Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Tide forsikring, erfaringer?

Startet av StigH, onsdag 04. november 2015, klokken 18:03

« forrige - neste »

StigH

Hei!
Jeg fikk denne feilen i dag. Jeg hadde rygget inn bilen utenfor ladepunktet hjemme. Skulle koble til men fant ut at kabelen var litt for kort.

Tenkte at bare å rygge bilen litt til uten å lokke ladelokket ikke gjorde noe men jeg fikk i allefall denne feilen etterpå. Noen som vet om dette blir borte når jeg begynner å kjøre igjen etterpå. For feilen ble ikke borte når jeg trykket startknappen nå. Eventuelt nullstille feilen manuelt på en enkel måte.
BMW i3 2015 60Ah Cappariweiss, suite. Kjøpt 19.05.17. Levert 25.05.17
Tidligere biler:
2015 Zoe Intens Easy charge
2013 Skoda Fabia Monte Carlo 1.2TSI
2011 Skoda Fabia 1.6D
2007 Toyota Yaris 1.4D

hsa77

Den eneste feilmeldingen jeg har fått pga åpen ladeluke er "flap open". Ingen skiftenøkkel. Det er nok tilfeldig at feilen oppstod med åpen luke.
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

StigH

Puh!

Ble lettet her. Etter en liten kjøretur tok jeg og stoppet som vanlig. Åpnet luken for å simulere at jeg skulle lade og lukket igjen uten å koble til.

Startet opp som vanlig etterpå og da slukket alle lampene av seg selv og feil på displayet forsvant. Virker som om systemet detekterer at feilen ikke eksisterer mer og avslutter feilmeldingen på egen hånd :) Men mulig jeg tar kontakt med forhandler for sikkerhets skyld bare så de vet om det.
Tidligere biler:
2011 Skoda Fabia 1.6D
2007 Toyota Yaris 1.4D

StigH

I dag kom det jammen en ny raptus. Skulle svinge inn i et parkeringshus og stoppet for en bil på vei ut.

Akkurat rett før jeg stoppet, stoppet bilen og "charging impossible" pluss skiftnøkkel kom opp. Gassen virket ikke. Tok en rask av/på med startknappen og kjørte inn og parkerte som vanlig og lot bilen stå i 10 min.

Men jeg lurer på om jeg ubevisst rotet med girvelgeren av gammel manuellgir-vane. Slik at den slo ut på det. Men det blir bare min spekulasjon. Men jeg vet jeg hadde hånda på den når det skjedde. Kan sånt skje om en skyver den over fra D-N?

Startet opp igjen og da var jammen alt borte igjen. Men lurer litt hvorfor bilen driver å kicker ut sånn innimellom. Kjørte hjem etterpå og nå står den iallfall og lader som vanlig igjen.
Tidligere biler:
2011 Skoda Fabia 1.6D
2007 Toyota Yaris 1.4D

hsa77

Slikt kan skje dersom du fikler med girvelgeren, ja... Dersom du bremser og gir gass samtidig kan du også få slike raptuser. Ikke noe problem etter en liten "omstart".
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

StigH

Da tror jeg jammen det var det som skjedde. Var en jeg møtte brått i åpningen der slik at jeg nesten bråbremset og muligens tråkket borti brems/gass såvidt det var.

Kan hende det var dette som skjedde da jeg fikk den meldingen i begynnelsen av tråden også. At jeg var borti brems/gass da jeg skulle rygge såvidt. Og ikke at ladelokket sto oppe. Er vel temmelig mye avansert datastyring her som skal henge med og blir kanskje brått for systemet om en begynner å surre med flere ting samtidig som egentlig normalt ikke skal skje.

Litt uvant uten gir selv etter noen dager men jaggu så behagelig det er da jeg aldri har eid girløs bil før. Kombinasjon EL/Girløst er en perfekt combo. Blir liksom silkemykt å kjøre. Slår meg til ro med dette. Mange takk for tips :)
Tidligere biler:
2011 Skoda Fabia 1.6D
2007 Toyota Yaris 1.4D

Jævla Hippie

Sitat fra: StigH på tirsdag 06. oktober 2015, klokken 17:29

Men jeg lurer på om jeg ubevisst rotet med girvelgeren av gammel manuellgir-vane. Slik at den slo ut på det. Men det blir bare min spekulasjon. Men jeg vet jeg hadde hånda på den når det skjedde. Kan sånt skje om en skyver den over fra D-N?

Det kan skje om du girer for fort ja, har gjort den feilen mange ganger. Det resulterer i at den spytter ut merkelige og irrelevante feilmeldinger.
Renault Zoe 240 Life

refreol

Kan bekrefte at etter hva jeg har fått opplyst så har bilen en "teller" som registerer hvor mange ganger det har blitt trykket på gass og brems samtidig. Etter et bestemt antall får man opp en "feilmelding" slik dere nevner.

Vi fikk dette problemet i vinter etter at en Biltema-matte skle og trigget følerene. Resulterte i inntauing..., men det var før vi visste bedre og hadde særlig erfaring...
Renault ZoE Intense Easy Charge levert 22. Januar 2015 - det franske flygende teppet....

Reidar Fredrik Olsen - 934 28 520

StigH

Veldig fint å høre om hva andre har erfart med Zoe'n. Da ser jeg liten vits i å mase med verksted så lenge feilen kommer opp selvforskyldt og slettes av seg selv. Det går veldig fint med vanlig kjøring, men om jeg skulle få en brå stopprefleks så kommer manuellkassa tilbake med fomling med pedaler og gearstanga.

Må bare bli kvitt denne vanen så tror jeg dette blir bra. Lett for å sitte litt godt igjen når en har kun har kjørt manuell i over 25 år :)

edit: snakket med selger nylig angående dette. Det er en sikkerhetsmekanisme som slår ut om en skulle trykke på brems/gass samtidig. Nettopp for å unngå overbelasting av komponentene i bilen. Dette var et kjent problem med elbiler. For å resette feilen: Håndbrekk på og gir i park. Trykk start/stopp knappen, gå ut av bilen og lås den. Da resatte minnet seg i bilen.

Som refreol har som signatur: "det franske flygende teppet" Det kan nesten ikke beskrives bedre. For det kjennes som en nesten flyter på en luftpute en halvmeter over veien :)
Tidligere biler:
2011 Skoda Fabia 1.6D
2007 Toyota Yaris 1.4D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA