Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hva skjedde med Supercharger utbyggingen? Dette er for dårlig!

Startet av torkil, torsdag 05. november 2015, klokken 18:03

« forrige - neste »

torkil

Hei!

Lurer på om det er noe jeg ha oversett eller misforstått...??
EV Power skal ha 699,- / mnd for fri hurtiglading.
Ishavsveien skal ha 3750,- år (312,50,- / mnd) for fri hurtiglading, som inkluderer EV power sine stasjoner (og Lyse, men det er jo ikke så aktuelt for oss i Trøndelag...)
Det virker jo som en kjempebra deal å ta ishavsveienabbonementet? Til og med billigere /mnd enn EV power sitt "ofte"abbonement til 399,- / mnd?

Eller er det noe jeg ikke har forstått?

Kent

Arctic Roads(Ishavsveien) har bindingstid.
Sarpsborg - Night Blue E-Golf - 30.07.14
Reservert Tesla Model 3 - 01.04.16

Panduck

Sitat fra: torkil på mandag 05. oktober 2015, klokken 14:54
Hei!

Lurer på om det er noe jeg ha oversett eller misforstått...??
EV Power skal ha 699,- / mnd for fri hurtiglading.
Ishavsveien skal ha 3750,- år (312,50,- / mnd) for fri hurtiglading, som inkluderer EV power sine stasjoner (og Lyse, men det er jo ikke så aktuelt for oss i Trøndelag...)
Det virker jo som en kjempebra deal å ta ishavsveienabbonementet? Til og med billigere /mnd enn EV power sitt "ofte"abbonement til 399,- / mnd?

Eller er det noe jeg ikke har forstått?

Får du dekket ditt behov med Ishavsveien / Aritc Road sitt abonement? Det høres jo forlokkende ut med 3750kr pr år, men da skal du ha mye behov for å kjøre veldig få utvalgte strekninger. Så han man heller regne på hvordan det ville vært om alle andre skulle gjort det samme. 3750kr pr år til Grønn kontat, 3750kr pr år til Fortum, osv.


kodalse

Sitat fra: Panduck på mandag 05. oktober 2015, klokken 20:27
Sitat fra: torkil på mandag 05. oktober 2015, klokken 14:54
Hei!

Lurer på om det er noe jeg ha oversett eller misforstått...??
EV Power skal ha 699,- / mnd for fri hurtiglading.
Ishavsveien skal ha 3750,- år (312,50,- / mnd) for fri hurtiglading, som inkluderer EV power sine stasjoner (og Lyse, men det er jo ikke så aktuelt for oss i Trøndelag...)
Det virker jo som en kjempebra deal å ta ishavsveienabbonementet? Til og med billigere /mnd enn EV power sitt "ofte"abbonement til 399,- / mnd?

Eller er det noe jeg ikke har forstått?

Får du dekket ditt behov med Ishavsveien / Aritc Road sitt abonement? Det høres jo forlokkende ut med 3750kr pr år, men da skal du ha mye behov for å kjøre veldig få utvalgte strekninger. Så han man heller regne på hvordan det ville vært om alle andre skulle gjort det samme. 3750kr pr år til Grønn kontat, 3750kr pr år til Fortum, osv.
Her er du inne på det vesentlige.
Disse "abonnementsprisene" og priser hinsides det vi ser på Diesel/Bensin beskriver ikke sunn konkurranse, men derimot en tvangssituasjon.
Vi får håpe at situasjonen endrer seg drastisk når vi får hurtiglader hver 5. mil og forhåpentligvis mer enn en leverandør på strekningene.
Foreløbig er det kun fortum og grønn kontakt som later til å ha en tilnærmet fornuftig prising. Jeg sier tilnærmet av den enkle grunn at disse prisene er alt for høy i forhold til varen som leveres.

Kanskje det i fremtiden blir gamle nedlagte pølseb...., jeg mener bensinstasjoner som er løsningen?
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

torkil

Hvis det bare er 1 års bindingstid som er "problemet" med ishavsveien, så synes jeg det virker som en god deal for meg, rett og slett ganske billig. Har en EV-power-stasjon som jeg kan lade på når jeg handler mat på vei hjem fra jobb, og de fleste lengre turer går sørover langs E6, så da vil forhåpentligvis ishavsveien dekke mesteparten av behovet.

Panduck

Sitat fra: torkil på tirsdag 06. oktober 2015, klokken 13:31
Hvis det bare er 1 års bindingstid som er "problemet" med ishavsveien, så synes jeg det virker som en god deal for meg, rett og slett ganske billig. Har en EV-power-stasjon som jeg kan lade på når jeg handler mat på vei hjem fra jobb, og de fleste lengre turer går sørover langs E6, så da vil forhåpentligvis ishavsveien dekke mesteparten av behovet.

Hvor langt sør på E6? Mellom laderene over fjellet og Lillehammer må du trå til på en Fortum lader. Skal du vidre mot Oslo, må du belage deg på enten Fortum, Grønn Kontakt eller Statoil. Jeg begriper ikke hvordan noen kan synes det å binde seg til en enkelt leverandør høres forlokkende ut. Det skal og sies at ladestasjonene over Dovre kom ALT FOR SENT i forhold til tidsdristene de hadde, og merkelig nok rett før det ble klart for nye utlysninger, altså noe Artic Roads måtte få på plass for å føle at de kunne delta i ny utlysningsrunde. Artic Roads har fremdeles ikke sanntidsdata på plass for de nye ladestasjonene (noe som og var et krav fra Transnova)

Hele modellen til Artic Roads ser nå mer eller mindre ut til å stå på at de skal få nær alle ladestasjonene som Enova skal lyse ut. Gitt deres historie med å kontinuelig å bryte tidsfrister, bør de ikke få tilslag på en eneste strekning. I så fall er sannsynligheten stor for at Artic Roads går under. Det bør du være forberedt på om du gir de 3750kr. Det er ikke sikkert du får gratis lading i et helt år.

havardolini

Sitat fra: torkil på mandag 05. oktober 2015, klokken 14:54
Hei!

Lurer på om det er noe jeg ha oversett eller misforstått...??
EV Power skal ha 699,- / mnd for fri hurtiglading.
Ishavsveien skal ha 3750,- år (312,50,- / mnd) for fri hurtiglading, som inkluderer EV power sine stasjoner (og Lyse, men det er jo ikke så aktuelt for oss i Trøndelag...)
Det virker jo som en kjempebra deal å ta ishavsveienabbonementet? Til og med billigere /mnd enn EV power sitt "ofte"abbonement til 399,- / mnd?

Eller er det noe jeg ikke har forstått?

Jeg har et abonnement på 199/mnd hos EV Power, det inkluderer 5 hurtigladinger pr. måned. Husker jeg feil, eller så jeg et sted at de også hadde bindingstid?
Har du sjekket det?

Som flere har sagt her, du skal ha et ganske spesifikt behov for å tenke på å kjøpe abonnementer med fri bruk hos EV Power eller Arctic Roads.
Her i Trøndelag er vel de fleste hurtigladerne av typen å betale for det man bruker/lader, for eksempel Fortum sine ladere og den på Statoil Klett.

Skirmish

EvPower og ArcticRoads kan dekke hele ditt behov for hurtiglading i området fra Dombås i sør til Steinkjer i nord. EvPower drifter i tillegg hurtigladerne på Meråker og Storlien, slik at turer til Sverige i dette området også er dekket helt ut til Østersund. (Det er godt mulig man kommer lenger, men har aldri forsøkt selv.)

Bor du altså mellom Dombås og Steinkjer, der du stort sett reiser i retning nord/sør med noen turer over grensen, og hurtiglader relativt ofte, er ikke prisen fra ArcticRoads veldig høy.

Nissan Leaf 2014

Skirmish

Bør vel nevne at dersom man begrenser området til Berkåk i sør og hurtiglader opp til maks 5 ganger i måneden, kommer man unna med et abonnement på 199/mnd hos EvPower og slipper betale noen ting til ishavsveien/arcticroads.
Nissan Leaf 2014

Panduck

Hovedproblemet med Artic Roads er jo ikke at de har et abo til 3750kr. Hovedproblemet med AR er at de tar 240kr for en lading, og gjør det med ladere satt opp med skattebetalerenes penger. Abo-ordningene er jo flott dersom man lader masse der det er ladere fra denne leverandøren. Hadde AR satt opp ladere med egne penger, ville det vært litt vanskeligere å klage på dette, men når de priser ladingen så høyt at elbilister med "normalt" ladebehov aldri ville finne på å lade der, er poenget med støtten til laderene borte.

Sitat fra: Skirmish på onsdag 07. oktober 2015, klokken 11:10
EvPower og ArcticRoads kan dekke hele ditt behov for hurtiglading i området fra Dombås i sør til Steinkjer i nord. EvPower drifter i tillegg hurtigladerne på Meråker og Storlien, slik at turer til Sverige i dette området også er dekket helt ut til Østersund. (Det er godt mulig man kommer lenger, men har aldri forsøkt selv.)

Bor du altså mellom Dombås og Steinkjer, der du stort sett reiser i retning nord/sør med noen turer over grensen, og hurtiglader relativt ofte, er ikke prisen fra ArcticRoads veldig høy.

Skirmish

Jeg hadde inntrykk av at tråden i stor grad handlet om abonnementsprisen og ikke etikken rundt offentlig støtte og pris på enkeltladinger.

Jeg er selvfølgelig enig i det du sier om det.
Nissan Leaf 2014

Panduck

Sitat fra: Skirmish på onsdag 07. oktober 2015, klokken 11:36
Jeg hadde inntrykk av at tråden i stor grad handlet om abonnementsprisen og ikke etikken rundt offentlig støtte og pris på enkeltladinger.

Jeg er selvfølgelig enig i det du sier om det.

Definitivt. Men måten tråden starter på med "har jeg misforstått noe" kan tyde på at man lurer på hvorfor AR blir kritisert, når de har abo priser som kan være greie for enkelte. Men det er mulig jeg misforstår :P

RaBalder

Hadde støtten fra Transnova noen føringer i forhold til ladepris hos de som fikk støtte til å sette opp ladestasjoner?

goggo

Sitat fra: RaBalder på onsdag 07. oktober 2015, klokken 15:33
Hadde støtten fra Transnova noen føringer i forhold til ladepris hos de som fikk støtte til å sette opp ladestasjoner?

Nei, dessverre så hadde ikke Transnova noen føringer eller krav i forhold til ladepris, bortsett fra at det skal være mulig å lade uten å tegne et abonnement på forhånd.
Samme gjelder for Enova.

mvh
Hugo
Har elbil og elsykkel.
Bor nær Kristiansand

RaBalder

Sitat fra: goggo på onsdag 07. oktober 2015, klokken 15:52
Sitat fra: RaBalder på onsdag 07. oktober 2015, klokken 15:33
Hadde støtten fra Transnova noen føringer i forhold til ladepris hos de som fikk støtte til å sette opp ladestasjoner?

Nei, dessverre så hadde ikke Transnova noen føringer eller krav i forhold til ladepris, bortsett fra at det skal være mulig å lade uten å tegne et abonnement på forhånd.
Samme gjelder for Enova.

mvh
Hugo
Da har jo AR lov til å ta hvilken pris dem vil.

Dem priser seg kanskje vekk i forhold til kundene, men det er jo ikke ulovlig.



Hvis noen skal klandres for situasjonen, så synes jeg det er Transnova / Enova.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA