Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Optimal ladetimer

Startet av storform, mandag 02. november 2015, klokken 16:58

« forrige - neste »

storform

På fossilbiler jeg har hatt tidligere, vet jeg at speedometeret har vist noe høyere fart (ca 10% ?) enn reell fart. Er det noen som vet om dette er tilfellet også med TMS? Eller viser speedometeret til Tesla hastigheten man faktisk har?
Kia Soul EV Exclusive, caribbean blue - 2015. SOLGT
Tesla Model S85, midnight silver - 2015. SOLGT
Tesla Model 3, RWD, midnight silver - 2019

jazzwheel

Sitat fra: storform på fredag 02. oktober 2015, klokken 01:11
På fossilbiler jeg har hatt tidligere, vet jeg at speedometeret har vist noe høyere fart (ca 10% ?) enn reell fart. Er det noen som vet om dette er tilfellet også med TMS? Eller viser speedometeret til Tesla hastigheten man faktisk har?


Jeg har med 20 toms hjul blit målt til 71 km/t når cruisecontrol stod i 70 av disse sakene til Vegvesenet som står langs veien.

mj

Speedometeret skal være spot on iflg tester.
Vegvesenets målere er ikke nødvendigvis riktige. Opplever forskjell her i Norge i fra 1-4 kmt ved kjøring på cruise.
De samme viser alltid likt.

Opplever at de i utlandet er mer riktige. I  Danmark og Tyskland viser de likt som speedometer eller kun 1 kmt i avvik.
S100D Sort metallic
X75D Blå VIN F127...
S90D Hvit VIN P127...Solgt Juni 2018
S85 Grå VIN P58035, byttet i X75 29.03.17
S85 Grå VIN P36765, solgt 10.04.16

lunitiks

Opplever at mitt viser ca. 5 km/h for mye
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

GOS

Sitat fra: mj på fredag 02. oktober 2015, klokken 06:32
Speedometeret skal være spot on iflg tester.
Vegvesenets målere er ikke nødvendigvis riktige. Opplever forskjell her i Norge i fra 1-4 kmt ved kjøring på cruise.
De samme viser alltid likt.

Opplever at de i utlandet er mer riktige. I  Danmark og Tyskland viser de likt som speedometer eller kun 1 kmt i avvik.

Ikke spot on. Det avhenger av felgstørrelse og faktisk de forskjellige dekkene som har vært brukt. Mener det er fra 0.5 - 1.5 km/t ved 100 km/t i forhold til GPS måling

Hvis dere søker på forumet her så finner dere målinger

19" Nokian R2 viser nesten 1.5 km/t feil mens 19" Goodyear sommerdekka litt under 1 om jeg ikke husker feil.
Model 3, LR AWD, MCR, svart/svart levert februar 2019
Model 3, 2 stykk reservert 09:20 31.03.2016, reservasjons ID 365692 og 365695
S85 blå, levert juni -14, solgt jan 2019

GOS

Sitat fra: lunitiks på fredag 02. oktober 2015, klokken 07:06
Opplever at mitt viser ca. 5 km/h for mye

Det var helt ny erfaring. Er det en D bil?
Alle de "gamle" synes å ha veldig nøyaktig.
Model 3, LR AWD, MCR, svart/svart levert februar 2019
Model 3, 2 stykk reservert 09:20 31.03.2016, reservasjons ID 365692 og 365695
S85 blå, levert juni -14, solgt jan 2019

Hyperstress

Av 430 biltyper viste 2 speedometer nøyaktig, og Tesla var en av de to:

http://www.klikk.no/motor/bil/article919807.ece
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

async3phase

Jeg mener å ha lest et sted at speedometeret er GPS korrigert. Merk: Ikke GPS styrt, fremdeles hjulenes omdreiningshastighet som er kilde, men det legges til en faktor gitt av forskjellen mellom tilbakelagt avstand målt av GPS og hjul. Det rimer igrunn godt med hva jeg ser i min bil, svært lite avvik.

Dette kan man kanskje måle ved dekkbytte dersom man har vinterdekk av en annen dimensjon enn sommerdekk? Hiv inn en TomTom eller noe, og se på hastighet der rett etter byttet. Da er det kanskje litt forskjell før bilen retter på korreksjonsfaktoren?

Lynet

Mitt viser nesten 2km/h for mye, målt med GPS.

Og til dere som maser om at felgdiameter har noe å si så er det helt feil. Det eneste som har betydning er rulleomkretsen på dekket. For å finne den er det bare å gå inn på en dekkalkulator på nett eller app.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

cra

Min viser 1 for mye, sammenlignet med alternativ GPS og skilter langs vegen som viser hastighet. 19" standard felger, 245/45 dekk.

Som andre nevner vil hjulstørrelsen påvirke dette.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

turfsurf

Sitat fra: Lynet på fredag 02. oktober 2015, klokken 07:58
Mitt viser nesten 2km/h for mye, målt med GPS.

Og til dere som maser om at felgdiameter har noe å si så er det helt feil. Det eneste som har betydning er rulleomkretsen på dekket. For å finne den er det bare å gå inn på en dekkalkulator på nett eller app.

Vel, så lenge man snakker om standardhjul, så er det forskjell på hjul med 19" og 21", så det er en forenkling å bruke det som referanse. Rulleomkretsen på dekket varierer og litt avhengig av produsent av dekk.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

hoffa

2014 modell.
21" originale conti = dead on
19" vinter Bridgestone Blizzak VRX = viser 2 for mye
P85 solgt
Model X P100DL mars 2017
TOCN signaturmedlem og Elbilforening medlem

Muffinman

Sitat fra: hoffa på fredag 02. oktober 2015, klokken 09:02
2014 modell.
21" originale conti = dead on
19" vinter Bridgestone Blizzak VRX = viser 2 for mye
Stort sett samme erfaring. Helt nøyaktig med 21", både Conti og PS2. Hakka R2 i 19" gav 2km/t for høy visning. Kjører nå på PH Turbin II i 19" med Falken 453, og her er feilvisningen 2-3 for mye.

GOS

Sitat fra: Lynet på fredag 02. oktober 2015, klokken 07:58
Mitt viser nesten 2km/h for mye, målt med GPS.

Og til dere som maser om at felgdiameter har noe å si så er det helt feil. Det eneste som har betydning er rulleomkretsen på dekket. For å finne den er det bare å gå inn på en dekkalkulator på nett eller app.

Det er jo akkurat derfor folk nevner det med felgstørrelse og dekktype. Folk vet at det er diameteren/rulleomkretsen på dekket som er avgjørende og "maset" du snakker om har jeg ikke sett noe til. De har forskjellig rullediameter / omkrets og gir derfor forskjellig måling. Det er forskjell på 21" Michelin og 21" Continental dekk.
Model 3, LR AWD, MCR, svart/svart levert februar 2019
Model 3, 2 stykk reservert 09:20 31.03.2016, reservasjons ID 365692 og 365695
S85 blå, levert juni -14, solgt jan 2019

Øyvind.h

Sitat fra: GOS på fredag 02. oktober 2015, klokken 07:11
Sitat fra: lunitiks på fredag 02. oktober 2015, klokken 07:06
Opplever at mitt viser ca. 5 km/h for mye

Det var helt ny erfaring. Er det en D bil?
Alle de "gamle" synes å ha veldig nøyaktig.

Jepp. Min 2013-modell var nesten dønn nøyaktig med standard 19" Goodyear dekk. I 100km/t vipper GPS mellom 99 og 100.

19" Nokian R2 vinterdekk derimot har marginalt mindre rulleomkrets selv om dimensjonen er lik. Så der tror jeg det var ca 2km/t feilvisning i 100km/t.

Men utrolig deilig å vite at det speedometeret viser er det man faktisk kjører i, samt store og lettleste tall i dash istedenfor en kjip speedometer-nål.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA