Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Motorhavari???

Startet av elektrolux, søndag 28. mars 2010, klokken 19:01

« forrige - neste »

elektrolux

Rav 4 nevner gjentatte ganger kjemisk tomme Nicd batterier, og at en ikke må tømme slike blokker til volt over tid.

Lurte bare på en utdyping av dette, da min erfaring er at blokker aldri har tatt skade av å tømmes helt. Har ved flere annledninger ladet opp blokker som hviler på omtrent 0 volt og som har stått slik i over 1 år. Har også kortsluttet blokker i lengre tid for så å lade dem opp igjen uten problemer.

Har til og med ladet feil vei og endt opp med et batteri som tester bedre enn før "fadesen"

Lurer på om det ikke er feil på blokkene som ikke lar seg lade opp igjen etter full tømming, mer enn at de blir kjemisk tomme.

Dette er mine erfaringer, men er lydhør for hva som måtte være problemet.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Rav4_EV

Det kan være at blokkene allerede er skadet slik at en kompett tømming gir dem dødsstøtet, men jeg vet at Boggie er opptatt av å ikke tømme dem helt ut under rekondisjonering, nettopp for å forsikre seg om at de kan komme opp igjen. Om det er jeg eller han som begynte å kalle dem kjemisk tomme vet jeg heller ikke. Luten er der fortsatt, så det blir mer bokstavelig enn faktisk.

AM
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

Lynet

Jeg har samme erfaring som deg elektrolux. Byttet ei hel rekke i 2007 etter en eksplosjon. Valgte da ut de antatt beste blokkene for de to "gamle" rekkene. De svakeste blokkene ble tømt helt med ei lita lyspære i flere uker.
I fjor, etter to år stående tomme satte jeg to stk inn igjen etter å ha sett svakhet på to blokker med paktrakr. Tok en vanlig vannfylling med 38Ah overlading for å få synkronisert alle blokkene.
Samtlige målinger i ettertid har disse to blokkene vært desidert best når det gjelder å holde spenningen når de nærmer seg helt utladet.
Til og med bedre enn de nye blokkene fra 2007!!

Men IKKE prøv dette på blybatterier, de er ødelagt på kort tid hvis de dyputlades.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Boogie

#3
Sitat fra: Rav4_EV på mandag 15. februar 2010, klokken 18:35
Det kan være at blokkene allerede er skadet slik at en kompett tømming gir dem dødsstøtet, men jeg vet at Boggie er opptatt av å ikke tømme dem helt ut under rekondisjonering, nettopp for å forsikre seg om at de kan komme opp igjen. Om det er jeg eller han som begynte å kalle dem kjemisk tomme vet jeg heller ikke. Luten er der fortsatt, så det blir mer bokstavelig enn faktisk.

Tja, kjenner meg ikke helt igjen her. Stopp på 2,0V er noe vi begynnte med etter anbefaling fra deg AM. Og har siden funnet at det er en grei verdi. Har ved flere anledninger de siste årene vært borte i blokker som er helt tomme, og har ennå ikke sett at det ikke er mulig å få liv i dem. Bortsett fra de som har fått glycol inn i luten. De er det ikke mulig å redde.

Men dersom de ikke våkner opp igjen vil jeg anta at det er noe fysisk galt med blokken.

Det kan også være greit å vite at NASA kjører ned sine celler jevnlig til 0V. Kortslutter de i 48 timer og kjører dem opp igjen. Og at dette har vært gjordt i flere tiår.
Tønsberg:
Nissan Leaf 2012 EU
Nissan Leaf 2017 30 kW Norsk
Venter på Tesla M3...

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt ca 500 000 km.

Ken

Luten vil ødelegges etter tid hvis ikke blokkene er forseglet ved lagring. CO2 vil forkalke luten. Luten er antagelig sterkere enn strengt tatt nødvendig så at den vil tåle litt uttynning og forkalking over en 10 års periode.

Godt å høre at flere har ikke opplevd varig skade ved tømming av blokker. Jeg har en pakke liggendes som var tømt noen måneder siden og det var vondt å tenke at jeg hadde påførte dem skade.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

Lynet

Sitat fra: Ken på tirsdag 16. februar 2010, klokken 22:37
Luten vil ødelegges etter tid hvis ikke blokkene er forseglet ved lagring. CO2 vil forkalke luten.

Hvor får du CO2 fra Ken? Med plasttoppene på vannfyllestussene vil du ikke få luftsirkulasjon i blokka.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Ken

Jeg altid bruker PVC rør av passelig diameter sveist på den ene enden nå blokker lagres utenfor batteripakken. CO2 brukes til global oppvarming!
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

Thor Atle

Sitat fra: Lynet på mandag 15. februar 2010, klokken 21:58De svakeste blokkene ble tømt helt med ei lita lyspære i flere uker.
I fjor, etter to år stående tomme satte jeg to stk inn igjen etter å ha sett svakhet på to blokker med paktrakr.
Men IKKE prøv dette på blybatterier, de er ødelagt på kort tid hvis de dyputlades.

Er litt amatør her. men mener å ha lest at ett av problemene med med en dyp tømming  til ~0V er
ved 0,2V pr celle så blir det spaltet H og O2 ....     knallgass....   

men at batteriene trives best med og lagres 0V
Peugeot 106 electric,, 1997

Baltor

Sitat fra: Lynet på mandag 15. februar 2010, klokken 21:58

Men IKKE prøv dette på blybatterier, de er ødelagt på kort tid hvis de dyputlades.
Dette er en utbredt oppfatning, men den stemmer ikke for alle typer blybatterier. Jeg har tatt vare på endel kasserte og helt utladede Sonnenschein A512 12v batterier. Alle hadde mindre enn 3 v, noen mindre enn 1 v. Slik hadde de stått lenge. 9 av 10 batterier lot seg lade og har nå helt grei kapasitet, jeg bruker de i et solcelleanlegg.

Helt tomme blybatterier har veldig stor motstand, og intelligente ladere (som C-tek) vil ikke lade dem. Men med en billig gammeldags Biltemalader tok de imot fra 0,01 til 0,05A, og etter noen timer økte strømmen. Noen av batteriene trengte flere dager med lading før de oppførte seg normalt.
Jeg tror det stemmer at hver dyputlading forkorter levetiden, men når det først er dyputladet skjer det ikke mer, og det betyr nok ikke så mye om det står litt lenge, bare det ikke fryser istykker.
Stavanger
Peugeot Partner, 4 stk Think Classic og en Rosa Kewet 5 i familien. 
Var med og startet Rogaland Elbilforening. Kan utføre vannservice på både Think og PSA

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA