Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Statusoversikt - regneark

Startet av Elbil fundamentalist, fredag 06. november 2015, klokken 11:38

« forrige - neste »

Elbil fundamentalist

Hjelper lite om dieselbilene blir solgt om de ikke forsvinner fra veiene. Ideelt sett burde juksebilene fra VW bilene vrakes, betalt av VAG samt at de burde betale EFTA boten. http://e24.no/bil/elvestuen-krever-strakstiltak-mot-daarlig-luftkvalitet/23536685

Mer realistisk burde f.eks. dieselpurkene fått økt vrakpanten til 20.000,- mot at man registrerer ny elbil samme år. Kombinert med økt lokal omregistreringsavgift og nybilavgift på 20.000 i tillegg til vanlig om man bor i byene med luftforurensingsproblemer. På toppen av dette burde årsavgiften for samme områder øket med 6.000,- i året. Da vil det nok disse kreftbørsene minke raskt i antall i byområdene. Kjøreforbud kan gjerne innføres for å kjeppjage disse bilene enda raskere ut av byene..
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

OlavEmil

Så lenge faktum er at bensinbilane slepp ut meir klimagassar enn dieselbilane, blir det heilt feil å favorisere bensin over diesel. Det største problemet verda står overfor, er klimaendringar, ikkje skitne byar.
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

ladov

Jeg har ikke helt tro på økt vrakpant. Støtteordningene vi har i dag er såpass generøse at de som kan nyttiggjøre seg en elbil har mulighet til å skaffe seg en allerede. Tror ikke vi vil se en vesentlig økning av elbilens andel av nybilsalget før nye modeller kommer på markedet med lengre rekkevidde, andre bruksområder osv..
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

stefse

Sitat fra: Elbil fundamentalist på mandag 05. oktober 2015, klokken 23:37
Hjelper lite om dieselbilene blir solgt om de ikke forsvinner fra veiene. Ideelt sett burde juksebilene fra VW bilene vrakes, betalt av VAG samt at de burde betale EFTA boten. http://e24.no/bil/elvestuen-krever-strakstiltak-mot-daarlig-luftkvalitet/23536685
(...)
Kjøreforbud kan gjerne innføres for å kjeppjage disse bilene enda raskere ut av byene..

I den senere tid har jeg blitt mer og mer oppmerksom på dieseleksosen. Jeg kjører også MC og elsykkel og havner jeg bak en av disse svindelbilene er det bare å holde pusten. Nå når jeg er klar over det, føles det enda værre. Jeg har begynt å legge meg bak elbiler istedet.
Dessuten har vi en range av svartrøykende aldrende Hiacer (og forsåvidt endel VW også) som håndtverkerene nekter å gi slipp på. Disse har ingenting i byene å gjøre, men det mangler litt på reelle alternativer også. Den første som lanserer en elektrisk "Hiace" type bil med 25 mils rekkevidde har gode kort på hånden, ihvertfall i Norge.
Tesla Model3
VW eGolf - solgt

elektrolux

Savner er app. der en kan sende inn bilde av biler som spyr ut eksos.

Ville vært effektivt om disse bilene ble kalt inn for ekstraordinær avgasskontroll. Tipper 95% av disse har Booster boks montert.

Bildet bør selvfølgelig tas av dasj kamera eller passasjer så en ikke mister konsentrasjonen om vei og trafikk. ;)

Er ofte et sant mareritt å kjøre gjennom Kannik der alle bremser og aksellererer gjennom rundkjøringer etc. På MC kan en heldigvis kjøre forbi de værste tåkeleggerene, men ofte er nestemann ikke langt framfor. Værst er med Classic PSA uten resirkulering og uten kupeluftfilter. Har måttet stoppe og la sothodet framfor kjøre videre eller velge annen vei i mangel på passeringsmuligheter. 

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

02jan

Har selv tenkt at det svarte som kommer ut av eksosrøret på en del biler, ikke er helsefremmende. Så føre var prinsippet.ser jeg en diesel bil, som ved akselerasjon velter ut sort røyk øker jeg avstanden til foranliggende bil.

Siden jeg bor i en skogkant, sykler jeg gjennom skogen ned til Oslo, kjenner smoggen ganske tydelig når jeg nærmer meg bebyggelsen nord for ring3(Kjelsås,korsvoll).
Har hatt samme bil i Oslo i 15 år, og tatt all service selv - pollenfilteret var alltid lysebrunt/gult. De siste årene var filteret massivt kullsort.

Har automatisk resirkulasjon i min elbil (kjempesmart for meg), men lurer litt på om små barn som går på fortau, også på parkeringsplasser ved småskoler, barnehager, kjøpesenter - når bilen i nærheten passerer eller starter opp , røyken velter ut - vurder de å holde pusten eller skjerme seg ?

Mulig den sorte røyken ikke er noe helseskadelig er ingen ekspert, ser jo at media ofte bruker bilder fra trafikk med hvit frostrøyk en vinterdag for illustrasjon av forurensing - jeg har tenkt at dette er kun uskyldig vanndamp.
Tesla CyberT dual AWD - reservasjon 1127xxxxx
Bmw i3 fra juli 2014 - solgt juni 2019 :(

2019 - Gjøvikbanen/Scott spark
2016 - folkevogn Passat alltrack diesel
1981- Jeep CJ-7 4.2 Renegade
1969 - BMW 1600-2
1997' hengerfeste C4 2.6 Avant quattro - lånt ut til far.

timingbeltkiller

Det klart mest helsefarlige er de aller minste partiklene som går rett gjennom filtrene i
både bensin- og dieselbilene. Skal du bli kvitt de, må du totalforby alle fossilbiler.

Vi gjør avgjort miljøet en større tjeneste enn dagens ordning gjør dersom vi:
- øker vrakpanten vesentlig på bensin- og dieselbilene
- krever en fossilbil vraket for å få insentivene ved kjøp av elbil.

Det siste fører til nykjøpt elbil erstatter en fossilbil og ikke at den kommer i tillegg.
Begge til sammen gir øket elbilsalg og minket antall fossiler ute i trafikken.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Amoss

Sitat fra: timingbeltkiller på onsdag 07. oktober 2015, klokken 14:01
Det siste fører til nykjøpt elbil erstatter en fossilbil og ikke at den kommer i tillegg.

... og til at nye bileiere er nødt til å kjøpe seg en fossil som de kan vrake for å få råd til å kjøpe seg en elbil :p

Blir nok enklere og mer treffsikkert å bare gi økt vrakpant for fossilen dersom man:
  1. Kjøper en elbil f.eks. fra 1 mnd før eller inntil 6 mnd etter vraking
og/eller:
  2. Ikke har fått registrert ny fossilbil de siste 2 år før eller etter vraking.
(som eksempel, akkurat hvilke grenser før/etter man skulle legge seg på kan man alltid diskutere - jeg bare tar til ordet for prinsippene)
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

timingbeltkiller

OK.
Da setter vi vrakpanten ved kjøp av ny elbil til 30K,
og beholder den nåværende lave panten for de som ikke kjøper ny elbil.

Da vil de (særs få?) elbilkjøperne som er førstegangs bilkjøpere,
lett få kjøpt en utslitt bil for langt under 30K.
For selgerens alternativ er den regulære panten på 3K.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Elbil fundamentalist

#9
Sitat fra: timingbeltkiller på onsdag 07. oktober 2015, klokken 17:31
OK.
Da setter vi vrakpanten ved kjøp av ny elbil til 30K,
og beholder den nåværende lave panten for de som ikke kjøper ny elbil.

Da vil de (særs få?) elbilkjøperne som er førstegangs bilkjøpere,
lett få kjøpt en utslitt bil for langt under 30K.
For selgerens alternativ er den regulære panten på 3K.
Og disse ordningene gjelder kun de som har folkeregistrert adresse i de store byene siste 5 år og eiet bilen i minimum 3 år, slik at dieselbiler som fungerer flott ute i distriktene ikke importeres til byene for å innløse 30k i vrakpant. (Hensikten er å forhindre uhensiktsmessig vellykket spekulasjon i vrakpant. Andre metoder for å oppnå dette er selvsagt like valide)

Importen til byene stanses av at omreg. avgiften også er 30k for å kjøpe en slik bruktbil om man bor i byen. Velger man å flytte til byen, får man ikke vrakpanten før etter 5 år, og må betale 6.000 i ekstra årsavgift i de 5 årene før man får vrakpant. Altså betaler inn 30k ekstra i (nuller ut vrakpanten) i "karantenetiden" og i mellomtiden svir det ekstra på pungen med dyrere diesel og mange dager med kjøreforbud, lavutlippsoner etc.

Dette gjelder selvsagt også nyere mager bensinmotorer som etterhvert og er blitt noen svin på Nox. hybridbiler uten jukseprogram og realistiske utslippsmålinger slipper disse ekstra belastningenen.

Hybridbilenen må kjøre 100% på strøm for å kunne kjøre i lavutslippsonene. Elbilsatsningen må forlenges med 10år, slik at vi kommer ut av denne utflatingen av elbilsalget som utelukkende skyldes usikkerhet og politisk vingling om elbilfordelene samt tragisk tempo på utbygging av hurtigladere.
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

Amoss

Sitat fra: Elbil fundamentalist på onsdag 07. oktober 2015, klokken 17:51
Og disse ordningene gjelder kun de som har folkeregistrert adresse i de store byene siste 5 år og eiet bilen i minimum 3 år, slik at dieselbiler som fungerer flott ute i distriktene ikke importeres til byene for å innløse 30k i vrakpant. (Hensikten er å forhindre uhensiktsmessig vellykket spekulasjon i vrakpant. Andre metoder for å oppnå dette er selvsagt like valide)

Importen til byene stanses av at omreg. avgiften også er 30k for å kjøpe en slik bruktbil om man bor i byen. Velger man å flytte til byen, får man ikke vrakpanten før etter 5 år, og må betale 6.000 i ekstra årsavgift i de 5 årene før man får vrakpant. Altså betaler inn 30k ekstra i (nuller ut vrakpanten) i "karantenetiden" og i mellomtiden svir det ekstra på pungen med dyrere diesel og mange dager med kjøreforbud, lavutlippsoner etc.

Det å basere dette på registrert bosted er hverken politisk holdbart eller mulig å håndheve i praksis. Gikk f.eks. historier om at det var registrert over 30 nordmenn som eide amcars med bostedadresse i ett hønsehus på andre siden av Svinesund før reglene om veteranimport kom på plass :p Med regler àla dette du la opp til vil man nok se lignende tilstander for de som blir berørte... (Ser ikke bort i fra at vi f.eks. i dag kan ha noen svensker som er "bostatt" i Norge for å kunne kjøre billigere elbiler i Sverige.)

Lokale tilpassinger for pressområdene må nok heller gå på ting som  bompenger eller kjøre-begrensinger/-forbud.

Joda, det er i storbyene behovet for å begrense utslippene av NOX er størst, men ser ingen ulempe ved å begrense dem også "på landet". Overgang til elbiler vil også begrense utslipp av klimagasser - uansett hvor de "bor" eller brukes.

Så, etter min mening bør vrakpanten være lik uansett hvor i landet man bor og/eller jobber, men kan gjerne differensieres basert på om man vraker bilen for en dokumenterbar varig overgang til en mer bærekraftig transport i hverdagen - f.eks. fra fossil-bil til elbil, eller fra bil (uansett drivestoff) til kollektivtrafikk/sykkel/gange.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Elbil fundamentalist

Sitat fra: Amoss på onsdag 07. oktober 2015, klokken 18:40
Sitat fra: Elbil fundamentalist på onsdag 07. oktober 2015, klokken 17:51
Og disse ordningene gjelder kun de som har folkeregistrert adresse i de store byene siste 5 år og eiet bilen i minimum 3 år, slik at dieselbiler som fungerer flott ute i distriktene ikke importeres til byene for å innløse 30k i vrakpant. (Hensikten er å forhindre uhensiktsmessig vellykket spekulasjon i vrakpant. Andre metoder for å oppnå dette er selvsagt like valide)

Importen til byene stanses av at omreg. avgiften også er 30k for å kjøpe en slik bruktbil om man bor i byen. Velger man å flytte til byen, får man ikke vrakpanten før etter 5 år, og må betale 6.000 i ekstra årsavgift i de 5 årene før man får vrakpant. Altså betaler inn 30k ekstra i (nuller ut vrakpanten) i "karantenetiden" og i mellomtiden svir det ekstra på pungen med dyrere diesel og mange dager med kjøreforbud, lavutlippsoner etc.

Det å basere dette på registrert bosted er hverken politisk holdbart eller mulig å håndheve i praksis. Gikk f.eks. historier om at det var registrert over 30 nordmenn som eide amcars med bostedadresse i ett hønsehus på andre siden av Svinesund før reglene om veteranimport kom på plass :p Med regler àla dette du la opp til vil man nok se lignende tilstander for de som blir berørte... (Ser ikke bort i fra at vi f.eks. i dag kan ha noen svensker som er "bostatt" i Norge for å kunne kjøre billigere elbiler i Sverige.)

Lokale tilpassinger for pressområdene må nok heller gå på ting som  bompenger eller kjøre-begrensinger/-forbud.

Joda, det er i storbyene behovet for å begrense utslippene av NOX er størst, men ser ingen ulempe ved å begrense dem også "på landet". Overgang til elbiler vil også begrense utslipp av klimagasser - uansett hvor de "bor" eller brukes.

Så, etter min mening bør vrakpanten være lik uansett hvor i landet man bor og/eller jobber, men kan gjerne differensieres basert på om man vraker bilen for en dokumenterbar varig overgang til en mer bærekraftig transport i hverdagen - f.eks. fra fossil-bil til elbil, eller fra bil (uansett drivestoff) til kollektivtrafikk/sykkel/gange.
Du har nok desverre rett, men baktanken min her er at Nox ikke er et problem på landet, og "utfrysning" av ellers flotte dieselbiler i byene vil kunne gi svært rimelige biler for de som utenfor byene og på den måten få avtjene sin nytteverdi der de gjør minst skade på folkehelsa. Det er ikke miljøvennlig å skrote biler som eksisterer for tidlig heller. Alle som kjøper nye biler bør stimuleres til å gjøre kloke miljøvalg også på klima, men eksisterende biler bør internt allokeres i Norge, slik at de gjør minst skade på folkehelsa. Mulig det er lettere å administrere slike løsninger i dag med etterhvert moderne og fleksible IT systemer i forvaltningen.
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

cra

Og med et slikt system fikk vi jaggu skapt noen nye arbeidsplasser til administrasjon også. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Amoss

Sitat fra: Elbil fundamentalist på onsdag 07. oktober 2015, klokken 18:57
Du har nok desverre rett, men baktanken min her er at Nox ikke er et problem på landet, ...

Joda, forsto godt hva baktanken var, og er ikke helt uenig i den, selv om jeg er uenig i fremgangsmåten du foreslo.


Sitat fra: Elbil fundamentalist på onsdag 07. oktober 2015, klokken 18:57
Mulig det er lettere å administrere slike løsninger i dag med etterhvert moderne og fleksible IT systemer i forvaltningen.

Å hindre at folk "jukser" med offisielt registrert bostedsadresse er vanskelig å "administrere" uten å bedrive ulovlig masseovervåkning. Du behøver ikke se lengre enn til NAV i dag, og vurdering om hvorvidt folk bor sammen eller ei - noe som avgjør bistands-nivået enkelte har krav på.  Selv har jeg "leid ut" ett rom til en venn som bodde på en hytte i nærheten for en periode, og av forskjellige årsaker ikke hadde anledning til å bruke hyttas adresse som offisielt bosted (for ordens skyld: Det var altså ikke "NAV-juks" det var snakk om i dette tilfellet).
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

stefse

Vær forsiktig med å innføre regulatoriske grep. Det høres gjerne lett ut i hodet og på papiret, men i realiteten oppstår en mengde smutthull som advokater vil tjene penger på, media lage sak av osv.

Hold det så enkelt som mulig. Bruk de fiskale verktøyene som allerede er der. 100% rettferdig vil det aldri bli. Men at det vil bli dyrere både å kjøre fossibil og elbil fremover er rimelig sikkert.
Det viktigste er at incentiv-nivået for elbil er konstant.
Tesla Model3
VW eGolf - solgt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA