Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: 400 trippel nye ladere i Tyskland

Startet av hhagl, mandag 02. november 2015, klokken 19:51

« forrige - neste »

hhagl

Nå er zoe på verksted for å få fikset ladefeil men jeg driver og forbereder vinteren. Før har jeg kjørt Leaf jeg har ladet på jobb ved behov, men zoe vil ikke lade fra stolpene der. Bilen ble egentlig kjøpt inn til kona, men hun nekter å bruke den når den heller ikke vil lade på jobben hennes så hun overtok leafen og jeg fikk zoe siden jeg har litt kortere vei og kjører litt mer økonomisk enn henne. Vil den klare 6 mil hver vei hele vinteren med nødvendig oppvarming?
2012 Nissan leaf
2015 Renault Zoe 240 - står på verksted

THE

Hvilken type kjøring har du, og hvor i landet kjører du?

På Vestlandet med få minusgrader og lav fart kan nok 120 km totalt pr dag gå greit.

Jeg har ca 100 km hver dag med gamle Zoe 210, og tror det skal gå veldig bra. Kjører da på lett kuperte veier med ca 50% 80-sone, resten fordel mellom 50, 60 og 70-soner. Jeg har en fergestrekning på ca 15 minutter, så kupeen blir avkjølt flere ganger i løpet av dagen. Jeg bor på Vestlandet, og det er sjelden mange kuldegrader. Det hadde nok vært vanskeligere med rekkevidden om jeg bodde et sted der 15-25 minus ikke er uvanlig, eller om kjøringen var på motorvei med høye hastigheter.

Har du tilgang på hurtiglader på vei hjem fra jobb, så er du sikret de dagene det eventuelt blir knapt med rekkevidde.

Jeg har ikke tilgang på hurtiglader langs daglig kjørerute, eller andre steder jeg kjører jevnlig, og bestilte Zaptec med bilen for å kunne lade på vanlige stikkontakter. Nå ser det ut til at Zaptec ikke vil hjelpe meg denne vinteren på grunn av forsinket levering, så da blir det nok å ta dieselbilen de dagene det blir veldig kaldt.
 
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

hhagl

Innlandstraktene på østlandet med mye 80-sone og ganske flatt. Ikke helt uvanlig med 10-15 minusgrader her vinterstid.
2012 Nissan leaf
2015 Renault Zoe 240 - står på verksted

THE

Det er vel ingen som kan svare deg helt eksakt. De som har erfaring med Zoe på vinteren har jo 210-versjonen. Jeg tror du skal klare deg de fleste dager, men det blir bare synsing fra min side.

Hvor mye rest har du igjen på batteriet når du kommer hjem nå med litt kjølig høstvær? I sommer med 20-25 grader hadde jeg rekkevidde på opp til 180-190 km med fin kjøring, men nå er jeg nok nede på ca 150 km med samme type kjøring på samme kjørerute på kjølige dager.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

hhagl

Har hatt ca 30-35% igjen på batteriet når jeg har kommet hjem etter 12 mil nå i sommer. Nå står jo bilen på verksted så jeg har ikke fått testet de siste ukene når temperaturene har gått en del ned. Har nok også litt å gå på når det gjelder øknomisk kjøring.

2012 Nissan leaf
2015 Renault Zoe 240 - står på verksted

morten69

#5
forbruket vil øke en del. Kjørte fra Strømstad mandag morgen til ski. 2 grader ute og forbruket lå på 18 i snitt med 100 km/ t mot 14 ved 20 grader. Det som er viktig når det er kaldt og en skal langt er forvarming. Sett på komfort timer slik at batteri og kupe er varm før start. Det sparer du mye strøm på. Kjørte i går morges samme strekning og 5 grader ute. Brukte for varming denne gangen og forbruk snitt 15.5.
Zoe 2017 R400 Intense Grå Titanium
Zoe 2015 R240 Intense Brun, solgt
Ion 2014 solgt

THE

Forvarming har mye å si, men problemet til hhagl og meg er at vi kan forvarme kun hjemme om morgenen, og ikke når vi reiser fra jobb uten lademuligheter. Forvarming på jobb vil eventuelt bruke energi fra batteriet, og da har det ingen positiv effekt på rekkevidde i alle fall.

Ved å bruke setevarme, så kan kupetemp senkes litt også uten å miste komfort. Det bidrar også til noen km ekstra rekkevidde.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA