Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Billeder af installering af ekstra gruppetavle til CEE udtag

Startet av Kjell Leaf, torsdag 05. november 2015, klokken 22:10

« forrige - neste »

Kjell Leaf

Sitat fra: Klykken på mandag 05. oktober 2015, klokken 21:43
Fåtallet som handler etter lyst og følelser for tiden? Alt skal liksom være fornuft, virker det som.
For meg handler bil om følelser, men ingen av elbilene kan gi meg den følelsen, ikke engang Tesla.
Derfor kjører jeg like godt Leaf, og har BMW 645ci cab som kosebil  ;)
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

Marlove08

Gratulerer med en kosebil fra 2004. For mitt valg var det enkelt som en nummer 1 bil. 250-300 K. en Leaf som ser ut som en frosk, en Golf som tydeligvis alle skal ha, og som ser ut som, ja, en Golf. Regner med at de som valgte I3 gjorde det mye pga premium følelsen i forhold til de andre og kjøregleden. Jeg valgte å betale 20K mer for dette og det at jeg tror annenhåndsverdien er større på I3 enn Leaf.

Taffelman

Sitat fra: Marlove08 på mandag 05. oktober 2015, klokken 23:54Regner med at de som valgte I3 gjorde det mye pga premium følelsen i forhold til de andre og kjøregleden.
Helt klart, men også pga teknologi/konsept.

Har kjørt mange forskjellige fosile BMW'er, og i3 er så fundamentalt annerledes og 'out there' men likevel har den de samme grunnverdiene.
X75D
TM3 LR AWD

Kjell Leaf

Sitat fra: Marlove08 på mandag 05. oktober 2015, klokken 23:54
Gratulerer med en kosebil fra 2004. For mitt valg var det enkelt som en nummer 1 bil. 250-300 K. en Leaf som ser ut som en frosk, en Golf som tydeligvis alle skal ha, og som ser ut som, ja, en Golf. Regner med at de som valgte I3 gjorde det mye pga premium følelsen i forhold til de andre og kjøregleden. Jeg valgte å betale 20K mer for dette og det at jeg tror annenhåndsverdien er større på I3 enn Leaf.
Golf er ingen stygg bil, bare drita kjedelig å se på. Både i3 og Leaf skiller seg ut fra en A4 bil, jeg liker at ting ikke er likt alle andre,selv om jeg ikke ville kjøpt i3 . Ja, kosebilen er fra 2004, men det skulle man ikke tro, man må prøve for å forstå.. Activ styring er virkelig fantastisk, lavt tyngdepunkt, vektfordeling 49% foran 51% bak, fantastisk drag og herlig lyd.... men nå er jo dette et elbil-forum, beklager avsporingen.......... ;)
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

pkhamre

Sitat fra: Taffelman på tirsdag 06. oktober 2015, klokken 01:12
Sitat fra: Marlove08 på mandag 05. oktober 2015, klokken 23:54Regner med at de som valgte I3 gjorde det mye pga premium følelsen i forhold til de andre og kjøregleden.
Helt klart, men også pga teknologi/konsept.

Spot on! Vurderte Kia Soul og Nissan Leaf. Men valget var enkelt etter jeg prøvekjørte BMW i3. Går fra en Volvo XC60, så både Soul og Leaf ga meg en vesentlig nedtur i forhold til utstyrsnivå og følelsen av premium. Følte meg hjemme i i3'en :)
2018 Tesla Model X75D - Uglen

moonbuggy

Noen som vet hvordan salget går på 2016 modell med 30kwt batteri ?
Personlig håper jeg salget virkelig tar av. Det vil få andre til å forsere tilsvarende...

bromm

Sitat fra: Kjell Leaf på tirsdag 06. oktober 2015, klokken 10:08
Ja, kosebilen er fra 2004, men det skulle man ikke tro, man må prøve for å forstå.. Activ styring er virkelig fantastisk, lavt tyngdepunkt, vektfordeling 49% foran 51% bak, fantastisk drag og herlig lyd.... men nå er jo dette et elbil-forum, beklager avsporingen.......... ;)
Dette var jo ikke en avsporing i det hele tatt - det du beskriver er jo en BMW i3  ;D ;D ;D (Oj, du mente kanskje motorlyd - men det har ikke noe å si, for det er MER FANTASTISK lyd i HarmanKardon-annlegget  ;D ;D ;D)

Kjell Leaf

Sitat fra: moonbuggy på tirsdag 06. oktober 2015, klokken 10:15
Noen som vet hvordan salget går på 2016 modell med 30kwt batteri ?
Personlig håper jeg salget virkelig tar av. Det vil få andre til å forsere tilsvarende...
Salget vil nok øke, men det er jo også kjent at det kommer en helt ny Leaf med enda lenger rekkevidde som 2017 modell, så mange vil kanskje vente. Jeg hadde i alle fall ikke kjøpt ny nå.
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

Amigakongen

Hva ligger en Leaf og golf på i pris sammenlignet med en i3? Jeg synes ikke i3n var så dyr jeg da. Jeg og sjefen kjøpte denne som primært pendlerbil, da vi har fått mere smått. Og må etterhvert brukes til å hente/levere i barnehagen. Vi bruker nå elbilen så mye som mulig. Vi er 3 faste i huset, med 2 til av og til. Når det var kampanje i sommer så bestemte vi oss for å prøve den for moroskyld. For å se om det var noe. Må vel være ærlig å si at jeg ikke hadde kjempetrua på denne bilen. Men nå blir den flittig brukt. Vi visste at barnevogna ikke passa, men til vår store overraskelse så passet den. Kjærringa løp inn og hentet kamera. Dette måtte dokumenteres :P
Plassen i bilen er også veldig bra. God å sitte i, selv etter 14mils tur.
Er vi 5 så har vi en vectra dieselbil.

Men begynner ikke å grine om det kommer ny med enda lenger rekkevidde. :)

Sitat fra: turfsurf på mandag 05. oktober 2015, klokken 22:13
Sitat fra: Klykken på mandag 05. oktober 2015, klokken 21:43
Fåtallet som handler etter lyst og følelser for tiden? Alt skal liksom være fornuft, virker det som.
Det er nok det. For mange handler ikke bil om følelser, men om behov og økonomi. Som bil nr 2 er i3 ganske dyr. Som eneste bil er det lettere å bla opp noen tusen ekstra for en i3, men for mange er elbilen (ihvertfall til å begynne med) bil nr 2, og da er det vanskelig å forsvare høyere pris og mindre fraktkapasitet. Vi kunne fint greid oss med en bil til halve prisen som bil nr 2, men kjører mye og setter pris på det ekstra i3 gi oss. Men jeg skjønner at mange ikke ser verdien i det.
2015 BMW I3 - 11800km

Jalla

Totalt solgte BMW 3.000 i3 i september. Til og med september er det totalt solgt 20.000 i3. Noe som er 95% økning i forhold til 2014.

moonbuggy

BMW I3 er såpass anderledes at den nok ender som en "kultbil" etterhvert. Skal jeg synse, tror jeg BMW "dropper" I3. Det var et eksperiment med produksjonsmetoder, nye materialer osv. Produksjonskapasitet og produksjonseffektivitet, slik man bygger bilen, er ikke særlig stor og marginene blir små.

Det man har lært, bruker man i nye modeller, men man blir nok litt mer rasjonelle i materialvalg for å bedre produksjonskapasitet og marginer.

TM

Sitat fra: moonbuggy på onsdag 14. oktober 2015, klokken 11:20
BMW I3 er såpass anderledes at den nok ender som en "kultbil" etterhvert. Skal jeg synse, tror jeg BMW "dropper" I3. Det var et eksperiment med produksjonsmetoder, nye materialer osv. Produksjonskapasitet og produksjonseffektivitet, slik man bygger bilen, er ikke særlig stor og marginene blir små.

Det man har lært, bruker man i nye modeller, men man blir nok litt mer rasjonelle i materialvalg for å bedre produksjonskapasitet og marginer.
Ja det er nok mye sannsynlig. Det er vel ikke sikkert at de kommer en facelift heller. Audi A2 led samme "skjebne", men det gjør at de fortsatt er en relativt moderne og attraktiv bruktbil...tross sine høye alder (14 år ?)

LMOR

Sitat fra: moonbuggy på onsdag 14. oktober 2015, klokken 11:20
Produksjonskapasitet og produksjonseffektivitet, slik man bygger bilen, er ikke særlig stor og marginene blir små.
De andre tingene kan du få rett i, men i3 har den høyeste produksjonseffektiviteten av alle modellene til BMW, og kanskje mer effektiv enn noen annen bil på markedet. Det tar bare noen få dager fra ingenting til ferdig bil.
Noen hevder at marginene er større enn normalt per bil, uten at BMW har bekreftet det.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Taffelman

At i3 ender opp i selskap med Z1 på sine eldre dager er slett ikke umulig, og isåfall så er det kult  ;)

BMW solgte ca 180.000 biler i september. Fordelt på over 20 forskjellige modeller så blir det under 9.000 av hver modell i gjennomsnitt, og i tillegg er mange av modellene i forskjellige variasjoner (st.vogn, cab, etc) + hele M-rangen. Sett i det perspektivet synes jeg det står respekt av at de har solgt 3000 stk i3 i samme periode.

I USA så utgjorde i3 ca7% i september. Det ble solgt flere i3 enn 1-serie, 2-serie, 6-serie og 7-serie tilsammen!
http://www.prnewswire.com/news-releases/bmw-group-us-reports-september-2015-sales-300152795.html

X75D
TM3 LR AWD

moonbuggy

#29
LMOR:
Såvidt jeg husker ble dette diskutert i forbindelse med Monroes rapport om BMW I3. Der ble det spesielt nevnt at prosessen med bygging av ramme osv. var arbeidskrevene og sannsynligvis ville bli endret på fremtidige modeller. Det verserer mye "rykter" rundt I3, men de fleste jeg har sett uttale seg, tviler på at BMW tjener penger på dette. BMW holder selv kortene tett på brystet, selv om man uttaler at man ikke taper penger.

Spørsmålet blir jo hvor man har plassert kostnadene for det enorme pioner- og utviklingsarbeidet som ligger bak modellen.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA