Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Beste pendlerbil minst 10 mil om dagen - ca 250.000 ?

Startet av Mippen, fredag 06. november 2015, klokken 07:54

« forrige - neste »

Mippen

Her skriver de om øyen min. Det har blitt dobbelt så mange elbiler siden i vår. Bompenge selskapet fortviler.

http://www.av-avis.no/aktuelt/Na-er-Askoy-blitt-et-eldorado-Afor-elbiler-372642.html
Fremtiden er elektrisk.

Willow

Wow, jeg er imponert over kommentarfeltet!
Folk er jo i all hovedsak, POSITIVE   ;D

ThomasEL

Det er forresten i slike situasjoner, når mengdene bytter til elbil og det medfører færre inntekter, at man får testet om det virkelig ER politisk vilje til en omlegging....!
   -Eller om man gjør retrett så fort elbilene begynner å "dominere"...?
Audi e-tron 50 (levert uke 18 2020)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

Olee

Sitat fra: Willow på tirsdag 06. oktober 2015, klokken 13:54
Wow, jeg er imponert over kommentarfeltet!
Folk er jo i all hovedsak, POSITIVE   ;D
Tenkte det samme! :)
Men tallene bomselskapene opererer med er jo ønsketenking.. Jeg kjører heller elbil enn motorsykkelen, og hadde nok hatt en del færre passeringer hvis ikke fritaket hadde vært der. Nå er det jo null stress om man må en ekstratur til byen, koster jo uansett ikke mange ørene i strøm!  ::)

elektrolux

1,1 million / mnd er ikke store tapet. Tipper innkrevingsmetoden koster mye mer enn det.

2 kr mer i landsdekkende drivstoffavgift ville gitt like mye til vei, og forhindret at alt for mange kjøper Elbiler.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

stefse

Utrolig artikkel. Enn å stå frem i avisen å si rett ut at det er uheldig at flere kjører elbil!

Man kan si mye rart om de som kjøper elbil og hva motivet deres er, men politikerne er sannelig min hatt værre.
Han innrømmer rett ut at dette handler ikke om miljø, ja han driter flatt ut i det.
Han rett og slett ØNSKER at flere skal forpeste kommunen hans med eksos slik at de kan ta inn mer avgift.

Dere får finne frem de eldste og værste dieselbørsene dere har og stille dere på tomgang ved huset hans. Samtidig som dere slenger over noen tiere, for det er tydeligvis pengene det handler om.

Tesla Model3
VW eGolf - solgt

MEM76

Mange av de bilistene kjører inn til Bergen, hvor "ferske tall fra Meteorologisk institutt viser at opp mot 2.000 bergensere bor i ulovlig dårlig luft året rundt." [1]..

De økonomiske fordelene hjelper folk å velge minst skadelig alternativ (elbil).

[1] http://www.nrk.no/hordaland/ny-rapport_-opp-mot-2.000-bergensere-bor-i-helsefarlig-luft-1.12589832

Det at de på Askøy vil ha mest bompenger er ikke noe nytt, da Askøybroen ble åpnet i 1992, måtte motorsykler betale bom. De nektet å høre på protestene, helt til våren kom, og det ble trafikkkaos... (tar litt tid å finne frem lommeboken på motorsykkel)
C-zero 2015
Batterihelse: 2017-09:  32k km | 44.3Ah (93.5%)
http://folk.uib.no/mme045/elbil/ (Pris-sammenlikninger m.m.)

Meninger:
Maks 6A lading på schuko
Effektsplitting av hurtig-lading (ned til 25kW).

Einride

Eg er vel då ein av desse som har bidratt til at elbil har "tatt av" på Askøy. Sidan me kjøpte elbil i juni har Mazdaen nesten stått ubrukt, med unntak av ein langtur austover i sommar og eit par andre turar der betre plass og mindre styr med lading undervegs vog tyngst. Skulle gjerne ha kvitta meg med stasjonsvogna òg, men utan noko reelt alternativ til denne skjer ikkje det med det første. Skulle gjerne sett Model 3 lansert så snart som mogleg...

Ser òg at enormt mange i nabolaget har gått til anskaffelse av elbil. Ei rekkje av hus her trur eg har seks Leaf, nesten etter kvarandre ;D

Men ein uting eg ser med mange elbilar her er at dei absolutt skal benytte kollektivfelt uansett kor mykje eller lite trafikk det er! Det er snakk om eit felt på kanskje 600 m frå Olsviktunnelen og fram til ei rundkøyring, og ser omtrent kvar dag elbilar som legg seg rett i kollektivfeltet etter tunnelen, helst godt over fartsgrensa (som er 70 km/t, det er tross alt på vestlandet...) berre for å komme forbi ein eller to bilar før ein må bremse kraftig ned før rundkøyringa uansett. Ser òg elbilar som ligg i det feltet utan trafikk foran seg, mest sannsynlig fordi dei kan liggje der. ::)

Mippen

#8
Det er langt fra nok elbiler på Askøy. Ofte må jeg sykle med maske forbi køen med biler som står opp mot broen. Hadde alle kjørt på strøm ville det ha vært en fryd å sykle til og fra jobb.
Fremtiden er elektrisk.

Olee

Sitat fra: Einride på onsdag 07. oktober 2015, klokken 10:14
Men ein uting eg ser med mange elbilar her er at dei absolutt skal benytte kollektivfelt uansett kor mykje eller lite trafikk det er! Det er snakk om eit felt på kanskje 600 m frå Olsviktunnelen og fram til ei rundkøyring, og ser omtrent kvar dag elbilar som legg seg rett i kollektivfeltet etter tunnelen, helst godt over fartsgrensa (som er 70 km/t, det er tross alt på vestlandet...) berre for å komme forbi ein eller to bilar før ein må bremse kraftig ned før rundkøyringa uansett. Ser òg elbilar som ligg i det feltet utan trafikk foran seg, mest sannsynlig fordi dei kan liggje der. ::)
Er det ikke greit å utnytte begge feltene da? Det er jo ikke akkurat slik at elbilene presser seg inn igjen i det andre feltet før rundkjøringen. Er jo uansett folk som skal ta av til høyre og venstre, så nok av plass å flette etter rundkjøringen!
Da er det værre med bussfeltet andre veien, da må jo alle flette inn i stillestående kø!  ;)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA