Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Tesla aksjer

Startet av superelbil, mandag 02. november 2015, klokken 17:08

« forrige - neste »

superelbil

Startet bilen på helt vanlig måte men så plutselig kom skilpadda opp etter kort tid, i tillegg lyser det et lys som hadde noe med batteriet å gjøre. Slo bilen av og så på igjen så var det borte, og alt var som vanlig. Men etter en liten stund kom det tilbake, og bilen mistet så å si all motorkraft og lading med reduksjons gir virket ikke. Maksfart var ca 20 km\t men når jeg stoppet hadde den ikke noe motorkraft til å forsette.


Har noen opplevd noe lignende?
Hva kan det være som er feil?

TB

I følge C-Zero manualen: http://service.citroen.com/ddb/modeles/czero/czero_czero/ed02-11/no_no/contenu/AC-C-ZERO_02_2011_NO.pdf

Bil med utropstegn betyr:
System for autodiagnose av den elektriske hovedkretsen.
Uregelmessighet i den elektriske hovedkretsen.
Øyeblikkelig stans er påkrevet.
Få kontrollen utført hos CITROËN-forhandlernett eller hos et kvalifisert verksted.

Skilpadde betyr:
Ladenivået til hovedbatteriet er ikke tilstrekkelig eller temperaturen til hovedbatteriet er ikke tilstrekkelig...

Dvs, bilen må til merkeverkstad for diagnose. Der kan det leses av status frå bilen via ODB2 kontakten. Det kan virke som feil på hovedbatteri, eller andre sentrale deler.

Det har vore omtalt at feil på AC kan føre til stopp, pga. AC brukes for å kjøle batteriet når det blir for varmt.
Uansett, dette bør vere garanti / reklamasjons sak.

Kan vere verkstaden er litt vrang om bilen er direkte importert til Norge av andre enn merkeforhandler, spesielt etter 3 år frå bilen var ny. Reklamasjon må i slike tilfeller bli retta til det firma som faktisk importerte bilen til Norge.

Oppdater gjerne tråden med det du finn ut.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

superelbil

Takk for et veldig grundig svar!

Jeg skal ringe forhandleren å se hva de sier på mandag.
Skal oppdatere når jeg har fått hørt fra de. Bilen har rullet 90 000km.

superelbil

Ringte nettopp til Mitsubishi verksted for å høre med de. De sa at den først måtte få byttet det batterifestet før de kunne ta en diagnose av bilen. De hadde ikke mulighet for å ta bilen inn før den 20.10.15, så da er jeg uten bil frem til da og mest sannsynlig noen dager etterpå.

Er det sånn at garanti og reklamasjon saker må gjøres på merkeverksted?
Har jeg krav på lånebil mens dette holder på?

pwb

Sitat fra: superelbil på mandag 05. oktober 2015, klokken 13:18
Ringte nettopp til Mitsubishi verksted for å høre med de. De sa at den først måtte få byttet det batterifestet før de kunne ta en diagnose av bilen. De hadde ikke mulighet for å ta bilen inn før den 20.10.15, så da er jeg uten bil frem til da og mest sannsynlig noen dager etterpå.

Er det sånn at garanti og reklamasjon saker må gjøres på merkeverksted?
Har jeg krav på lånebil mens dette holder på?

Hvis de må ha bilen inne lenger enn en uke så har du krav på lånebil. Men vet ikke om de dagene som går frem til da kan telle som dette? Kanskje det vil telle hvis du får den dit og parkerer den hos dem? Men sjekk med forsikringen din om de kan hjelpe deg.

TB

Sitat fra: superelbil på mandag 05. oktober 2015, klokken 13:18
Ringte nettopp til Mitsubishi verksted for å høre med de. De sa at den først måtte få byttet det batterifestet før de kunne ta en diagnose av bilen. De hadde ikke mulighet for å ta bilen inn før den 20.10.15, så da er jeg uten bil frem til da og mest sannsynlig noen dager etterpå.

Er det sånn at garanti og reklamasjon saker må gjøres på merkeverksted?
Har jeg krav på lånebil mens dette holder på?
Her må verkstedet missforstått deg pr. telefon. Så lenge batteri ikkje har ramla ut av bilen :o har batterifestet har ingen relevans for å utføre diagnose.

Om skal vente til 20.10 før Mitsubishi skal lese av diagnose, så må du vente nye 2 veker på deler, så blir du uten bil i minst ein månad.

Det du bør gjere er:
- Sjekk om det er andre Mitsubishi verkstader i nærleiken som kan ta imot bilen.
  ( Du må bruke eit autorisert Mitsubishi verkstad for at dei skal ha nødvendig utstyr for å utføre diagnose, og for at reparasjon skal bli utført på garanti uten kostnad.)

- Sjekk og på nytt mot verksted du snakka med idag, der du informerer bilen ikkje er kjørbar - og vil bli frakta inn med redningsbil.

- Ta kontakt med forsikringselskap ang. redningsbil. Har du redningsbil inkludert i din forsikring vil du betale ca 500 kr i egenandel. Er du NAF eller Falck medlem er egenandel kr 0.

Be redningsbil sjåføren levere bil til Mitsubishi som har korteste ventetid. Obs: Verkstad kan normalt ikkje vere for langt vekke for at eigenandelen skal vere kr 500.

Mas litt på verkstanden om å utføre diagnose, slik at eventuelle deler kan bli bestilt. Om feilen er på AC eller hovedbatteri går det gjerne ein del tid før nye deler er på plass.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

asbkar

Da jeg fikk samme symptomer var det kompressoren til aircondition som var problemet. Tok tid før de fant ut av det, men bør være mer kjent nå.
Fra Ski. i-Miev siden september 2011. TM3 siden mars 2019.

superelbil

Jeg fikk kjørt den bort til nærmeste Mitsubishi forhandler nå i kveld siden det var lite biler sent på kvelden. Nå så jeg at batterinivået var høyere enn det var på bildet, uten at den hadde ladet noe siden bildet ble tatt. Etter ca 300 meter så gikk den tilbake i nødmodus, men slo den av og på så gikk det greit de siste 2 kilometerne.

Skal ta en tur oppom i morgen å høre hva de tror det kan være. Tror ikke jeg har leiebil i forsikringsavtalen min dessverre :)

superelbil

Da har bilen vært inne for sjekk. Og fikk melding om at den var ferdig. Jeg ringte de for å høre gva som var gjort og for å finne ut hva som var feil. I følge de jeg snakket med så var det AC pumpa som var gått. De ville ikke bytte denne siden 80 000 kilometer servicen ikke var gjennomført.

Da jeg var på 80 000 så var jeg på eukontroll der det var null feil. Så var det så å si den samme sjekken som en service. Derfor ble ikke service tatt sa jeg. Men det var ikke godt nok mente de.

Han sa jeg måtte ta service før de gjorde noe mer. Dette er jo reklamsjonssak så det skal jo ikke ha noe å si om servicen ikke er gjennomført.

Hva skal jeg gjøre?

bruisepristine

#9
Sitathttp://www.dinside.no/904730/du-kan-trygt-velge-et-annet-verksted :

"Velger du å benytte et annet verksted enn merkeverkstedet, er det uansett viktig ta å vare på all dokumentasjon, noe de kommer til å be om dersom en garantisak skulle dukke opp. Da ligger bevisbyrden på deg som forbruker for at all service er tatt i henhold til alle krav fra den respektive fabrikk."


http://forbrukeradvokaten.no/garantier-og-reklamasjoner/ :

"Forbrukeradvokaten 21/10/2014 at 09:47 Reply
Er bilen kjøpt privat har du fem års reklamasjonsrett. I tillegg har du garantiretten på tre år, så du er godt innenfor. Normal slitasje er unntatt fra både garantien og reklamasjonsretten. I tillegg er brukerfeil og ytre påvirkning unntatt fra reklamasjonsretten (og mest sannsynlig også fra garantien). Spørsmålet er derfor om feilen du har opplevd faller inn under begrepene normal slitasje, brukerfeil eller ytre påvirkning. Hva som faller inn under begrepet normal slitasje må du forhøre deg med en teknisk kyndig om. I tillegg kan du søke Forbrukertvistutvalgets avgjørelser (ftu.no) for å se om det finnes avgjørelser på de delene du har problemer med. Du nevner at du har gått over serviceintervallet. Dette trenger ikke å ha noe å si, men dersom feilen som har oppstått mest sannsynlig kunne ha vært oppdaget/hindret på servicen, så kan dette få betydning for dine rettigheter. Ola Fæhn, Advokat."

Jeg har forøvrig aldri hørt at en eu-kontroll alene går fullgod som service, men at man kan ta eu-kontroll samtidig som service og spare noen kroner på eu-kontrollen er vel ganske vanlig.

Tesla Model ≡  Reservert 01.04.2016

Vurderer ioniq eller ampera-e som ventepølse

pwb

Uansett er det ingen ting i 80.000 servicen som tilsier at man skal gjøre noe med AC. Bytte av kjøleveske som da sikkert er gassen er satt til 20 års intervall. Lite trolig at de ville sjekket og funnet noe på 80.000km som ville gjort at den ikke røk nå. Du kan jo høre hva som sjekkes på 80.000km og så kan du jo si at du tar det som reklamasjon og ikke garanti.

SUNPWRD

Om det hjelper deg å få bilen reparert hadde jeg latt de tatt 80k km service uten å blunke. Vi må huske og forstå at de som stiller en garanti også vil ha inn bilene på servicer underveis i perioden. Dette er logisk for min del. Eu kontroll har ingen ting med en reklamasjon på AC anlegg å gjøre.

La de ta service, be om rabatt pga masse pes med transport av bilen etc, og KREV at de fikser AC kjapt! :-)
Tesla S75D - Obsidian, AP2, FSD, pano, skinn, 21" staggered turbin, premium, lyd, cold weather

Konebil: Kia Soul EV 2016
2kWp solceller på taket
Ex: Citroën C-Zero 2014 (50 00 km på 3 år)

TB

Sitat fra: pwb på onsdag 21. oktober 2015, klokken 20:32
Uansett er det ingen ting i 80.000 servicen som tilsier at man skal gjøre noe med AC. Bytte av kjøleveske som da sikkert er gassen er satt til 20 års intervall. Lite trolig at de ville sjekket og funnet noe på 80.000km som ville gjort at den ikke røk nå. Du kan jo høre hva som sjekkes på 80.000km og så kan du jo si at du tar det som reklamasjon og ikke garanti.
Gass i AC skiftes ikkje? Den etterfylles, om det blir for lite. Om det ikkje er 100% tett vil gassen forsvinne, og til slutt er det for lite gass til at AC fungerer.

Kjøleveske som skal bli bytta må enten vere varmekretsen, eller kjøling av lader / motor osv. Dette er slik eg har forstått vann tilsatt frostveske, slik at det ikkje frys.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

TB

Sitat fra: superelbil på onsdag 21. oktober 2015, klokken 14:08
Da har bilen vært inne for sjekk. Og fikk melding om at den var ferdig. Jeg ringte de for å høre gva som var gjort og for å finne ut hva som var feil. I følge de jeg snakket med så var det AC pumpa som var gått. De ville ikke bytte denne siden 80 000 kilometer servicen ikke var gjennomført.

Da jeg var på 80 000 så var jeg på eukontroll der det var null feil. Så var det så å si den samme sjekken som en service. Derfor ble ikke service tatt sa jeg. Men det var ikke godt nok mente de.

Han sa jeg måtte ta service før de gjorde noe mer. Dette er jo reklamsjonssak så det skal jo ikke ha noe å si om servicen ikke er gjennomført.

Hva skal jeg gjøre?
Som alt er nevnt i tråden - du har to alternativ:
1. Betal for service - slik at bytte av AC kompressor blir utført uten meir diskusjon.
2. Du kan argumentere med at dette er ein reklamasjon, og utført service ikkje ville hindra havari på AC. Dvs, reparasjon skal bli utført uten regelmessig service er utført.

Alternativ 1 går raskere, men er litt dyrere. Det koster å vere uten bil også... :-)
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

hkaspenberg

Sitat fra: superelbil på fredag 02. oktober 2015, klokken 02:10
Startet bilen på helt vanlig måte men så plutselig kom skilpadda opp etter kort tid, i tillegg lyser det et lys som hadde noe med batteriet å gjøre. Slo bilen av og så på igjen så var det borte, og alt var som vanlig. Men etter en liten stund kom det tilbake, og bilen mistet så å si all motorkraft og lading med reduksjons gir virket ikke. Maksfart var ca 20 km\t men når jeg stoppet hadde den ikke noe motorkraft til å forsette.

Har noen opplevd noe lignende?
Hva kan det være som er feil?

Opplevde akkurat det samme med min bil igår. Idag går den normalt, men jeg har vært i kontakt med Peugeot.

// Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA