Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: EN 16 toms lettmetalfelg søkes

Startet av Pip, mandag 02. november 2015, klokken 14:49

« forrige - neste »

Pip

Hei
Helt ny på forumet her, har lest endel men blir ikke helt klok på dette med hjemmelader.
Kan vel først si at jeg har en Kia Soul i bestilling som ( forhåpenligvis ) blir levert i Desember  8)

En av tingene jeg lurer på er om jeg kanskje bør bestille med hjemmelader, og i så tilfelle hvilke ?
I kontrakten står det at jeg får jeg med "kabel 1 og 2" hva nå det betyr.

Hjemme har jeg pr i dag en vanlig utendørs kontant på 16 A kurs. I sikrings skapet er det klargjort for 32 A 3 fase og det er ganske enkelt å få lagt ut en stikk til denne og om det skulle værer nødvendig.
Spørsmålet blir da: klarer jeg meg med det jeg har, må jeg kanskje kjøpe en lader som kobles direkte til 16A  eller bør jeg legge ut 3fase og kjøpe lader tilpasset det ?

Gi gjerne en begrunnelse for hva og hvorfor, og forklar det slik du ville gjort til bestemor ;-)

M V H

   Pip

arnejorg1

Regner med en av de to kablene som følger med er en shcuko-kabel (vanlig stikkontakt. Men nå tror jeg ikke det er lov og selge slike kabler med mer en 10 amp. styrke. Slik at det vil være den ladehastigheten du får med ev av kablene som følger med. Har en anelse av at den andre er en type 2 kabel som tåler 6.6kw (rett meg noen hvis jeg tar feil), men du kan ikke kople den til ett 3-fase uttak uten videre da den har type 2 plugg.  Men nå er det altså ikke nødvendig og investere i ladestasjon dersom du klarer deg med 10 amp ladehastighet hjemme. 

Veil, da skal jeg slippe til de som faktisk eier soul og har peiling.
Før Nissan leaf. Nå, Renault Zoe hentet hos Carpoint hentet 13 juni 2015

elektrolux

#2
Dette er et spørsmål vi ofte svarer kunder direkte på.

I utgangspunktet anbefaler vi kunden, ut fra et økonomisk perspektiv,  å bruke original ladekabel så lenge det gir nok lading. Siden du allerede har en 16A kurs er det bare å plugge den i der og lade med ca 15 km /t  ladehastighet. Da gjør du som 70-80% av alle elbileiere inkludert oss selv i følge statistikker laget for lading av Elbiler. Dette gir mest lading for pengene, som i dette tilfellet er 0 kr.

Neste steg opp er å supplementere med en justerbar 16 A ladekabel. Med en slik løsning kan denne justerbare kabelen ligge i bilen og tas ut og brukes der en ønsker opp til 25 km/t ladehastighet. Originalkabelen kan da plasseres mer permanent hjemme. Trenger en unntaksvis raskere lading hjemme er jo 16A kabelen lett tilgjengelig. Dette gir nest mest lading for pengene.

Neste steg opp derfra er å kjøpe en 16A ladestasjon. Siden du allerede har et stikk i garasjen er våre Semiportable ladestasjoner plug and play. Stikket bør likevel byttes fra Schuko ( Husholdningsstikk ) til Cee ( Industristikk ) eller kombistikk med begge deler i et hus. Denne løsningen gir deg 16A / 25 km/t lading hjemme, men ikke på tur der du kanskje trenger det mer?

Neste steg opp derfra er å legge ut et 32A stikk og f.eks bruke en av våre 32A ladestasjoner. Siden du legger opp ny kurs for lading av Elbil må du følge nye forskrifter inkludert montering av jordvern type B. Mer om dette her: http://www.tu.no/industri/2015/09/06/elbilen-kan-sette-jordfeilvernet-ditt-ut-av-spill
Kun få ladestasjoner har jordvern type B innebygget så ofte må dette vernet monteres i sikringskapet. Vi er i gang med å fase inn jordvern type B i alle våre 32A ladestasjoner, men det vil dessverre medføre prisøkning. Denne løsningen gir deg opp til 50 km/t ladehastighet hjemme, men ikke noe raskere på tur der du kanskje trenger det mest?

Mode 3 type 2 til type 1 kabelen du får med bilen gir deg 32A / 50 km/t lading fra ethvert type 2 uttak som støtter 32A. Det gjør de aller fleste av disse. Vi har forøvrig landets og tror faktisk Europas laveste priser på slike kabler. ;)

Her ser du vårt utvalg av ladeutstyr for bl.a Kia Soul: http://www.elbilhjelpen.no/htm/type1.html

Så til et regnestykke: Du bruker bilen t/r jobben 60 km. Restrekkevidden er dermed ca 100 km. Det betyr at du trygt kan kjøre tilbake til jobben og hente det du glemte igjen der. Det betyr også at bilen din kun trenger 4 timer lading med original kabel før den er fulladet igjen, eller kun 2 timers lading med original kabel før du har 130 km rekkevidde. Legg gjerne inn ladehastigheten til de raskere ladeløsningene og ditt kjøremønster så ser du lett om du trenger å øke ladehastigheten din uttover det som følger med bilen. I dette tenkte eksempelet vil lading kun på jobb være nok til å dekke all kjøring. tilbyr arbeidsgiver gratis lading sparer du ca 60 kWt/uke lading hjemme, og kan bruke pengene spart på en flaske rødvin annenhver uke.  ;)



Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

goggo

@elektrolux, dette var et kjempebra innlegg som egentlig fortjener å ligge som en egen sticky tråd under "ladeplasser og ladekabler", da jeg antar det er her de fleste ferske elbilister vil gå for å søke informasjon om ladeløsninger :)

Jeg skulle ønske elbilforeningen kunne formidle de samme synspunkter som du gjør her, i stedet for å skremme vettet av nye elbilister med å påstå at "før eller siden kommer huset ditt til å brenne opp hvis du lader på Schuko"....
http://www.elbil.no/nyheter/ladestasjoner/3601-lading-av-elbil-ved-lynnedslag


mvh
Hugo
Har elbil og elsykkel.
Bor nær Kristiansand

OlavEmil

Som elektrolux er inne på, så kjem det an på korleis du skal bruke bilen. Veldig mange klarar seg fint med den originale ladekabelen, som gir 10 - 12 kilometer rekkjevidde per time lading.

Eit poeng eg har nemnt eit par gongar, er at du får ein enklare kvardag om du har eit fast ladepunkt heime, slik at du slepp å pakke opp og ned ladekabelen kvar dag. I ditt tilfelle høyrest det ut til å vere ein smal sak å trekkje ut 32A industrikontakt. Då ville eg gjort det uansett, det bør ikkje kome på meir enn nokre tusen (6000,-?).

Det faste ladepunktet heime kan vere ein ekstra kabel eller ein ladeboks. Nokon argumenterar for at det er fint å ha ein kabel ein kan ta med seg på tur. Sjølv meiner eg det burde vere nok med den originale kabelen, type 2-kabelen (som eg forstår at du har fått med) og hurtigladarar.

Prismessig er det marginal forskjell mellom kabel og fast ladeboks. Eg ville difor gått for boks, i ditt tilfelle 32A-boks som kan justerast mellom ulike trinn. Då kan du ha han ståande på t.d. 16A til vanleg, og skru opp effekten om du treng raskare lading ein dag (kjem heim på ettermiddagen med lite batteri, skal ut att etter middag).

Ladeboks får du hos elektrolux (http://elbilhjelpen.no/htm/type1.html#Lader_mest_hjemme_med_32A) eller hos jkirkebo (http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,15683.msg378406.html#msg378406). Begge er justerbare, og begge kan leverast med industristøpsel, som du berre pluggar i kontakten. Eg har ein av kvar boks, og har ingen problemar med å anbefale begge to.

Du endar på 10 - 12000 for ferdig montert ladeboks (avhengig av pris på elektrikar). For meg er det verdt prisen å sleppe å styre med lause kablar kvar dag åleine. Om det er verdt det for deg, og om du har behov for det, er opp til deg å vurdere (vi har kun elbilar, dermed greitt å kunne lade raskt når ein er avhengig av bilen).
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

fiskeri

SitatGi gjerne en begrunnelse for hva og hvorfor, og forklar det slik du ville gjort til bestemor ;-)
Lading hjemme var noe jeg også brukte mye tankekraft på før vi fikk vår Kia. For meg var det vanskelig (og kostbart) å legge opp noe nytt og jeg var usikker på om om jeg kunne klare meg med det jeg hadde. Det endte med at jeg tok sjangsen på å brukt det jeg hadde. I garasjen har jeg en kurs på 13A. Jeg lader da med kabelen som fulgte med bilen (10A).

Det tar lang tid å lade en Kia Soul fra 0 - 100% med slik ladehastighet, men det fungerer helt glimrende. Bilen brukes hver dag minst 5-6 mil. Lading skjer nattestid ca. hver tredje dag (ut fra bruk og rest på batteri). Hvis det er lite igjen på batteriet blir det ikke alltid helt fulladet på en natt (8-9 timer), men det er heller ikke nødvendig (og mange mener også at batteriet trives bedre ved å ikke bli fulladet). Ingen rekkeviddeangst, men må selvsagt tenke litt på morgendagens kjøring dersom den krever fulladet bil.

Min Kia viser nå en estimert rekkevidde på 194 km på fulladet batteri, og har så langt ikke vært i nærheten av å trenge så mye rekkevidde på en dag - men det er da til vanlig bruk. Det er likevel viktig for meg å påpeke er da ut fra min families bruk og behov. Kjempefornøyd med bilen, så det er bare å glede seg :)
Kia Soul EV exclusive, titanium silver motatt august 2015

madsskon

Argumentet med kabelstyr gjelder ikke for meg, selv om jeg kun har den originale laderen.

Den ligger på eksakt samme plass i garasjen hver dag. Like lett å plugge den i bilen som en lader til 10.000,- vil jeg anta.

For meg ville de 10.000,- være penger ut vinduet.

TMX 100D 2017 og Kia Soul EV 2015.
Tidligere TMS 75D 2016 og Peugeot iOn 2015.

Kun elektrisk siden 2015.

TB

Sitat fra: madsskon på fredag 02. oktober 2015, klokken 14:23
Argumentet med kabelstyr gjelder ikke for meg, selv om jeg kun har den originale laderen.

Den ligger på eksakt samme plass i garasjen hver dag. Like lett å plugge den i bilen som en lader til 10.000,- vil jeg anta.

For meg ville de 10.000,- være penger ut vinduet.
For dei som aldri treng å lade andre stader vil det stemme. Det kan sikkert gjelde mange.

Men, om ein brått treng ladekabelen, og den heng heime i garasjen er det upraktisk. Om det skjer ofte er løysingen ein kabel i bilen, og ein fastmontert i garasjen.

Ekstra fordel vil vere om det oppstår feil på kabelen. Har sjølv opplevd feil på ladekabel, då var det praktisk med ein som fungerte i perioden det tok for å få tak i ny.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

OlavEmil

Om eg ikkje hadde hatt heimeladar, hadde nok eg òg vore veldig frista til å berre ha kabelen hengjande heime. Men eg er likevel skeptisk til ikkje å ha moglegheit til å lade bilen om noko skulle skje på vegen, så eg vil helst ha kabelen med meg.

Neppe eit reellt problem, då ein stort sett planlegg nok til at ein kjem seg dit ein skal, evt brukar hurtigladar, så igjen, berre ein personleg preferanse :) .
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

madsskon

Jeg har to el-biler. Begge med chademo-standard. Så regner med at laderne i nødstilfelle kan byttes om dersom den ene skulle bli ødelagt.. (?)

TMX 100D 2017 og Kia Soul EV 2015.
Tidligere TMS 75D 2016 og Peugeot iOn 2015.

Kun elektrisk siden 2015.

Pip

Takker så mye for informasjon og innspill, har ikke bestemt meg ennå om det blir ladebox eller ikke men nå har jeg i det minste et aldri så lite grunnlag å bestemme meg på :-)

God Helg  8)

M V H

   Pip

Soulbolle

Har hjemme en 32A lader fra Salto. Den har jordfeilvern type B integrert. Men på jobb skal dem sette opp en CEE-stick (16 eller 32A). Hvordan er det da med jordfeilvern B - skal den være i skapet? Har det med type jordfeilvern noe å si om det er 1-fase eller 3 faseopplegg (3x230V - ikke 400V)? Hadde tenkt å kjøpe meg en slik kabel uten kladd, dvs Type1-pistol med integrert EVSE og 16 eller 32A CEE på andre enden av kabeln.

elektrolux

Settes Cee stikkene opp for lading av Elbil er det nok et jordvern type B på hovedkursen.

Settes de opp for støvsuging, høytrykksvasking eller motorvarmer spørs det om de har brukt jordvern type B.

Du kan uansett trygt og lovlig bruke uttakene for lading av elbilen din. Har du jordfeil i bilen kan det hende du kjenner litt kribling idet du tar på bilen. I så fall bør du straks oppsøke verksted for retting av feilen.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Soulbolle

OK. takk for svaret, Elektrolux. God helg. :)

Vollis47

Det er vel en misforståelse, som forvirrer mer enn det oppklarer, å snakke om hjemmelader kontra schuko eller industrikontakt. Laderen sitter i bilen når du lader fra en kontakt i garasjen eller en ladeboks med fast kabel - uansett om den kommer fra Kirkebøe, Electrolux eller andre. Ladeboksen er en elektronisk innretning som kommuniserer med bilen din på samme måten som ladekladden på en standard ladekabel. Har du en god schuko på en kurs uten andre forbrukere, kan du fint lade på denne. Så kan du vinne erfaring og eventuelt satse på en ladeboks og høyere strømstyrke om behovet virkelig er der. Det ser i mange tilfeller mer profft ut. Lykke til med el-bilen.
Kristiansand / Egersund, Zaptec Pro ladebokser
Tesla MS 75D, juni 2018
Kia Soul 30kWh, juni 2017 (solgt)
Nissan e-NV 200, februar 2016 (solgt)
Peugeot ion, august 2015 (solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA