Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Holder for mobiltelefon

Startet av hensun, onsdag 31. mars 2010, klokken 18:20

« forrige - neste »

hensun

Hei

Har nå vært stolt eier av Think City i snart 3 år.
Kjøpte en 2000 mod som i går ikke ville ta imot lading.

Kobler til lade kabel, ladelampa begynner å blinke og det normale vifte støy / kjøling starter men da jeg skulle på jobb 9 timer etterpå var det fortsatt bare 20% på indikatoren.

Tok ut kabelen og rullet til jobben.

Prøvde på nytt å lade men til ingen nytte. Alt høres og ser normalt ut.

Tok ut sikring nr. 30 og resatte systemet.

Sjekket sikringen under "panseret" og den var ok.

Tok ut laderen og sjekket sikringene der og de var ok.

Er det da bare å konstatere defekt lader?


Mvh
Henning
Elnesvågen 2 mil nord for Molde. Think City 2000 mod, kjøpt på 60 000 km i 2008.

BauDemo

Do you have nikometer? Or diagnostic instrument?
Can you check if there is any current coming in?
laddplats? -www.uppladdning.nu
nikometer? - www.evmonitor.info

hensun

Yes, I got a "Fluke Electrial tester" to mesure volt/ amp/ resistance

Where do I check the current?
In the battery box?
Elnesvågen 2 mil nord for Molde. Think City 2000 mod, kjøpt på 60 000 km i 2008.

hensun

 ;D

Satte inn laderen igjen og plugget til støpselet og nå ser det faktisk ut til at den lader igjen.

Mistenker irring på holderen til glass sikringen i laderen som mulig feil.
 
Elnesvågen 2 mil nord for Molde. Think City 2000 mod, kjøpt på 60 000 km i 2008.

BauDemo

laddplats? -www.uppladdning.nu
nikometer? - www.evmonitor.info

El rayo

Bra jobba, Henning!

Takk for tipset om mulig feil.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

hensun

#6
Vil benytte anledningen til å takke forumet for suverene innlegg, tips og råd.
Dette er til stor hjelp når "Henning gjør ting han ikke kan"  ;D

Elnesvågen 2 mil nord for Molde. Think City 2000 mod, kjøpt på 60 000 km i 2008.

hens

#7
Jeg har demontert en lader og tatt bilder av komponentene. Lager nå en  powerpointpresentasjon av dette med kommentarer, slik at det er mulig for amatører å feilsøke.

Feilene som oppstår i laderen er stort sett de samme, og de fleste er lett gjenkjennelige på skadene som oppstår. Skal ta flere bilder av de mest vanlige feilene etter hvert.

H
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

hensun

Kjempe bra initiativ. Et kjempe verktøy når laderen streiker og ny ikke kan skaffes.
Elnesvågen 2 mil nord for Molde. Think City 2000 mod, kjøpt på 60 000 km i 2008.

Laban

Jeg har flere ganger hatt problemer med at den stopper ladingen ved ca 20% hvis restverdien har vært lavere. Det skjer oftest hvis restverdien står på 0% når den settes på lading.

Vet ikke hva som skjer og hvorfor, men for min del har det hjulpet å trekke ut kontakten og så sette den inn igjen - så har den ladet til 100%.

Jeg tar derfor alltid en tur ut i garasjen for å sjekke ladingen hvis den viste under 20% da den ble satt til lading.
Trondheim
Metro-Buddy 2010
Wisper 905se city (elsykkel)
Tesla X 90D Nov-16

Ex: Think - 2002 (kjøpt ny, solgt 2012)
Ex: BUDDY - 2006

cra

Har vært borti at meteret står på 0% om morgenen etter lading, men det har vist seg å være "lureri"; når bilen startes ender det seg til 100% slik det egentlig skulle vært. Vet ikke om det er samme problematikk, though. Skal prøve å legge merke til om det er noen sammenheng med hva energimeteret står på når lading startes neste gang det evt. skjer.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

hensun

Har selv opplevd det CRA skriver her men det er da meteret som har hengt seg opp.
Ser det har vært nevnt flere steder på forumet også.

Har også lest om man får for lav verdi på batteri cellene eller forbruks batteriet så kan en få problemer med å lade opp igjen.

Det er vel anbefalt å lade opp når en har rudt 20% på meteret og helst kun på 10 amp lading for best å bevare batteriene.
Elnesvågen 2 mil nord for Molde. Think City 2000 mod, kjøpt på 60 000 km i 2008.

hensun

Leste forresten gjennom verksted håndboka i går ettermiddag og der var det jammen beskrevet steg for steg hvordan en søker seg frem til feilkildene også. Men hvem leser slikt? Vi er da mannfolk!!!  ;D
Elnesvågen 2 mil nord for Molde. Think City 2000 mod, kjøpt på 60 000 km i 2008.

Elmo

Sitat fra: hensun på torsdag 18. februar 2010, klokken 13:48
Leste forresten gjennom verksted håndboka i går ettermiddag og der var det jammen beskrevet steg for steg hvordan en søker seg frem til feilkildene også. Men hvem leser slikt? Vi er da mannfolk!!!

Instruksjonsbøker er for pyser og damer  ;D
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Ken

#14
Laban  og Cra, hvis packspenning er lavere enn 100v kan det skje at precharge eller forlading starter ved kobling av ladekablen. Hvis ikke spenning når et viss grense innen 5 minutter så vil laderen slåes av. Ved å vente og tilkobling igjen vil en ny forlading skjer  og lading vil kjøres ferdig hvis den spenningsgrensen er nådd andre/tredje gang. En slags sikkerhets rutine i BMS.

Ved en fulladet batteripakke skal energimåler resettes til null. Det skjer oftest ved uttrekking av ladekablen. BMS da kallibrere 100%. Hvordan 0% kallibreres vet jeg ikke helt.
Hilsen, pyse Ken.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA