Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Nå banner jeg sikkert i kirken…

Startet av Matheus, mandag 02. november 2015, klokken 23:13

« forrige - neste »

Matheus

Hei, i instruksjonsboka står det at en sikring beskytter vannpumpe-kretsen når vi lader hovedbatterier og en annen sikring beskyter vannpumpe-kretsen når man kjører.
Når min Think blir ikkje lada kvar dag, men kvar 3-4 dag, begynner vannpumpa gå mens bilen er parkert.
Det fører til at vannpumpa slitt og hovedbatteri blir etterkvart utlada (12v batteri blir heller ikkje skikkelig lada).
Dette er kjent problem. Men hva hvis eg ta vekk sikring for vannpumpe Lading? Blir DC-DC lada som normalt, bare at vannpumpa ikkje startar? Har noen tenkt på det før? Noen som prøvd? Eg vil ikkje bruke dette permanent men bare når bilen parkeres i ferie.
Eg skal no parkere bilen i ei veke og ikkje bruke. Eg tar ut sikring å sjå hva som skjer.
Leaf 30 og Partner Teppe Electric, Ryobi batterigressklipper :)
Før: I-miev, Kona ev, Leaf 24, Think, Saxo ev, Peugeot 407sw, Punto, Mazda 323f, 626sw, 6 sw, Sirion 4wd, H-rv

elektrolux

Det går nok bra å ta ut sikringen mens DC-DC lader et svakt 12V batteri, men hvorfor ikke bare bytte 12V batteriet? Det er svakt nå, og blir ikke bedre når vinteren setter inn.

Testes ved å åpne service luken under førerstolen og sette på lyset i 1 time. Etter en time skal spenningen på et brukbart 12V batteri fremdeles være over 11 V
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Matheus

Eg var litt for kjapp til å skrive sist. Eg redigerte det pga meritoriske feil.
Eg skal sjekke batteri. I følge tidligare eiger batteri har bare 1,5 år. Eg trudde at dårlig lada 12v batteri er kjent problem for think. Det fins anbefalinger å installere Biltema lader som opplada 12v batteri hele tiden med lav strøm. Vannpumpa startar ikkje, slitter ikkje og slitt ikkje. Dvs det er ikkje nødvendigvis at 12v bat. er dårlig men at sjølve ladesystemet er dårlig tiltenkt. I min meining vannpumpa treng ikkje å starte når bare dcdc skal lade 12v bat.
Leaf 30 og Partner Teppe Electric, Ryobi batterigressklipper :)
Før: I-miev, Kona ev, Leaf 24, Think, Saxo ev, Peugeot 407sw, Punto, Mazda 323f, 626sw, 6 sw, Sirion 4wd, H-rv

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA