Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Tesla på finn.no

Startet av Knusse, torsdag 05. november 2015, klokken 10:24

« forrige - neste »

Knusse

Heisan, jeg har kommet over noen artikler vedr tuning av denne motoren.
Fra 121 hk til 137 hk. Koster omtrent 2500,-. Bortsett fra avgifter hva tror dere om dette? Kan det være greit mtp litt kraftigere motor og mer ladeevne?

elektrolux

Skulle tro slik chip tuning blir det motsatte av hva VW nå må gjøre med 11 millioner dieselbiler.

I dette tilfellet øke utslippene av NOX til uante høyder.

Håper og tipper myndighetene blir betydelig mer påpasselige på dette framover. Mer lik USA der det vanker store bøter om en tukler med utslippene på kjøretøyene sine.

Ofte, men ikke alltid følger behov for oppgraderte deler med slik trimming. F.eks hule og veskefylte eksosventiler slik at de får større varmeavledningsevne. Andre komponenter som får økt belastning er selvfølgelig Turbo, men med så beskjeden økning som dette har kanskje ikke disse bilene turbo?

Og Ja. Jeg lar med irritere over biler med "booster" bokser og dårlig chip tuning som legger bak seg en sort røyksky bare føreren er borti akseleratoren. Ikke alle biler har resirkulering på kupeluften, og mange ganger rekker en ikke å få inn denne før kupeen er fyllt opp med illeluktende og kreftframkallende partikler etter sothodet framfor en.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

PhevVest

Nå har vel ikke denne motoren turbo(? håper i hvertfall ikke det - med mange kaldstarter og kort virketid).

Chip tuning hadde jeg aldri kommet på å tenke på engang på denne bilen.
Avhenger jo av hva generatoren tåler også - alt på denne bilen er fintunet og jeg ville aldri funnet på å tukle med noe...

Knusse

Nei, jeg ville heller ikke chiptunet denne dagen etter at jeg får den :)

Det er jo et artig tema å drøfte. Ser at dette produktet tilbys vidt i Nederland. Jeg tror motoren tåler dette, er usikker på eventulle konsekvenser for el-motor/generatorfunksjon.

Men, å få nesten 140 hk er veldig fristende på denne bilen. Ved langkjøring og tyngre oppgaver vil en motor med noe mer krefter være en fordel.

PhevVest

Det hjelper lite med mer hk i motor hvis ikke generator og strømsystemer med elektromotorer kan håndtere det. Motoren driver bare forhjul fra rundt 68 km/h og bare så lenge det ikke behøves ekstra mye strøm. I det siste tilfellet kobles den fra direktedriften og øker turtallet for å generere mer strøm.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA