Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: medlemskap i Norstart

Startet av hma, tirsdag 30. mars 2010, klokken 11:13

« forrige - neste »

hma

Sitat fra: El rayo på onsdag 17. februar 2010, klokken 23:26
3V over SIP, nei? Se på spenningsdeleren med R8 og RN1/8. Den står over 8 blokker og vi vet at spenningen over hver blokk kommer opp i 9V under lading, tilsammen 72V. Deler du så på 2 får du 35,5V over RN1/8.

@El rayo: Takk for gode bidrag :) Jeg ser nå at spenningspotensialet over spenningsdeler øker og at dette ikke gir symetrisk design og unøyaktighet.
Har du forslag til alternativ løsning?

Usikkerhetsmomentet er CellLog og dens egenskaper og påvirkning til kretsen. Foreløpige tester viser at den opptrer i stor grad som et multimeter med 8 innganger, men at den henter strømforsyning fra samtlige prober.

Tidligere har jeg sett på løsning med optokoblere fra Gordon Stallings "Battery Monitor Project" http://genki.home.ionet.net/BattMon/BattMonArticle.html (se kretstegning med sensorboks).

En annen mulighet (som jeg har diskutert med BauDemo) er å outsource design og bygging. Det finnes opensourceløsninger på nett hvor man kan gjøre slikt. Da blir produktet tilgjengelig for salg for en lav pris, men krever et volum på f.eks 10-20 enheter. Disse skal bygges slik at de fungerer for ulikt antall batterier og ulike batterityper

Er det noen som er interessert i å kjøpe en slik løsning? Total pris for batteriovervåking til Think kan f.eks bli $27*3 (CellLog) + $20 (grovt prisoverslag for "spennings-adapter") = $101 = Nok 600,-
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

BauDemo

Sitat fra: elektrolux på torsdag 18. februar 2010, klokken 06:30
I'm sure you are avere that Robometer uses centre measurement to compare the two halves of the pack against each other, and the figures indicated on display, are calculated  averadge values.
I get it now - I knew about the center wire, but have never seen the actual device, and thought maybe you have added extra sensing wires, and other stuff... Sorry, my sense of humor had gone for lunch when I read your comment.

On the Cell Log 8s voltage divider:
I like the idea of outsourcing a lot - since it will drastically reduce cost. Also I would like to keep this as one device per cell log unit. So for one Think pack there will be 3 dividers and 3 cell log units.
I would image (depending on connectors, and packing) that the divider can cost max $10. So the total for a think pack get around the same total.



laddplats? -www.uppladdning.nu
nikometer? - www.evmonitor.info

El rayo

#17
Sitat fra: hma på torsdag 18. februar 2010, klokken 09:44
Har du forslag til alternativ løsning?
Dessverre, nei. Jeg har montert Nikometer og synes at det dekker mitt behov. Klarte meg jo bra før Nikometerets tid også! Nikometeret leser data fra Th!nk Classic sin BMS eller lader og viser syv valgte parametre samtidig. Med Nikometeret har jeg fått "eco-meter" - egentlig ampère-meter, batteritemperaturmåler og en mengde andre målere og tilstandsindikatorer (av/på). Nikometeret kan logge alle parametrene til SD-kort med nok kapasitet til en måned.

Har opp gjennom årene opparbeidet erfaring med Th!nk Classic og synes at å vite total batterispenning er nok for meg.

Robometeret er genialt til batteriovervåking og man trenger ingen erfaring for å ha nytte av det.

Lagde meg strek-voltmetre etter denne oppskriften:
http://www.evconvert.com/article/led-bargraph-battery-monitor
men turte ikke å montere det i bilen fordi man får ca 170V inn i kupeen. Ett voltmeter til hver blokk gjør at alle blokkene tappes like mye. Måleområdet tilpasses i voltmeteret slik at man unngår spenningsdelere. Med disse er det lett å se om en blokk har lavere spenning enn de andre, men bare i sanntid. Jeg har lagt ut noen kommentarer og bilder fra post 66 og utover. Det skal ligge en video på UTube av et slikt voltmeter montert i en el-DeLorean. Ellers kan man se en demonstrasjon av meteret i en kjedelig Suzuki Swift her:
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

hma

Sitat fra: El rayo på torsdag 18. februar 2010, klokken 19:40
Jeg har montert Nikometer og synes at det dekker mitt behov.
Nikometer er obligatorisk i Think :) Å kjøre elbil uten fnugg av informasjon om batterispenning/strøm er russisk rullett i mine øyne.

Sitat fra: El rayo på torsdag 18. februar 2010, klokken 19:40
Bargraph-battery-monitor
Det var denne "oppfinnelsen" som satte meg på tanken om hvilke type batteriovervåking jeg ønsker/trenger. Men den blir jo stor som en murstein, tar lang tid å bygge og vil koste for mye.

Deretter var jeg inne på å bygge Gordon Stalliing battery monitor http://genki.home.ionet.net/BattMon/BattMonArticle.html Den vil også bli svært dyr, samt at prototyping (kretsdesign + programmering) vil være tidkrevende.
Var også innom en interessante løsning (med blåtann) fra National Control Devices http://www.controlanything.com/Relay/Device/BAD1232PROXR, men denne utgikk da det må bygges en inngansmodul for spenningstilpassing (0-5V) samt pris.


Så til sist kom Nikolay med tips og idé om å bruke CellLog 8S - det suverent beste valget :) Nå skal vi forsøke å kjøpe engineering og produksjon av inngangsmoduler. Vil oppdatere når vi har mer å melde.
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

hma

#19
Lite har skjedd, men jeg må nesten poste hva jeg gjorde for snart to år siden :-)

Jeg bygget en prototype på en spenningsdeler som fungerte som adapter mellom CellLog 8S enheten og 7 stk 6V-batterier (Nicd) i serie.

Den bruker:
- To stk Opamper LP2902
http://www.ti.com/lit/ds/symlink/lp2902-n.pdf
- En stkspenningsregulator LT3010
http://cds.linear.com/docs/Datasheet/30105fe.pdf
- SIP-motstander 22K (2%) og enkle motstander ( 26,7K (1%) til spenningsdelingsnettverk.
- Zenerdiode på 25V/5W til å beskytte inngang 7
- Motstander til å sette utgang på spenningsregulator R1=1k (1%) og R2 = 18,7K (1%)  25,5V OUT.


Jeg fikk problemer med spenningsregulatoren fordi LT3010-pakken var mindre enn jeg trodde (MSOP). Dermed ble det problemer med tilpassing og lodding. Etter mye strev fikk jeg den til å spille med CellLog-kretsen en kort stund. Etter dette gikk jeg lei ...

Oppdaget i dag at jeg har glemte å forbinde SHDN (pinne 5) med IN (pinne 8), slik at utgangen (OUT) på LT3010 var "off".


Kretstegning, pcb-layout og foto er vedlagt. Merk at pinne-numerering på LT3010 på kretsskjemategningen er feil.
Kontakt meg om du ønsker å bruke noe av dette, ellers er det bare å skrive i denne tråden dersom du har idéer eller forslag :-)

Hilsen
Håkon

- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA