Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: EN 16 toms lettmetalfelg søkes

Startet av Pip, mandag 02. november 2015, klokken 14:49

« forrige - neste »

Pip

Fikk plutselig bilen min i går  8)
Kablene som fulgte med var den til vanlig stikk kontakt med boks på kabelen, den andre var med en rund kontakt til 16A (?) uttak på ladeboksene som står rundt omkring. Etter å ha snakket med forhandler og sjekket litt rundtom ellers så ble det ikke ekstra ladeboks på meg. Har mulighet til å lade på jobben i tillegg til vanlig stikk hjemme så jeg ser hvordan det går med det først, kan alltid bestille ekstra boks hjemme senere om det viser seg å være behov for det.
Takker for alle svar, det har vært til god hjelp :-)

Pomorbror

Den runde kontakten er godkjent for 16 amp (derfor står det 16amp på den)
Boksen på kabelen regulerer ladingen til ca 10 amp

Homecast

Sitat fra: Pip på tirsdag 06. oktober 2015, klokken 23:54
Fikk plutselig bilen min i går  8)
Kablene som fulgte med var den til vanlig stikk kontakt med boks på kabelen, den andre var med en rund kontakt til 16A (?) uttak på ladeboksene som står rundt omkring. Etter å ha snakket med forhandler og sjekket litt rundtom ellers så ble det ikke ekstra ladeboks på meg. Har mulighet til å lade på jobben i tillegg til vanlig stikk hjemme så jeg ser hvordan det går med det først, kan alltid bestille ekstra boks hjemme senere om det viser seg å være behov for det.
Takker for alle svar, det har vært til god hjelp :-)

Største forskjellen er vel at om du bestiller lader på kontrakt så er det mva fritt =)
2015 Nissan Leaf Tekna.
Veggboks: Mennekes Amtron Trend E.

Meldola

Hei! Har ett 400v 16a uttak på veggen(rødt stikk) jeg fikk montert i forbindelse med at jeg kjøpte en Tesla. Kan jeg bruke denne til noe fornuftig til Kiaen også eller må man da til med en hjemmelader?   
Audi e-tron 55 2019
BMW i3 60Ah 2016 BEV

TB

Sitat fra: Meldola på torsdag 22. oktober 2015, klokken 14:49
Hei! Har ett 400v 16a uttak på veggen(rødt stikk) jeg fikk montert i forbindelse med at jeg kjøpte en Tesla. Kan jeg bruke denne til noe fornuftig til Kiaen også eller må man da til med en hjemmelader?   
Fleire alternativ for å bruke denne kontakten:
- "Heimelader"
- Ladekabel med rød kontakt
- Overgang frå rød kontakt til schuko.

Felles for desse alternativ er at du kan lade Kia EV med 16A x 230 V = 3,7 kW

Kia EV berre støttar lading med ein fase, for å lade med meir enn 16A er i teorien mulig via trafo, 3 x 16A skal gi 11 kW, der maks for Kia er 32A x 230 =  7,3 kW.
Spørsmål om det vil vera enklare å legge opp ein større kurs?
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

Meldola

Sitat fra: TB på torsdag 22. oktober 2015, klokken 20:31
Sitat fra: Meldola på torsdag 22. oktober 2015, klokken 14:49
Hei! Har ett 400v 16a uttak på veggen(rødt stikk) jeg fikk montert i forbindelse med at jeg kjøpte en Tesla. Kan jeg bruke denne til noe fornuftig til Kiaen også eller må man da til med en hjemmelader?   
Fleire alternativ for å bruke denne kontakten:
- "Heimelader"
- Ladekabel med rød kontakt
- Overgang frå rød kontakt til schuko.

Felles for desse alternativ er at du kan lade Kia EV med 16A x 230 V = 3,7 kW

Kia EV berre støttar lading med ein fase, for å lade med meir enn 16A er i teorien mulig via trafo, 3 x 16A skal gi 11 kW, der maks for Kia er 32A x 230 =  7,3 kW.
Spørsmål om det vil vera enklare å legge opp ein større kurs?

Takk for svar. Ville jeg ikke kunne lade med 11 kw om jeg fikk montert ladeboks med type 2 heller? Dette vil være bil nummer to så holder nok uansett med 3,7 kw.
Audi e-tron 55 2019
BMW i3 60Ah 2016 BEV

OlavEmil

Nei. Du kan aldri lade med meir enn 6,6kW (utanom ved ekstern hurtiglading). For å oppnå 6,6kW må du ha 32A (eller 28, for å vere eksakt).

Som bil nr 2, med ein Tesla "i bakhand", vil du nok klare deg godt med 16A / 3,7kW :) .
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

jkirkebo

Sitat fra: OlavEmil på torsdag 22. oktober 2015, klokken 22:44
Nei. Du kan aldri lade med meir enn 6,6kW (utanom ved ekstern hurtiglading). For å oppnå 6,6kW må du ha 32A (eller 28, for å vere eksakt).

Nei, du må ha 32A. 6,6kW er inn på batteriet, laderen er ikke 100% effektiv så den trekker ca. 7,4kW fra strømnettet. Nissan Leaf med 6,6kW lader blir samme leksa. BMW, VW og Tesla oppgir derimot brutto strømtrekk og ikke netto inn på batteriet i sine spesifikasjoner.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA