Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Vasking, detailing etc. av Model S

Startet av andyco, onsdag 04. november 2015, klokken 20:11

« forrige - neste »

andyco

Trøkk på superladeren på Lillehammer idag. 5 biler i kø med 8 biler under lading. Her er også kapasiteten totalt sett temmelig lav. Vi fikk 67-80A / 380V imens vi stod der (ladet fra ca 20% på batteriet).

Virker om det er på tide å planlegge en ny stasjon på strekningen lillehammer - oslo for å få avlastning.
Model S Performance, Dolphin Grey, 21", All in
Delivery 30.08.2013 :)
Finalized 11.4.2013
Invoice #189
Order 5.6.2011

jkirkebo

Sitat fra: andyco på søndag 04. oktober 2015, klokken 17:53
Trøkk på superladeren på Lillehammer idag. 5 biler i kø med 8 biler under lading. Her er også kapasiteten totalt sett temmelig lav. Vi fikk 67-80A / 380V imens vi stod der (ladet fra ca 20% på batteriet).

Virker om det er på tide å planlegge en ny stasjon på strekningen lillehammer - oslo for å få avlastning.

80A betyr nok at du delte lader med en bil som ladet på bortimot full effekt. Da går det tregt. SC på Lillehammer er jo også av den eldre typen som gir maks ~102kW til hver bil (mot ~122kW på de nyere) og en totalkapasitet på ~120kW (mot ~145kW på de nyere). 30kW til deg betyr 90kW til han som kom først på samme SC-kabinett.

Det er nok på tide med en til i nærheten ja, f.eks ved Statoil Minnesund. Det er 266km fra Dombås, noe som betyr at ihvertfall de som kjører sørover glatt kan hoppe over Lillehammer.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

weld77

#2
Man må sannsynligvis regne med kø fremover på typisk store utfartsdager - som eksempelvis siste dagen i høstferien på Østlandet. Det vil bli ekstremt dyrt å dimensjonere SC-nettverket for årets travleste dager, i alle fall så lenge det må betales effektavgift for hele pakka.

Jeg kjørte fra Trysil-traktene i går. Stoppet på SC Elverum fordi det passet seg slik. 5 biler ladet - det er første gang jeg har sett en annen bil der noen gang (basert på 5-6 observasjoner kun dog).

Jeg tror det kan bli litt slitsomt å ha Tesla på langtur på store utfartsdager. Må muligens tilpasse litt når på døgnet man kjører i den grad det er mulig. Det kommer ikke til å bli bedre av flere biler og biler med kortere rekkevidde heller, og folk er slik skrudd sammen at noe som er "gratis" vil bli overforbrukt. Jeg har selv ladet på SC når jeg ikke trenger for å slippe å komme hjem med kun 5-6 mil rekkevidde på batteriet. Jeg ville ikke stått i kø for noe slikt, men om det passer med en pause så tar jeg gjerne den på en SC og lader mens jeg står der.

Dette var for øvrig en av hovedgrunnene til at jeg bestillte dobbeltlader. Har ikke hatt bruk for den så langt, men tror det kan bli mer bruk for den fremover siden 22kW-punkt er betydelig rimeligere å sette opp enn DC-ladere.

Øyvind.h

Sitat fra: weld77 på mandag 05. oktober 2015, klokken 11:56
Man må sannsynligvis regne med kø fremover på typisk store utfartsdager - som eksempelvis siste dagen i høstferien på Østlandet. Det vil bli ekstremt dyrt å dimensjonere SC-nettverket for årets travleste dager, i alle fall så lenge det må betales effektavgift for hele pakka.

Jeg kjørte fra Trysil-traktene i går. Stoppet på SC Elverum fordi det passet seg slik. 5 biler ladet - det er første gang jeg har sett en annen bil der noen gang (basert på 5-6 observasjoner kun dog).

Jeg tror det kan bli litt slitsomt å ha Tesla på langtur på store utfartsdager. Må muligens tilpasse litt når på døgnet man kjører i den grad det er mulig. Det kommer ikke til å bli bedre av flere biler og biler med kortere rekkevidde heller, og folk er slik skrudd sammen at noe som er "gratis" vil bli overforbrukt. Jeg har selv ladet på SC når jeg ikke trenger for å slippe å komme hjem med kun 5-6 mil rekkevidde på batteriet. Jeg ville ikke stått i kø for noe slikt, men om det passer med en pause så tar jeg gjerne den på en SC og lader mens jeg står der.

Dette var for øvrig en av hovedgrunnene til at jeg bestillte dobbeltlader. Har ikke hatt bruk for den så langt, men tror det kan bli mer bruk for den fremover siden 22kW-punkt er betydelig rimeligere å sette opp enn DC-ladere.

Ja de store utfartsdagene må man nok påregne kø i fremtiden. Noe som understreker viktigheten ved å ha tilgang til saktelading på hytter etc. Er det mindre enn 30 mil hjem fra hytta kjører man jo rett forbi superchargerne :)

Samtidig – når det er kø betyr det høyst sannsynlig at flere av bilene ikke får den ladeeffekten de kunne hatt, noe som gjør pausen lenger. Noe som fører til lengre kø.
På den annen side – om det alltid oppleves som fritt frem vil folk lade unødvendig. Det kunne aldri falt meg inn å lade på en SC om ikke lading var nødvendig for å komme frem, eller SC sammenfalt med en pause og SOC uansett gjerne kunne vært litt høyere. 

Men mange tenker ikke slik. En del ser SC og tenker at de «må» lade, og de parkerer bilen og forsvinner inn til middag en time +. Vi er i nettverkets spede begynnelse, så over tid kan det selvfølgelig komme tiltak som gjør folk flinkere til å kun lade når de må og flytte bilen straks de har dekket sitt behov. Men per i dag er det fritt frem å parkere og stikke av mye lenger enn behovet mens køene bygger seg opp.

Jeg har av diverse årsaker kjøpt CHAdeMO adapter, men aner ikke om jeg noensinne får bruk for det. Derimot kan jeg etter helgens langtur med Leaf konstatere at helgetrafikk og ladekø kunne vært mye verre.
På Marienlyst i Drammen stod to Leaf og ladet (ene var min). I løpet av et kvarters lading var ikke mindre enn 6 biler innom. Tre av dem ble ventende i kø på de to laderne. Tre ga opp og kjørte. Og dette er betalingsladere.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

GeirHM

Sitat fra: weld77 på mandag 05. oktober 2015, klokken 11:56
Man må sannsynligvis regne med kø fremover på typisk store utfartsdager - som eksempelvis siste dagen i høstferien på Østlandet. Det vil bli ekstremt dyrt å dimensjonere SC-nettverket for årets travleste dager, i alle fall så lenge det må betales effektavgift for hele pakka.

Jeg kjørte fra Trysil-traktene i går. Stoppet på SC Elverum fordi det passet seg slik. 5 biler ladet - det er første gang jeg har sett en annen bil der noen gang (basert på 5-6 observasjoner kun dog).

Jeg tror det kan bli litt slitsomt å ha Tesla på langtur på store utfartsdager. Må muligens tilpasse litt når på døgnet man kjører i den grad det er mulig. Det kommer ikke til å bli bedre av flere biler og biler med kortere rekkevidde heller, og folk er slik skrudd sammen at noe som er "gratis" vil bli overforbrukt. Jeg har selv ladet på SC når jeg ikke trenger for å slippe å komme hjem med kun 5-6 mil rekkevidde på batteriet. Jeg ville ikke stått i kø for noe slikt, men om det passer med en pause så tar jeg gjerne den på en SC og lader mens jeg står der.

Dette var for øvrig en av hovedgrunnene til at jeg bestillte dobbeltlader. Har ikke hatt bruk for den så langt, men tror det kan bli mer bruk for den fremover siden 22kW-punkt er betydelig rimeligere å sette opp enn DC-ladere.

Jeg regner med at Tesla følger nøye med på dette. Selskapet har ingen slik andel av bilmarkedet noe annet sted som de har i Norge. Slik er det som skjer her en slags test på hvordan det vil bli når masseproduksjonen av en billigere utgave starter opp. Det kan jo ikke være slik at elektrisk transport ikke kan være et alternativ på de store utfartsdagene fordi ladenettet ikke er tilstrekkelig utbygget. Det vil ikke bygge et godt omdømme i markedet. Det vil kort og godt ikke selge mange biler.

Antakelig må noe skje med forretningsmodellen de bruker for å bygge ut dette nettverket. I dag har vi den merkelige situasjonen at enten er ladebesøket superraskt og helt gratis (forhåndsbetalt med bilkjøpet hos Tesla) eller det er halvtreigt eller heltreigt og superdyrt (hos kommersielle aktører). I sommer opplevde jeg at clever.dk i Danmark skulle ha vittige 8,50 DKR pr kWt i et parkeringshus hvor jeg i tillegg måtte betale for parkeringstiden. Kanskje er en mulig løsning som øker antallet SC'er at Tesla innfører en betalingsløsning? For eksempel kan bidraget vi betaler med nybilkjøpet gå til utbygging av ladestasjoner, mens ladningen vi mottar betales på stedet?

Gjerne med tilleggsbetaling for påløpt tid bilen står parkert ved SCene uten å lade. Det siste ville jo også bidra til å effektivisere bruken av ladestasjonene. For hva vil være vitsen med unødvendig tid brukt på disse stasjonene om du betaler det samme for strømmen der, som du gjør når du plugger bilen til nettet ditt hjemme?


Muffinman

Tenker de kan få et problem med å innføre betaling all den tid at alle biler solgt til å er solgt med "free forever" superlading.

GeirHM

Sitat fra: Muffinman på mandag 05. oktober 2015, klokken 12:34
Tenker de kan få et problem med å innføre betaling all den tid at alle biler solgt til å er solgt med "free forever" superlading.

Det finnes sikkert flere måter å omgå dette på. De kan f.eks. kalle disse ladestasjonene noe annet.

En annen mulighet er at de får med seg en eller flere av de store på utbygging av infrastrukturen. Er det ikke en av dem som nettopp ble tatt i juksing? Det ville gi muskler til å fortsette dagens utbyggingstakt og til og med øke den? Og kanskje uten å endre betalingsmodell?

En tredje mulighet er at Elon blir CEO av enda et selskap? Et som har til oppgave å bli Statoilstasjonen for elbiler? Altså med en helt annen forretningsmodellen enn clever.dk og ishavsveien, eller hva det er de heter? Altså et selskap som pøser ut stasjoner, ber aksjonærene betale med lovnad om gull og grønne skoger om litt, når stasjonene har fått en dominerende rolle i markedet.

Ja og så til slutt, hvorfor har ikke Tesla begynt med solcellepaneler og digre stasjonære batterier på sine europeiske SCer? Må koste skjorta med elektrisitet hentet fra markedet på steder som den Iberiske halvøya? En gjennomsnittsspanjol får jo hjerteinfarkt om lyset står på et sekund for lenge i oppgangen i leilighetskompleksene sine. For strøm er dyrt.

sturle

Sitat fra: GeirHM på mandag 05. oktober 2015, klokken 13:39
Ja og så til slutt, hvorfor har ikke Tesla begynt med solcellepaneler og digre stasjonære batterier på sine europeiske SCer?
Det har dei då?  Ser ut til at i alle fall dei store med meir enn ti båsar har tak med solcellepanel.  Køge, til dømes.  Store batteri og solcellepanel over det heile.  Dermed kan dei redusere maks effektuttak, og dei kan lade batteriet om natta når straumen er billigast (prisen varierer mykje i Danmark).  Batteri kjem nok sjølv her i landet etter kvart for å spare effektavgift.  No kostar sannsynlegvis store nok batteri meir enn effektavgifta, og straumprisen varierer mykje mindre gjennom døgeret i Noreg enn i Danmark.

Muffinman

De har nok hatt god bruk for alle tilgjengelige batterier i bilproduksjonen. Det vil endre seg etterhvert som produksjonskapasiteten øker.

Batteritralla

Mr Musk er nok smartere enn oss her inne på forum``et

Det er nok ikke tilfeldig at Tyskland flommer over av Superchargere, mens vi her på berget kun blir tilgodesett med en håndfull.

Det er ikke BARE for at Nordmenn skal kunne lade sin Model S når de er på tur . . .

Ang kø på ladere, jeg kan godt betale litt for å slippe å stå i kø - selv om jeg har vært med å subsidiere utbyggingen av ladenettverket.

Om det hadde kostet 30 kr så hadde nok mange kjørt hjem å ladet om de kunne - istedenfor å stå og gnukke på Superladerene.



Jeg forbeholder meg retten til å ha positive og negative meninger om Model S, selv om jeg har solgt min :-)

sturle

Sitat fra: Batteritralla på tirsdag 06. oktober 2015, klokken 23:01
Om det hadde kostet 30 kr så hadde nok mange kjørt hjem å ladet om de kunne - istedenfor å stå og gnukke på Superladerene.
Den einaste superladaren eg har stått i kø ved er Gol.  Det er nok ikkje mange av dei som ladar der som berre kunne køyrt heim.  Eller nokon annan stad for den del.  Eg ville ikkje stått 20 minutt i kø om eg kom heim utan.  Om det hadde vore ein betalingsladar i nærleiken kan det hende at eg hadde brukt den dersom eg visste at det ikkje var kø der, men sannsynlegvis ikkje.  Det var nydeleg vêr og ungane trivst godt på leikeplassen utanfor Jafs. 

Men eg mistenkjer at enkelte stod lenger enn naudsynt, sidan det var lang ventetid på maten òg.  Det hadde vore ein fin feature om appen kunne plinge og mase litt når bilen var full og alle andre ladarar var opptekne, for å minne eigarane på å sleppe fram andre.  Eigaren ville nok få mange stygge blikk om han berre vart sitjande på Jafs og la seg fascinere av den lange køa utanfor medan appen kvitra at bilen er ferdiglada.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA