Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hvilke forbedringer har nye TMS ifht de første TMS?

Startet av frodef, fredag 06. november 2015, klokken 10:28

« forrige - neste »

frodef

Jeg skal skifte et par batteriblokker i min p106. Etter det jeg forstår skal jeg gjøre en initiallading etterpå, hvilket krever at man interagerer med ECU via diagnoseporten. Jeg har en PP2000 (til min bensin-pug), men ingen overgang fra 30-pin-porten i p106 til OBD2. Jeg har bestilt overgangen, men det kan fort ta en uke eller to før den kommer, og jeg er utålmodig.. Er det noen i oslo-området som har en overgang å låne bort?

Matheus

I min meining du trenger ikkje å initiallade. Det som er viktig er å sette erstatning blokker med same ladetilstand som resten i bilen
Leaf 30 og Partner Teppe Electric, Ryobi batterigressklipper :)
Før: I-miev, Kona ev, Leaf 24, Think, Saxo ev, Peugeot 407sw, Punto, Mazda 323f, 626sw, 6 sw, Sirion 4wd, H-rv

frodef

Som dere skjønner er jeg batteri-nybegynner... Er det noen annen form for ladetilstand jeg må/kan vurdere enn spenning uten last?

Elmo

Sitat fra: frodef på mandag 05. oktober 2015, klokken 22:23
Er det noen i oslo-området som har en overgang å låne bort?

Ja jeg har, men det er også ganske enkelt å lage. Du behøver bare én pinne (K) pluss spenning (+ og -)
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Elmo

Sitat fra: frodef på tirsdag 06. oktober 2015, klokken 09:31
Er det noen annen form for ladetilstand jeg må/kan vurdere enn spenning uten last?

Spenning uten last på NiCd sier absolutt ingenting! Selv helt utladede batterier legger seg på ca 6,2 volt allerede like etter av lasten fjernes.

Det du må gjøre er å lese av SOC på bilen og forsøke å lade byttebatteriet tilsvarende før du setter det inn (1% = 1Ah).
Det enkleste er å gjøre det med fulladet bil og fulladet byttebatteri (dvs ladet med minst 110Ah).
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

frodef

Ok, takk for info. Utrolig nok lå adapteret i postkassa i dag, ca. 2 uker føre jeg hadde forventet :)

frodef

Det jeg har i bilen er batterisett som er nesten helt utladet, og med to ødelagte blokker, samt to erstatningsbatterier som er langtidslagret (utladet). Kan jeg f.eks kople til bare 12V-batteriet og lese av SOC (som jeg antar er et parameter jeg kan lese ut med PP2000..)?

Elmo

SOC er ladeprosenten du ser på ENERGIE-instumentet i bilen.

Langtidslagrede batterier må lades med lav strøm (5A) i minst 30 timer, gjerne 48t, før de kan settes i bilen.
Og da passer det bra at bilen er fulladet før du demonterer.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

frodef

> SOC er ladeprosenten du ser på ENERGIE-instumentet i bilen.

Sukk, ikke greit å være nybegynner... Men tusen takk for all info, tror jeg begynner å få på plass det grunnleggende nå.

Får man "liv i systemet" (nok til å lese av SOC) ved å bare kople på 12V-batteriet, eller er man nødt til å ha på høyspenten? (Har forstått at man ikke skal ha på høyspent uten 12V pga. DC/DC.)

Elmo

#9
Sitat fra: frodef på onsdag 07. oktober 2015, klokken 18:02
Får man "liv i systemet" (nok til å lese av SOC) ved å bare kople på 12V-batteriet, eller er man nødt til å ha på høyspenten?
Det er jeg faktisk ikke helt sikker på :-[ men jeg mener å huske at det holder med 12V.
Du må være klar over at hvis bilen har stått en stund så er virkelig SOC på batteriene noe lavere enn det bilen viser, pga selvutlading i batteriene som bilens computer ikke oppfatter.

Sitat fra: frodef på onsdag 07. oktober 2015, klokken 18:02
Har forstått at man ikke skal ha på høyspent uten 12V pga. DC/DC.
Ja, det stemmer og er veldig viktig
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Elmo

Sitat fra: Elmo på onsdag 07. oktober 2015, klokken 15:45
Langtidslagrede batterier må lades med lav strøm (5A) i minst 30 timer, gjerne 48t, før de kan settes i bilen.

Når man gjør dette bør man sette 20-30 cm plastslanger på vannstussene (dvs de to største) fordi hvis batteriene nylig hadde fått vannservice før de ble tømt og lagret så kan de flyte over litt når de blir varme. Vannet vil da holde seg i slangene og renne tilbake når man tar av ladingen.
Hvis det ikke flyter vann ut i slangene når batteriene er varme så bør man fylle vann (batterivann!) rett etter at ladingen er stoppet (så vet man at de "nye" iallefall ikke har lavere vann-nivå enn de i bilen).      Jeg skal få tatt et par bilder som beskriver hva jeg mener.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA