta på transformatoren?
Hei, vekten er omkring 10kg.

Skal ta med en bagasjevekt neste gang jeg går til bilen slik at du får et nøyaktig tall.
Poenget med å montere et bærehåndtak er at de 10 kiloene føles mye letter når man har et godt grep på dem.

Med fare for å være litt for pirkete, så bør du ta bort t'en i bilbeskrivelsen din, da jeg regner med at du har en ZOE som kan lade med 43kW, og ikke en som har et batteri på 43kWh der h'en står for timer.
Kjørte trilling 100000km
Renault ZOE 2015, kan lade hvorsomhelst

ZOE

Er denne saken vanntett? Eller bør du ha lang nok ledning til å ha den i bagasjerom/inni bilen?

trondeaa

Sitat fra: ZOE på tirsdag 06. oktober 2015, klokken 19:19
Er denne saken vanntett? Eller bør du ha lang nok ledning til å ha den i bagasjerom/inni bilen?
Den er ikke veldig vanntett. Tror IP (Ingress Protection) er 21, som betyr at den tåler litt.
Trøsten er at den blir varm, noe som gjør litt fukt til et minimalt problem. Det er nok ellers en fordel å ha den under tak / under bil / evt i bagasjerommet, evt inne. Den er designet for å installeres i en båt.
Kjørte trilling 100000km
Renault ZOE 2015, kan lade hvorsomhelst

hsa77

Interessant sak, kan jo være et alternativ til Zaptec, ihvertfall bedre enn bøtta!
Men hvor "godkjent" er en slik løsning? Dersom den må ligge i bagasjerommet under lading, feiler, og i verste fall tar fyr - vil man ikke da risikere at forsikringen ikke dekker skaden?
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

trondeaa

Sitat fra: hsa77 på tirsdag 06. oktober 2015, klokken 20:46
Interessant sak, kan jo være et alternativ til Zaptec, ihvertfall bedre enn bøtta!
Men hvor "godkjent" er en slik løsning? Dersom den må ligge i bagasjerommet under lading, feiler, og i verste fall tar fyr - vil man ikke da risikere at forsikringen ikke dekker skaden?
Du er inne på et poeng. Jeg tror at den er beskyttet mot overoppheting, ved at den skrur seg av dersom den blir for varm. Dette skal jeg få sjekket opp hos produsent. Man kan som prinsipp ikke være helt sikker på noe som helst, så skal man ta alle forholdsregler, så er det tryggest å plassere den litt unna bilen. Å lage noe som gir tilstrekkelig skjerming mot regn bør være enkelt. Skal tenke litt på det.
Sitat fra: ZOE på tirsdag 06. oktober 2015, klokken 19:19
Er denne saken vanntett? Eller bør du ha lang nok ledning til å ha den i bagasjerom/inni bilen?
Tanken er at ledningen til transformatoren skal være ca 4m og ledningen ut fra den ca 1m.
Den vil da nå passe langt ut av bagasjerommet slik at man kan benytte en ladekabel med 5m ledning.
Kjørte trilling 100000km
Renault ZOE 2015, kan lade hvorsomhelst

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA