Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Pure Wallbox gir fra seg klikkelyd

Startet av Belin, tirsdag 03. november 2015, klokken 22:12

« forrige - neste »

Belin

Heisann!

Jeg har bare hatt elbil i 3 dager. Og det var ikke helt planlagt, derfor har jeg ikke fått satt meg så mye inn i denne verden i forkant. Men fy flate for en bil! Hvorfor har jeg ikke gjort dette før!  ;D
Takk og lov for at det finnes forum som dette! :)
Har lest mye og lært masse, men det er noen ting jeg er litt usikker på.
Og det er dette med lading selvfølgelig.

Til daglig kjører jeg maks 7 mil, og klarer meg fint med den laderen som fulgte med bilen og lading på natta hjemme. Men jeg leser da at denne ladekabelen ikke er så smart å bruke ute da den ikke tåler fukt så godt??
Vi har ikke garasje enda, så jeg må lade ute.
Bør jeg kjøpe en ny som tåler mer? I såfall hvilken?

I går skulle jeg lade for første gang på et storsenter mens jeg handlet, tenkte det var greit å få testet ut. Men da måtte jeg ha nøkkel til boksen på veggen, noe jeg ikke har. En snill dame låste opp for meg når hun skulle dra. Det var en vanlig stikkkontakt, og jeg plugget i. Men bilen ville ikke lade.
Snille damen sjekket om hennes bil hadde ladet, og det hadde den. Så det var altså ikke noe feil på kontakten. Forsøkte flere av stikkene også, men fremdeles ikke noe liv.
Regner med at dette er brukerfeil? Men hva gjorde jeg feil i så fall?
Kabelen funker uten problem hjemme.

Er det noe annet jeg som rookie bør ha i bilen? Overganger eller lignende?
Skjønner at det en lader ikke bare er en lader, og er litt forvirret over alle uttrykk og type ladere. Men det kommer seg.
I spekklista fra bilselger, har jeg disse to blant annet:
4U7 FAST CHARGING DC
4U8 FAST CHARGING AC

Hva betyr igrunn dette?

Håper dere holder ut med litt nybegynner spørsmål fra meg. Det kommer sikkert noen fler etter hvert. :)

Anterialis

Trolig må ladeboksen låses før den gir strøm. Altså plugge i lader i Schukoen/kontakten, så låse igjen :)
BMW i3 i 2016.
BMW 330e siden -16.
Venter på BMW X5 45e

Belin

Lokket var ikke mulig å lukke igjen når man hadde stikkontakten i. Det ble liggende oppå kontakten om du skjønner.

LMOR

#3
Mange må du lukke, i noen er sikringen gått, og noen må settes på innefra i f.eks er hotell. Noen er sikkert ødelagt også.

Ellers hadde vært greit å ta spørsmålene her:

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,12948.0.html

Ladeutstyrstrådene står rett under her. De fleste som lurer på noe der er nybegynnere. Greit å gjenta spørsmålene om fukt osv der, så blir det enklere for andre å finne dem etterpå?
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

jkirkebo

Sitat fra: Belin på lørdag 03. oktober 2015, klokken 14:24
Lokket var ikke mulig å lukke igjen når man hadde stikkontakten i. Det ble liggende oppå kontakten om du skjønner.

Dessverre er noen ladestolper bygget slik at dette blir et problem i kombinasjon med enkelte ladekabler. Løsningen da er enten en kort skjøteledning, eller å trykke inn mikrobryteren for lokket manuelt. Etter at lading har startet skal det ikke ha noe å si om mikrobryteren slippes igjen.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Taffelman

Gratulerer med kul bil! Går og venter på en selv :)

4U7 FAST CHARGING DC
4U8 FAST CHARGING AC

Dette betyr at bilen kan hurtiglades på DC hurtigladestasjoner med CCS Combo kontakt, kabel/kontakt sitter fast i laderen og 80% lading tar ca 25 min, betaling med mobil eller brikke.

På kjøpesentre etc, finner man ofte semi-hurtiglading på AC type-2 ladestolper, her kan du lade med den medfølgende type-2 kabelen (den uten "kladd"). 80% tar ca 3 timer, betaling som ved hurtiglading.

Se http://map.chargedrive.no eller http://www.ladestasjoner.no for oversikt over hurtigladere (begrens søket til type2 og CCS).

Semi-hurtig lading kan du også få hjemme avhengig av hvor kraftig kurs du har tilgjengelig.

Original ladekabel med den store "kladden" bruker normal kontakt (schuko) og er beregnet på 10A kurs, ladetid ca 7 timer for 80%.

Har du 16A kurs kan du kjøpe en portabel vegglader eller en kraftigere 16A ladekabel med "kladd". Da lader du 80% på ca 5 timer. Anbefaler å oppgradere kontakter fra normal (schuko) til blå "industri kontakt" (cee).

Raskeste hjemmelading er med fastmontert vegglader på 32A kurs. Da lader du 80% på ca 3 timer, eller ca 4 mil i timen.

http://www.elbil.no/wiki/BMW_i3:Lading


X75D
TM3 LR AWD

Belin

Tusen takk for oppklarende og bra svar. :)


Sitat fra: Taffelman på søndag 04. oktober 2015, klokken 23:46
Gratulerer med kul bil! Går og venter på en selv :)

4U7 FAST CHARGING DC
4U8 FAST CHARGING AC

Dette betyr at bilen kan hurtiglades på DC hurtigladestasjoner med CCS Combo kontakt, kabel/kontakt sitter fast i laderen og 80% lading tar ca 25 min, betaling med mobil eller brikke.

På kjøpesentre etc, finner man ofte semi-hurtiglading på AC type-2 ladestolper, her kan du lade med den medfølgende type-2 kabelen (den uten "kladd"). 80% tar ca 3 timer, betaling som ved hurtiglading.

Se http://map.chargedrive.no eller http://www.ladestasjoner.no for oversikt over hurtigladere (begrens søket til type2 og CCS).

Semi-hurtig lading kan du også få hjemme avhengig av hvor kraftig kurs du har tilgjengelig.

Original ladekabel med den store "kladden" bruker normal kontakt (schuko) og er beregnet på 10A kurs, ladetid ca 7 timer for 80%.

Har du 16A kurs kan du kjøpe en portabel vegglader eller en kraftigere 16A ladekabel med "kladd". Da lader du 80% på ca 5 timer. Anbefaler å oppgradere kontakter fra normal (schuko) til blå "industri kontakt" (cee).

Raskeste hjemmelading er med fastmontert vegglader på 32A kurs. Da lader du 80% på ca 3 timer, eller ca 4 mil i timen.

http://www.elbil.no/wiki/BMW_i3:Lading

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA